دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
گیاهان دارویی چربی سوز(لاغر کننده)در طب سنتی
71
زمان مطالعه: 8 دقیقه
گیاهان دارویی چربی سوز(لاغر کننده)در طب سنتی:چربی‌های خود را با گیاهان بسوزانید/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با ظالم ترين چربي سوز دور كمر و شكم آشنا شوید.

چربی‌های خود را با گیاهان بسوزانید

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با ظالم ترين چربي سوز دور كمر و شكم آشنا شوید.

چربی‌های خود را با گیاهان بسوزانید

کاهش ۵۰۰-۶۰۰ کالری روزانه و دانستن شیوه درست مواد غذایی چربی شکم را کاهش می دهد، اما چگونه می شود این کالری را کاهش داد . به همین دلیل شما اینجا هستید، در جستجوی برخی شیوه های آسان ، داروهای خانگی ساده که می تواند چربی اطراف شکم را کاهش دهد! اگر چنین است، شما بعد از خواندن این درمان های طبیعی برای کاهش چربی شکم ناامید نمی شوید.

همچنین، شما نیاز به فعالیت بدنی در سالن ورزش یا ورزش های ایروبیک و یا ورزشهایی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، دویدن، شنا کردن، بازی بدمینتون و یا استفاده از پله به جای آسانسور می تواند به شما خیلی کمک کند. اکنون این داروهای خانگی فوق العاده آسان برای کاهش چربی را بیان میکنیم:

برای سوزاندن چربی شکم و پهلو زیره بخورید

ادویه های لاغرکننده بسیاری وجود دارند که برخی برای سوزاندن چربی های شکم و پهلو مناسب ترند.در بین این ادویه ها زیره شهرت جهانی دارد . نظیر زیره می تواند خواص شگفت انگیزی را برای سلامتی داشته باشند.این بسیار عجیب است که دانه های بسیار ریز این ادویه قادر است کاهش وزن را برای افراد به ارمغان آورد.

مطالعات جدید حاکی از آن است که دانه های زیره به طور بالقوه قادر است در چربی بدن نفوذ کرده و به روشی مثبت سطح چربی های مضر در خون را کاهش دهد.دانشمندان ایرانی از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی مطالعاتی را بر روی 88 زن که به اضافه وزنی مبتلا بودند انجام دادند. آنها این زنان را به دو گروه با دو رژیم غذایی متفاوت تقسیم کردند.

دسته اول 3 گرم پودر زیره را با 5 گرم ماست مخلوط کرده و به طور روزانه مصرف کردند گروه دوم نیز تنها با مصرف ماست (بدون افزودنی) مورد کنترل وزن قرار گرفتند. هر دو گروه مورد مشاوره تغذیه قرار گرفته و مصرف کالری آنها به 500 کالری کاهش یافت.

نتایج نشان داد زنانی که مصرف زیره داشتند نسبت به گروه دوم 3 پوند (4/1 کیلوگرم) کاهش وزن داشتند. همچنین اعضای این گروه با توجه به زیره مصرفی، 64/14درصد، میزان چربی سوزی داشتند.نکته مهم اینجاست که این گروه کاهش میزان کلسترول ناشتا، LDL (کلسترول بد) و کاهش تری گلیسیرید را نیز تجربه کردند. علاوه بر همه اینها در افراد مصرف کنندگان زیره کاهش میزان شاخص توده و دور کمر بسیار چشمگیر بوده است.


خواص زیره برای لاغری و سوزاندن چربی های شکم و پهلو

زیره سرشار از آنتی اکسیدان ها و فیتواسترول می باشد که منشأ گیاهی داشته و قادر است با جذب کلسترول مضر در دستگاه گوارش باعث کاهش وزن شود.آزمایشات بالینی نشان می دهد که مصرف غذاهای غنی شده با حداقل 8/0 گرم استرول های گیاهی و یا استانول می تواند سطح کلسترولی LDL را کاهش دهد.
یک رژیم غذایی ساده برای لاغر شدن سریع و سوزاندن چربی شکم

برای صبحانه:یک واحد میوه یا آب میوه (برای تامین ویتامین) + نان سبوس دار + یک محصول لبنی کم چرب (برای تامین کلسیم) مانند پنیر یا ماست + نوشیدنی مناسب مانند چای، قهوه، آب میوه یا دمنوش های مورد علاقه تان (برای تامین آب بدن).

ناهار:سبزیجات سبزرنگ + ماهی یا تخم مرغ یا گوشت کم چرب + نان سبوس دار + پنیر

میان وعده عصر:یک واحد میوه یا یک پیاله ماست به همراه میوه های ریز یا نان سبوس دار با پنیر کم چرب.

شام:سالاد سبزیجات + ماهی یا مرغ یا تخم مرغ + یک پیاله ماست + نان + یک واحد میوه. میوه، جایگزین مناسبی برای دسرهای شیرین و چرب است که کالری زیادی وارد بدن می کنند. توجه داشته باشید که حجم مرغ یا ماهی تان نیز نباید زیاد باشد. تا جایی که می توانید شام را سبک میل کنید اما از آن صرفنظر نکن


ادویه های لاغرکننده و چربی سوز شکم و پهلو

گیاهان دارویی چربی سوز(لاغر کننده)در طب سنتی

  • کنجد

کنجد طبعی گرم و تر دارد. این غله دارای مواد معدنی زیادی از قبل مس ، سیلیس ، منیزیم ، آهن ، کلسیم ، فسفر ، آلومینیم ، نیکل ، کروم و کلروسدیم است و همچنین در آن ماده پروتئینی بسیار مهمی به نام لیزیت وجود دارد. کنجد برای کسانی که کشتی گیر و یا وزنه بردار هستند غذایی بسیار مفید و مناسب است. کسانی که دارای چربی بالا هستند از روغن کنجد استفاده کنند.

  • هل

در طب آیورودا (طب سنتی هند) از هل به عنوان یک چربی سوز طبیعی استفاده می کنند. برای اینکه از خواص بی نظیر هل بهره مند شوید کافی است یک یا چند عدد از این ادویه ی خوش عطر را داخل قوری چایتان بیندازید و یا یک عدد را به فنجان قهوه تان اضافه کنید. همچنین می توانید یک قاشق چای خوری دانه های ریز هل را در یک فنجان آب جوش و در حرارت ملایم دم کنید. بعد از غذا یک فنجان از این دم کرده ی معطرتان را میل کنید و بدون دردسر به هدف لاغری تان نزدیک تر شوید.

  • چوب میخک

چوب میخک نیز یکی از آن همیاران لاغری فوق العاده موثر است. زمانی که دلتان می خواهد ریزه خواری کنید و دنبال چیپس و پفک و یا هله هوله های دیگر می گردید یک عدد چوب میخک را در دهان گذاشته و شروع به جویدن کنید. درست است که در ابتدا طعم بی نظیر و خوبی نخواهید چشید اما خاصیت بی حس کنندگی ملایم آن خیلی زود پرزهای چشایی را با طعم آن همسو می کند.

  • زردچوبه

در مورد خواص زردچوبه می توان مقاله ها نوشت. این ادویه ی زرد که در هر آشپزخانه ای پیدا می شود علاوه بر اینکه سطح سلامتی را ارتقا می دهد، به جذب و هضم هر چه بیشتر چربی ها کمک زیادی می کند. به همه ی غذاهایتان زردچوبه اضافه کنید حتی به سس های (سس سرکه) سالادهایتان.

  • سیاه دانه

سیاه دانه یکی از بهترین ادویه هایی است که برای سوزاندن چربی شکم و پهلو و رسیدن به تناسب اندام می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

  • خردل

خردل سرشار از سلنیوم، فیبر، پروتئین، منگنز، منیزیم، آهن و کلسیم است و در هر قاشق چای‌خوری تنها 30 کالری انرژی دارد. برای افزایش متابولیسم خردل زرد کارآمد نیست و مصرف دانه کامل خردل پیشنهاد می‌شود. وقتی خردل به همراه سایر ادویه‌های تند مانند فلفل قرمز مصرف شود به دلیل دارا بودن کاپسایسین در این نوع فلفل که خود نوعی چربی سوز است اثر گرمازایی فلفل قرمز به خردل اضافه شده و می‌تواند ترکیب موثرتری برای کاهش وزن باشد.

  • چای سبز

چای سبز سرشار از ترکیبی به نام کاتچین است. کاتچین آنتی اکسیدانی است که با افزایش متابولیسم و تحریک سوخته شدن چربی‌ها ارتباط دارد. در تحقیقی که در ژورنال آمریکایی تغذیه بالینی چاپ شده است مشخص گردید افرادی که 690 میلی‌گرم از عصاره چای سبز را در هر روز مصرف می‌کردند کاهش وزن بهتری به نسبت افرادی که از این عصاره دریافت نمی‌کردند، داشتند.

  • فلفل سیاه

ماده موجود در فلفل سیاه که طعم تندی به آن می‌دهد پیپرین نام دارد و به بدن کمک می‌کند تا کالری بیشتری را در طی فرآیندهای گرمازایی بسوزاند. پیپرین باعث می‌شود که مواد غذایی به صورت موثرتری سوزانده شوند.

  • فلفل هندی

دی هیدروکاپسیات ترکیبی است که در فلفل تند هندی وجود دارد و توانایی بدن برای سوزاندن چربی‌ها را افزایش می‌دهد. فلفل هندی با مصرف سه بار در روز اثرات کاهش وزن خود را به خوبی القا می‌کند.

  • دارچین

برای کنترل قند خون و سطح انسولین می‌توانید از دارچین استفاده نمایید. دارچین از دیابت جلوگیری می‌کند و اشتها را کنترل می‌نماید.

  • سیر

اضافه کردن سیر تازه یا پودر سیر به غذاها کمک می‌کند تا متابولیسم کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها به گونه موثرتری صورت گیرند.مطالعات بر روی حیوانات نیز نشان می‌دهد که سیر از تجمع چربی‌ها در بدن جلوگیری می‌کند.

  • نعناع

طی تحقیقی که در سال 2009 منتشر گردید بوییدن نعناع باعث کاهش اشتها می‌شود. در این مطالعه افراد برای مدت یک هفته نعناع را می‌بوییدند. این افراد در این مدت کالری کمتری به نسبت گروه کنترل مصرف می‌کردند.

چند چربی سوز دیگر

  • جعفری

جعفری گلوکز موجود در خون را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه اشتها را کنترل می‌کند و فرآیند چربی سوزی را تسهیل می‌نماید.
مصرف مواد غذایی تند و گرم می‌تواند متابولیسم را افزایش دهد و به افراد کمک کند تا مقدار بیشتری چربی را در مدت زمان کوتاهی بسوزانند. غذاهای بسیار تند میزان متابولیسم را تا 30 دقیقه بعد صرف غذا به اندازه 20 درصد افزایش می‌دهند.

  • جینسنگ

در بسیاری از مطالعات صورت گرفته بر روی حیوانات، جینسنگ باعث لاغری شده است. زیرا جذب چربی از رژیم‌های پرچرب را کاهش می‌دهد.

  • گشنیز

گشنیز عملکردهای متابولیک را سرعت می‌بخشد و در تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات باعث کاهش وزن می‌شود.

  • زنجبیل

زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل اشتهای شما را کاهش می‌دهد.

-------------------------------------------------------------------------------------------

سخن آخر

این گیاهان دارویی را به برنامه غذایی خود وارد کنید. مثلا می‌توانید در تهیه سس سالاد، در ترکیب ساندویچ‌ها، در طعم‌دار کردن ماهی و مرغ، سوپ‌ها، به صورت دمنوش و ... از آن‌ها استفاده نمایید.

ذکر این نکته ضروری است که مصرف هیچ یک از این مواد به تنهایی منجر به لاغری و چربی سوزی نمی‌شود و لزوم رعایت برنامه غذایی کم کالری و فعالیت بدنی اهمیت دارد

-------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (71 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱۰ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مهدیه | ۲ سال پیش
سلام منم از امروز شروع میکنم امید وارم کار ساز باشه
0
0
الهه | ۲ سال پیش
فقط از نون سنگک ب اندازه ی یک کف دست استفاده کنین غذاهای برنجی رو هم بهتره که ۶تا۸قاشق مصرف کنید خورشتها هم ب اندازه ۳قاشق و ۵تا۶قطعه گوشت..... ماست یا دوغ روهم با سبوس برنج،زیره ،نعناع میل کنین و اینکه شما اول باید بدونین قدتون و وزنتون دقیقا چقدره براساس قدتون مشخص میشه ک چقد اضافه وزن دارین وbmiتون چنده تویه رژیم غذایی هم باید یسری ویتامینها مصرف بشه ک ازداروخونه باید تهیه کرد برای جلوگیری ازریزش مو،نازک نشدن ناخن،کمبود آهن و......
0
0
الهه | ۲ سال پیش
سلام ممنونم از مطالب اموزنده و خوبتون...من از دکتر رژیم لاغری گرفتم دقیقا تمام این موارد داخل رژیمم هست...توی یک ماه ۳تا۴کیلو کم کردم عالیه اگر همین موارد رو انجام بدین چون مجانیه عالیه و کارساز هم هست بشرطیکه مرتب استفاده کنین و مواد پرکالری رو ازبرنامه غذاییتون حذف یا خیلی کمترش کنین...موفق باشین
0
0
نیلوفر | ۵ سال پیش
سلام من برای اینکه لاغر بشم باید چه کارکنم شما بهم بگید
0
1
پاسخ ها:
الهه | ۲ سال پیش
شما موادشیرین و پرکالری رو کم کن ازبرنامه غذایتت و این موارد رو روزی چندین بار استفاده کن مطمانا لاغرمیشی شکروقندوموادغذایی پرچربی رو حذف کن بجاش موادکم چربی و خرما و عسل استفاده کن
1
1
محدثه | ۵ سال پیش
خیلی ممنون بابت مطالب خوبتون میخواستم بپرسم اگر همه اینهارو باهم مصرف کنیم باهم تداخل دارویی ندارن؟؟
0
1
پاسخ ها:
الهه | ۲ سال پیش
تداخل دارویی ینی چی؟ینی شما دارومصرف میکنی؟چه دارویی؟ولی اگر دارویه خاصی مصرف نمیکنین خیر این مواد طبیعی هستن و تداخل هم باهمدیگه ندارن اگر خیلی نگرانید میتونین لیست تهیه کنین بعضی هارو یک روز و بعضی هارو تویه روزای دیگه استفاده کنین البته شما اول اینوبایدبدونین ک مزاجتون چیه؟؟؟چون بعضی از موادغذایی با بعضی مزاجها سازگارنیس...مثلا مزاج بلغمی ماست رو باید حتما با نعناع استفاده کنن تا بدن کرخت نشه....
1
0
شهاب | ۷ سال پیش
باسلام مرسی بابت راهنمایتون من لاغرشدم بااین برنامه طی 2 هفته
0
3
محسن | ۷ سال پیش
با سلام
ممنون از مطالب خوبتون.
0
2
نازیلا | ۷ سال پیش
خیلی ممنون بابت اطلاعات خوبه تون از فردا شروع میکنم امیدوارم کارساز باشه
1
1

hits