دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یافتن رمزهای ذخیره شده در مرورگر کروم بسیار آسان است، و گوگل آن را ایراد نمی داند

یافتن رمزهای ذخیره شده در مرورگر کروم بسیار آسان است، و گوگل آن را ایراد نمی داند

یافتن رمز ذخیره شده در مرورگر کروم

چه حسی به شما دست می دهد اگر کسی جلوی کامپیوترتان بنشیند و بلافاصله به تمام رمزهای ذخیره شده تان در کروم دسترسی پیدا کند؟

این یک حرف تو خالی و خیالی نیست چرا که یک طراح وب به نام الیوت کیمبر توانسته به راحتی تدابیر امنیتی گوگل را زیر سوال ببرد و نشان دهد که با وارد کردن یک آدرس URL ساده به شرط دسترسی فیزیکی به کامپیوتر شما٬ می توان رمزهای ذخیره شده در کروم را مشاهده کرد.

کروم طوری طراحی شده تا کاربران در صورت تمایل بتوانند رمزهای آنلاین خود را در آن ذخیره کنند و دسترسی آسان تری به سایت های مورد علاقه شان داشته باشند. شما هم اگر از این امکان استفاده می کنید٬ باید بدانید که هر کسی با وارد کردن آدرس زیر می تواند به رمزهای تان دسترسی پیدا کند.

chrome://settings/passwords

استدلال گوگل در این باره جالب است. رئیس تیم امنیت کروم٬ جاستین اسکا می گوید: «ما نمی خواهیم به کاربران حس دروغین امنیت بدهیم تا رفتارهای پرخطر برای شان تبدیل به عادت شود.» به بیان دیگر اگر شما بدانید که دسترسی به رمزهای ذخیره شده در کروم اینقدر آسان است٬ آیا باز هم کامپیوترتان را بدون رمز رها می کنید؟

مرورگرهای رقیب مثل فایرفاکس و سافاری هم به کاربران امکان ذخیره رمزهای عبور را می دهند ولی به شکلی امن تر. بنیاد موزیلا به کاربران پیشنهاد می کند که حتما یک رمز مدیریتی (master password) برای مرورگر تعریف کنند. سافاری و اینترنت اکسپلورر هم هنگام دسترسی به رمزها درخوست وارد کردن رمز اصلی سیستم را می کنند.

اما کروم در این زمینه کاملا بی در و پیکر به نظر می رسد و جواب تیم امنیتی کروم هم ناامیدکننده است. شاید هنوز هم بهترین راه برای ذخیره رمزهای آنلاین٬ استفاده از افزونه هایی مثل LastPass باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits