دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درگذشت دكتر محمد باقر اديب شهير پاكستاني (1372ش)
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
درگذشت دكتر محمد باقر

درگذشت دکتر محمد باقر ادیب شهیر پاکستانی (1372ش)دكتر محمدباقر از استادان برجسته زبان فارسي در كشور پاكستان، در سال 1290 ش در فيصل آباد پاكستان ديده به جهان گشود و در همان جا تحصيلات خود را در دانشكده‏ هاي رسمي پاكستان در رشته علوم، فيزيك و شيمي به پايان رساند. وي سپس براي گذراندن دوره فوق ليسانس زبان و ادبيات فارسي، وارد دانشگاه پنجاب شد و در ادامه دكتراي زبان و ادبيات فارسي را از دانشگاه لندن گرفت.

دكتر محمدباقر از بزرگ‏ترين مشوقان و معلمان زبان وادبيات فارسي در پاكستان به شمار مي‏رفت. چنان كه در سال 1338 از دولت ايران نشان سپاس گرفت و پس از پيروزي انقلاب اسلامي، دوبار به خدمت حضرت امام خميني(ره) رسيد.

استاد محمدباقر، به زبان‏هاي اردو، پنجابي، عربي، هندي و انگليسي تسلط داشت و بيش از نيم قرن از عمر خود را در راه تعليم و تعلم زبان فارسي صرف كرد.

از اين شخصيت برجسته بالغ بر 120 مقاله و 56 كتاب به جاي مانده است كه تاريخ ساسانيان، زبان فارسي امروز، مخزن الغرائب در 5 جلد و... از آن جمله‏ اند. اين استاد توانا، با شعرا و نويسندگان بزرگ ايراني چون ملك الشعراي بهار، دكتر محمدمعين و استاد سعيد نفيسي، دوستي و مصاحبت نزديك داشت و بارها به ايران سفر كرده بود.

اين استاد فارسي دوست، سرانجام در پنجم ارديبهشت 1372 در 82 سالگي درگذشت.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.3 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits