دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین روش برای شستن فرش در منزل

10 نکته مهم برای شستن فرش و موکت در منزل

بهترین روش برای شستن فرش در منزل
7
زمان مطالعه: 5 دقیقه
فرش ها در خانه ما هر ماه شامپو می شوند تا آلودگی و گرد و غبارشان از بین برود. ولی حالا تصمیم دارم آنها را بشویم. آیا برای شستشوی فرش در خانه روش مخصوصی وجود دارد؟

شستن فرش در منزل، چطوری ممکنه؟

شستشوی فرش و یا شامپو فرش زدن در ایام خانه تکانی عید نیازمند دانستن نکات مهم خانه تکانی است که با دانستن آنها می توانید بهتر از قبل فرش و موکت را شستشو دهید.با دلگرم همراه باشید.
شستشوی فرش در منزل نیازمند فضای مناسب است تا بتوانید به راحتی آن را بشویید. اگر فرش خانه شما بیشتر از ۶ متر است، به علت تبعیت از فرهنگ آپارتمان نشینی بهتر است آن را به شرکت های متخصص قالیشویی بدهید. ولی چنانچه ابعاد کمتری دارند با رعایت مصرف بهینه آب می توانید آن را در خانه بشویید.

1.قبل از شستشوی فرش بهتر است گرد و غبار آن را از بین ببرید. شما می توانید با تکاندن فرش گرد و غبار آن را خارج کنید و با جاروی دستی آن را تمیز کنید.
2. مراقب باشد که ضربه شدید تار و پود فرش شما را دچار آسیب نکند.
3. برای شستشوی فرش باید مطمئن شوید فرش رنگ نمی دهد. چه فرش شما دستبافت باشد و چه ماشینی رنگ دادن آسیب جدی به آن می زند. برای اینکه بدانید این اتفاق می افتد یا نه، یک پارچه یا دستمال سفید مرطوب را روی سطح فرش بکشید. اگر پارچه مرطوب رنگ گرفت، بهتر است فرش را به شرکت های قالیشویی بسپارید.

 شستشوی فرش و موکت

نکات طلایی شستشوی فرش و موکت در خانه

4. برای شستشوی فرش یا موکت در منزل بهتر است از سطحی سخت و شیبدار استفاده کنید تا آب اضافی بتواند خارج شود. درجه حرارت آب را روی حد متوسط نگعدارید و آب ولرم بهترین حالت آن است.
5. در شستشوی فرش از مواد شوینده قلیایی استفاده نکنید و اسیدیته خنثی را به کار ببرید. پودر شستشوی دستی، شامپو فرش، پودر صابون و مایع ظرفشویی مناسب هستند و اگر کثیفی فرشتان چندان زیاد نیست یا لکه چربی وجود ندارد، از شوینده رقیق شده با آب استفاده کنید.

6. بعد از شستن فرش آن را خوب آبگیری کنید و با حوله ای پرزهای اضافی آن را بگیرید. اگر فکر می کنید ممکن است رنگ بدهد اجازه دهید برای ساعتی در همان حالت بماند تا رنگ به قسمت های دیگر جریان پیدا نکند.
7. برای خشک شدن فرش، آن را از پشت و در فضای آزاد به دور از نور آفتاب پهن کنید. آویزان کردن فرش به هیچ وجه توصیه نمی شود چون باعث آسیب به بافت فرش می شود. از وسایل گرم کننده و حرارتی برای خشک کردن فرش استفاده نکنید.نکته مهمی که در شستشوی فرش در منزل وجود دارد این است که در حال پهن کردن فرش نباید دوباره روی آن آب بگیرید چون ریشه های فرش زرد می شوند.
8. بعد از خشک شدن فرش آن را با یک برس به آرامی برس بزنید تا طرح ها جای خود قرار گیرند.

طرز شستن و تمیز کردن موکت و فرش در منزل

شستشوی فرش و شامپو فرش کشیدن

9. برای شست و شوی فرش ها روش های متعددی وجود دارد. بهترین روش برای شستن فرش ها این است که آن ها را به شرکت های معتبر قالی شویی بسپارید و با خیال راحت به بقیه کارهای خود برسید.
10. اگر فرش هایی دستباف با بافت ابریشمی دارید و وقت کافی هم در اختیار دارید، حتما برای شست و شوی آن ها به شرکت های معتبر قالیشویی مراجعه کنید و مطمئن باشید ان ها این کار را بهتر از شما انجم می دهند و فرش شما دچار آسیب نمی شود. اما اگر فرش های شما آن قدری کثیف نیستند که بخواهید برای شست و شوی آن ها هزینه زیادی بپردازید و به شرکت های قالی شویی مراجعه کنید پس خودتان دست به کار شوید و با ترفند هایی که در ادامه آمده کثیفی ها را از چهره فرش خود بزدایید و آن ها را برای قدم های مهمانان بهاری خود آماده کنید.

حتماً بخوانید:
چگونگی شستن فرش

چگونگی شستن فرش

چگونگی شستن فرش: شستشو و نظافت فرش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و رعایت اصول و قواعد خاص آن سبب خواهد شد تا فرش دستبافت كیفیت اولیه خود را از دست…

مراحل شامپو فرش کشیدن روی فرش و موکت

در مرحله اول باید از یک جاروبرقی با مکش بالا استفاده کنید و گرد و غبار را از لا به لای تاروپود فرش خود بیرون بکشید. اگر این گرد و غبار ها در میان پرز ها باقی بماند، ممکن است باعث چرک تاب شدن فرش شما شود.
برای کشیدن شامپوی مخصوص به روی فرش یا موکت از برس هایی با بافت نرم استفاده کنید، برس های سیمی و یا زبر به تار و پود فرش شما آسیب می زند.. این یکی از نکاتی است که باید بسیار به آن توجه کنید.
برای درست کردن محلول شست و شو حتما از آب ولرم استفاده کنید، آب داغ بافت فرش را دچار آسیب می کند و آب سرد هم قدرت پاک کنندگی زیادی ندارد پس بهترین گزینه آب ولرم است.
یکی دیگر از نکات بسیار مهم انتخاب شامپو فرش مناسب است. این انتخاب بستگی به جنس فرش شما دارد. شامپو فرش هایی با درصد پایین خاصیت اسیدی و فاقد جوهر نمک برای شما در اولویت هستند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits