دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز درباره blu-ray
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
دیسک بلو - ری و بلو - ری و همه چیز درباره بلو - ری و انواع دیسک بلو - ری و blu- ray و دیسک blu - ray و همه چیز درباره blu- ray و انواع دیسک blu-ray

تعریفی از دیسک بلو-ری :

دیسک بلو-ری (دیسک بلو-ری یا BD) نام یک نوع دیسک نوری است. در حال حاضر بلو-ری بیشتر برای ذخیرهٔ ویدیو با وضوح بسیار بالا به‌کار برده می‌شود.

دیسک بلو - ری


انواع دیسک‌های بلو-ری :

دیسک‌های بلو-ری از نظر ظاهری شبیه دیسک‌های دی‌وی‌دی و سی‌دی هستند و از لحاظ گنجایش، به دو نوع تقسیم می‌شوند:

  • دیسک‌های بلو-ری یک‌لایه که گنجایششان ۲۵ گیگابایت می‌باشد.
  • دیسک‌های بلو-ری دولایه که گنجایششان ۵۰‬ گیگابایت است.

sep11

تفاوت بلو ری با دی وی دی و سی دی :

دی وی دی و سی دی با اشعه قرمز (فروسرخ) کار می‌کنند اما بلو ری با اشعه آبی (فرابنفش) کار می‌کند.

sep11

دیسکهای که از تکنولوژی اصلی هستند عبارتند از:

تی دی کی
ای میشن
تی گیت
دلکین
دیوایس
سونی

sep11

نام Blu-ray از لیزر آبی بنفشی که در آن برای ذخیره وبازیابی استفاده می‌شود گرفته شده‌است. به موجب اینکه این نوع لیزر دارای طول موج کوتاهتری (405nm) می‌باشد در نتیجه داده‌ها و اطلاعات بیشتری نسبت به فرمت دیسک‌های DVD که دارای لیزر قرمز (650nm)هستند، را می توان روی دیسک‌های Blu-ray ذخیره نمود. یک Blu-ray دولایه توانایی ذخیره ۵۰ گیگابایت، بیشتر از ۵ برابر ظرفیت یک دیسک DVD دو لایه را دارد.

sep11
رقابت با HD-DVD

این دو فرمت برای بهره بیشتر در بازار در حال رقابت می‌باشند و تا زمانی که به طور مشخص و آشکار موقعیت بهتر یکی از آنها غلبه بر دیگری نکرده‌است، این رقابت ادامه خواهد داشت. امروزه دیسک‌های DVD استاندارد به درستی با HD-DVD تطبیق داده نشده‌اند از زمانی که حجم آن‌ها محدود می‌باشد و این به سبب استفاده از تکنولوژی لیزر قرمز با طول موج بلند می‌باشد.

اخیراً لیزر آبی با طول موج کوتاه تر بر این مشکل فائق آمده‌است. این لیزرها به چگالی بیشتری از اطلاعات و در نتیجه ظرفیت نگهداری بیشتر روی دیسک، حدود ۳ تا ۱۰ برابر بیشتر از ظرفیت دیسک‌های یک لایه یک طرفه می‌باشند.

sep11

دو رقیب برای به برتری در آینده وجود دارند که به شرح زیر است:

Blu-ray با BD (دیسک‌های Blu-ray)مشخص می‌شود. این فرمت توسط شرکت‌هایی چون سونی و ماتسوشیا(پاناسونیک) هیتاچی و فیلیپس ایجاد گردید.

HD-DVD این فرمت بر پایه فرمت DVD شکل گرفته‌است. این فرمت توسط شرکتهایی چون توشیبا و NEC و سانیو شکل گرفته‌است. این رقابت به مشابه رقابت فرمتهای VHS و BetaMax در گذشته می‌باشد با این تفاوت که رقابت Blu-ray و HD-DVD بر پایه ظرفیت و پیچیدگی آن‌ها است.

Blu-ray دیسک به ترتیب ۲۵ و ۵۰ گیگابایت در دیسک‌های یک لایه و دولایه در حالی که HD-DVDها ۱۵ و ۳۰ گیگابایت در دیسک‌های یک لایه و دو لایه خود عرضه کرده‌اند. برتری Blu-ray در حجم بالای آن می باشدو برتری HD-DVD در همخوانی آن با نسل فعلی دیسک‌های DVDها با تغییرات محدود در نوع تولید می‌باشد و در نتیجه انتظار می‌رود قیمت ارزانتری نسبت به Blu-ray داشته باشد. دیسک‌های Blu-ray گرانتر اما حجم بیشتری از اطلاعات را در خود ذخیره می‌نمایند. همچنین این تفاوت در پخش کننده‌های آنها نیز وجود دارد به طور مثال پخش کننده پایونیر حدود ۱۸۰۰دلار قیمت دارد که نزدیک به ۶۰۰ دلار از قیمت آن مربوط به لنز دستگاه به خاطر تکنولوژی جدید آن می‌باشد.

sep11
پایان رقابت Blu-ray با HD-DVD

بعد از چند سال از گذشت رقابت بین دو فرمت اخیراً در سال ۲۰۰۸ میلادی فرمت HD-DVD مغلوب این رقابت شد. توشیبا یکی از حمایت کنندگان فرمت HD-DVD رسماً اعلام کرد که توسعه این فرمت را متوقف و دیسک‌های مبتنی بر این فرمت را عرضه نخواهد کرد بسیاری از فروشگاههای عرضه کننده دیسک‌های HD DVD نیز از فروش آنها اجتناب کردند و اندک شرکت‌های حامی این فرمت نیز مجبور به پیروی از فرمت رقیب یعنی Blu-ray شدند و توشیبا نیز صدها میلیون دلار روی HD-DVD خسارت دید. یکی از دلایل پیروزی فرمت Blu-ray، حمایت بزرگترین شرکت‌های فیلم سازی از این فرمت است. هنگامی که استودیو برادران وارنر عنوان کردند که از دیسک‌های Blu-ray استفاده می‌کنند، ضربه بزرگی به HD-DVD وارد آمد همانطوری که هم اکنون فقط نامی از بتاماکس باقی‌مانده‌است.

sep11

لیزر و نورشناسی

به موجب اینکه این نوع لیزر دارای طول موج کوتاهتری (405nm)می‌باشد در نتیجه داده‌ها و اطلاعات بیشتری نسبت به فرمت دیسک‌های DVD که دارای لیزر قرمز (650nm)هستند، را می‌توان روی دیسکهای Blu-ray ذخیره نمود. یک Blu-ray دولایه توانایی ذخیره ۵۰ گیگابایت، بیشتر از ۵ برابر ظرفیت یک دیسک‌های DVD دو لایه را دارد. اندازه کوچکترین نقطه‌ای که لیزر توانایی تمرکز روی آن را دارد به وسیله تجزیه یا پراش نور محدود می‌شود و به طول موج نور و روزنه عددی (شعاع همگرایی نور) که نور از آن عبور می‌دهد و لنزی که برای تمرکز استفاده می‌شود، بستگی دارد. با کاهش طول موج و افزایش روزنه عددی از ۰٫۶ به ۰٫۸۵ و نازکتر کردن لایه پوششی برای جلوگیری از آثار ناخواسته نوری، پرتوهای لیزر توانایی تمرکز بیشتر در یک نقطه را پیدا خواهد کرد. این امر باعث امکان ذخیره بیشتر در سطح یکسان را می‌دهند.

sep11


تکنولوژی روکش سخت (Hard-coating Technology)

به دلیل اینکه لایه‌ای که در آن اطلاعات ذخیره می‌گردد نزدیک به سطح دیسک می‌باشد، این نوع دیسک‌ها نسبت به دیسک‌های DVD به خراش آسیب پذیرتر بود. اولین دیسک‌ها درون یک قاب پلاستیکی قرار می‌گرفتند. پیشرفت‌ها سرانجام توانست به وسیله یک پلیمر از این آسیب پذیری بکاهد و نیاز به قاب را از بین برد.

منبع : www.blu-ray.com

www.fa.wikipedia.org



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits