دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۸ خاصیت عالی رژیم کتوژنیک برای سلامتی بدن و ارائه برنامه کتوژنیک
7
زمان مطالعه: 10 دقیقه
رژیم کتوژنیک می تواند توانایی شما برای افزایش عضله را بهبود بخشد. این رژیم دارای چربی زیاد، پروتئین متوسط، کربوهیدرات کم و بدون قند ساده است

رژیم غذایی کتوژنیک یک راه بسیار موثر برای افزایش متابولیسم بوده و باعث کاهش وزن و بهبود کیفیت زندگی می شود. اما این رژیم غذایی می تواند تا این حد خوب باشد؟با خواندن این مقاله دلگرم متوجه خواهید شد..

18 خاصیت عالی رژیم کتوژنیک برای سلامتی بدن و ارائه برنامه کتوژنیک

رژیم کتوژنیک چیست؟

اغلب رژیم "بدون کربوهیدرات" نامیده می شود، این رژیم دارای چربی زیاد، پروتئین متوسط، کربوهیدرات کم و بدون قند ساده است. کلید موفقیت این رژیم به طور چشمگیری محدود کردن قندها و نشاسته هایی است که می خورید.

فرضیه رژیم غذایی کتو این است که بدن شما به طور معمول از کربوهیدرات برای تولید گلوکز (قند) برای انرژی استفاده می کند.کاهش دسترسی بدن شما به گلوکز باعث می شود که به جای آن از منابع مختلف انرژی استفاده کنید و از ذخیره کردن پروتئین و چربی هاجلوگیری کنید. این فرایند کتوز نامیده می شود و در طول زمان منجر به کاهش وزن می شود.

در حالی که رژیم غذایی کتوز شباهت زیادی به رژیم غذایی اتکینز دارد، خوردن کتوز نیاز به مصرف بیشتر چربی دارد تا پروتئین ، در حالی که در رژیم غذایی اتکینز پروتئین بیش از چربی است.

18 خاصیت عالی رژیم کتوژنیک برای سلامتی بدن و ارائه برنامه کتوژنیک

18 خاصیت رژیم کتوژنیک :


1.کاهش وزن سریع :

به دلیل وجود پروتئین بالا دربین وعده های غذایی شما را گرسنه نخواهد کرد و احساس نیاز به کالری نخواهید داشت.یک آزمایش متا آنالیز از 13 آزمایش کنترل شده نشان داد که کسانی که این رژیم را می گیرند کاهش وزن فوق العاده ای را تجربه کردند.

2. بهبود بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS :

شواهدی وجود دارد که خوردن یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا می تواند علائم PCOS را بدتر کند و خطر وجود آن را افزایش دهد.در مقابل رژیم کتوژنیک به نظر می رسد اثر مثبت داشته باشید.شواهد حاصل از یک مطالعه 24 هفته ای از پنج زن مبتلا به PCOS نشان داد که تنها خوردن غذاهای کتوژنیک منجر به تعادل بیشتر هورمون ها می شود و بسیاری از عوارض جانبی آن را از بین می برند.

3. محافظت در مقابل سرطان :

تحقیقات نشان می دهد که رژیم های با کربوهیدرات و چربی بالا ممکن است باعث افزایش احتمال سرطان شوند حتی بعضی شواهد نشان می دهد بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند با دنبال کردن رژیم کتوژنیک زودتر بهبود می یابند.

زیرا این فرآیند سبب افزایش استرس اکسیداتیوی نسبت به سلول های سرطانی می شود. یکی دیگر از عوامل پیشگیری از سرطان این است که رژیم کتوژنیک قند خون بالا را کاهش می دهد و می تواند شانس ایجاد انواع عوارض انسولینی را که با برخی از سرطان ها مرتبط است، کاهش دهد.

4. باعث کنترل آکنه می شود :

در حالی که شرایط متعدد می تواند به آکنه منجر شود، رژیم غذایی شما عامل مهمی برای کنترل آن است. خوردن وعده های غذایی در کربوهیدرات های تصفیه شده، باعث تولید باکتری های روده شده و این واکنش سطح قند خون شما را با گذشت زمان بالا می برد، این فشار بر روی پوست شما به صورت آکنه بروز می کند. با محدود کردن مصرف کربوهیدرات و دنبال کردن یک رژیم کتوژنیک، می توانیداین موضوع را کاهش دهید.

5. کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 :

سوختن چربی برای بدن شما مفید است و باعث می شود بدنتان بیشتر نیاز به انسولین داشته باشدخوردن غذا با مقدار زیادی کربوهیدرات می تواند سیستم شما را به انسولین حساس کند و موجب می شود سلول ها برای ذخیره انرژی به همان اندازه که در چربی بدن هستند ذخیره شوند.

در مقابل، از بین بردن کربوهیدرات، سطح قند خون را بهتر تنظیم می کند و خطر ابتلا به انسولین را کاهش می دهد. این یک علت اصلی دیابت است، بنابراین محدود کردن رژیم غذایی شما خطر ابتلا به آن را کاهش می دهد. در حقیقت، شواهد حتی نشان می دهد که رژیم کتوژنیک می تواند مقاومت به انسولین را و اثرات بهداشتی دیابت را کاهش دهد.

6. خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد :

سازمان بهداشت جهانی اعلام می کند که فشار خون بالا و بیماری های قلبی ناشی از آن، تقریبا 13٪ مرگ و میر جهان را به دنبال دارد. یکی از شاخص های مهم بیماری قلبی، سطح کلسترول شماست و یک رژیم غذایی کتوژنیک می تواند مفید باشد.

تحقیقات نشان می دهد که خوردن غذاهای کتو می تواند میزان کلسترول بد را کاهش داده و باعث افزایش کلسترول مفید در بدن شود رژیم های غذایی کتوژنیک همچنین می توانند خطر بیماری قلبی عروقی در بیماران چاق را به طور موثر تر از رژیم غذایی کم چربی یا متوسط چربی کاهش دهند. محدود کردن کربوهیدرات ها و خوردن چربی های سالم ضربان قلب شما را بهبود می بخشد.

7. مبارزه با بیماری مغز :

استراتژی تغذیه ابتدا برای درمان صرع و اختلال تشنج مورد استفاده قرار گرفت و تحقیقات بیشتری نشان می دهد خواص این رژیم بدن را در برابر اختلالات دژنراتیو مانند آلزایمر و پارکینسون حفظ می کند. یک مطالعه بالینی نشان داد که بیماران پارکینسون که یک رژیم غذایی کتونی داشتند اثرات بیماری آنها تا 43٪ کاهش داشته است.

حتی کودکان سالم می توانند مزایای استفاده از کتو را تجربه کنند، زیرا تحقیقات نشان می دهد که خوردن غذاهای کتوژنیک باعث بهبود عملکرد شناختی آنها می شود.

8. رژیم کتوژنیک التهابات بدن را کاهش می دهد :

شواهد نشان می دهد که غذاهای کتوژنیک خواص ضد التهابی را تقویت می کنند، اما تعداد کمی از افراد متوجه تاثیر آن بر سلامتی می شوند. التهاب مزمن می تواند موجب ایجاد ناراحتی های بهداشتی از جمله اگزما، آرتریت، پسوریازیس، IBS و حتی درد مزمن شود.

با این حال، محدود کردن مصرف کربوهیدرات با یک رژیم غذایی کتوژنیک به نظر می رسد که باعث تولید عوامل التهابی می شود به همین دلیل است که یکی از کتون های اصلی تولید شده در رژیم غذایی با چربی بالا، BHB بتا هیدروکسی بوتیرات) است که ترکیبی از بیماری های التهابی متعدد را مهار می کند.

9. سطح انرژی و کیفیت خواب را بهبود می بخشد :

در چند روز اول پس ازدنبال کردن این رژیم مفید ممکن است زیاد انرژی نداشته باشید ولی از روز سوم به بعد شرایط کاملا متفاوت می شود.این موضوع به این دلیل است که رژیم غذایی سطح انسولین را تثبیت می کند و سیستم بدن شما را به سمت تولید منبع انرژی برای مغز و بافت بدن سوق می دهد.

رژیم درمانی با رزیم غذایی رژیم غذایی کتوژنیک

10. سلامت و باروری زن را بهبود می بخشد :

به نظر می رسد که خوردن چربی های بیشتر و کربوهیدرات کمتر باعث می شود که باروری زنان بهتر شود و زایمان راحت تری داشته باشند. طبق بررسی انجام شده در سال 2013، این یافته ها نشان می دهد که حفظ سطح قند خون از طریق یک رژیم غذایی کتوژنیک، باعث کاهش میزان هورمون در زنان می شود.دوره های منظم زنان بیشتر شده و درد دوره قاعدگی را کمتر می کند و شانس بارور شدن را افزایش می دهد.

10. کاهش شدت میگرن :

با توجه به اثراتی که یک رژیم غذایی با چربی بالا می تواند بر مغز داشته باشد، جای تعجب نیست که رژیم کتوژنیک می تواند میزان و شدت میگرن را کاهش دهد. رژیم کتون مانع از افزایش غلظت بالای گلوتامات عصبی و کاهش استرس اکسیداتیو می شوند.

11. بهبود سلامت چشم :

فشار خون بالا می تواند تاثیرات غیر منتظره ای روی دید شما داشته باشد و زندگی با دیابت خطر ابتلا به آب مروارید و تاری دید را افزایش می دهد. رژیم کتوژنیک، با حفظ سطح قند خون کم، کمک می کند تا این خطر را از بین ببرد.

12. بیماری های کبدی غیر آلرژیک را کاهش می دهد :

بیماری کبدی چربی غیر الکلی می تواند موجب بروز بسیاری از مشکلات بهداشتی مانند چاقی و بیماری های قلبی شود. یک عامل اصلی برای این بیماری دیابت نوع 2 است و یک رژیم غذایی کتوژنیک به طور چشمگیری خطر ابتلا به آن را کاهش می دهد.

در واقع خوردن غذاهای پر چرب شواهدی را نشان می دهد که به طور کلی سلامت کبد شما را بهبود می بخشد. یک متاآنالیز کربوهیدرات کم و رژیم های غذایی با چربی بالا نشان می دهد که آنها می توانند سطح چربی اطراف کبد را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری شما را کاهش دهند.

13. بهبود کارایی عضلات بدن و بالا بردن استقامت :

رژیم کتوژنیک می تواند توانایی شما برای افزایش عضله را بهبود بخشد. بدنسازان برای چندین دهه به طور معمول قسم خورده اند و به نظر می رسد که کتو به طور خاص برای استقامت ورزشکاران فوق العاده مفید باشد.

خوردن یک رژیم غذایی با چربی بالا می تواند عملکرد فیزیکی را با افزایش سطح میتوکندری خود بهبود بخشد و باعث تقویت توانایی سلول های بدن برای استفاده از چربی شود. این امر منجر به کاهش استرس اکسیداتیو و سطوح اسید لاکتیک نیز می شود.

14. کاهش چربی اطراف شکم :

چربی زیر پوستی در زیر پوست یافت می شود، در حالی که چربی احشایی در حفره شکم قرار دارد. مقدار بیش از حد چربی احشائی می تواند باعث مشکلات سلامتی، از جمله التهاب، مقاومت به انسولین و اختلال در متابولیسم شود.

این خبر خوب است که بدانید رژیم های کم کربوهیدرات به شما کمک می کنند تا میزان بیشتری از چربی احشائی را از طریق زیر پوستی کاهش دهید، که این موضوع به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

15. علائم اوتیسم را کاهش می دهد :

به نظر می رسد عجیب است که رژیم کتوژنیک می تواند علائم اوتیسم بهبود بخشد. مطالعه ای بر روی 30 کودک مبتلا به اوتیسم نشان داد که پس از یک رژیم غذایی کتوژنیک برای شش ماه، توانایی آنها در برقراری ارتباط با دیگران بهبود می یابد.

16. خواص ضد پیری :

استرس اکسیداتیو یکی از سریع ترین راه های کاهش طول عمر شماست، اما رژیم کتوژنیک به شما کمک می کند سطح کنترل خود را حفظ کنید. این موضوع به این دلیل است که سطح انسولین را کاهش می دهد.
بیماری سندروم روده تحریک پذیر را درمان می کند

ناراحتی روده یکی از نگرانی های عمده برای میلیون ها نفر است، اما افزایش میزان چربی در رژیم غذایی می تواند منجر به بهبود دراز مدت در سلامت دستگاه گوارش شما شود. این به دلیل کاهش مصرف قند است که باعث کاهش درد شکم و بهبود هماهنگی و مدفوع شما برای مبارزه با علائم IBS می شود.

17. نحوه دنبال کردن برنامه رژیم غذایی و استاندارد کتوژنیک :

برای پیگیری یک رژیم غذایی کتوژنیک سنتی باید میزان مصرف مواد غذایی خود را به 75 درصد چربی، 20 درصد پروتئین و 5 درصد کربوهیدرات تقسیم کنید. این مهم است که شما پروتئین بیش از حد نخورید، زیرا در بدن شما ممکن است بیش از حد به گلوکز تبدیل شود.

منابع عالی عبارتند از روغن زیتون قهوه، روغن نارگیل، کره بادام زمینی و مقدار کمی آجیل و دانه. یکی از راه های تقویت سطح چربی شما اولین چیزی که در صبح است، خوردن قهوه است ...قهوه را فراموش نکنید.

برای پر کردن کالری از چربی، شما همچنین نیاز به رژیم غذایی با سبزیجات غیر شیرین و غیر نشاسته ای دارید. این می تواند شامل گیاهانی مانند بروکلی و کلم و همچنین سبزیجات برگ و سبزیجات آبدار مانند خیار باشد. از شکر، نشاسته گوجه فرنگی و سیب زمینی باید اجتناب شود.

18. غذا هایی که باید کمتر در این رژیم مصرف شود :

مصرف خود را از سبزیجات نشاسته ای مانند نخود فرنگی، سیب زمینی و هویج، و همچنین لوبیا، دانه، آجیل و میوه محدود کنید. در حالی که هیچ چیز در مورد این غذاها ناسالم نیست، سطح بالای کربوهیدرات آنها باعث کاهش سرعت انتقال شما به کتوز می شود.

18 خاصیت عالی رژیم کتوژنیک برای سلامتی بدن و ارائه برنامه کتوژنیک

مواد غذایی که در رژیم کتوز نباید مصرف شود

در این رژیم بهتر است از مواد غذایی که به سرعت به گلوکز برسند جلوگیری کنید. این شامل شکر در تمام اشکال (گزینه های "طبیعی" مانند شربت عسل و فلفل) بیشتر غذاهای فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین مانند شیر و الکل، و بیشتر غلات، از جمله نان، ماکارونی، جو، برنج می شود.

18 خاصیت عالی رژیم کتوژنیک برای سلامتی بدن و ارائه برنامه کتوژنیک

کاربر گرامی اگر نظر و پیشنهادی در این زمینه دارید لطفا دیدگاه خود در زیر همین صفحه با ما و دیگران کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید .

ترجمه و گردآوری توسط مجله دلگرم

معصومه راهی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits