دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا برای پیشگیری از کرونا باید هر روز لباس هایمان را بشوییم ؟
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
این روزها با افزایش میزان شیوع ویروس کرونا، سوالات زیادی در ذهن مردم است. یکی از این سوالات درمورد ضدعفونی کردن لباس هاست. با ما همراه باشید تا به تمامی سوالات شما در این باره پاسخ دهیم.

ویروس کرونا روی لباس

ضدعفونی کردن لباس از ویروس کرونا موضوع مورد بحث ماست. یکی از لوازم زندگی که تأثیر فراوانی بر سلامت افراد دارد لباس‌ها هستند. بدن ما به طور مداوم در تماس با لباس‌هاست و با این لباس‌ها در محیط‌های مختلفی که برخی از آن‌ها ممکن است بسیار آلوده باشند، حاضر می‌شویم.

اگر لباس ما آلوده به ویروسی باشد هنگام غذا خوردن به آسانی این ویروس وارد بدن می‌شود. در رابطه با شست و شوی لباس صحبت های فراوانی می‌شود که برخی ممکن است صحت علمی نداشته باشند.

آیا ویروس کرونا روی لباس باقی می ماند

آیا باید هر روز لباس ها را ضدعفونی کرد ؟

دکتر مسعود مردانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو کمیته کشوری کرونا و آنفلوانزا نکته مهمی در خصوص اهمیت ضد عفونی کردن لباس‌ها بیان کرد:

مطالعاتی که خود چینی‌ها انجام دادند نشان داده که حتی فردی که در بیمارستان کار می‌کند و در معرض ویروس است، نیازی نیست هر روز لباس هایش را بشوید و ضدعفونی کند، چون لباس از آیتم‌هایی است که در تداوم و انتقال ویروس کرونا نقش عمده‌ای ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این خصوص گفت: توصیه می‌کنیم که طبق روز‌های عادی مردم لباس‌های خود را بشویند و اصلا لازم نیست مثلا اگر فردی به خرید می‌رود، هر بار پس از ورود به منزل لباس هایش را بشوید و ضدعفونی کند.

مردانی افزود: من هم به عنوان متخصص عفونی روزی با حدود ۴۰ بیمار کرونایی سر و کار دارم و اصلا لباس هایم را هر روز نمی‌شویم یا تعویض نمی‌کنم.

عضو کمیته کشوری کرونا و آنفلوانزا در رابطه با رعایت بهداشت در هنگام استفاده از وسیله نقلیه شخصی گفت: هنگام سوار شدن به ماشین شخصی خصوصا اگر کودکی داریم که دائم به اجزای ماشین دست می‌زند، با وایتکس رقیق شده و دستمال، اجزای داخلی و بیرونی ماشین مانند داشبورد، دستگیره در، دنده و فرمان ماشین را نظافت کنید.

میزان ماندگاری ویروس کرونا روی لباس

مردانی درمورد میزان ماندگاری ویروس کرونا روی لباس افراد و لزوم شستشوی هر روز لباس‌ها، با بیان اینکه ممکن است آلودگی بر روی لباس‌های افراد بنشیند، گفت: توصیه به شست‌وشوی مداوم لباس‌ها بویژه پس از بازگشت به منزل را نمی‌کنیم.

اما بهتر است پس از خارج کردن لباس‌ها از تن آن ها را در ورودی خانه قرار داده و یا داخل کیسه‌ای مخصوض بگذارند و برای استفاده مجدد به همان شکل اقدام به پوشیدن لباس کنند.

روش ضدعفونی کردن لباس از ویروس کرونا

نحوه ضدعفونی کردن لباس برای جلوگیری از ویروس کرونا

بهترین مایع شوینده که از قدیم برای شست و شوی لباس مورد استفاده قرار می‌گیرد همان سفیدکننده یا وایتکس بود که هم اکنون نیز از آن استفاده می‌شود.

البته نگرانی‌هایی در خصوص رنگ‌ بری این مایع سفیدکننده برای لباس ها وجود دارد ولی تولیدات جدیدی که با عنوان ضدعفونی کننده عرضه می‌شوند خاصیت رنگ‌ بری ندارند.

تا جایی که امکان دارد دما را در بالاترین درجه برای شست و شو تنظیم کنید، به طور معمول دمای مناسب برای شستشوی لباس‌های سفید ۶۰تا ۹۰ درجه و برای لباس‌های رنگی ۳۰ تا ۴۰ درجه است.

ضدعفونی کردن لباس با محلول هیدروژن پراکسید و بوراکس نیز توصیه می‌شود که می‌توانند با ترکیب یک فنجان بوراکس و چهار فنجان آب اکسیژنه از آن استفاده کنند. البته این محلول برای لباس‌ های تیره توصیه نمی‌شود.

آیا ضدعفونی کردن لباس به این شکل می‌تواند تمام آلودگی‌ها را از سطح لباس پاک کند ؟

بله، تنها خیساندن لباس در محلول رقیق شده مایع ضدعفونی کننده کافی است. برای لباس‌های معمولی ۱۵ دقیقه و برای لباس‌ های آلوده مانند لباس فرد بیمار ۳۰ دقیقه خیساندن در این محلول کافی است.

از دیگر روش‌های ضدعفونی کردن لباس استفاده از سرکه است. در نظافت و ضدعفونی کردن لباس استفاده از سرکه بسیار موثر است. سرکه بهترین ماده برای ضدعفونی کردن لباس‌ها است و تفاوت چندانی با روش استفاده از مایع ضدعفونی کننده ندارد.

توصیه بهداشتی برای خانواده‌ هایی که رفت و آمد زیادی دارند !

مردانی اضافه کرد: خانواده‌ ها می‌توانند روزانه از وایتکس رقیق شده برای تمیز کردن و ضد عفونی سطوح داخل خانه استفاده کنند، البته این نکته در خانواده‌هایی که رفت و آمدشان در طول روز زیاد است، ضروری‌تر است.

این متخصص بیماری‌ های عفونی شستشوی مداوم و زیاد وسایل شخصی مانند ملحفه و حوله و ... زیاد ضروری ندانست و عنوان کرد: این گونه وسایل مانند روز‌های معمول باید نظافت شوند؛

بنابراین اگر روی شستشوی دست‌ها وسواس کافی داشته باشیم، دیگر نیازی نیست روی شستن بقیه وسایل منزل وسواس و حساسیت به خرج دهیم.

مردانی در ادامه گفتگو تأکید کرد: آن چیزی که به طور علمی ثابت شده انتقال ویروس از طریق دست‌های آلوده است، دست که تمیز باشد خیالمان از بقیه مسائل راحت خواهد شد.

عضو کمیته کشوری کرونا و آنفلوانزا در آخر گفت: خواسته‌ی من از اصحاب رسانه و خبرنگاران این است که در این روز‌ها که یک ویروس در جامعه اپیدمی شده، با اطلاع رسانی درست، فکر منطقی را بر خرافات و تفکرات احساسی و هیجانات بی مورد مردم غالب کنند.

بهترین روش ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات برای مقابله با کرونا

2 روش جهت تهیه ژل ضدعفونی کننده خانگی با عکس

راههای از بین بردن ویروس کرونا

5 توصیه مهم جهت ضد عفونی کردن وسایل خانه برای پیشگیری از انتقال ...

نحوه ضد عفونی کردن نان برای پیشگیری از کرونا ویروس



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits