دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
غذاها و خوراکی های مفید لاغر کننده
4
زمان مطالعه: 9 دقیقه
غذاها و خوراکی های مفید لاغر کننده:همه ما فکر می کنیم که برای کم کردن وزن و لاغری شدن باید دور هر گونه ماده غذایی شیرین را خط بکشیم.

این ها را بخورید و لاغر شوید (کالری منفی ها)

همه ما فکر می کنیم که برای کم کردن وزن و لاغری شدن باید دور هر گونه ماده غذایی شیرین را خط بکشیم. به دلیل اینکه این مواد غذایی شامل قند بوده و کالری فراوانی را وارد بدن میکنند آیا درست است؟

درست است که کالری زیاد و عدم تحرک به مرور زمان باعث چاقی و اضافه وزن می شود. اما توجه داشته باشید که هر ماده غذایی حاوی قند الزاما ضد لاغری نیست و حتی می توان از آن ها در جهت لاغری استفاده کرد. با دلگرم باشید تا با این مواد غذایی شیرین و همیار لاغری بیشتر آشنا شوید.

خوراکی های لاغر کننده

  • سوپ به عنوان پیش غذا و یا میان وعده

خوراکی های مفید برای لاغری

خوردن سوپ به عنوان پیش غذا، موجب کاهش اشت‌ها می‌شود و احساس گرسنگی برطرف می‌شود. خوردن سوپ همچنین موجب کارکرد بهتر متابولیسم بدن می‌گردد.

  • سالاد به عنوان پیش غذا


خوردن سالاد به عنوان پیش غذا موجب کنترل اشت‌ها می‌شود. عادت به خوردن سالاد قبل از شروع به خوردن غذای اصلی موجب پر شدن شکم می‌شود و نیاز به خوردن غذای اصلی را کاهش می‌دهد همچنین مصرف سالاد میزان فیبر دریافتی روزانه شخص را بالا می‌برد و موجب سوخت و ساز بهتر بدن می‌گردد.

  • سبزیجات تازه

خوراکی های مفید برای لاغری

سبزیجات دارای کالری پایین می‌باشند، سیستم ایمنی بدن را قوی می‌سازند حجیم و سیرکننده می‌باشند و مصرف زیاد آنان در مقاسیه با سایر مواد غذایی بسیار کمتر موجب افزایش وزن می‌شود. سبزیجات حاوی فیبر فراوان هستند و کارایی دستگاه گوارش را بهتر می‌کنند. سبزیجات سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهند.

  • سیب و گلابی

خوراکی های مفید برای لاغری

سیب و گلابی سرشار از فیبر می‌باشند. این دو میوه کم کالری هستند و احساس گرسنگی را برطرف می کنند.

  • گریپ فروت

خوراکی های مفید برای لاغری

گریپ فروت سرشار از ویتامین C است و سطح انسولین را در خون پایین می‌آورد و موجب فشار خون و کاهش قند خون می شود. موجب سوزانده شدن چربی در بدن می شود. اگر تحت درمان برای بیماری خاصی می‌باشید در مورد مصرف گریپ فروت با دکتر خود مشورت کنید زیرا مصرف این میوه با بعضی از دارو‌ها تداخل دارد.

  • کرفس

خوراکی های مفید برای لاغری

کرفس کم کالری است و سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد.

  • ماست کم چربی


کلسیم نقش موثری در رژیم لاغری دارد. ماست کم چربی دارای کلسیم فراوان است و بر اساس تحقیقات دریافت روزانه ۶۰۰ میلی گرم کلسیم بیش از نیاز روزانه شخص به کلسیم است و موجب کاهش سطح کلسترول بدن می‌گردد. مصرف ۲۰۰ گرم ماست کم چربی کلسترول بد، بدن را به میزان ۵درصد کاهش می‌دهد. این خاصیت ماست به دلیل وجود باکتری لاکتویاسیون و اسید و فیلوس موجود در ماست است بنابراین مصرف فرآورده‌های لبنی کم چرب در رژیم غذایی لاغری توصیه می‌شود.

  • کلم بروکلی

خوراکی های مفید برای لاغری

بروکلی سرشار از کلسیم و ویتامین C، ویتامین A و فیبر است. این سبزی با چربی‌ها مقابله می کند و حاوی موادی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت و بدن در برابر بیماری‌ها محافظت می کند. بروکلی موجب سوخت و ساز بهتر بدن می‌شود و در نتیجه بدن کالری بیشتری می سوزاند.

  • سیر

خوراکی های مفید برای لاغری

سیر تقویت کننده‌های قوی سیستم ایمنی بدن می‌باشد و موجب کارکرد بهتر متابولیسم بدن می‌شود در نتیجه چربی‌ها در بدن سریع‌تر سوزانده می‌شوند.

  • آناناس تازه

خوراکی های مفید برای لاغری

در هر ۱۰۰ گرم آناناس تازه ۵۲ کیلوکالری انرژی وجود دارد. این میوه ی خوشمزه سرشار از فیبرهای غذایی به خصوص فیبرهای غیرمحلول در آب می باشد که باعث تسهیل عبور مواد غذایی از روده ها شده و به این ترتیب اجازه نمی دهند که پدیده ی ذخیره سازی صورت بگیرد.بهتر است بدانید که ساقه ی این میوه حاوی آنزیم معروفی به نام «بروملین» است که به کاهش وزن و رفع سلولیت کمک زیادی می کند. این ترکیب باعث دفع چربی هایی می شود که از قبل در بدن انبار شده اند.اگر از چاقی و یا سلولیت رنج می برید می توانید آناناس را در چهارچوب یک رژیم لاغری سالم بگنجانید.

  • سیب

خوراکی های مفید برای لاغری

هر یک عدد سیب حاوی حدود ۹۰ کیلوکالری انرژی است. این میوه ی پرخاصیت حاوی فیبری به نام پکتین است که جزو فیبرهای محلول در آب محسوب می شود. به عقیده ی متخصصان این فیبر در معده حجیم شده و احساس سیری ایجاد می کند. توجه داشته باشید که این فیبرها همچنین مانند تله ای برای به دام انداختن چربی ها عمل می کنند. نتایج پژوهشی که در دانشگاه لوا در ایالات متحده ی آمریکا انجام شده است نشان می دهد اسید ارزولیک موجود در پوست سیب باعث سوزاندن کالری ها شده و از تحلیل عضلات جلوگیری می کند.

  • ماست با مربا

تا حالا شده است که داخل ماستتان یک قاشق مربای گل سرخ بریزید و میل کنید؟ یک بار امتحان کنید طعم فوق العاده ای خواهید چشید. یک پیاله ماست با مقدار کمی مربا حاوی حدود ۸۰ کیلوکالری انرژی است. نتایج بررسی های متعدد نشان می‌دهند مصرف کم کلسیم باعث می شود که به راحتی چربی ذخیره کنیم. اما جذب کلسیم زیاد به لاغری کمک می کند. توجه داشته باشید که حتی اضافه کردن یک قاشق مربا به ماست باز هم یک ماده ی غذایی لاغر کننده خواهید داشت و خودتان را از طعم شیرین محروم نخواهید کرد. توجه داشته باشید که تخمیرهای لاکتیک به هضم غذا کمک کرده و باعث حفظ تعادل فلور روده می شوند. از این گذشته پروتئین موجود در لبنیات به ایجاد احساس سیری طولانی مدت کمک زیادی می کند.

  • میوه های صدفی

یعنی فندق، گردو، بادام، پسته و غیره. ۱۰۰ گرم از این آجیل ها حاوی ۶۰۰ کیلوکالری انرژی است. باید بدانید که آجیل ها حاوی فیبرهای زیادی هستند که به تثبیت قند خون و جلوگیری از میل ریزه خواری کمک زیادی می کنند. اکثر رژیم های لاغری، بدن را در معرض کمبود ویتامین، خستگی و مشکلات دیگر قرار می دهند. اما میزان بالای مواد معدنی موجود در آجیل ها علاوه بر کمک به لاغری با این مشکلات نیز مقابله می کنند. البته زیاده‌روی در مصرف این مواد غذایی توصیه نمی شود. مصرف روزانه یک یا دو مشت آجیل آن هم در چهارچوب یک رژیم غذایی مناسب، کافیست.

  • نوشیدنی لیموترش

خوراکی های مفید برای لاغری

آب یک عدد لیموترش حاوی حدود ۲۰ کیلوکالری است. نوشیدن یک لیوان آب حاوی آب لیموترش قبل از غذا باعث کند شدن سرعت جذب قند شده و احساس سیری طولانی مدتی ایجاد می کند که تا ۴ ساعت نیز به طول می انجامد. لیموترش همچنین باعث تولید اسیدهای گوارشی می شود و به این ترتیب به تجزیه ی مواد غذایی و محدود شدن ذخیره ی چربی ها کمک زیادی می کند.

  • دارچین

یک قاشق چایخوری دارچین حدود ۷ کیلوکالری انرژی دارد. نتایج دو پژوهش انگلیسی که در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ به چاپ رسیده است نشان می دهد که مولکول های موجود در دارچین شباهت زیادی به انسولین دارند. مصرف منظم دارچین می تواند به کاهش میزان قند خون کمک کرده و حساسیت و عملکرد انسولین را بهبود ببخشد که این کار باعث محدود شدن پدیده ی ذخیره سازی چربی ها می شود. اگر بتوانید به جای قند از دارچین استفاده کنید کمک زیادی به لاغری خود کرده اید. می توانید شیر را به جای قند با کمی دارچین مصرف کنید. به چای تان دارچین بزنید و بدون قند نوش جان کنید. با همین کارهای ساده سرعت لاغری تان را دوبل می کنید.

  • آب زغال اخته

خوراکی های مفید برای لاغری

۱۰۰ گرم از این نوشیدنی، حاوی ۴۹ کیلوکالری انرژی می باشد. زغال اخته باعث کنترل انسولین شده و به این ترتیب تاثیر زیادی در جلوگیری از ذخیره سازی چربی ها دارد. این میوه ی ریز به دفع توکسین ها یا همان سموم بدن و همچنین رفع چربی های داخل بافت‌ها بخصوص چربی هایی که باعث بروز سلولیت می شوند کمک زیادی می کند.

  • غلات کامل


غلات به همراه سبوس آنان بهترین منبع برای تأمین فیبر روزانه مورد نیاز بدن می‌باشند غلات کامل تعادل قند خون را حفظ می‌نمایند دیر هضم‌تر از غلات بدون سبوس هستند سرعت هضم غذا را کاهش داده و موجب احساس سیری طولانی تری را می‌شوند.

  • جو


جو از بهترین کربوهیدرات‌ها می‌باشد. جو منبع خوبی برای تامین فیبر روزانه مورد نیاز بدن است. جو احساس گرسنگی را برطرف می کند، انرژی زا و کم کالری است.

  • فلفل تند


فلفل تند سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و موجب کاهش اشت‌ها می شود. کپسایسین موجود در فلفل هورمون های بدن را تحریک می نماید و این عمل متابولیسم سوخت و ساز را در بدن بالا می برد. طبق تحقیقات انجام شده یک قاشق غذاخوری فلفل تند کارکرد متابولیسم بدن را ۲۳ درصد افزایش می‌دهد. با خوردن فلفل احساس تشنگی افزایش می‌یابد و این خود موجب نوشیدن آب می‌شود و نوشیدن آب با کاهش اشت‌ها و دفع سموم بدن مساوی است.

  • کدو


کدو حاوی فیبر فراوان است و بسیار ملین می‌باشد. ۳۰۰ گرم کدو فقط ۵۰ کالری دارا می‌باشد. کدو با اینکه بسیار کم کالری است دارای مقادیر قابل توجهی از املاح معدنی است و بنابراین در رژیم لاغری بسیار مفید است.

  • انار

خوراکی های مفید برای لاغری

اگر قصد لاغری دارید می توانید به انار اعتماد کنید چون هر کدام از این دانه های خوشرنگ سرشار از مواد مغذی هستند. انار به کاهش میزان کلسترول خون کمک کرده و به لاغری شکم کمک زیادی می کند. به خاطر اینکه این میوه قبل از اینکه چربی ها مجال نفوذ به عمق بافت‌ها را پیدا کنند آن‎‌ها را تار و مار می کند. در واقع انار حاوی اسید لینولنیک، آنتی اکسیدان ها و پولیفنول هایی است که باعث افزایش متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن شده و چربی ها را می سوزاند. این میوه همچنین خواص ضدپیری قوی دارد و سرعت پیری سلول‌ها را می گیرد. برای مصرف بیشتر انار می توانید این میوه را به سالادهایتان نیز اضافه کنید.

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits