دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
برای بهداشت دستگاه تناسلی این 20 کار را انجام دهید

۲۰ توصیه طلایی برای بهداشت دستگاه تناسلی زنان در تابستان

برای بهداشت دستگاه تناسلی این 20 کار را انجام دهید
8
زمان مطالعه: 8 دقیقه
بهداشت اندام تناسلی خانم ها : بیشتر خانم ها در برخی از مراحل زندگی خود دچار عفونت واژن می شوند. خیلی از خانم ها هم به طور مداوم با این عفونت ها دست و پنجه نرم می کنند. با این حال بسیاری از این عفونت ها به سادگی قابل درمان هستند،البته به شرط این که...

بهداشت واژن زنان در تابستان

بهداشت دستگاه تناسلی زنان ! با گرم شدن هوا و تابستان ابتلا به عفونت های واژن و ادرار در زنان افزایش می یابد.به خصوص نشستن با مایوهای خیس در استخر ،پوشیدن لباس های تنگ ،استفاده از دستشویی های غیر بهداشتی ابتلا به این عفونت ها را افزایش می دهد.از این رو رعایت بهداشت این ناحیه بسیار مهم است.

همان طور که در بالا اشاره کردیم با گرم شدن هوا ابتلا به عفونت های واژن و ادرار در زنان افزایش می یابد.به همین دلیل رعایت بهداشت دستگاه تناسلی در تابستان از اهمیت زیادی برخوردار است.

دکتر نیلگون تورهان متخصص زنان وزایمان می گوید :استخر و سونایی را انتخاب کنید که از بهداشت آن مطمئن باشید.بعد از هر بار شنا کردن حتما مایو خود را بشویید.در صورت داشتن ترشحات غیر معمول حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

با افزایش گرما و رطوبت در فصل تابستان و عدم توجه به بهداشت استخر و دریا بسیاری از زنان دچار عفونت های واژن و ادرار می شوند. باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها می توانند به علت بهداشت ناکافی در استخر ها انتقال یابند.

با افزایش میزان عرق در تابستان و عدم گردش هوا در دستگاه تناسلی ،عفونت های متفاوتی در این ناحیه به وجود می آید.مشکلاتی از قبیل ترشحات واژن و عفونت های این ناحیه می تواند با رعایت بهداشت کنترل شود.


۲۰ توصیه بهداشتی برای سلامت دستگاه تناسلی زنان در تابستان

  1. لباس‌های زیر خود را حداقل هر دو روز در میان عوض کنید.
  2. طی روز لباس‌های زیر با جنس الیاف نخی به تن کنید. از پوشیدن لباس‌های بدون تهویه مانند لباس‌های نایلونی و ساخته شده از سایر الیاف مصنوعی خودداری کنید و از پوشیدن لباس‌های تنگ مانند شلوار جین، جوراب شلواری و مایو به مدت طولانی اجتناب کنید. لباس‌های گشاد و راحت به تن کنید و برای شستشوی لباس‌های زیر خود از شوینده‌های غیرمعطر و ملایم استفاده کنید.
  3. همیشه نواحی تناسلی و اطراف آن را خشک و تمیز نگه دارید. رطوبت رشد میکروب‌ها را سرعت می‌بخشد.
  4. هیچ‌گاه لباس‌های خیس و مرطوب را به تن نکنید. چنانچه لباس‌هایتان خیس شد فورا آن را عوض کنید.
  5. از پودر تالک در اطراف ناحیه تناسلی استفاده نکنید زیرا پودر تالک رطوبت را در خود نگه می‌دارد.
  6. در صورتی که از تامپون در دوران قاعدگی استفاده می‌کنید حداکثر آن را هر سه تا چهار ساعت یک بار عوض کنید. پیش از گذاشتن تامپون دست‌های خود را کاملا بشویید. طی خواب شبانه هیچ‌گاه از تامپون استفاده نکنید و به جای آن از پدهای بهداشتی استفاده کنید.
  7. نوار بهداشتی (پد) را باید هر چهار تا شش ساعت یک بار (حداکثر ۸ ساعت) عوض کرد. پیش از گذاشتن پد نیز دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.
  8. از تامپون، نوارهای بهداشتی و دستمال توالت معطر استفاده نکنید.
  9. حین استحمام از صابون و شامپوهای غیرمعطر و ملایم استفاده کنید. از وان کف صابون نیز استفاده نکنید.
  10. کاندوم‌ها و دیافراگم‌هایی از جنس لاتکس و ژل‌های اسپرم کش در برخی از زنان ایجاد تحریک می‌کنند که باید از سایر روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده گردد. همچنین حین نزدیکی باید از لغزنده کننده‌های محلول در آب و غیر معطر استفاده کنند و به هیچ وجه از وازلین و لغزنده کننده‌های حاوی سیلیکون استفاده نکنند.
  11. به طور منظم سطح خارجی نواحی تناسلی را با آب ولرم شستشو دهید. برای شستن نواحی تناسلی نیازی به استفاده از صابون نمی‌باشد.
  12. زنان برعکس مردان، پس از ادرار و اجابت مزاج باید همیشه از سمت جلو به طرف عقب، خود را بشویند. این کار از رانده شدن باکتری‌های انتهای دستگاه گوارش به ناحیه تناسلی جلوگیری می‌کند.
  13. هنگام شامپو کردن و آب کشیدن مو‌ها حین استحمام سر خود را به سمت جلو خم کنید تا شامپو با ناحیه تناسلی تماس نیابد.
  14. پس از استحمام با یک حوله نرم ناحیه تناسلی را به ملایمت خشک کنید. برای این کار می‌توانید از سشوار (با درجه باد سرد) نیز استفاده کنید.
  15. پس از استحمام ادرار کنید.
  16. هیچ‌گاه سعی نکنید به بهانه کار، تنبلی، و... ادرار خود را نگه دارید. اگر به دستشویی دسترسی دارید به محض احساس نیاز، کارهای دیگر را رها کنید و برای حفظ سلامت خود به دستشویی بروید.
  17. از دوش مخصوص دستگاه تناسلی استفاده نکنید چرا که این عمل ترشحات و باکتری‌های طبیعی و محافظ این ناحیه را می‌شوید.
  18. سرخود آنتی بیوتیک نخورید. مصرف بی‌رویه و سرخود آنتی بیوتیک‌ها، باکتری‌های مفید و طبیعی را که به حفظ سلامتمان کمک می‌کنند از میان برده و زمینه ابتلا به عفونت‌های قارچی را افزایش می‌دهد.
  19. خانم‌هایی که در دوران بارداری، شیردهی و یائسگی‌اند و همچنین خانم‌هایی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند از آنجا که سطوح هورمون‌های بدن آن‌ها دستخوش تغییر می‌شود، باید بیشتر بهداشت فردی خود را رعایت کنند.
  20. در صورت بروز نشانه هایی مثل خارش و سوزش در ناحیه تناسلی بویژه وقتی که ترشحاتی در این قسمت از بدن می‌بینید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

هشدارهای لازم :

  • اگر شما دچار یک بیماری مقاربتی هستید هرچه زودتر آن را درمان نمائید. بیماریهای مقاربتی ممکن است عوارض خود را مثل نازائی و آبسه های لگنی در درازمدت نشان دهند.
  • در صورت وجود خونریزی غیرطبیعی از واژن و حتی لکه بینی بین عادت ماهیانه، خونریزی برای چند هفته و یا افزایش میزان خونریزی و افزایش مصرف پدهای بهداشتی حتماً به پزشک مراجعه نمائید. ممکن است شما یک بیماری جدی و بحرانی داشته باشید.
  • اگر شما ترشحات بدبو و دائمی دارید یا بخصوص بوی بد ماهی می‌دهد، با پزشک خود مشاوره نمائید. احتمال زیاد دچار عفونت واژینیت هستید.

همچنین بخوانید:

بهترین درمانها برای رفع عفونت زنانه

عفونت ادراری در بارداری و درمان های خانگی آن

درمان عفونت ادراری: ۲۶ راهکار خانگی درمان عفونت مجاری ادراری

درمان عفونت واژن با سرکه سفید

یعنی دستمالی را به آب گرم آغشته کنید و هر روز تمیز نگه دارید..و از هیچ گونه صابون و مواد شیمیائی استفاده کنید. اکثر اینهاضرر هایشان بیشتر از منفعتشان است. با اینحال .. اگر بخواهیم جواب سوال شما را بدهیم... سرکه برای تمیز نگه داشتن خوب است.. و لی مسلما برای عفونت درمان نشده مناسب نیست..

برای اینکه بوی بد واژن از بین برود بهترین کار این است که علت بو را پیدا کنید.برای این منظور معاینه توسط فرد دوره دیده لازم است.. با اینهال چون اکثر این بوها به علت دو عفونت شایع اون ناحیه.

یعنی قارچ و نوعی تجمع زیاد باکتری اون ناحیه.. یعنی bacterial vaginosis و yeast infection است....میتوانید این درمان را اجرا کنید که بی ضرر است و اغلب متخصصن به بیمارانی مثل شما توصیه منکنند. از کرم کلوتیریمازول واژینال روزانه به همراه قرص خوراکی میترونیدازول ..روزی دو عدد استفاده کنید

برای سرکه سیب گفته شده که.... برای آنکه اون ناحیه از سلامت بهتری برخوردار باشد میتوانید این شیوه را بکار ببرید.: سه قاشق سوپ خوری سرکه سیب را در دولیتر آب گرم مقطر بریزید.. اگر در این ناحیه احساس ناراحتی میکنید یک تکه پارچه ساتین پاکیزه را به این محلول آغشته کنید و روزی یک یا دو بار شستشو دهید. به تدریج که نارحتی تان کاهش یافت تعداد شستشو با پارچه تمیز را کاهش دهید.

اگر حالت جمع شدگی . بهم فشردگی در آن ناحیه احساس میشود بهترین کار این است که انواع سبزی های باغ نظیر جعفری و کرفس و سبزی های دیگر به صورت سالاد میل شود.به طوری که مقدار جعفری و کرفس آن بیشتر باشد و همراه با سالاد باید که به مقدار یک قاشق چای خوری سرکه سیب هم مصرف شود.

روغن های: زیتون و سویا و آفتاب گردان از انواع روغن های اشباع نشده هستند و میتوان آنها را با سالاد مصرف کرد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (8 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits