دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تلفن همراه چهل‌ساله شد
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بسیارند کسانی که زندگی بدون تلفن همراه را ناممکن می‌دانند. اکنون تلفن همراه مهم‌ترین یار دائم بسیاری از مردم جهان گشته و حوزه فعالیت خود را به سرعت توسعه می‌دهد.

بسیارند کسانی که زندگی بدون تلفن همراه را ناممکن می‌دانند. اکنون تلفن همراه مهم‌ترین یار دائم بسیاری از مردم جهان گشته و حوزه فعالیت خود را به سرعت توسعه می‌دهد.

از دهه1960 فکر آزادکردن تلفن از حالت ثابت و به‌کارگیری آن در مکان‌های مختلف در کشورهای اسکاندیناوی پا گرفت.
کشورهای سوئد، دانمارک و فنلاند از پیشگامان تلفن‌های اتومبیل در جهان بودند که در اواخر دهه1960 به بازار جهانی عرضه شد و در پی این موفقیت کشورهای اسکاندیناوی درصدد برآمدند این سیستم را تکمیل کنند.
در اوایل سال 1985گروهی متشکل از 17کشور اروپایی به نام GMS به‌وجود آمد تا به‌صورت هماهنگ طرح تلفن سیار دیجیتال را اجرا کنند. هرچند طبق انتظاراتی که از آنان می‌رفت موفق نشدند اما در‌نهایت موفق به ابداع سیستمی شدند که در نوع و زمان خود بی‌عیب و نقص بود. در ابتدا قصد بر این بود که این سیستم جدید در اختیار کشورهای دیگر قرار نگیرد اما هزینه‌های سنگین این طرح آنان را واداشت که برای جلب رضایت مشتری تلاش کنند تا از این طریق هزینه‌ها سرشکن شود.
به‌دلیل نیازمندی سایر کشورها به فناوری جدید و بسیار کارآمد، ازتلفن همراه در دنیا استقبال شد و در ظرف مدت کوتاهی این فناوری در سراسر جهان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
دکتر مارتین کوپر، در سه آوریل 1973نخستین کسی بود که با گوشی یک‌کیلوگرمی‌‌اش صحبت کرد. این مهندس الکترونیک در شرکت موتورولا نخستین گوشی قابل حمل را ساخت.

تاریخچه تلفن همراه در ایران

یک دهه پس از ظهور پدیده تلفن سیار در جهان، ایران نیز در سال1354 در‌صدد استفاده از این سیستم بر‌آمد و با بررسی‌هایی که از سوی شرکت مخابرات ایران و کارشناسان خارجی صورت گرفت این نتیجه حاصل شد که ایران سالانه کشش جذب چهار تا پنج‌هزار مشترک را دارد و اجرای طرح با 1000شماره پیش‌بینی شد اما این تلاش در آن زمان ناکام ماند.
در سال1367 وزارت پست و تلگراف اقدام به طراحی تلفن سیار کرد و با یک تجدید نظر در این طرح، در سال1372 تجهیزات آن خریداری شد و در 19مرداد‌ماه 1373 فاز اول این طرح با ظرفیت 10هزار شماره‌ آغاز به‌کار کرد. اکنون سه اپراتور تلفن همراه در ایران فعال هستند و چند اپراتور منطقه‌ای نیز فعالیت می‌کنند و تعداد سیم‌کارت‌های واگذار شده به بیش از 70میلیون رسیده است

اولین تلفن همراه جهان
مارتین کوپر، معاون شرکت موتورولا، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های چندملیتی آمریکا، در سال ۱۹۷۳ نخستین تلفن همراه جهان را معرفی کرد. این تلفن همراه که "دینا تک" (Dynamic Adaptive Total Area Coverage) نام داشت ۱۰ سال بعد آماده فروش شد. این تلفن وزنی زیر یک کیلو داشت و قیمت‌اش ۴۰۰۰ دلار بود. تلفن همراه از آن زمان تاکنون راهی طولانی را طی کرده است.

تلفن همراه چهل‌ساله شد

تلفن همراه در ایران
روزنامه همشهری آنلاین روز ۱۴ فروردین ۱۳۹۲ اعلام کرد که بیش از ۶۸ میلیون اشتراک تلفن همراه در ایران وجود دارد. تلفن همراه دیگر امری بسیار ضروری برای شهروندان این کشور شده است. محمد محمدی گاپایگانی، رئیس دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران.

تلفن همراه چهل‌ساله شد

آغازی سخت
هفتاد سال پیش وزن تلفن‌های همراه اولیه حدود ۱۱ کیلوگرم بود و تنها می‌توانست در منطقه‌ای محدود تماس برقرار کند. به خاطر مخارج سنگین آن این تلفن‌های اولیه تنها در دسترس سیاست‌مداران و کارفرمایان بود.

تلفن همراه چهل‌ساله شد

آغاز کار تلفن‌های جیبی
در سال ۱۹۸۹ تلفن‌های کوچک‌تر جیبی به بازار راه پیدا کردند. این تلفن‌ها را که شرکت موتورولا "میکروتک" نام نهاده بود بازوبسته می‌شدند. به این ترتیب نسل‌های بعدی تلفن‌های کوچک همراه به بازار راه یافتند.

تلفن همراه چهل‌ساله شد

استخوان
در تابستان سال ۱۹۹۲ دوره تلفن‌های همراه دیجیتال آغاز شد. به این ترتیب امکان تلفن به کشورهای دیگر نیز مهیا شد. اما دستگاه‌های تلفن نیز از نظر فناوری تکمیل‌تر شدند. مدل "موتورولای جهانی دوست‌داشتنی ۳۲۰۰" که آن را "استخوان" می‌نامیدند به نسبت آن زمان بسیار کوچک بود. این نخستین تلفن همراهی بود که دو گیگابایت ظرفیت داشت.

تلفن همراه چهل‌ساله شد

پیروزی بزرگ: ارسال پیامک تلفنی
در سال ۱۹۹۴ امکان ارسال پیامک (SMS: Short Message Service) نیز از راه تلفن همراه میسر گشت. این تکنیک در ابتدا برای خبررساندن شرکت‌ها نسبت به وضعیت خطوط ارتباطی به مشتریان در نظر گرفته شده بود، اما پس از چندی مهم‌ترین مورد استفاده از تلفن همراه پس از تلفن کردن شد. در پایان سال ۲۰۱۲ در جهان در هر دقیقه ۱۵ میلیون اس ام اس ردوبدل شد.

تلفن همراه چهل‌ساله شد

پیامک تلفنی در ایران
در ایران استفاده از سرویس پیامک تلفنی اولین بار در سال ۱۳۸۱ به بهره‌برداری رسید و به سرعت رایج شد. آمار مخابرات ایران نشان می‌دهد که روزانه بیش از ۲۲ میلیون پیامک در ایران ردوبدل می‌شود. البته این رقم در اعیاد و مناسبت‌های خاص بیشتر می‌شود. مناسبت‌ها بسیار گوناگون‌اند.

تلفن همراه چهل‌ساله شد

تولید انبوه تلفن همراه
ارائه تلفن همراه از طرف شرکت‌های گوناگون از سال ۱۹۹۷ افزایش شدیدی یافت. ایجاد کارت‌های اعتباری برای تلفن همراه و به بازار آمدن تلفن‌های مدل کشویی به رونق تلفن‌های همراه و افزایش فروش آن انجامید.

تلفن همراه چهل‌ساله شد

اینترنتی شدن تلفن‌های همراه
تلفن همراه شرکت چند ملیتی نوکیا مدل ۷۱۱۰ که در سال ۱۹۹۹ به بازار آمد نخستین تلفنی بود که می‌توانست بدون سیم به شبکه اینترنت وصل شود. با این اقدام امکان دسترسی از راه تلفن همراه به شبکه اینترنت میسر شد.

تلفن همراه چهل‌ساله شد

تلفن همراه برای جوانان
جوانان با اشتیاق فراوان به تلفن همراه می‌نگرند و آن را وسیله‌ای برای ارتباط‌های فوری و همچنین تفریح و سرگرمی می‌دانند. دیگر کمتر جوانی در شهرهای بزرگ وجود دارد که دسترسی به تلفن همراه نداشته باشد.

تلفن همراه چهل‌ساله شد

کامپیوترهای کوچولو
فناوری صنعت تلفن همراه به شدت توسعه می‌یافت. به تدریج رنگ به تلفن‌های همراه راه یافت، امکان پخش موزیک، شنیدن رادیو و دیدن ویدئو در این دستگاه‌های کوچک بوجود آمد. دسترسی به اینترنت بسیار تسهیل گشت و قرار است تا چند سال دیگر دیدن تلویزیون در تلفن همراه نیز به استاندارد تلفن همراه اضافه شود.

تلفن همراه چهل‌ساله شد

مدل‌های زیبا
شرکت موتورولا در سال ۲۰۰۴ مدلی از تلفن‌های همراه خود را که به دوربین عکاسی نیز مجهز بود به بازار روانه کرد. این تلفن‌ها نه به خاطر امکاناتی جدید، بلکه به خاطر زیبایی خیره‌کننده‌شان مشهور بودند. ۵۰ میلیون از این مدل تلفن‌های همراه به فروش رفتند.

تلفن همراه چهل‌ساله شد

دوره‌ آی‌فون
کنسرن وسایل الکترونیکی اپل، در سال ۲۰۰۷ میلادی با ارائه آی‌فون به بازار انقلابی در تلفن‌های همراه بوجود آورد. آی‌فون صفحه کلید ندارد و از صفحه حساس لمسی بهره می‌گیرد که می‌توان با آن تایپ کرد، شماره گرفت و برنامه‌های گوناگون مبتنی بر وب و سیستم‌عامل را اجرا کرد. آی‌فون نخستین تلفن همراهی است که فرمان‌های مختلف در آن به راحتی اجرا می‌شوند.

تلفن همراه چهل‌ساله شد

تلفن‌های همراه آینده
نسل چهارم تلفن‌های همراه (LTE) در راه است. قرار است تلفن‌های خانه، محل کار و اتوموبیل با این فناوری با هم مرتبط شوند. همچنین قرار است پرداخت بدهی‌ها از راه تلفن همراه توسعه یابد و فرمان دادن به این تلفن‌ها از راه حرکت چشم امکان‌پذیر شود.

تلفن همراه چهل‌ساله شد

منبع: دویچه وله فارسی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits