دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
لکه بینی در زنان،لکه بینی نشانه چیست؟آیا با علل لکه بینی آشنایی دارید؟
82
زمان مطالعه: 5 دقیقه
لکه بینی در زنان و لکه بینی نشانه چیست-علل لکه بینی-لکه بینی در زنان-لکه بینی نشانه چیست و علل لکه بینی-لکه بینی- لکه‌بینی بدون ارتباط با تخمک‌گذاری-درمان لکه‌بینی قاعدگی-عامل لکه‌بینی-باعث لکه‌بینی-علت لکه‌بینی-دلایل لکه بینی در دوران حاملگی-لکه...

بعضی از خانمها ( حدود ۵%) ممکن است قبل از دوران عادت ماهانه به مدت ۲ ماه دچار لکه بینی شوند یعنی لکه های خون خارج شود(ترشح لکه‌های خونی روشن) این اتفاق ممکن است تا دو هفته بعد از عادت ماهانه رخ دهد.

لکه بینی در زنان و لکه بینی نشانه چیست و علل لکه بینی

لکه بینی در زنان و لکه بینی نشانه چیست و علل لکه بینی

علل لکه بینی بین دو چرخه به طور خلاصه:

1- پولیپ و یا فیبروئید رحم.و اندومتریوز.

2- عفونت مهبل - صدمه وارد شدن به مهبل-خشکی دیواره مهبل به علت کاهش استروژن پس از یائسگی از دیگر علل این نوع اختلالات قاعدگی است.

3- عوارض زایمان مانند سقط جنین و یا حاملگی خارج رحمی.

4- نوسانات سطح هورمونها.

5- کم کاری تیروئید.

6- قطع ویا از سر گیری مصرف قرصهای ضد بارداری و یا استروژنها.

7- از عوارض استفاده از دستگاه داخل رحمی(IUD) خونریزی خفیف است.

8- مصرف داروهای ضد انعقاد خون.

9- استرس و تنش.

10- شیردهی در زنان شیرده.

11- سرطان گردن رحم.

12- معاینه دهانه رحم توسط پزشک

لکه بینی در زنان و لکه بینی نشانه چیست و علل لکه بینی

اگر این اتفاق یکبار افتاد جای نگرانی نیست اما اگر چند ماه متوالی این لکه بینی ها ادامه پیدا کرد یا یکی از مشکلات زیر را داشتید باید حتما به پزشک زنان مراجعه کنید:

۱- لکه‌بینی در هنگامی روی داده است که انتظار خونریزی قاعدگی دارید، و احتمالاً آبستن هستید.


۲- لکه‌بینی بی‌دلیل بیش از سه ماه طول بکشد.


۳- لکه‌بینی با تب یا درد لکن همراه است.

این لکه‌های بی‌خطر تقریباً هر ماه در اواسط چرخهٔ قاعدگی دیده می‌شود و اغلب با درد خفیفی در طرف راست یا چپ شکم همراه است. (البته در برخی زنان، فقدان تخمک‌گذاری نیز، که باعث ضخیم شدن دیوارهٔ زهدان و ریختن مناطق کوچکی از آن در مواقع مختلف می‌شود، ممکن است علت لکه‌بینی باشد.)


لکه‌بینی بدون ارتباط با تخمک‌گذاری می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، از جمله عفونت مهبل، مثانه، گردن زهدان، یا اندومتر (پوشش داخلی زهدان). علل دیگر عبارتند از وجود پولیپ (زائده‌های گوشتی درون زهدان)، ناهنجاری سلول‌های گردن زهدان، سرطان، عوارض آبستنی، قرص‌های ضد بارداری، یا عدم تعادل هورمونی.

لکه بینی در زنان و لکه بینی نشانه چیست و علل لکه بینی

- درمان لکه‌بینی قاعدگی


پزشک باید علت لکه‌بینی را یافته و نوع درمان را مشخص کند.
علت را بیابید. پزشک با احتیاط نواحی بیرونی، پوشش مهبل، و گردان زهدان را معاینه می‌کند. در صورت لزوم نمونهٔ کوچکی از بافت را برداشته و برای آزمایش میکروسکپی می‌فرستد.
هورمون را متعادل کنید. برای کنترل انجام تخمک‌گذاری، باید یک نمودار تغییرات دمای بدن بسازید. اگر فقدان تخمک‌گذاری عامل لکه‌بینی باشد، پزشک احتمالاً داروی هورمونی، به‌صورت قرص‌های ضد بارداری یا پروژسترون، برایتان تجویز می‌کند.
گرچه قرض‌های ضدبارداری درمان مرسوم در این مورد هستند، در برخی زنان خود آنها باعث لکه‌بینی می‌شوند. در این صورت، پزشک مقدار مصرف آن را تغییر می‌دهد.
عفونت را درمان کنید. اگر عفونت مهبل یا مثانه علت لکه‌بینی باشد، پزشک با تجویز آنتی‌بیوتیک مناسب آن را درمان می‌کند.
مراقب گردن زهدان باشید. گاهی گردن زهدان (ورودی باریک زهدان) سلول‌های غیرطبیعی می‌سازد. این حالت به لکه‌بینی منجر می‌شود و درمان آن آسان است. پزشک با استفاده از پرتو لیزر این سلول‌ها را از بین می‌برد. این گرفتاری شایع است و در دو سوم موارد خطری ندارند، اما ممکن است مقدمه‌ای برای سرطان باشد. بنابراین، تشخیص و درمان آن ضروری است.

لکه بینی در زنان و لکه بینی نشانه چیست و علل لکه بینی

دلایل لکه بینی در دوران حاملگی:

لکه بینی یاخونریزی در زمان بارداری به خصوص در سه ماهه اول امری عادی است و معمولا هم دلیل خاصی ندارد.اما به دلیل اینکه در بعضی مواقع این خونریزیها شدید ویا با دلایلی همراه است بنابراین شناخت این دلایل و مراجعه به پزشک در حفظ سلامت مادر و جنین ضروری به نظر می رسد.

خونریزی در سه ماهه اول
حدود ۲۰% از بانوان در طول سه ماهه اول بارداری و در طول ۱۲ هفته اول نشانه هایی از لکه بینی مشاهده می کنند که دلایل مختلف دارد:

خونریزی به دلیل وجود جنین:
در طول ۱۲ روز بعد از آبستنی ممکن است که شخص لکه هایی را مشاهده کند و فکر کند که همانند لکه های دوران پریود است در واقع آنها هنوز متوجه بارداری نشده است.این خونریزی به دلیل جایگزینی جنین اولیه در رحم است که به صورت لکه بینی بوده و بیشتر از چند روز یا چند ساعت دوام نخواهد داشت.

سقط جنین:
بیشترین دلیل نگرانی مادران باردار از خونریزی در طول ۱۲ هفته اول دوران بارداری برمی گردد به سقط جنین مکرر در این دوره زمانی.حدود نیمی از بانوان که در این زمان خونریزی داشته اند نهایتا جنینشان را سقط می کنند اما دلیل نمی شود که در هر لکه بینی ناچیزی شخص دچار نگرانی شود.مخصوصا اگر علائم دیگری نداشته باشد.

بارداری خارج رحمی:
در بارداری خارج رحمی جنین در خارج از رحم یا زهدان که در اکثر مواقع در لوله رحمی است رشد می کند.اگر جنین در همین وضعیت به رشد خود ادامه دهد در نهایت منجر به ترکیدن لوله رحمی می شود که برای مادر بسیار خطرناک می باشد.اگر چه این نوع بارداری خیلی خطرناک است اما تنها در ۲% از بانوان اتفاق می افتد.یکی دیگر از علائم بارداری خارج رحمی درد شدید زیر شکم همراه با گیجی شدید است.

بارداری توده ای(مول):
در شرایط بسیار نادر توده ای در درون رحم به جای جنین شروع به رشد می کند.و در شرایط بسیار نادر نیز این توده می تواند سرطانی شده و به قسمتهای دیگر بدن گسترش یابد. یکی دیگر از علائم بارداری توده ای حالت تهوع و استفراغ شدید و بزرگ شدن سریع اندازه رحم می باشد

گردآوری:مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (82 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

زهراک | ۵ سال پیش
سلام من هشت ساله ازدواج کردم و۳۰سالمه بچه دار چند بار برای بچه دارشدن اقدام کردیم هیچ جوابی نگرفتیم عمل لاپاراسکپی شدم جواب نگرفتم عمل آی وی اف هم شدم سوم اسفندسال ۹۷تخمک کشی داشتم وششم انتقالداشتم ویه هفته قبل از موعد پریود وروز نهم انتقال دچار لکه بینی صورتی به همراه ترشح شیاف پروژسترون داشتم وبعد از اون زردرنگ وبعدازآن به رنگ قرمز بالخته های قهوه ای داشتم تااینکه روز ۱۴انتقال آزمایش خون دادم بدون تیتر منفی دراومدوتا الان ۱۶ام از روز انتقاله وروز اول پریودیم میشه هنوز لکه بینی دارم البته هر چند وقت بعد از دفع ادرار چند قطره خونریزی خفیف داشتم زیرشکمم دچارگرفتگی شدید میشدم که نصف شب از درد شدید از خواب میپریدم حتی نمتونستم تکون بخورم از بس دردش شدید بود حالا هم میخوام بدونم آیا به خاطر مشکل خاصی وجود داره ؟من خیلی نگرانم آیا امکانش هست که من حامله باشم ؟چون علایم دیگری ندارم ممنون میشم هرچه سریعتر جوابم بدین.
0
0
خدیجه | ۵ سال پیش
سلام من دختر 14 ساله هستم یک ساله که پریود میشوم بار اولم هست که پریود نامنظم دارم الان یک ماه هست که لکه بینی دارم سونگرافی هم رفتم گفتن مشگلی ندارم لطفا راهنماییم کنید
0
0
اتنا | ۵ سال پیش
سلام خوبین من یک ساله که تواقدامم وحدود هفت ماهه که هرماه ازروز نوزده قاعدگی تا بیست وهشتم لکه میبینم وبیست وهشتم پریودمیشم مراجعه کردم دکتر گفت کیست دارم وبهم متفورمین ودوفاستون ولتروزول داد پرولاکتینمم بالابود با کابرگولین اومدپایین.همسرم
م مشکلی نداره چرامن حامله نمیشم ولکه بینیم زیاده
0
0
مری | ۵ سال پیش
سلام. من4 رزو پیش پریودم تموم شد و امروز لکه بینی تیره داشتم. 39 ساله و متاهلم. خیلی نگرانم. میشه راهنماییم کنید؟
0
0
Elahe | ۵ سال پیش
سلام ، من متاهل هستم و اين ماه به جاي پريود ،لكه بيني دارم ، يك ماه از پريود قبليم ميگذره و با وجود لكه بيني همه ي علائم پريودي را دارم ، سه روز اول صورتي و قرمز رنگ بود و روز چهارم قهوه ايي ، لطفا بگين نشانه ي چي هست و اينم بگم بار اولم هست كه لكه بيني دارم، ممنون
0
1
مهشید | ۵ سال پیش
من پس از یک هفته ک از دوران قاعده گیم گذشته دچا لکه بینی شدم خجالت میکشم با خانواده در میون بزارم از طرفی هم میترسم مشکلم جدی باشه لطفااااکمکم کنین بگین چیکار کنم الان سه روزه لکه بینی دارم
0
0
Zahra | ۶ سال پیش
سلام من ۱۵ روز لکه بینی داشتم بعد ۴ روز خوتریزی بعد باز لکه بینی دارم برای چی میتونه باشه
0
0
پاسخ ها:
Shadi | ۶ سال پیش
هورمون ها بهم ریخته...یک آزمایش هورمونی بدید و جهت درمان اقدام کنید...از قرص های ضدبارداری میتونید استفاده کنید اما اول باید آزمایش بدید و با نظر پزشکتون
0
0
سجر | ۶ سال پیش
اگه امکانش هس جوابمو بدید ممنوم میشم
0
0
سجر | ۶ سال پیش
لکه بینی دارم تا ب حال اصلان همچین واسم پیش نیومده دفه اولم.ایااحتمال حاملگی هس؟
0
0
پاسخ ها:
Shadi | ۶ سال پیش
شرح حال کامل بدید...روز چندم سیکلتون هست؟؟ لکه بینی چند روزه بوده؟؟
0
0

hits