دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همراه با روانشناسی عشق و محبت

آشنایی با روانشناسی عشق و محبت

همراه با روانشناسی عشق و محبت
11
زمان مطالعه: 7 دقیقه
روانشناسی عشق : چه مردها و چه خانم ها در دوران عاشقی چالش های عمیقی در ذهن خود تجربه می کنند. اما باز هم سخت است که نام عشق را برای حال انها انتخاب کنیم. چون عشق چیزی فراتر از حد تصور است.

روانشناسی عشق و محبت

روانشناسی عشق و محبتبیشتر زمان زندگی ما صرف کند و کاو کردن ، صحبت کردن و جست و جوی این موضوع که از ان به نام عشق یاد می کنیم می گذرد. معنای عشق چیزی فرا تر از ان است که نشان داده می شود‌ . عشق نوعی از خود گذشتگی در بالاترین حد خود و زیباترین حد خود می باشد.

عشق مبحثی جذاب و پیچیده است. در واقع یک عشق رمانتیک شبیه یک راز زیبا در قلب است که برای ما اکثر ما شرح و توصیف ان کار بسیار سختی است. اگرچه بسیاری از شعرها و متن اهنگ ها در مورد عشق حرف دل ما را می زنند و حال ما را توصیف می کند و احساس ما را در قالب کلمه در می اورند، اما باز هم عشق برای ما غیر قابل توصیف است پس برای توصیح حال درونی مان که همان عشق است به علم متوسل می شویم. روان شناسان نیز حرف های زیادی در مورد عشق و اینکه چرا عاشق می شویم دارند.

درواقع مغز شما عاشق شده است!

چه مردها و چه خانم ها در دوران عاشقی چالش های عمیقی در ذهن خود تجربه می کنند. اما باز هم سخت است که نام عشق را برای حال انها انتخاب کنیم. چون عشق چیزی فراتر از حد تصور است.

طبق گفته الیزابت کین یکی از اعضای علمی دانشگاه امریکای جنوبی که روان شماسی بالینی و علم رفتاری تدریس می کند، مرحله اول فرایند عاشق شدن یک جذابیت درونی می باشد. در این لحظات قدرتمند با دیدن فرد مورد نظر انرژی سرشاری در قلبمان احساس می کنیم.

طبق گفته دکتر راچل، روانشناس ، مواد شیمیایی خاصی مثل اوکسی توسین، فنتیلامین، و دوپامین نقش مهمی در تجربه انسان و رفتار اون در برخورد با عشق دارند. وظایف آن ها مشابه امفیتامین است که ما را هوشیار کرده، هیجان زده و وفادار می کند.

لحظه ی قدرت مندی که شخص مورد نظر را ملاقات کرده و انرژی شدیدی در قلبمان به وجود می اید انگار که می خواهد پرواز کند‌. طبق گفته نیدل، استاد روان شناسی بالینی ،عاشق شدن با افزایش انرژی، کاهش تمرکز ذهنی ، گاهی فرکانس های ذهنی شیرین و مثبت، سبک سری، افزایش ضربان قلب و احساسات مثبت در ارتباط می باشد.

در کتاب دکتر دانیل در مورد 12 درس برای افزایش عشق در زندگی گفته شده که احساس عشق به خودی خود باعث انگیزه نمیشود بلکه پیشرفت ها و انگیزه ها در واقع نوعی پاداش مغز به انسان عاشق هستند. کین با توافق نظر در این که مغز انسان از عاشق شدن حمایت می کند و به همین علت است که ما پاسخ های روان شناسی عمیقی به شخصی که عاشق او هستیم داریم، یک زوج عاشق و رمانتیک بیشتر اوقات خود را در کنار هم سپری می کنند و در رضایت عشقی و قلبی از یک دیگر غرق هستند.

طبق گفته کین ، درمان‌گر خانواده و ازدواج، فردی که به تازگی عاشق شده است تمام جهان و اطراف خود را از دریچه نگاه عاشق خود می بیند و هرچه که مربوط به شریک عشقی اش باشد برایش لذت بخش و شیرین است. طبق نظریه ی عشق مثلثی که توسط رابرت استرنبرگ ارائه شده بود ، سه اجزای عشق شامل میل جنسی، صمیمیت و تعهد می باشد. صمیمیت احساساتی نظیر اتصال و وصل، نزدیکی و وفاداری را شامل می شود. میل جنسی باعث تمایل به جسم شخص مقابل و تمایل به برقراری رابطه جنسی همراه با عشق و محبت با او می باشد. تعهد در یک تعریف کوتاه ، اشتیاق به در کنار هم ماندن و در بلند مدت به اشتراک گذاشتن تمام داشته ها و دستیابی ها و ارزوهای انسان می باشد.

www.delgarm.com

عشق رمانتیک در فرد نوعی حس غیر مستقل بودن و تنها نبودن را به وجود می اورد و احساس نیاز به تجربه حس های ذکر شده را پرورش می دهد. کین می گوید : طبق تحقیق های موجود ، تولید اوکسی توسین یک بخش مهم در فرایند عاشق شدن می باشد که توانایی زوج برای گذراندن اوقات و زندگی در کنار هم را تقویت می کند.

آنها من را دکتر عشق می نامند


فهم روان شناسی عشق می تواند به درمان گرایان در درمان افرادی که در عشق شکست خورده اند کمک کند. زمانی که درمان‌گر معنی عشق و تاثیراات ان بر روی زندگی فرد را به درستی بشناسد , روش ها ی بهتر و کار امد تری در درمان این افراد به کار می بندد. طبق گفته کین: کنار امدن با درد ناشی از شکست و ناکامی در عشق به کمی تمرکز بر توانایی فرد در عشق ورزیدن و دریافت عشق نیاز دارد. زمانی که با فرایند چگونه عاشق شدن اشنا می شویم می توانیم از دشواری های بعد از شکست عشقی هم اطلاعات کسب کنیم .

طبق گفته نیدل درمان گرایان باید از چگونگی فرایند عاشق شدن و اتفاقات رخ داده بعد از شکست عشقی در درون قلب هر فرد فهم درست و جامعی داشته باشند تا بتوانند بهترین و درست ترین شیوه برای کمک به انها را به کار بگیرند. طبق گفته ی نیدل: یک در مان گر باید در فهم گذشته و درون مراجعه کننده تلاش و مهارت کافی را داشته باشد. تعداد زیادی از افراد هستند که در روابط عشقی ، افراد بسیار مشابهی را به طور ناخواسته و بدون اینکه اگاهی داشته باشند انتخاب می کنند و به همین دلیل در بیشتر روابط عشقی خود شکست خورده و ناامید می شوند در حالی که نمی دانند علت چیست.


در شعله عشق سوختن!

نگاه خیلی از ما به عشق به عنوان یک اتفاق غیر منتظره و غیر قابل کنترل می باشد. بسیاری از اطرافیان ما عشق را سوختن و اب شدن و تحنل سختی ها می دانند. انگار که در اتشی مثل اتش جهنم گرفتار شده ایم و هیچ امیدی به نجاتمان هم نیست .اما نیدل با این عقیده مخالف است و رازی را برای ما اشکار کرده است. با ما همراه باشید تا راز فاش شده او را به شما بگوییم: اگر به دنبال عشقی غیر منتظره و بسیار ناگهانی هستید کاملا اشتباه فکر می کنید زیرا باید دقایق و لحظات زیادی را در کنار یک فرد سپری کنید تا عاشق او شوید. حقیقت این است که باید تمام زمان و انرژی خود را وقف فرد مورد نظر کرده تا عشق و اثراتش را در قلبتان ببینید. او اضافه کرد که روابط سالم نیازمند ارتباطات منظم می باشد.

divider

نیدل می گوید : ارتباطات پایه و منظم با شریک عاطفی برای بردن عشق و علاقه به سطحی بالاتر لازم و ضروری است. و این که اغلب سعی کنید به خود یاداوری کنید که چرا عاشق این شخص شدید و چرا باید عاشقش بمانید. زوج ها باید برای عمیق شدن احساسشان کارهایی مثل سورپرایز کردن و خلق لحظات جدید را انجام دهند.

نیدل پیشنهاد می کند که الگوهای قابل پیش بینی در عشق و روابط عاطفی کنار بگذارید و همیشه غیر منتظره رفتار کنید. افراد باید با انجام کار های کوچک روزانه به شریک عاطفی خود نشان دهند که چقدر عاشقش هستند و برای او احترام قائلند.

طبق گفته ی کین، برای رمانتیک بودن و ابراز عشق کردن ، هر روز صبح که بیدار می شوید باید با خود فکر کنید که چه کارهایی می تواند تحسین شریک عاطفی شما را بر بیانگیزد. کمی به عشق و رابطه تان هیجان دهید و این را هم به یاد داشته باشید که هر چه بیشتر در رابط عاطفی تلاش کنید ، عشق بیشتری نیز دریافت خواهید کرد‌ . شریک احساسی و عاطفی تمام عیاری باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.5 از 5 (11 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits