دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راه های مناسب برای از بین بردن لکه روی فرش
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
برای از بین بردن لکه‌های مختلف از روی فرش و موکت چه باید کرد: با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای از بین بردن لکه فرش آشنا شوید.

برای از بین بردن لکه‌های مختلف از روی فرش و موکت چه باید کرد

پاک کردن لکه فرش : پیش از تمیز کردن فرش حتماً خوب جارو بزنید تا گرد و غبار آن گرفته شود ، با مقداری ماست لکه‌هایی را که تازه روی فرش به وجود آمده پاک کنید (مخصوصا لکه چای و نسکافه ) ، برای این منظور ماست را روی سطح لکه بریزید و با یک قاشق جمع کنید و در صورت لزوم چندین بار این کار را تکرار کنید سپس با دستمال تمیز خوب خشک نمائید.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای از بین بردن لکه فرش آشنا شوید.

برای از بین بردن بوی بد فرش چکار کنیم؟

راه خانگی برای از بین بردن لکه های فرش

بارها و بارها خوراکی از دستمان ریخته یا کاسه ای شکسته و فرش زیر پایمان لک شده و مدتی برای پاک کردنش دستمال به دست تلاش کرده ایم، اما حاصل کار رضایت بخش نبوده و ناچار تصمیم به شستن کل فرش یا موکت گرفته ایم. از آنجا که شستن زیاد فرش ـ بخصوص فرش دستبافت ـ باعث از هم گسیختن تار و پود آن می شود و روند از بین رفتنش را تسریع خواهد کرد، می توانید با هشت نکته طلایی از این اتفاق جلوگیری کنید و زیاد هم هزینه نکنید.

 روش از بین بردن لکه ها از روی فرش

روش از بین بردن لکه های فرش

لکه آدامس

ابتدا با یک تکه یخ، آدامس را سفت کنید و سپس آن را به کمک یک کاردک یا پشت چاقو به آرامی از روی فرش بتراشید.

نوشیدنی

شکلات و قهوه، آبمیوه، شیر و چای را با آب نیمه گرم و صابون یا آب و شامپو تمیز کنید. استفاده از یک تکه اسفنج، کار را آسان تر می کند.

روغن و چربی

برای زدودن اثرات روغن و چربی و حتی واکس، از صابون و سرکه سفید استفاده کنید، اما اگر روغن روی فرش ریخت، ابتدا آن را با قاشق جمع کنید و سپس یک تکه پارچه سفید را روی بخشی از فرش که آلوده شده بگذارید و روی آن را اتوی نیمه گرم بکشید. به این ترتیب، روغن موجود در پرز فرش جذب پارچه سفید می شود.

تخم مرغ

اگر تخم مرغ خام روی فرش ریخت، آن را با محلول آب نیمه گرم، نمک، صابون و سرکه سفید پاک کنید. این روش در مورد لکه خون نیز موثر است.

لکه شمع

پارافین شمع را نیز با همان روشی که آدامس را برداشتید، از روی فرش جدا کنید.

لکه جوهر معمولی

روی لکه ماست بریزید و آن را روی قسمت جوهری پخش کنید. بعد از این که ماست بخوبی با جوهر مخلوط شد، با یک قاشق آن را از روی فرش جمع کنید. این کار را چند بار تکرار کنید تا جوهر به طور کامل جذب ماست شود.

دوده

برای زدودن دوده از فرش بخصوص از روی موکت تیره رنگ روی قسمت هایی که خیلی تیره شده، نمک بپاشید. بعد از یک ساعت و نیم با جاروبرقی نمک ها را جمع کنید.

تنباکو و نیکوتین

بهترین پاک کننده برای این لکه ها گلیسیرین است. در ابتدا مقداری از گلیسیرین را روی محل مورد نظر بریزید و به آرامی آن را تمیز کنید سپس دوباره این کار را انجام دهید و مقداری لکه پاک کن نیز روی آن بریزید و برای نیم ساعت آن را روی محل بگذارید سپس آن را بشویید. با این کار باید تمام لکه های حاصل را از بین برود.

لکه چای و قهوه

روی فرش و موکت مانند لکه زدایی شیر است و باید ابتدا اضافی آن را برداشت و با آب نیمه گرم و مقداری پودر لباس شویی و اسفنج آن را تمیز کرد و اگر لکه ها باز باقی ماند از آب اکسیژنه 5 درصد و مقداری آب لکه زدایی را ادامه دهید تا خوب پاک گردد و سپس با دستمال محل را خشک کنید و مالش دهید تا زیبایی خود را پیدا کند و مثل قبل تمیز و زیبا گردد.

پاک کردن لکه ادویه از فرش

برای پاک کردن لکه ادویه از کمی آب‌لیمو و آب استفاده کنید و سپس با دستمال خشک روی آن بکشید.

شفاف کردن رنگ فرش

ابتدا روی فرش مخلوط تفاله چای و نمک بپاشید سپس با جاروبرقی جارو کنید تا رنگ فرش شفاف شود.

جلوگیری از جمع شدن فرش

فرش‌های ابریشم یا ماشینی زود جمع می‌شوند برای جلوگیری از جمع شدن فرش دور تا دور انرا از زیر با نوارهای چرمی بدوزید.

ضد عفونی و جلا دادن فرش

بعضی از میهمانان عادت دارند با کفش روی فرش‌های تمیز منزل شما بیایند ؛ بهتر است بعد از جارو زدن فرش دستمال بزرگ حوله‌ای را آغشته به آب و سرکه سفید کنید و آرام روی پرزهای قالی بکشید ، مقدار سرکه نباید زیاد باشد و گرنه به رنگ فرش آسیب می‌رساند.

شامپو فرش خانگی

اگر شامپو فرش در دسترس ندارید 2 قاشق چایخوری نمک + 1 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را در یک لیتر آب حل کنید و آن را خوب هم بزنید تا کف کند سپس از کف برای تمیز کردن فرش استفاده کنید.

لکه شمع بر روی فرش ،موکت و سطوح بافت دار

ابتدا با جسمی نوک تیز مانند چاقو و یا حتی ناخن ، پارافین سخت شده را بردارید سپس کاغذ روغنی و یا دستمال حوله‌ای بزرگی را تا کرده و بر روی لکه حاصل از پارافین قرار دهید ، حال اتو را در درجه گرم تنظیم کرده و بر روی سطح کاغذ چندین بار حرکت دهید ، حرارت ناشی از اتو پارافین‌های باقی مانده در میان بافت‌ها را آب کرده و جذب کاغذ می‌کند.

پاک کردن لکه‌های قدیمی از فرش

برای رفع لکه‌های قدیمی بر جای مانده روی فرش که احتمالاً هنگام لک شدن متوجه آن نشده‌اید، مقداری کف خمیر ریش روی محل لک بریزید سپس محل را با پارچه‌‌ای مرطوب بمالید و بعد آن را با دستمال خشک تمیز کنید ، محل لک را با پارچه ی تمیزی بپوشانید و جسم سنگینی مثل کتاب روی آن قرار دهید ، هر گاه پارچه مرطوب شد، آن را عوض کنید تا پس از گذشت مدتی رطوبت فرش از بین برود.

پاک کردن لکه کاکائو ، چسب و بستنی از فرش

 روش از بین بردن لکه ها از روی فرش

ابتدا به آرامی اطراف محل مورد نظر را جمع کنید تا لکّه بیشتر پخش نشود سپس 1 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را در یک فنجان آب حل کنید و این محلول را با پنبه یا دستمالی نرم و تمیز روی محل قرار دهید و بدون اینکه محل لکه را بمالید ، به آرامی آن را تمیز کنید ، چنانچه چند بار این عمل را تکرار کنید اثر ماده ی ریخته شده به طور کامل از بین می‌رود سپس محل مورد نظر را با دستمال مرطوب تمیز کنید.

پاک کردن لکه‌های رنگی از فرش

برای پاک کردن لکه‌های قهوه ، چای و مواد رنگی نظیر آب انگور ، ابتدا برای جلوگیری از نفوذ بیشتر ماده ریخته شده با حوله کاغذی یا دستمال کاغذی به آرامی رطوبت محل مورد نظر را بگیرید سپس مقداری آب معدنی یا سودا روی آن بریزید و پس از چند دقیقه محل را با دستمال پاک کنید و آن قدر این کار را تکرار کنید تا هیچ اثری از لکه بر فرش بر جای نماند.

پاک کردن لکه مواد چرب از فرش

برای رفع لکّه مواد چرب از جمله مداد شمعی و موادی همچون قیر ابتدا مقداری حلال غیر چرب که زود خشک نمی‌شود بر مقداری پنبه مرطوب بریزید و آن را آرام روی لکّه قرار دهید ، به این ترتیب مقداری از ذرات جذب پنبه وحلّال روی آن می‌شود ، این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا تمام لکّه از بین برود سپس محل را با پارچه مرطوب و تمیز پاک کنید.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب رفع لکّه روی فرش

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:ایران کوک

*******************************

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits