دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بررسی تخصصی آیفون 5S / کم و کاستي ها کجاست؟
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
بررسی تخصصی آیفون 5S / کم و کاستي ها کجاست؟


پس از کلی شایعات آیفون 5S دیشب معرفی شد. برای اینکه بدانید آیفون 5S دست خوش چه تغییراتی بوده با دریچه فناوری اطلاعات همراه باشید و این گزارش را از دست ندهید.

بررسی تخصصی آیفون 5S / کم و کاستي ها کجاست؟

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ دیشب بزرگترین روز در سال 2013 برای کمپانی اپل بود، چرا که نسل جدید آیفون قرار است به مدت یکسال پرچمدار اپل باشد و به عنوان شاخص برای مقایسه گوشی‌های دیگر استفاده شود.
پس از کش و قوس‌های فراوان و تصاویر و مشخصاتی که پیش از کنفرانس اپل در دنیای اینترنت منتشر شده بود، اپل پرده از آی‌فون 5S برداشت، تلفن همراهی که نسبت به آی‌فون 5 تغییرات نسبتا قابل توجهی را تجربه کرده است اما از دید کلی 5s از نظر ظاهری بسیار شبیه به نسل قبلی است، اما قابلیت‌های تازه‌ای همچون سنسور اثر انگشت خوان به آن اضافه شده و از نظر سخت افزاری نیز ارتقاء یافته است.

اپل در آیفون 5s از پردازنده 64 بیتی A7، سنسور اثر انگشت خوان و دوربین با سنسور بزرگ‌تر و قوی‌تر استفاده نموده است.

بررسی تخصصی آیفون 5S / کم و کاستي ها کجاست؟

اپل در مراسم دیشب در ابتدا اعلام کرد که آیفون 5 موفق بوده و همچنین فروش بیشتری داشته است و یک منحنی کاملاً صعودی از میزان فروش اپل از سال 2008 تا سال 2013 نشان دادند.

در آیفون 5S برخلاف بدنه‌ی پلی‌کربناتی آیفون 5c از آلیاژهای رده بالای آلومینیوم استفاده شده است. لبه‌ها پخ خورده یا به عبارتی منحنی شکل نیست. دور کلید خانه نیز حلقه فلزی وجود دارد. این آیفون مثل همیشه شیک و زیباست و در سه رنگ سفید، خاکستری و طلایی تولید خواهد شد که در این بین طلایی، کاملا جدید است و خاکستری جایگزین مشکی شده است.

پردازنده‌های A7 و M7


چیپ A7
A7 اولین چیپ موبایل ۶۴ بیتی بر مبنای معماری ARM است که عرضه می شود و مهندسان اپل آن را به طور اختصاصی برای آیفون 5S طراحی کرده اند. بیش از ۱ میلیارد ترانزیستور در مساحت ۱۰۲ میلیمتر مربع قرار گرفته اند تا چیپ علاوه بر پشتیبانی از اپلیکیشن های ۳۲ بیتی، دست توسعه دهندگان برای بهره گیری از سرعت فوق العاده معماری ۶۴ بیتی جدید را نیز باز بگذارد.

سرعت هسته های پردازشی و گرافیکی نسبت به چیپ A6 پارسال، دو برابر افزایش یافته و پشتیبانی از OpenGL ES 3.0 نیز به گرافیک اضافه شده تا بهترین و پیچیده ترین افکت ها که تاکنون اپل تنها روی مک ارائه می کرد، برای آیفون 5S میسر شود و بافت ها و طرح های سنگین و حتی انعکاس نور روی آب را با دقت شبیه سازی نماید. همچنین iOS 7 نیز برای بهره گیری از قدرت A7 به طور کامل بهینه شده.

چیپ M7
این چیپ کمکی طراحی شده تا به طور خاص، خود را وقف اندازه گیری داده های حرکتی به دست آمده از شتابسنج، ژیروسکوپ و قطب نما کند. وظایفی که در حالت عادی باید A7 آنها را انجام می داد ولی حالا M7 خیلی بهینه تر از پس شان بر می آید و شیره عمر باتری را کمتر می مکد.

بررسی تخصصی آیفون 5S / کم و کاستي ها کجاست؟

حالا اپلیکیشن های مربوط به فعالیت های فیزیکی می توانند به داده های محاسبه شده توسط M7 دست یابند و در عین حال مصرف باتری کمتری هم داشته باشند.

فراتر اینکه M7 حتی می داند شما چه موقع مشغول دویدن، راه رفتن، یا ماشین سواری هستید، و از این اطلاعات در جهت بهینه سازی مصرف انرژی دستگاه کمک می گیرد. برای مثال تصویر کنید که اپلیکیشن Maps باز است. حال وقتی که خودرو را پارک می کنید تا پیاده به راه تان ادامه دهید، M7 متوجه می شود و بی درنگ راهبری turn-by-turn اپلیکیشن نقشه را از وضعیت سواره به پیاده تغییر می دهد.

یا وقتی با سرعت در خودرو خود مشغول حرکت هستید M7 با علم به این موضوع مانع از آن می شود که وای-فای برای اتصال به شبکه به تقلا بیفتد؛ یا وقتی که برای یک مدت تلفن ساکن باشد، مثلا وقتی خواب هستید، M7 از پینگ مدام شبکه برای دسترسی اینترنت می کاهد تا به هنگام بیدار شدن با باتری خالی مواجه نشوید.

بنابراین A7 و M7 دو بال پرواز آیفون 5S هستند که یکی قدرتمند است و دیگری بهینه.

بررسی تخصصی آیفون 5S / کم و کاستي ها کجاست؟

پردازنده آیفون 5S قادر به اجرای بازی‌های ۳۲ و ۶۴ بیتی خواهد بود و از OpenGL|ES 3.0 نیز پشتیبانی می‌کند و همین امر سبب بالا رفتن گرافیک بازی‌ها خواهد شد. بنابراین اضافه کردن جلوه‌های ویژه‌ای مثل بازتاب لنز دوربین به راحتی امکان‌پذیر شده است، بازی‌ها از نظر گرافیکی ارتقاء خواهند یافت.

علاوه بر تراشه‌ی اصلی A7 یک تراشه‌ی پردازش حرکت نیز به آیفون 5S اضافه شده که M7 نام دارد. این تراشه برای پردازش اطلاعات حرکتی، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ و قطب‌نما کاربرد دارد. نرم‌افزارنویسان نیز با استفاده از واسط نرم‌افزارنویسی CoreMotion می‌توانند از قابلیت‌های آن استفاده کنند.

اما مسأله‌ی مهمی به نام باتری: با آیفون 5S می‌توان 10 ساعت وب‌گردی کرد، آن هم از طریق شبکه‌ی مخابراتی نسل چهارم. باتری برای بیش از 250 ساعت استندبای گوشی کافی است. دلیل ارتقاء طول عمر باتری نیز وجود پردازنده M7 است.

بررسی تخصصی آیفون 5S / کم و کاستي ها کجاست؟

دوربین

در آیفون 5S از دوربین 8 مگاپیکسلی استفاده شده که البته سنسور آن 15 درصد بزرگ‌تر شده است. لنز دوربین 5 عنصری است و دریچه دیافراگم آن F/2.2 است. بنابراین عکس‌هایی که در نور کم گرفته می‌شوند، کیفیت بالاتری داشته و از نویز کمتری برخوردار هستند، چرا که پیکسل‌ها بزرگ‌تر هستند.

در آیفون جدید اگر بخواهیم از نور گوشی برای تأمین روشنایی استفاده کنیم، با دو LED مواجه می‌شویم. هر یک از این دو فلش رنگ متفاوتی دارند تا گرمی و سردی رنگ به بهترین و طبیعی‌ترین شکل تنظیم شود. یکی سفید است و دیگری رنگ کاملاً گرمی دارد. به این ترتیب رنگ‌ها طبیعی تر ذخیره می‌شوند و به عنوان مثال رنگ پوست شبیه به واقعیت ضبط می‌گردد.

بررسی تخصصی آیفون 5S / کم و کاستي ها کجاست؟

نکته‌ی دیگر این است که دوربین آیفون جدید در حالت عکاسی پست‌سر‌هم و آهسته (یا Slo-mo) توانمندتر شده و در هر ثانیه قادر به عکاسی 10 عکس پشت سر هم است. فیلم‌برداری آهسته نیز با سرعت 120 فریم بر ثانیه در رزلوشون 720p امکان‌پذیر می‌باشد.

دوربین قابلیت دیگری به نام پایدارسازی خودکار دارد و با ترکیب چند عکس با نورهای مختلف، عکس نهایی را با توجه به موردی که واضح‌تر است، انتخاب می‌کند. فوکوس خودکار نیز شامل یک ماتریس 15 نقطه‌ای است. حالت عکاسی پانورامای 28 مگاپیکسلی نیز در آیفون جدید وجود دارد.

سنسور اثر انگشت خوان

اما به یکی از قابلیت‌های جنجالی آیفون 5S بپردازیم، حسگر اثر انگشت که شاید کلیدی ایمن برای انواع کاربردهاست. حسگر اثر انگشت تنها 170 میکرون ضخامت دارد و در هر اینچ قادر به تشخیص 500 نقطه می‌باشد و بدین ترتیب اثر انگشت شما را با دقتی بالا تشخیص می‌دهد.

بررسی تخصصی آیفون 5S / کم و کاستي ها کجاست؟

همان‌طور که قبلاً شایع شده، کلید خانه مأموریت تشخیص اثر انگشت کاربر را عهده‌دار است و کاربردهای زیادی دارد. در ضمن چندین اثر انگشت را تشخیص می‌دهد بنابراین با هر یک از انگشتان خود می‌توانید از آیفون جدید استفاده کنید. سنسور اثر انگشت خوان با نام Touch ID شناخته می‌شود و می‌توان از آن برای باز کردن قفل گوشی یا حتی خرید کردن استفاده نمود. اپل گفت اثر انگشت‌ها به صورت رمز گذاری شده ذخیره می‌شوند و هرگز در جایی آپلود نخواهند شد تا ایمنی کاربر حفظ شود.

قیمت نسخه 16، 32 و 64 گیگابایت 5S به ترتیب برابر با 199، 299 و 399 دلار (به صورت قراردادی) هستند و پیش فروش آن از 2 روز دیگر یعنی 13 سپتامبر آغاز خواهد شد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits