دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درگذشت سیف الله ، کارگردان (1388ش)
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
درگذشت سیف الله ، کارگردان

سيف‏ الله داد در سال ۱۳۳۴ش در خرمشهر به ‏دنيا آمد. وي در سال ۱۳۵۱ش از دانشگاه شيراز در رشته جامعه ‏شناسي درگذشت سیف الله ، کارگردان (1388ش)فارغ‏ التحصيل شد.

اوايل سال‌هاي دهه ۶۰ش، وي عضو شوراي بررسي فيلمنامه شبکه اول تلويزيون بود و بعد از آن به عضويت بنياد سينمايي فارابي درآمد.

داد در نيمه اول دهه ۷۰ش، دو سال رئيس هيأت مديره خانه سينما بود و از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ش، معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بود.

وي در طول سال‌هاي فعاليت خود علاوه بر کارگرداني فيلم‏هايي چون "زير باران"، "کاني ‏مانگا" و "بازمانده" به ‏عنوان تدوينگر نيز فعاليت داشت.

او به‏ عنوان تدوينگر، در فيلم‌هاي "هور در آتش"، "ابليس"، "در مسلخ عشق" و "بچه‌هاي طلاق" فعاليت کرده و در فيلم "از کرخه تا راين" ساخته ابراهيم حاتمي ‏کيا به ‏عنوان مجري طرح همکاري داشته است.

از جمله آخرين فعاليت‌هاي هنري داد، ساخت يکي از سه اپيزود فيلمي به‏ نام "تهران در جست‏وجوي زيبايي" بود که مراحل اوليه آن انجام شد اما به مرحله فيلمبرداري نرسيد.

سيف‏الله داد، کارگردان سينما و معاون سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سرانجام در بامداد روز ششم مردادماه سال ۱۳۸۸ش، در بيمارستان مهر تهران بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت.

برخي از فعاليت‌هاي سيف‌الله داد عبارت بودند از: شروع فعاليت سينمايي با فيلم "زير باران" به ‏عنوان کارگردان در سال ۱۳۶۴ش، عضو شوراي بررسي فيلمنامه گروه فيلم و سريال شبکه يک سيما تا سال ۱۳۶۲ش، عضو بخش فرهنگي بنياد سينمايي فارابي و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، از مؤسسان سازمان سينمايي سينا فيلم، رييس هيئت مديره خانه سينما از سال ۱۳۷۴ تا سال ۱۳۷۶ش و معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۷۹ش.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits