دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تغذیه در دوران یائسگی،معرفی بهترین الگو برای تغذیه زنان یائسه
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تغذیه در دوران یائسگی و تغذیه زنان یائسه-تغذیه در دوران یائسگی-تغذیه زنان یائسه-سنین یائسگی-زن یائسه-بیماری های قلبی در زنان یائسه-خانمها در سنین یائسگی-رژیم غذایی روزانه در یائسگی-میوه ها وسبزی-دوران یائسگی-هورمون استروژن-فیتواستروژن-کاهش علائم...

زنانی كه در سنین یائسگی بوده و به میزان زیاد از گوشت قرمز و لبنیات استفاده می كنند، بیشتر از همسالان خود در معرض خطر بیماری های قلبی قرار دارند.به گزارش پایگاه بهداشت ایتالیا، نتیجه این تحقیقات كه به رهبری دكتر لیندا كلمان و بر روی ۲۹۰۰ زن یائسه انجام شده نشان می دهد، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی در زنان یائسه ای كه بیش از ۴۰ درصد از رژیم غذایی شان را گوشت قرمز و انواع لبنیات به ویژه پرچرب تشكیل می دهد، تقریباً دو برابر افراد دیگر است.این بررسی ها همچنین حاكی از آن است كه زنانی كه به مدت ۱۵ سال رژیم غذایی پرچرب و پروتئین دارند، ۴۵ درصد بیشتر از سایرین دچار بیماری های قلبی و عروقی می شوند.

تغذیه در دوران یائسگی و تغذیه زنان یائسه

خانمها در سنین یائسگی باید آهن مصرفیشان را افزایش دهند. خوردن حداقل 3واحد از منابع غنی از آهن در روزکمک می کند که مطمئن شوید آهن کافی در رژیم غذایی روزانه در یائسگی دریافت کردید. آهن درگوشت قرمز, مرغ, ماهی, تخم مرغ، سبزیجات برگ سبز,مغزها ودانه های غنی شده یافت می شود مقدار توصیه شده برای آهن در زنان پیرتر8میلیگرم درروز است

میوه ها وسبزی ها در تغذیه دوران یائسگی علاوه براینکه نیاز های بدن به ویتامین ها واملاح معدنی تامین می کنند به علت دارابودن فیبر درپیشگیری از سرطان های دستگاه گوارش بخصوص سرطان کولون ، کاهش جذب چربیها وکاهش کلسترول خون موثرند. علاوه بر آن ،میوه ها وسبزی هادارای نوعی ترکیبات هورمونی بنام فیتواستروژن ها هستند که بسیار شبیه استروژن است و می تواند علائمی که دردوران یائسگی به دلیل کاهش سطح هورمون استروژن بروز می کند را کاهش دهد.

تغذیه در دوران یائسگی و تغذیه زنان یائسه

در حقیقت فیتواستروژ ن های موجود در میوه ها وسبزی ها مانند یک هورمون استروژن ضعیف دربدن عمل می کنند .انواع میوه ها وسبزی ها مثل انواع آلو،توت فرنگی،انگور،گلابی،پرتقال ،سیب ،گریپ فروت ، تمشک ،گوجه فرنگی،فلفل دلمه ای ،کلم ،گل کلم ،هویج،کاهو ،پیاز ،سویا،سیب زمینی ،شلغم وچغندر دارای فیتواستروژن ها هستندو گنجانیدن آنها در برنامه غذایی روزانه می تواند درحفظ استروژن بدن وکاهش علائم یائسگی موثر باشد.

یك متخصص تغذیه میگوید: زنان یائسه برای برای جلوگیری از پوكی استخوان روزانه باید چهار نوبت لبنیات مصرف كنند.
مرتضی صفوی در گفت و گو با ایرنا افزود: این چهار نوبت شامل یك لیوان شیر، یك لیوان ماست، دو لیوان دوغ و سه چهارم لیوان كشك پاستوریزه می شود.

تغذیه در دوران یائسگی و تغذیه زنان یائسه


وی تصريح كرد: در سنین یائسگی پوكی استخوان اتفاق می افتد و توده های استخوانی از سن 50 سالگی به بعد شروع به كاهش، تخلیه، سوراخ و خالی شدن، می كند.


صفوی اظهار كرد: دریافت مواد كلسیمی باید درتغذیه زنان یائسه افزایش یابد و سیستم ایمنی بدن خود را از این طریق افزایش دهند.
این متخصص تغذیه گفت: همچنین زنان یائسه باید در هفته، دو بار ماهی مصرف كنند چرا كه به دلیل اختلال در هورمون ها ایمنی بدن كاهش می یابد و باید با تغذیه مناسب، این ایمنی را افزایش داد.

اگرچه قطع کامل مصرف مواد غذايي پرکالري توصيه نمي شود؛ اما بايد دقيقا مراقب آنچه مي خوريد، باشيد. به هيچ وجه رژيم غذايي سخت نگيريد.رژيمهاي شديد و سخت ، استخوان هاي شما را پوک کرده ، عضلات شما را ضعيف مي کند و ميزان سوخت و ساز بدن شما را کاهش مي دهند. در نتيجه اصلا سودمند نيستند. بنابراين رژيم گرفتن در دوران یائسگی را فراموش کنيد و به طور معقول غذا مصرف کنيد. انواع غذاها را مصرف کنيد، اما مقدار مصرف ، کم باشد.

به اين دليل که با افزايش سن ، سوخت و ساز کاهش مي يابد. در ميانسالي ميزان کالري مصرفي در طول روز 200 -400 کالري کمتر از گذشته است. رعايت اين مساله چندان مشکل نيست. تنها وقتي غذا بخوريد که گرسنه هستيد و تنها مقداري مصرف کنيد که گرسنگي شما را رفع کند نه بيشتر؛ اما همه گروههاي غذايي را در غذاي روزانه خود قرار دهيد.

تغذیه در دوران یائسگی و تغذیه زنان یائسه

با افزايش سن ، بدن شما نمي تواند حجم بسيار زيادي از غذا را تحمل کند. بنابراين وعده هاي غذايي بايد اندک باشد سعي کنيد عمده کالري مصرفي را در طول روز که سوخت و ساز بيشتر است ، به بدنتان برسانيد. از مصرف چربي در دوران یائسگی بپرهيزيد تا خطر بيماري قلبي و سرطان را کاهش دهيد.

مصرف سویا در دوران یائسگی و محصولات آن مانند آجیل سویا،شیر سویا و توفو به دلیل اینکه به طور طبیعی حاوی فیتواستروژن می‌باشد حتی می‌تواند در شرایطی جایگزین هورمون درمانی در این دوران باشد و خطرات ابتلا به سرطان سینه را نیز کاهش دهد.

گردآوری:مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits