دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تغذیه سالم برای تقویت تخمدان
90
زمان مطالعه: 6 دقیقه
سلامت تغذیه مساله بسیار مهمی برای بانوان است که اثرات زیادی بر روی سلامت بدن آن ها دارد.در اینجا ر تاثیر تغذیه بر تقویت تخمدان و سلامتی آن بررسی شده است

سلامت تغذیه مساله بسیار مهمی برای بانوان است که اثرات زیادی بر روی سلامت بدن آن ها دارد.در اینجا ر تاثیر تغذیه بر تقویت تخمدان و سلامتی آن بررسی شده است:

تقویت تخمدان

یکی از مشکلاتی که همیشه گریبان ‌گیر خانواده ‌ها بوده، مشکل باروری است. بسیاری از زوج ‌ها ر مقطعی از زندگی ‌شان با مسایل باروری مواجه می ‌شوند، از کاهش میل جنسی گرفته تا مشکلات هورمونی که به ناباروری منجر می ‌شود. البته بعضی زوج‌ها هم هیچ ‌وقت چنین مشکلی را احساس نمی ‌کنند. فکر می ‌کنید علتش چه می‌ تواند باشد؟ آیا ممکن است تغذیه عامل مهم و تأثیر گذاری بر افزایش یا کاهش قدرت باروری یا میزان میل جنسی باشد؟ برای دانستن جواب این سوال‌ها گزارش زیر را بخوانید.

از قدیم باورهای عامیانه‌ ای برای بالا بردن قدرت جنسی و تقویت باروری در مردان و زنان، وجود داشته که بسیاری از آن ها‌ بی ‌پایه و اساس است. خوردن و نخوردن برخی مواد غذایی شاید بتواند در زیاد و کم ‌شدن قدرت باروری آدم ‌ها موثر باشد اما این مواد غذایی لزوما همان ‌هایی نیستند که بین عامه مردم دهان به دهان می ‌چرخد و مبنای علمی هم ندارد.

تغذیه برای تقویت تخمدان:

دو ویتامین مؤثر


ما قبل از هرچیز از دکتر محمد کشاورز، متخصص تغذیه و رژیم درمانی می ‌پرسیم که اصلا مواد غذایی روی قدرت باروری و میل جنسی افراد تأثیری دارند یا نه.

دکتر کشاورز در پاسخ به سلامت می ‌گوید: " بله، بعضی از مواد غذایی تاثیرشان در تقویت باروری ثابت شده است. برای مثال، ویتامین e كه در افزایش میل جنسی تاثیر زیادی دارد. این ویتامین بیشتر در منابع گیاهی مانند روغن آفتاب ‌گردان و زیتون، ذرت و بادام، آجیل تازه(فندق، بادام، گردو)، اسفناج، کلم پیچ، سویا و سیب زمینی یافت می ‌شود. در میوه‏ هایی مانند هلو و مارچوبه هم این ویتامین وجود دارد. به‌ جز منابع طبیعی، ویتامین e به صورت مصنوعی و به شکل قرص و آمپول نیز تولید می ‌شود ولی بهتر است از منابع طبیعی نیاز روزانه تأمین شود، نیازی كه معادل 7 تا 9 میلی ‌گرم در روز است.

ماده مغذی دیگری که تاثیرش اثبات شده ویتامین a است به طوری كه كمبودش می ‌تواند موجب کاهش قدرت باروری شود. این ویتامین در آقایان باعث ساختن اسپرماتوزوئید می ‌شود و در خانم‌ ها هم روی تولید هورمون‌ های جنسی که به باروری کمک می ‌کنند، موثر است. جگر، شیر، پنیر، خامه و کره منابع غنی این ویتامین هستند. این ماده مغذی در سبزی ‌ها و میوه‌ های زرد رنگی مانند هویج، کدو، سیب‌زمینی، هلو، زردآلو و طالبی، در سبزی‌ ها و میوه های قرمز رنگ مانند گوجه ‌فرنگی و همین‌ طور در سبزی ‌هایی با برگ سبز تیره به مقدار زیاد وجود دارد؛ البته پیش ‌سازش كه در بدن به این ویتامین قابل تبدیل است."

اسید آمینه‌ ای مفید
یکی دیگر از مواد موثر در قدرت باروری، اسید آمینه‌ ای است به نام ال آرژنین. دکتر کشاورز نقش این اسید آمینه را در تقویت باروری و قوای جنسی، انکارناپذیر می ‌داند: " ما برای افرادی که دچار ضعف میل جنسی هستند، مصرف ال آرژنین را 2 تا 6 ساعت قبل از نزدیکی توصیه می‌ کنیم. برای خانم ‌ها و آقایان هم فرقی نمی ‌کند، چون این اسید باعث تقویت میل جنسی در هر دو جنس می ‌شود. البته در آقایانی که دچار مشکل انزال زودرس هستند، مصرف 2 تا 5 گرم از این اسید آمینه تاثیر فوق‌ العاده ‌ای دارد."

این‌ طور که دکتر کشاورز می ‌گوید، این اسید آمینه به صورت کپسول در داروخانه‌ ها عرضه می ‌شود و اگرچه کم و بیش خوردنش عارضه جدی ندارد و حتی به عنوان گشاد کننده عروق برای پیشگیری از سکته قلبی تجویز می‌ شود، ولی بهتر است با تجویز متخصص مصرف شود. البته منابع طبیعی هرچیزی بهتر از منابع مصنوعی ‌اش هستند. بنابراین شما هم می ‌توانید آن را از طریق مصرف خوراکی‌ هایی مانند شکلات تلخ، جو دوسر و مغز های خوراکی به خصوص بادام تامین کنید.

برای حفظ قدرت باروری باید رژیم غذایی کامل و متعادلی داشته باشید. باید غذای کافی بخورید تا دچار فقر مواد غذایی نشوید، چون رژیم ‌های نامتعادل روی قوای جنسی اثر سوء دارند.در خوردن این ها زیاده روی نکنید
ما تا اینجا فقط از تقویت کننده ‌ها حرف زدیم، اما چه مواد غذایی می ‌توانند اثر معکوس بر قدرت باروری و میل جنسی داشته باشند.

دکتر کشاورز می ‌گوید: "مواد غذایی که در خودشان هورمون دارند، میل جنسی را کاهش می ‌دهند و قدرت باروری را هم کم می ‌کنند.

زرده تخم مرغ و کاهو جزو مواد هورمون ‌دار هستند. البته کم خوردن این مواد هیچ اشکالی ندارد، برای مثال، میزان هورمون کاهویی که در سالاد استفاده می ‌کنیم آن قدر ناچیز است که عملا‌ بی ‌اثر است ولی اگر در مصرف آن افراط کنیم می ‌تواند تعادل هورمونی را به هم بزند. همین‌ طور زیاده‌ روی در مصرف سویا كه در آقایان می ‌تواند باعث کاهش قدرت باروری شود."

پرخوری نکنید


"برای حفظ قدرت باروری باید رژیم غذایی کامل و متعادلی داشته باشید. باید غذای کافی بخورید تا دچار فقر مواد غذایی نشوید، چون رژیم ‌های نامتعادل روی قوای جنسی اثر سوء دارند."

دکتر کشاورز با گفتن این جملات یادمان می ‌اندازد که بدغذایی و غافل شدن از یک سری تركیبات مفید، می ‌تواند باعث افت عملکرد هورمون‌ ها و سلول‌ های بدن شود و روی قوای جنسی و باروری اثر نا مطلوبی بگذارد. او به کسانی که رژیم‌های تک غذایی یا گیاه ‌خواری دارند توصیه می ‌کند که بیشتر به برنامه غذایی‌ شان توجه داشته باشند و تلاش کنند همه نیازهای حیاتی بدن را تامین کنند: "رژیم گیاه‌ خواری تمام نیاز بدن را تامین نمی ‌کند و در نتیجه طبیعی است اگر ببینیم که افراد گیاه‌خوار از نظر میل جنسی و قدرت باروری ضعیف هستند." او همین ‌طور به افراد پُرخور هشدار می ‌دهد که با افراط در مصرف غذاهای پُرکالری، خودشان را در معرض چاقی قرار ندهند:" افراد چاق در معرض بیماری دیابت قرار دارند و قند بالا هم به مرور روی هورمون ‌های جنسی تاثیر می ‌گذارد و میل جنسی را از بین می ‌برد. ضمن این که در زنان چاق، اختلالات هورمونی بیشتر اتفاق می‌ افتد و احتمال بسته شدن لوله‌ های تخمدان در اثر چاقی بیشتر است."



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (90 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits