دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خطرات استفاده از دستمال کاغذی برای زنان را میدانید؟(ویژه خانم ها)
12
زمان مطالعه: 9 دقیقه
خطرات استفاده از دستمال کاغذی برای زنان را میدانید؟چرا استفاده از دستمال کاغذی برای خانم ها ضرر دارد؟/برای آگاهی بیشتر در این باره با دلگرم همراه باشید.

چرا استفاده از دستمال کاغذی برای خانم ها ضرر دارد؟

برای آگاهی بیشتر در این باره با دلگرم همراه باشید.

مضرات خشک کردن زنان با دستمال کاغذی

دستمال کاغذی و خطرات آن برای زنان

دلیل توصیه شما برای عدم استفاده از دستمال کاغذی به منظور خشک کردن ناحیه تناسلی چیست؟

ناحیه تناسلی، جزو حساس ترین مناطق پوستی است که می تواند به سرعت و شدت با هر نوع محرک خارجی مانند دستمال کاغذی، تحریک شود. متاسفانه، بسیاری از خانم ها به صورت وسواس گونه ای عادت به خشک کردن ناحیه تناسلی خود بعد از رفتن به دستشویی دارند که این مسئله می تواند مشکلات پوستی مختلفی را در این قسمت حساس از بدن برایشان ایجاد کند.

مضرات خشک کردن زنان با دستمال کاغذی

دستمال توالت برای نواحی تناسلی چه خطراتی دارد

متاسفانه، بسیاری از خانم ها به صورت وسواس گونه ای عادت به خشک کردن ناحیه تناسلی خود بعد از رفتن به دستشویی دارند که این مسئله می تواند مشکلات پوستی مختلفی را در ناحیه تناسلی آنها ایجاد کند.

معمولا افراد برای خرید دستمال توالت به دنبال نرم ترین و سفیدترین دستمال می گردند و تصور می کنند که این دستمال ها هیچ خطری برای سلامتی ندارند، اما غافل از این که این نوع دستمال های توالت سمی تر از دیگر انواع آن هستند. در دستمال های توالت تجاری بیش از 100 هزار نوع ماده شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از خطرناک ترین مواد، کلر است. این ماده به طور کلی در محصولاتی که روزانه از آنها استفاده می کنیم از قبیل دستمال کاغذی، دستمال های مخصوص نوزاد، فیلتر قهوه و جعبه شیر بوفور یافت می شود. این مواد سمی از طریق پوست جذب بدن و از این راه وارد جریان خون می شوند که خطرناک ترین آن کلر است. دستمال توالت های معمولی را با سفیدکننده کلر آماده می کنند. این ماده سفیدکننده سموم خطرناکی را تولید می کند که در بدن جمع شده و شرایط خطرناکی را برای سلامت بدن ایجاد می کند.

فرآیند سفید کردن دستمال مواد شیمیایی عامل سرطان را ایجاد می کند. بنابراین تماس با آنها احتمال بروز انواع سرطان ، برهم خوردن تعادل هورمون ها، نقص سیستم ایمنی بدن، کاهش قدرت باروری و نقایص مادرزادی را افزایش می دهد.

رنگی و معطر

در بازار که قدم بزنید با انواع دستمال های توالت با رنگ ها و عطرهای مختلفی مواجه می شوید که بیش از آن که برای سلامتی خوب باشد، به ضرر آدمی تمام می شود، اما افراد کمی از خطرات دستمال های توالت رنگی و معطر اطلاع دارند.

از سال 1987، سازمان غذا و داروی آمریکا بعد از آزمایش روی نمونه های حیوانی، استفاده از رنگ ها و عطرها را در صنایع داروسازی ممنوع اعلام کرده است، اما هنوز هم می توان ردپای این مواد خطرناک را در دستمال ها مشاهده کرد.

مواد شیمیایی مانند رنگ ها، مواد سفیدکننده و بوهای معطر جزو مواد خطرناکی هستند که علاوه بر خطرناک بودن این مواد برای سلامت بشر، آلوده کردن محیط زیست را نیز در پی دارد. پیامد استفاده از دستمال های رنگی و معطر عبارتند از:

عفونت مجاری ادراری: استفاده از دستمال های توالت رنگی و معطر باعث تحریک ناحیه واژن در خانم ها می شود که ممکن است به عفونت های مجاری ادراری بینجامد. دیگر مواد به کار رفته در دستمال توالت نیز ممکن است باعث تحریک پوستی، خارش یا حتی بروز واکنش های حساسیتی شود. الکل، فسفات، کلر، پروکسیدها و ویژگی های آنتی باکتریال و نیز فرمالدئید و عوامل فعال جزو مواد خطرناک به شمار می روند.

مضرات خشک کردن زنان با دستمال کاغذی


ایجاد ضایعات با تماس مداوم دستمال کاغذی با ناحیه تناسلی

سرطان گردن رحم

این نوع دستمال توالت تأثیر مستقیم روی سیستم تناسلی زنان دارد و استفاده از خطر بروز سرطان گردن دهانه رحم را افزایش می دهد.

مشکلات مقعدی

دستمال های توالت معطر و رنگی همچنین ممکن است موجب التهاب و خارش در ناحیه مقعد شود. از سوی دیگر، رنگی که در این دستمال ها به کار رفته مانع از تشخیص وجود احتمالی خون در ادرار یا مدفوع می شود. از آنجایی که وجود خون در مدفوع از علائم شایع سرطان روده بزرگ محسوب می شود، استفاده از این نوع دستمال ها می تواند رنگ خون را پنهان کند و فرد آن را با رنگ دستمال اشتباه بگیرد بنابراین تشخیص بیماری به تأخیر می افتد.

عفونت های قارچی

محققان ارتباط قوی را بین استفاده از دستمال های توالت رنگی و بروز عفونت های قارچی کشف کرده اند و متخصص زنان در مواجهه با مبتلایان به عفونت های قارچی در ابتدا در مورد استفاده از این نوع دستمال ها سوال می کنند.

مضرات خشک کردن زنان با دستمال کاغذی

مشکلات استفاده از دستمال کاغذی کدام است؟

  • مهمترین مشکل این است که مواد و ترکیب های موجود در دستمال های کاغذی، جزو مواد آلرژن هستند. این حساسیت زا بودن در اثر استفاده از عطرهای مختلف در دستمال های کاغذی، تشدید هم خواهد شد. افراد مبتلا به آلرژی های پوستی با استفاده از دستمال کاغذی برای خشک کردن خود با تشدید بیماری و وخیم تر شدن شرایط پوستی شان در ناحیه تناسلی مواجه خواهد شد.

در واقع چنین افرادی به اگزمای تماسی آلرژیک به دلیل تماس با دستمال کاغذی و حساسیت به مواد داخل آن مبتلا هستند. این خانم ها در دوره هایی به دلیل تشدید آلرژی شان با شکایت از سوزش، خارش، قرمزی، خشکی و التهاب در ناحیه تناسلی به پزشک مراجعه می کنند و نمی دانند که درمان مشکل آنها به سادگی و با حذف ماده آلرژن که همان دستمال کاغذی باشد، اتفاق خواهد افتاد.

یعنی تنها مشکل استفاده از دستمال های کاغذی برای خشک کردن، ایجاد حساسیت است؟

  • نه. متاسفانه برخی از خانم ها عادت دارند که تمام قسمت های ناحیه تناسلی، مخصوصا داخل ناحیه و مخاط ها را به شدت با دستمال کاغذی خشک کنند که این رفتار، بیشتر به رفتاری وسواس گونه شبیه است تا بهداشتی. تماس مداوم دستمال کاغذی با مخاط ناحیه تناسلی به مرور زمان باعث ایجاد ضایعاتی شبیه به زگیل تناسلی خواهد شد.

کمی بیشتر درباره این ضایعه های پوستی توضیح می دهید؟

  • بله؛ این روزها بسیاری از خانم ها با شکایت از وجود دانه هایی ریز و همرنگ پوست که در قسمت داخلی لبه های ناحیه تناسلی (محلی که مخاط تناسلی را هم دربر می گیرد) ایجاد شده اند، به پزشک مراجعه می کنند. این ضایعات که بدون درد، سوزش یا خارش هستند و امکان انتقال آنها هم به هیچ عنوان وجود ندارد، «پاپیلوماتوز» نام دارند. پاپیلوماتوزها معمولا کنار هم و در یک خط قرار می گیرند و آلرژی های تماسی مانند استفاده از دستمال های کاغذی باعث تحریک برای ایجاد یا تشدید آنها می شود.

آیا راهی برای درمان این ضایعه های پوستی تناسلی وجود دارد؟

  • بله، خوشبختانه در بسیاری از موارد دیده شده که پاپیلوماتوزها در صورت قطع استفاده از دستمال کاغذی برای خشک کردن ناحیه تناسلی، کم کم از بین می روند. به همین دلیل هم نیازی به استفاده از روش های تهاجمی یا غیرتهاجمی برای حذف این ضایعات پوستی وجود ندارد، ضمن اینکه پاپیلوماتوزها به همسر منتقل نمی شوند یا در صورت زایمان طبیعی، خطر انتقال آن به نوزاد هم وجود نخواهد داشت.

نظرتان درباره خشک کردن ناحیه تناسلی بچه ها با دستمال چیست؟

  • نه دختربچه ها و نه پسربچه ها به دلیل پوست حساسی که دارند، نباید با دستمال کاغذی خشک شوند. دختربچه ها، ترشحات واژینال هم ندارند و بنابراین استفاده از دستمال کاغذی برای خشک کردن آنها به هیچ عنوان توصیه نمی شود. شما می توانید برای رعایت بهداشت بیشتر ناحیه تناسلی بچه ها، لباس زیر آنها را شب به شب عوض کنید و لباس های زیر نخی و سفید برایشان بپوشانید.

مضرات خشک کردن زنان با دستمال کاغذی

توصيه آخر برای بانوان

  • برخي از خانم ها در اثر استفاده از پدهاي بهداشتي هم دچار خارش و التهاب پوست خارجي ناحيه تناسلي مي شوند. توصيه ما به اين گروه از خانم ها، استفاده از پدهاي پنبه اي غيرمعطر و تعويض مارک پد خود در صورت حساسيت دادن به آن است.
  • اگر هم فردي به هر دليلي مجبور شد که از دستمال کاغذي تحت شرايط خاصي براي خشک کردن خود کمک بگيرد، بعد از بلند شدن، تنها قسمت هاي خارجي ناحيه تناسلي و کناره هاي پاهاي خود را خشک کند. هر نوع دستمالي بايد روي اين قسمت هاي حساس، گذاشته و برداشته شود.کشيدن دستمال روي ناحيه تناسلي يا مخاط آن، باعث ايجاد تحريک و حساسيت مي شود.

مضرات خشک کردن زنان با دستمال کاغذی

جايگزين هاي دستمال کاغذي

براي خشک کردن ناحيه تناسلي، به جاي دستمال هاي آلرژن، مي توان از چند جايگزين استفاده کرد. اولين راه، استفاده از حوله هاي سفيد و نخي در خانه است. شما مي توانيد خودتان را در منزل با اين حوله ها خشک کنيد و شب به شب آنها را براي استفاده روز بعد، بشوييد.

براي خشک کردن ناحيه تناسلي از حوله هاي سفيد و نخي استفده کنيد‎

راه بعدي استفاده از حوله هاي يکبار مصرف، تنظيف يا گازهاي استريلي است که به صورت بسته هاي بزرگ هم عرضه مي شوند. شما مي توانيد اين حوله يا پارچه هاي استريل و نخي که هيچ ترکيب حساسيت زايي هم ندارند را به تکه هاي کوچک تقسيم کنيد و آنها را داخل يک نايلون بگذاريد. سپس در منزل يا حتي خارج از منزل از آنها براي خشک کردن خود استفاده کنيد.

به اين ترتيب، شانس ابتلا به پاپيلوماتوز يا اگزماي تماسي در ناحيه تناسلي تان را از بين خواهيد برد. نکته ديگر اينجاست که گاهي برخي از خانم ها به دليل استفاده از لباس هاي زير پلاستيکي، توري يا نامناسب، مجبور به استفاده از دستمال کاغذي براي خشک کردن خود مي شوند.

در اين صورت مي توان با حذف اين لباس ها و استفاده از لباس زيرهاي نخي که جاذب رطوبت هستند و رطوبت آنها هم به سرعت خشک مي شود استفاده از دستمال کاغذي را ناديده گرفت. به اين ترتيب مي توانيد به جاي استفاده از دستمال کاغذي، حوله يا هر وسيله ديگري در خانه از لباس هاي زير نخي و سفيد کمک بگيريد و لباس تان را روزي يک يا دو مرتبه عوض کنيد.

مضرات خشک کردن زنان با دستمال کاغذی

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (12 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

نیلوفر | ۷ سال پیش
بنظر من اگر دستمال کاغذی ترکیباتش صد در صد استاندارد باشه هیچ مشکلی قطعا ایجاد نمیکنه .. باید تو انتخاب دستمال کاغذی دقت کنیم ..
0
1
زهرا | ۷ سال پیش
واقعا چند روز بود درگیر این مساله بودم خیلی میترسیدم.من به دکتر مراجعه کردم همین هارو گفت.ولی با خوندن این مطلب واقعا خیالم راحت شد .خیلی ممنون.
0
0
رویا | ۷ سال پیش
یعنی ازدستمال کاغذی استفاده نکنیم من استفاده کردم مشکلی ندیدم
0
1
مهسا | ۷ سال پیش
ممنون مطالب ارزشمند بود
0
0

hits