دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با Checksum و کاربردهای آن
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با Checksum و کاربردهای آن

آشنایی با Checksum و کاربردهای آن

آشنایی با Checksum و کاربردهای آن

اینترنت به مرجع اصلی ما برای دریافت و ارسال اطلاعات تبدیل شده و ما اغلب نرم افزارها و اپلیکیشن ها را هم از طریق اینترنت دانلود می کنیم. اما تا به حال این موضوع توجه کرده اید که چه می شود اگر یک هکر، فایل های دریافتی شما را در مسیر دریافت دستکاری کند؟

اجازه دهید موضوع را با یک داستان شرح دهیم: قصد دارید یک آنتی ویروس جدید دانلود و روی کامپیوترتان نصب کنید. به سایت مورد نظر مراجعه و دکمه دانلود را میزنید.اینترنت از مجموعه بزرگی از کامپیوترهای به هم متصل تشکیل شده. بنابراین فایل آنتی ویروس مستقیما از کامپیوتر سرور شرکت سازنده به کامپیوتر شما منتقل نمی شود و در عمل فایل مورد نظر شما از چندین کامپیوتر در مسیر انتقال عبور خواهد کرد.

حالا اگر فردی با قصد بد، به هر نحوی در میان مسیر شما با فایل هدف قرار داشته باشد، ممکن است این امکان را داشته باشد که فایل شما را با یک نسخه آلوده جایگزین کند.

در چنین شرایطی شما نسخه ای از آنتی ویروس را روی کامپیوترتان نصب می کنید که خودش آلوده به یک بدافزار شده و اطلاعات تان را برای جناب سارق اطلاعات ارسال می کند.


با این حساب ما به روشی نیاز داریم که بتوانیم از طریق آن از صحت فایل ها اطمینان حاصل کنیم. اینجا است که الگوریتم های CheckSum به کار می آیند.

به طور ساده، اگر یک فایل را از یک فرمول ریاضی عبور دهید نتیجه آن یک رشته اعداد خواهد بود که به آن «چکسام» می گویند. چکسام می تواند برای هر نوع اطلاعاتی محاسبه شود. برای مثال برای یک تصویر، یک ویدیو، نرم افزار یا هر چیز دیگر.

اگر حتی یک بایت از اطلاعات در فایل مورد نظر شما تغییر کند، نتیجه چکسام آن نیز متفاوت خواهد شد و شما به راحتی متوجه می شوید که فایل تان تغییر کرده است.

می توانید چکسام را شبیه به لاک و مهرهای سنتی تصور کنید که روی نامه میزدند تا کسی در مسیر، نامه را دستکاری نکند. البته توجه کنید که چکسام به این معنی نیست که کسی محتوای درون نامه را نمی بینید و فقط به شما تضمین می دهد که «اطلاعات شما دستکاری نشده اند.»

الگوریتم های مختلفی برای محاسبه چکسام فایل ها وجود دارد که برخی از مشهورترین آنها MD5 و SHA هستند.


البته چکسام فقط برای امنیت نیست و کاربردهای دیگری هم دارد. برای مثال جهت اطمینان از دانلود کامل نرم افزار هم مورد استفاده قرار میگیرد. نرم افزار دانلود شده پیش از شروع به نصب چکسام خودش را بررسی می کند و در صورتی که درست نباشد، میفهمد که بخشی از فایل به درستی دانلود نشده و جلوی نصب را میگیرد.


به طور معمول شما با چکسام سر و کار زیادی ندارید و کمتر پیش می آید که بخواهید به صورت دستی چکسام یک فایل را بررسی کنید. اما در صورتی که قصد دارید فایلی مهم را ارسال کنید می توانید با کمک برخی ابزارها چک سام فایل ها را بررسی کنید. در کنار این موضوع، چکسام برخی فایل ها در کنار دکمه دانلود آنها درج شده است و بعد از دانلود این فایل ها می توانید چکسام را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید فایل دانلودی در مسیر تغییر نکرده است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits