دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
قاعدگی شدید نشانه چیست؟
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
علت قاعدگی دردناک چیست و برای کاهش آن چه می توان کرد؟بسیاری از زنان گاهی اوقات در برخی از دوره‌های قاعدگی خود دچار خونریزی‌های شدید می‌شوند که متاسفانه خیلی از آنها دلیل اصلی خونریزی را نمی‌دانند و بسیار نگران می‌شوند.

علائم و نشانه های قاعدگی شدید

علت قاعدگی دردناک چیست و برای کاهش آن چه می توان کرد؟

بسیاری از زنان گاهی اوقات در برخی از دوره‌های قاعدگی خود دچار خونریزی‌های شدید می‌شوند که متاسفانه خیلی از آنها دلیل اصلی خونریزی را نمی‌دانند و بسیار نگران می‌شوند.گاهی این خونریزی‌ها آن‌قدر شدید است که نباید مورد غفلت واقع شود و سریعا باید به پزشک مراجعه کرد.خیلی از خانم‌ها نمی‌دانند که چه زمانی خونریزی سنگین و غیرطبیعی محسوب می‌شود و وقتی تعداد پدهایی که استفاده می‌کنند به چند عدد در روز رسید باید با پزشک خود مشورت کنند،در صورتی که خونریزی شما به حدی است که لازم است هر یک یا دو ساعت پد خود را عوض کنید و یا قاعدگی شما بیش از یک هفته طول کشید دچار خو‌نریزی‌ شدید هستید و باید با پزشک خود صحبت کنید.با دلگرم همراه باشید.

قاعدگی شدید نشانه چیست؟

شایع‌ترین دلایل منوارژی یا همان خونریزی زیاد یا قاعدگی سنگین عبارت‌اند از:

عدم تعادل هورمونی در دوران نوجوانی یا قاعدگی یا دوران نزدیک به سن یائسگی یکی از دلایل شایع خونریزی شدید است. در نوجوانی وقتی برای دختری اولین قاعدگی اتفاق می‌افتد، همچنین چند سال قبل از شروع یائسگی و وقتی قاعدگی در حال توقف است سطح هورمون‌ها متغیر شده و این سبب خونریزی شدید در دوران قاعدگی می‌شود. در صورتی که عدم تعادل هورمونی سبب بروز خونریزی شدید شده باشد می‌توان آن را با قرص‌های ضدبارداری یا سایر هورمون‌هایی که پزشک تجویز می‌کند درمان کرد.

دومین دلیل خونریزی شدید وجود تومورهای فیبرویید رحمی است. مهم است که بدانیم تومورهای فیبروییدی اغلب خوش‌خیم و غیرسرطانی هستند که بیشتر در سن 30 تا 40 سالگی در زنان دیده می‌شود. اگر چه دلیل فیبروم‌ها نامشخص است اما به دلیل اینکه آنها وابسته به استروژن هستند برای درمان فیبروییدها درمان‌های متعددی از جمله جراحی و درمان‌های دارویی وجود دارد. با شروع یائسگی فیبروییدهای رحمی خود به خود چروک شده و بدون درمان از بین می‌روند.

پولیپ‌های دهانه رحمی کوچک هم که سطح دهانه رحم را می‌پوشاند می‌تواند سبب خونریزی شدید شود. دلیل این پولیپ‌ها مشخص نیست اما ممکن است در اثر عفونت یا افزایش غیرطبیعی استروژن ایجاد شود. این پولیپ‌ها معمولا در زنان بالای 20 سال و آنهایی که زایمان کرده‌اند دیده می‌شود. با جراحی‌های کوچک، همراه با آنتی‌بیوتیک درمانی می‌توان این پولیپ‌ها را درمان کرد.

پولیپ‌های داخل رحمی که غالبا غیرسرطانی هستند در بافت رحم رشد کرده و سبب خونریزی شدید می‌شوند.دلیل این پولیپ‌ها هم مشخص نیست.اگر چه این پولیپ‌ها استروژن زیاد تولید می‌کنند اما قابل درمان هستند. مشاهده رحم و عمل جراحی بسیار کوچک و نمونه‌برداری آزمایشگاهی برای ارزیابی این پولیپ‌ها انجام می‌شود و در صورتی که سرطانی باشند، برداشته می‌شوند.

بیمای لوپوس، لوپوس یک بیماری دستگاه ایمنی است که بخش‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند سبب خونریزی شدید در قاعدگی شود. دلیل این بیماری نامشخص است اما ممکن است ابتلا به عفونت،آنتی‌بیوتیک‌های خاص، استرس و هورمون‌ها سبب بروز آن شود.

بیماری‌های التهابی لگن عفونتی است که ارگان‌های متعددی از جمله رحم، لوله‌های رحمی و دهانه رحم را مبتلا می‌کند. این بیماری ممکن است در اثر بیماری‌های منتقله جنسی ایجاد شود. گاهی هنگام زایمان،سقط به وجود می‌آید که آن هم می‌تواند سبب بروز خونریزی شدید در قاعدگی شود.

سرطان دهانه رحم یکی از دلایل دیگر خونریزی‌های غیرطبیعی و شدید سرطان‌ دهانه رحم است. این سرطان بافت‌های سالم رحم را درگیر می‌کند و ویروس پاپیلومای انسانی از دلایل عمده ابتلا به سرطان رحم است.درمان آن جراحی شیمی‌درمانی و اشعه درمانی است.

دستگاه داخل رحمی یا آیودی که یک روش پیشگیری از بارداری است می‌تواند سبب بروز خون‌ریزی‌های شدید رحمی شود. خانم‌هایی که با گذاشتن این وسیله از بارداری جلوگیری می‌کنند و هنگام قاعدگی دچار خون‌ریزی شدید می‌شوند،می‌توانند با مشورت پزشک از وسیله دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده کنند.

اختلالات خونریزی دهنده که خون فرد بسیار سخت بند می‌آید. این اختلالات خونریزی‌دهنده انواع مختلفی دارد و به دلیل بروز مشکلاتی در عوامل انعقادی خون ایجاد می‌شود. ابتلا به این اختلالات خونریزی‌دهنده می‌تواند سبب بروز خونریزی‌‌های شدید در دوران قاعدگی شود.

درمان قاعدگی شدید

  • اگر قبلاً دچار قاعدگی شدید نشده بودید، برای تشخیص علت و درمان نزد پزشک بروید. در این فاصله، کارهای زیر ممکن است مفید باشد.
  • استراحت کنید. کم‌کردن فعالیت به کم شدن خونریزی کمک می‌کند.
  • ویتامین C بخورید. یکی از راه‌های ساده برای کم‌کردن خونریزی خوردن مقادیر زیاد ویتامین C است که باعث محکم شدن دیوارهٔ مویرگ‌های خونی زهدان شده و جریان خونریزی را کاهش می‌دهد. خوردن روزانهٔ ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C از چند روز پیش از شروع قاعدگی تا پایان آن مفید است (ویتامین C را هم با اجازهٔ پزشک معالج بخورید.)
  • غذای کافی بخورید. رژیم غذائی شما باید به اندازهٔ کافی ویتامین‌های B و آهن داشته باشد. ویتامین B۱۲ و اسید فولیک از مواد ضروری برای حفظ ساختار و حجم خون هستند. آهن برای ساختن هموگلوبین (که یکی از اجزای اصلی خون است) لازم است.

درمان‌های دارویی

  • اگر رشد بافت زهدان یا علل نامعلوم باعث قاعدگی شدید شده باشد، پزشک درمان را در تجویز دارو، و در برخی موارد، جراحی می‌داند.
  • ضد التهاب بخورید. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی اغلب به درمان قاعدگی شدید کمک می‌کنند. پزشک ممکن است اسید مفنامین هم برایتان تجویز کند. ایبوپروفن هم در این موارد داده می‌شود، ولی اثر درمانی آن در قاعدگی شدید ثابت نشده است.
  • مانع کم‌خونی شوید. در برخی زنان قاعدگی شدید ممکن است به چند روز کم‌خونی خفیف منجر شود. در این موارد، پزشک ممکن است برای تنظیم و کاهش خونریزی قرص ضدبارداری تجویز کند. در نیمهٔ اول چرخهٔ قاعدگی، تخمدان‌ها فقط استروژن می‌سازند که باعث ضخیم شدن لایهٔ داخلی زهدان و خونریزی شدید در موقع ریختن آن می‌شود. خوردن قرص‌های ضدبارداری حاوی استروژن و پروژسترون از رشد زیاد دیوارهٔ داخلی زهدان جلوگیری کرده و خونریزی را کاهش می‌دهد.
  • جراحی کنید. اگر وجود پولیپ یا فیبروئید تشخیص داده شد، پزشک ممکن است عمل جراحی برای برداشتن آن را لازم بداند. روش جراحی بستگی به اندازه و محل پولیپ یا فیبروئید دارد. در روش جدیدتر به نام زهدان‌بینی، میله‌ای نوری دارای یک وسیلهٔ ظریف جراحی از طریق گردن زهدان وارد شده و عمل را انجام می‌دهد. هفتاد و پنج درصد زنان جراحی شده با این روش، کاملاً درمان شده‌اند.
  • روش دیگر برداشت اندومتر نام دارد که در آن، تمام پوشش داخلی زهدان منعقد می‌شود. ۵۰ تا ۸۰ درصد زنان درمان شده با این روش، دیگر اصلاً خونریزی نداشته‌‌اند.
  • پیش از انجام هر عمل جراحی، پزشک چند ماه داروهائی برای جلوگیری از رشد دیوارهٔ زهدان تجویز می‌کند. این کار برای کمک به ساخت گویچه‌های خونی قبل از عمل جراحی است.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

  1. قاعدگی به‌قدری شدید است که مانع کار و فعالیت‌های روزانه می‌شود.
  2. بدون سابقهٔ قبلی لخته‌های خون دفع شده‌‌اند.
  3. در دورهٔ قاعدگی ضعف یا سرگیجه وجود دارد.
  4. قاعدگی شدید
  5. بدون علائم معمول پیش از قاعدگی، مثل حساس شدن پستان، نفخ شکم، یا پراشتهائی شروع شده است.
  6. در فاصله دو قاعدگی خونریزی وجود داشته است.
  7. فاصلهٔ دو قاعدگی بیش از ۴۵ تا ۵۰ روز است.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب علت قاعدگی شدید

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits