دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
توصیه های مفید برای دوران قاعدگی
5
زمان مطالعه: 6 دقیقه
توصیه های مفید برای دوران قاعدگی-دوران قاعدگی-مشکلات روحی- قاعدگی- بیماری روانی- روان‌شناس- نشانگان پیش از قاعدگی- افسردگی- بیماری جسمی- بهداشت- وزارت بهداشت- بهداشت روان- بهداشت حرفه ای- ایمنی و بهداشت- بهداشت خانواده- بهداشت عمومی- بهداشت فردی-...

توصیه های مفید برای دوران قاعدگی، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

 توصیه های مفید برای دوران قاعدگی

توصیه های مفید برای دوران قاعدگی

اولین نکته‌ای که هر خانمی برای حل مشکلات روحی ناشی از نشانگان پیش از قاعدگی باید بداند این است که این حالت به هیچ‌وجه یک بیماری روانی نیست. فقط شرایطی روحی خاصی است که باعث می‌شود سختی‌های کار و روابط اجتماعی و همین‌طور مشکلات موجود در روابط عاطفی بیمار پررنگ‌تر از همیشه به نظر بیاید.

خانمی که دچار چنین مشکلاتی می‌شود، می‌تواند خیلی راحت‌ به همسر، خانواده یا دوستان نزدیک خود بگوید که فعلا در دوره نشانگان پیش از قاعدگی است و از نظر روحی به پشتیبانی آنها احتیاج دارد.

مسلما این کار شرایط را برای او ساده‌تر خواهد کرد، حتی خانم‌هایی هستند که در این دوره علایم شدیدی پیدا می‌کنند و زندگی آنها درست مثل جهنم می‌شود‌ اما این افراد هم نباید از چیزی بترسند. مراجعه به مشاور یا روان‌شناس و در میان گذاشتن مشکلات با او تقریبا همه‌چیز را حل خواهد کرد. کلید موفقیت در مواجهه با علایم نشانگان پیش از قاعدگی بالا بردن آگاهی نسبت به خصوصیات این دوره است. در واقع کسی که بیشتر می‌داند بهتر عمل می‌کند.

1.دارا بودن علایم نشانگان پیش از قاعدگی نشانه افسردگی نیست:
افسردگی و نشانگان پیش از قاعدگی دو حالت خلقی کاملا متفاوت هستند. البته پزشکان در موارد خاصی از داروهای ضدافسردگی را تجویز می‌کنند اما این موضوع نشانه ابتلای فرد به بیماری افسردگی نیست.

2.نشانگان پیش از قاعدگی ممکن است نشانه یک بیماری جسمی باشد:
برخی بیماری‌ها علایمی شبیه نشانگان پیش از قاعدگی دارند. مثلا اختلالات تیرویید، اختلالات اضطرابی و حتی بیماری دیابت بنابراین باید به پزشک مراجعه کرد و با نظر او از نداشتن چنین بیماری‌هایی مطمئن شد.

3.گاهی نشانگان پیش از قاعدگی بیماری‌های روحی و جسمی دیگر را تشدید می‌کند:
بیماری‌های متعددی وجود دارند که نشانگان پیش از قاعدگی باعث بدتر شدن آنها می‌شود. مثل میگرن، دیابت، آسم، نشانگان روده تحریک‌پذیر، صرع، افسردگی، اختلال اضطرابی، سوءمصرف مواد و بسیاری موارد دیگر. اگر خانمی به هر یک از این بیماری‌ها مبتلا باشد باید در مورد نحوه کنترل علایم نشانگان پیش از قاعدگی حتما با پزشک خود مشورت کند.

4.گاهی افرادی که قاعده نمی‌شوند هم دچار علایم نشانگان پیش از قاعدگی می‌شوند:
خیلی اوقات خانم‌هایی که در سنین باروری هستند، بدون قاعده شدن علایم نشانگان پیش از قاعدگی را پیدا می‌کنند. به‌خصوص آنهایی که قاعدگی‌های نامنظم دارند یا تازه زایمان کرده‌اند اما اکثر مواقع خانم‌هایی که به سنین یائسگی نزدیک می‌شوند یا جراحی هیسترکتومی (درآوردن رحم) انجام داده‌اند چنین حالتی را تجربه می‌کنند.

5.نشانگان پیش از قاعدگی با افزایش سن بدتر می‌شود:
اکثر تحقیقات علمی نشان داده هر چه سن بالاتر می‌شود نشانگان پیش از قاعدگی شدیدتر می‌شود، البته این علایم فقط تا دوره یائسگی وجود دارد و پس از آن از بین خواهد رفت. بنابراین بهتر است خانم‌هایی که علایم نشانگان پیش از قاعدگی را دارند، حتما سعی کنند روش مقابله با این علایم را در همان مراحل اولیه و خفیف‌تر بیاموزند.

 توصیه های مفید برای دوران قاعدگی

8راه طلايی برای كاهش درد پريود (ديسمنوره)

دردهای قاعدگی ( پريود )

دردهای حين عادت ماهانه ( پریود ) خانم ها يکي از شايع‌ترين شکايات آنها در طول اين دوره است. تغييرات خلق و خو و احساس خستگي آنها در هنگام پریود گاهي بسيار شديد و آزاردهنده است.

اگرچه از ميان شيوه‌هاي درماني برای کاهش درد در زمان پریود مي‌توان به مصرف قرص‌هاي ضددرد، ضدبارداري و ضدافسردگي اشاره کرد که اتفاقا خيلي از خانم ها برای کاهش درد در زمان قاعدگی مصرف مي‌کنند، اما در اين مطلب صرفا به توصيه‌هاي غيردارويي دکتر مائو، پزشک مشهور طب چين، اشاره مي‌شود.

1- اسيدهاي چرب بيشتري مصرف کنيد:

مطالعات زيادي نشان داده است که مصرف اين اسيدهاي چرب که عمدتا در غذاهايي مانند ماهي، آجيل‌ها مثل گردو، بادام و يا دانه‌هايي مانند کنجد وجود دارد، سبب کاهش علايم ديسمنوره (درد هنگام پریود )مي‌گردد.

2- غذاهايي که بايد يک هفته قبل از شروع پریود شدن مصرف کنيد:

يک هفته قبل از شروع پریود ، بهتر است از اسفناج (مي‌توانيد آن را بخارپز کرده و با ماست ميل کنيد که بسيار هم خوشمزه است)، تمشک و گردو استفاده کنيد.

همچنين از زعفران، رازيانه، ترخون، تره‌فرنگي، موسير، فلفل‌سياه، دارچين و پوست پرتقال بيشتري در موقع طبخ غذاها استفاده کنيد.

3- دم کرده ي‌ مخصوص بنوشيد:

برای کاهش درد در زمان پریود میتوانید از دم کرده های مخصوص استفاده کنید.دم کرده ي بابونه، سنبل‌الطيب و گل گاوزبان، تمشک و سرخ‌وليک در کاهش درد پریود و ايجاد آرامش بسيار موثرند. هريک از اين دم کرده‌ها را مي‌توانيد به طور مجزا تهيه و به دلخواه خود در زمان پریود تان مصرف کنيد.

لازم به ذکر است که اين دم کرده هاي گياهي در واقع گنجينه‌هاي علم پزشکي شرق است که به ما به ارث رسيده و با مصرف به جاي آنها مي‌توانيد بسيار بهره ببريد.

4- مکمل منيزيم مصرف کنيد:

بعضي از خانم‌ها به دليل کاهش منيزيم خون، دچار دردهاي پيش از دوره ماهانه (پریود )مي‌گردند. لذا توصيه مي‌شود، يک هفته قبل از پريود، شروع به مصرف روزانه 500 ميلي‌گرم منيزيم به علاوه 50 ميلي‌گرم ويتامين B6 کنيد که در کاهش درد و گرفتگي‌هاي زير شکم بسيار مفيد است (البته تحت نظر پزشک).

5- فهرستي از غذاهاي حساسيت‌زا را براي خودتان تهيه کنيد:

حتما تا حالا متوجه شده ايد که يک هفته قبل از پريود، به بعضي غذاها حساسيت و واکنش نشان مي‌دهيد که گاهي سبب تشديد ناراحتي شما در هنگام پریود تان مي‌گردند. لذا به شما توصيه مي‌کنيم تا فهرستي از اين غذاها را تهيه نموده و در دوره‌هاي بعدي، از مصرف آنها خودداري کنيد.

 توصیه های مفید برای دوران قاعدگی

6- از تمرين‌هاي ورزشي و ذهني غافل نشويد:

بر خلاف گذشته که توصيه به استراحت مي‌شد، در طب چيني انجام ورزش‌هاي بدني و ذهني آرام و در حد متوسط توصيه مي‌گردد (مانند ورزش‌هاي تايي‌چي، يوگا) که سبب مي‌شود تا شما در آرامش و تعادل بيشتري به سر بريد.

7- مصرف نمک و کافئين را محدود کنيد:

ممکن است شما نسبت به خوردن اين مواد ميل زيادي داشته باشد، اما بايد بدانيد که مصرف این مواد در زمان پریود در تشديد مشکلات شما بسيار موثرند و اگر واقعا نمي‌توانيد در برابر آنها مقاومت کنيد، حداقل مصرف متوسط و کمي ‌از آنها داشته باشيد.

8- نفس عميق بکشيد:

مواقعي که بسيار کلافه و مضطرب‌ايد، پنج بار از راه بيني نفس عميق به درون بکشيد و بيرون دهيد. خواهيد ديد که در تخفيف درد و علايم شما بسيار موثر است.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits