دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تفاوت قدرت پردازش گرافیکی PS4 و Xbox One فراتر از تصور است
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بار دیگر پردازنده گرافیکی دو کنسول بازی قدرتمند نسل جدید، یعنی پلی‌استیشن 4 سونی و ایکس‌باکس وان مایکروسافت مورد مقایسه قرار گرفته‌اند. نتایج به دست آ

بار دیگر پردازنده گرافیکی دو کنسول بازی قدرتمند نسل جدید، یعنی پلی‌استیشن 4 سونی و ایکس‌باکس وان مایکروسافت مورد مقایسه قرار گرفته‌اند. نتایج به دست آ

بار دیگر پردازنده گرافیکی دو کنسول بازی قدرتمند نسل جدید، یعنی پلی‌استیشن 4 سونی و ایکس‌باکس وان مایکروسافت مورد مقایسه قرار گرفته‌اند. نتایج به دست آمده از این بررسی نشان می‌دهد که این دو کنسول بازی در زمینه GPU و قدرت پردازش گرافیکی با یکدیگر تفاوت‌های آشکاری دارند.

می‌دانیم که پلی‌استیشن 4 نسبت به ایکس‌باکس وان از پردازنده گرافیکی قوی‌تری بهره می‌برد. به این‌ها ابعاد کوچک‌تر، طراحی جذاب‌تر و البته 100 دلار قیمت پایین‌تر را نیز اضافه نمایید.

طی بررسی‌هایی که تا کنون انجام شده بود، مشخص گردید که GPU به کار رفته در PS4 تا 50٪ هسته‌های Shader بیشتری دارد. اکنون طی آزمایشات جدیدتر مشخص شده که پردانده گرافیکی به کار رفته در کنسول سونی دو برابر ایک‌باکس جدید ROP دارد. ROP یا «واحد خروجی رندر» در واقع یکی از آخرین مراحل رندر کردن یک فریم در پردازنده‌های گرافیکی است. ROP دو برابر در PS4 بدین معنا است که نرخ پر کردن پیکسل‌ها دو برابر می‌گردد. در زیر می‌توانید فرمول محاسبه نرخ پر کردن پیکسل‌ را مشاهده نمایید. PS4 دارای فرکانس کلاک هسته 800 مگاهرتز و واحد خروجی رندر 32 است. در نتیجه طبق فرمول زیر Pixel Fill Rate آن برابر با 25.6 گیگاپیکسل بر ثانیه می‌شود:

Pixel Fill Rate = Core Clock Speed x ROPs

لازم به ذکر است که وقتی شما با کیفیت 1080p مشغول بازی هستید، نرخ پرکردن پیکسل لزوما به معنای عملکرد بهتر در اجرای بازی‌ نیست. GPUهای مدرن تمرکز اصلی خود را روی افزایش Texture Fill Rate (یعنی تعداد پیکسل‌های بافتی که یک GPU می‌تواند در یک ثانیه رندر کند) می‌گذارند، چرا که افزایش این نرخ تاثیر قابل توجهی روی عملکرد واقعی پردازنده گرافیکی دارد.

Texture Fill Rate = Core Clock Speed x Number of TMUs

PS4-and-Xbox-One-GPU-mid

تصویر فوق نشان می‌دهد در حالی که Xbox One از پردازنده گرافیکی سطح پایین Bonaire بهره می‌برد، PS4 مجهز به یک پردازنده گرافیکی قدرتمندتر (HD 7800) با هسته Pitrairn است که هم مصرف انرژی بهینه‌تر و هم عملکرد مناسب‌تری دارد.

اما فقط استفاده از سخت‌افزار قوی‌تر تضمین‌کننده برتری یک کنسول نیست.باید دید که توسعه دهنده‌گان و تولیدکنندگان بازی‌ها، کدام کنسول را ترجیح خواهند داد.

اگر توسعه‌دهندگان بازی‌ها بخواهند پایه بازی‌هایشان را سازگاری با سخت‌افزار ایکس‌باکس قرار دهند، احتمالا گرافیک بازی‌ها در هر دو کنسول یکسان خواهد بود. این بدان معنا است که شاید برخی توسعه‌دهندگان بخواهند بازی‌های خود را برای استفاده حداکثری از سخت افزار PS4 بهینه‌سازی کنند، اما در اغلب موارد بازی‌های مشترک بین ایکس باکس و پلی استیشن از یک سطح گرافیک برخوردار خواهند بود.

به هر حال فعلا باید صبر کنیم و ببینیم پس از عرضه رسمی این کنسول‌ها دنیای جدید بازی به چه سمتی پیش خواهد رفت! نظر شما در این باره چیست؟ به نظر شما آیا سونی می‌تواند با اتکا به سخت‌افزار قدرتمندتر و در عین‌حال قیمت پایین‌تر خود مایکروسافت را پشت سر بگذارد؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits