دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مقایسه و بررسی قدرت گرافیکی تبلت های iPad و Xoom
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
iPad 2 vs iPad vs Xoom همانطور که پیش تر اعلام کردیم قدرت پردازنده iPad 2 تقریبا دو برابر نسخه اول iP

iPad 2 vs iPad vs Xoom همانطور که پیش تر اعلام کردیم قدرت پردازنده iPad 2 تقریبا دو برابر نسخه اول iP

iPad 2 vs iPad vs Xoom
iPad 2 vs iPad vs Xoom

همانطور که پیش تر اعلام کردیم قدرت پردازنده iPad 2 تقریبا دو برابر نسخه اول iPad است. Apple همچنین ادعا کرده که قدرت گرافیکی iPad 2 نه برابر iPad اول است در این مقاله iPad 2 را با iPad و Xoom از نظر قدرت و بازده گرافیکی مقایسه می کنیم. خواندن مقاله را ادامه دهید تا از توانایی های GPU استفاده شده در iPad 2 بیشتر آگاه شوید.

در این مقایسه GPU یا واحد گرافیکی iPad که PowerVR SGX 543MP2 است، مورد آزمایش قرار گرفته است. اپل ادعا کرده که iPad 2 نه برابر سریعتر از iPad 1 است. اما ما می خواهیم مطمئن شویم.

543MP2 که در iPad 2 استفاده شده از نظر معماری دو برابر SGX 535 که در iPad استفاده شده بود، قدرت محاسباتی دارد. هر Shader در 543MP2 قادر به اجرای دو برابر دستورات در هر کلاک نسبت به SGX535 است. قدرت پاک کردن سطوح مخفی در 543MP2 دو برابر 535 شده و قدرت فیلتر کردن Texture ها نیز بسیار بهبود یافته است.

در این آزمایش از نرم افزار GLBenchmark 2.0 استفاده شده است.

وقتی نوبت به آزمایش قدرت گرافیکی در بازی ها شد، متوجه تغییرات اساسی در پیچیدگی های هندسی شدیم. با قدرت محاسباتی بسیار بالای GPU بکار رفته در iPad 2 انتظار می رود بازی های متفاوتی را در این تبلت پرتابل مشاهده کنیم.

در نموداری که در ادامه آمده است قدرت محاسبات هندسی این سه تبلت با یکدیگر مقایسه شده است. در این آزمایش میزان عملکرد گرافیکی این سه تبلت در مدیرت سه ضلعی ها توسط GLBenchmark 2.0 مقایسه شده است. هر چه این تعداد بیشتر باشد، قدرت گرافیکی GPU بالاتر است.

ipad_vs_ipad2_vs_xoom

iPad قادر است 8.7 میلیون سه ضلعی را در هر ثانیه مدیریت کند. اما iPad 2 حدود 29 میلیون! یعنی تقریبا 3 برابر iPad.

در واقع بازی سازان می توانند پیچیدگی چندضلعی ها را 3 برابر کنند و در نتیجه کیفیت گرافیکی بازی و برنامه ها بسیار بهتر خواهد شد.

آزمایش بعدی پیچیده تر است و مثلت های بهم ریخته تست می شوند.

ipad_vs_ipad2_vs_xoom

در این آزمایش فاصله iPad 2 بسیار بیشتر از Xoom و iPad است. PowerVR SGX 535 که در iPad 1 استفاده شده بود حدود 4 میلیون سه ضلعی در هر ثانیه را مدیریت کرد و این در حالی است که PowerVR SGX 543MP2 که در iPad 2 استفاده شده توانست 20 میلیون سه ضلعی را مدیریت کند. فاصله iPad 2 با Xoom موتورلا نیز در این آزمایش قابل ملاحظه است. در واقع در این آزمایش اصلا رقیبی برای iPad 2 وجود ندارد.

در ابتدا اشاره کردیم که بازده GPU استفاده شده در iPad 2 در رندر Texture ها بسیار بهتر شده است در ادامه نتیجه آزمایش بازده Texture ها را مشاهده می کنید.

ipad_vs_ipad2_xoom

بازده iPad 2 در آزمایش Texture خیره کننده است. iPad و حتی Xoom هیچ حرفی برای گفتن ندارند. اختلاف iPad 2 با Xoom حدود 5 برابر است.

در ادامه گزارش کامل آزمایش دو تبلت iPad و iPad 2 را در شرایط مختلف مشاهده می کنید:

Apple iPad vs. iPad 2 Apple iPad (PowerVR SGX 535) Apple iPad 2 (PowerVR SGX 543MP2) Array test - uniform array access

3412.4 kVertex/s

3864.0 kVertex/s

Branching test - balanced

2002.2 kShaders/s

11412.4 kShaders/s

Branching test - fragment weighted

5784.3 kFragments/s

22402.6kFragments/s

Branching test - vertex weighted

3905.9 kVertex/s

3870.6 kVertex/s

Common test - balanced

1025.3 kShaders/s

4092.5 kShaders/s

Common test - fragment weighted

1603.7 kFragments/s

3708.2 kFragments/s

Common test - vertex weighted

1516.6 kVertex/s

3714.0 kVertex/s

Geometric test - balanced

1276.2 kShaders/s

6238.4 kShaders/s

Geometric test - fragment weighted

2000.6 kFragments/s

6382.0 kFragments/s

Geometric test - vertex weighted

1921.5 kVertex/s

3780.9 kVertex/s

Exponential test - balanced

2013.2 kShaders/s

11758.0 kShaders/s

Exponential test - fragment weighted

3632.3 kFragments/s

11151.8 kFragments/s

Exponential test - vertex weighted

3118.1 kVertex/s

3634.1 kVertex/s

Fill test - texture fetch

179116.2 kTexels/s

890077.6 kTexels/s

For loop test - balanced

1295.1 kShaders/s

3719.1 kShaders/s

For loop test - fragment weighted

1777.3 kFragments/s

6182.8 kFragments/s

For loop test - vertex weighted

1418.3 kVertex/s

3813.5 kVertex/s

Triangle test - textured

8691.5 kTriangles/s

29019.9 kTriangles/s

Triangle test - textured, fragment lit

4084.9 kTriangles/s

19695.8 kTriangles/s

Triangle test - textured, vertex lit

6912.4 kTriangles/s

20907.1 kTriangles/s

Triangle test - white

9621.7 kTriangles/s

29771.1 kTriangles/s

Trigonometric test - balanced

1292.6 kShaders/s

3249.9 kShaders/s

Trigonometric test - fragment weighted

1103.9 kFragments/s

3502.5 kFragments/s

Trigonometric test - vertex weighted

1018.8 kVertex/s

3091.7 kVertex/s

Swapbuffer Speed

600

599

خواندن مقاله را در صفحه بعدی ادامه دهید تا از بازده iPad 2 در بازی های کامپیوتری و اختلاف آن با iPad 1 و Xoom آگاه شوید.

مقایسه iPad 2 با iPad 1 و Xoom در بازی ها

نرم افزار GLBenchmark 2.0 بهترین نمونه برای آزمایش قدرت سخت افزار یک ابزار در بازی های سه بعدی است. ما برای آزمایش قدرت گرافیکی iPad 2 از همین نرم افزار استفاده کرده ایم.

iPad 2 Benchmark in Games

تعداد فریمی که iPad 2 در هر ثانیه و در آزمایش GLBenchmark 2.0 Egypt نمایش می دهد تقریبا چهار برابر Motorola Xoom است. در نموداری که در ادامه آمده است تعداد فریم در ثانیه هر کدام از سه تبلت مشخص است. در این آزمایش AA یا Antialiasing (تکنيک افزايش دقت نمايش گرافيک کامپيوترى يک روش بکارگيرى صافى که باعث ظهور خطها و لبه هاى صاف در محل تصوير صفحه نمايش مى شود) غیرفعال است. (جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد AA یا Anti-Aliasing به دایرکتوری IT زومیت مراجعه کنید)

ipad 2 - Egypt Benchmark

تعداد فریم در ثانیه بدون AA در تبلت iPad 2 حدودا 5.4 برابر iPad و 3.7 برابر Tegra 2 بکار رفته در موتورلا Xoom است. البته می بایست به وضوح تصویر بالاتر 1280 در 800 پیکسل Xoom و اختلاف دو سیستم عامل اندروید و iOS نیز اشاره کرد یعنی شرایط کاملا یکسان نیست و نمی توان اظهار نظر قطعی در مورد قدرت گرافیکی این دو GPU کرد ولی در مجموع در مقایسه دو تبلت، iPad 2 قدرت گرافیکی بسیار بالاتری دارد.

زمانی که AA فعال باشد و همان آزمایش تکرار شود iPad 2 تقریبا 7 برابر iPad قدرت دارد. تعداد فریم در ثانیه نمایش داده شده در iPad 2 با فعال بودن AA برابر با 44 فریم است که امکان اجرای نرم و روان Egypt را فراهم می سازد ولی در همین شرایط iPad 1 تنها 6.4 فریم در ثانیه نمایش می دهد و در واقع اصلا نمی توان Egypt را در آن بازی کرد.

ipad 2 Benchmark

اختلاف تعداد فریم در ثانیه بین iPad 2 و iPad در آزمایش Pro حدودا 3 تا 4 برابر بود. در ادامه نتیجه آزمایش GLBenchmark 2.0 PRO را در حالت فعال بود AA و غیر فعال بودن آن مشاهده می کنید:

iPad 2 Benchmark Pro

iPad 2 Benchmark Pro with AA

اگر چه ما نتوانستیم ادعای اپل مبنی بر سرعت 9 برابر پردازش گرافیکی iPad 2 در مقایسه با iPad 1 را اثبات کنیم ولی iPad 2 در شرایط مختلف بین 3 تا 7 برابر سریعتر و قوی تر از iPad است.

نمایش قدرت گرافیکی PowerVR SGX 543MP2 در بازی Infinity Blade

بازی Infinity Blade تنها بازی است که در حال حاضر از قدرت iPad 2 استفاده می کند. Epic شرکت تولید کننده بازی Infinity Blade نسخه مناسب iPad 2 را نیز عرضه کرده است در این نسخه Anti-Aliasing فعال شده و وضوح تصویر Texture ها نیز افزایش یافته است اگر این نسخه را در iPad 1 اجرا کنید هیچ کدام از این قابلیت ها را مشاهده نخواهید کرد ولی وقتی آن را در iPad 2 اجرا کنید تفاوت گرافیک و جزئیات تصویر را به وضوح مشاهده خواهید کرد.

در ادامه تصاویر از اجرای این بازی در iPad و iPad مشاهده خواهید کرد.

علاوه بر نمایش جزئیات بیشتر در نسخه مخصوص Infinity Blade، سرعت اجرای بازی نیز به لطف پردازنده Cortex A9 سریعتر شده است.

منبع: AnandTech



این مطلب چقدر مفید بود ؟
0.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits