دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید و نحوه مصرف بذر کتان برای لاغری شکم
39
زمان مطالعه: 8 دقیقه
از بذر کتان به صورت پودر، روغن، دانه، دم کرده استفاده می کنند. اکثر عموم از تخم کتان برای لاغری و کاهش وزن بهره می گیرند. این دانه ها سرشار از مواد مغذی و ویتامین می باشند.

بذر کتان برای لاغری شکم

از بین تمام روشهای قابل اعتماد برای لاغری شکم، مصرف بذر کتان یکی از موثرترین روش ها است که باعث از دست دادن چند کیلو وزن اضافی می شود.بذر کتان غنی شده با فیبر، اسیدهای چرب امگا 3 و آنتی اکسیدان ها است و باعث افزایش راندمان بدن برای لاغری شکم می شود.این دانه های قهوه ای ریز از گیاه کتان به دست می آیند که فیبر آن برای تولید پارچه کتان استفاده می شود.

تخم کتان چیست ؟

تخم کتان همانگونه از نامش بر می آید تخم گیاه کتان است، کتان از ۳۰۰۰ سال پیش بابل کشت می شده است.تخم کتان دارای دو گونه کلی می باشد، که عبارتند از تخم کتان قهوه ای و تخم کتان زرد یا طلایی. بیشترین انواع بذر کتان که از این دو گونه کلی به وجود آمده اند دارای ارزش غذایی یا ویژگی های تغذیه ای مشابهی می باشند و در تعداد اسیدهای چرب زنجیره کوتاه با هم برابر هستند.از دانه های کتان روغنی گیاهی استخراج می شود، که به روغن بذر کتان معروف است.

تخم کتان چگونه موجب کاهش چربی شکم می شود ؟

تخم کتان از جمله موادی است که به طور چشم گیری برای کاهش چربی شکم مورد استفاده قرار می گیرد.این دانه با ۶ اثر معجزه گر به شما کمک می کند تا شکم صاف داشته باشید و کاهش وزن خوبی را تجربه کنید.

  • کاهش نفخ و در نتیجه کوچک کردن شکم
  • تمیز کردن معده و کوچک کردن شکم
  • آب کردن چربی ها و کوچک کردن شکم و کاهش وزن
  • کاهش اشتها و کاهش وزن
  • امگا ۳
  • حل معضل تورم سلولی و کاهش وزن

شکمی تخت با تخم کتان

چگونه بذر کتان به لاغری شکم کمک می کند ؟

فیبر غذایی

دانه های کتان منبع بسیار خوبی از فیبر غذایی هستند. فیبر غذایی به دو دسته محلول و نامحلول طبقه بندی می شود.فیبر محلول ماده ای مانند ژل ایجاد می کند که هنگام مواجهه با آب و هضم، جذب غذا را در روده بزرگ کاهش می دهد و به نوبه خود، باعث می شود تا مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشید.فیبر نامحلول به تقویت باکتری های مفید رود کمک می کند و به سلامتی دستگاه گوارش منجر می شود و سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد.

اسیدهای چرب ضروری

دلیل اینکه این مواد را اسیدهای چرب ضروری می گویند این است که فقط از منابع غذایی سالم تهیه می شوند.بذر کتان حاوی دو نوع اسید چرب ضروری، امگا 3 و امگا 6 می باشد. این اسیدهای چرب ضروری از بذر کتان گرفته می شود و به فسفولیپیدها تبدیل می شوند.فسفولیپیدها جزئی جدایی ناپذیر از ساختار غشای سلولی هستند. هنگامی که آنها را مصرف می کنیم، اسیدهای چرب امگا 3 و امگا -6 به پروستاگلاندین تبدیل می شوند که سوخت و ساز بدن را متعادل می کند.پروستاگلاندین های حاصل از اسیدهای چرب امگا 3 به کاهش التهاب کمک می کنند. التهاب باعث افزایش وزن می شود زیرا می تواند استرس اکسیداتیو را افزایش دهد.

پروتئین ها

بذر کتان سرشار از پروتئین میباشد. بنابراین، هنگامی که یک قاشق چایخوری بذر کتان مصرف می کنید، پروتئین و فیبر موجود در آن باعث کاهش اشتها می شود. این حالت از پرخوری جلوگیری می کند، در نتیجه منجر به لاغری شکم می شود.

کم کربوهیدرات

بذر کتان دارای مقدار کمی نشاسته و قند است، بنابراین کالری زیادی ندارد. مصرف این بذرها به طور مرتب برای سلامتی مفید است و به لاغری شکم کمک می کند.

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها ، که به آنها لیگنان نیز گفته می شود، در بذر کتان به مقدار زیاد وجود دارند. اگرچه آنتی اکسیدان ها به طور مستقیم باعث کاهش وزن نمی شوند،اما باعث تقویت سوزاندن چربی می شوند. همچنین لیگنان ها به پشتیبانی تغذیه ای می پردازد و از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند.عده کمی از ما می دانیم که بذر کتان آسیاب شده در کاهش وزن موثرتر می باشد. زیرا هضم بذر کتان و جذب مواد مغذی آن برای بدن دشوار است.از طرف دیگر بذر کتان آسیاب شده راحت تر جذب می شود و احتمال جذب اسیدهای چرب ضروری، پروتئین ها و فیبرهای رژیمی در آنها بیشتر می باشد.

تخم کتان برای لاغری و کاهش وزن

فواید تخم کتان برای لاغری شکم

کاهش نفخ

تخم کتان دارای میزان زیادی فیبر محلول و نا محلول است که به خوبی می تواند به هضم غذا در معده کمک کند و نفخ شکم را از بین ببرد و یبوست را ریشه کن کند و افزایش اندازه شکم ناشی از یبوست و… را از بین ببرد.برای اینکه از این اثر تخم کتان بهره مند شوید تخم کتان را پودر کرده و در نمک پاش بریزید و در هر بار مصرف غذا از آن استفاده کنید. تخم کتان بیشتر در ماست، شیر، سالاد مورد استفاده قرار می گیرد.

آب کردن چربی ها

تخم کتان دارای میزان زیادی چربی غیر اشتباع است که نسبت به چربی های مضر بسیار مفیدند و موجب کاهش چربی و افزایش سوزاندن چربی در بدن می شوند و بدین طریق قدرت زیادی در سوخت و ساز چربی ها ایجاد می کند.پس اگر دارای رژیم کاهش چربی شکم هستید می توانید از تخم کتان برای حذف چربی ها و افزایش سوخت و ساز استفاده کنید

کاهش اشتها

تخم کتان به دور روش موجب کاهش اشتها می شود که هر دو بسیار کاربردی اند.

روش اول کاهش اشتها

از آنجا که تخم کتان یک دانه روغنی است می تواند موجب احساس سیری بشود بنابراین اگر ۳۰ دقیقه قبل از مصرف غذا از یک قاشق پودر تخم کتان استفاده کنید احساس سیری به شما دست داده و نمی توانید زیاد غذا بخورید و بدین طریق دریافت چربی ها و کالری ها از طریق وعده های روزانه کمتر خواهد شد و به مرور موجب کاهش وزن و کاهش چربی شکم می شود.

روش دوم کاهش اشتها

اگر از تخم کتان در هنگام خوردن غذا استفاده کنید باعث می شود که هنگام هضم غذا، محتویات معده بیشتر در معده بمانند و به صورت آهسته و کم کم وارد روده کوچک شوند و این موجب می شود که سطح انسولین پایدار بشود و موجب کاهش اشتها می شود.از طرفی پایگاه traineo می گوید تخم کتان با تنظیم سطح انسولین موجب کاهش هوس خوردن غذاهای چرب را در بدن موجب می شوند که خود نقش بسیار مهمی در کاهش وزن و کاهش چربی شکم دارد.

دم کرده تخم کتان بهتر است یا پودر تخم کتان یا روغن کتان ؟

از آنجا که پودر کرده ی تخم کتان داری ۵۰ کیلو کالری است و تخم کتان پودر نکرده دارای ۳۶ کیلو کالری است بهتر است که تا می توانید از پودر کردن آن جلوگیری کنید و به طور دم کرده آن را مصرف کنید اما اگر فعالیت بدنی خوبی دارید می توانید از پودر کرده ی تخم کتان استفاده کنید.از روغن کتان فقط برای استفاده بر روی غذا و به دور از اوجاق استفاده کنید چرا که روغن کتان یکی از روغن هایی است که سریع اکسایش می شود و اگر بسوزد و موجب ضررهایی برای بدن می شود که کار سلول ها را مختل می کند.

نحوه استفاده از تخم کتان

بنابراین بهتر است نحوه استفاده شما از تخم کتان به صورت زیر باشد: دم کرده تخم کتان هر روز دو فنجان. پودر تخم کتان قبل از غذا برای کاهش اشتها و یا همراه با غذا و صبحانه و ناهار برای کنترل هضم غذا و کاهش چربی و کاهش نفخ و تمیز کردن دستگاه گوارش.

چه مقدار بذر کتان برای لاغری شکم مورد نیاز است ؟

بذر کتان غنی از مواد مغذی است بنابراین یک قاشق غذاخوری کافی است. طبق نظر کارشناسان سلامتی، مصرف یک قاشق غذاخوری بذر کتان در روز به لاغری شکم کمک می کند. همچنین باعث بهبود سلامت عمومی می شود.

نحوه مصرف بذر کتان برای لاغری

  • همچنین می تواند بذر کتان را به غلاتی مانند جو دوسر بیفزایید.
  • همچنین می توانید 1 قاشق غذاخوری بذر کتان را به شربت خود اضافه کنید.
  • می توانید از روغن بذر کتان برای سالاد استفاده کنید.
  • می توانید در سالاد تن ، مرغ یا تخم مرغ از بذر کتان استفاده کنید.
  • می توانید یک قاشق غذاخوری بذر کتان به سوپ بیفزایید.
  • می توانید بذر کتان را به خورش اضافه کنید.
  • بذر کتان را به خمیر مافین ، نان ، کلوچه و کیک اضافه کنید

فواید مصرف بذر کتان

1. بذر کتان بدون کلسترول است و از این رو برای قلب مفید میباشد.

2. بذر کتان منبع خوبی از فیبر می باشد و به هضم و جلوگیری از یبوست کمک میکند.

3. بذر کتان حاوی مواد مغذی همچون پروتئین ، منیزیم ، کلسیم ، فسفر ، امگا 3 و لیگنین است.

4. مصرف منظم بذر کتان برای پوست شما مفید است.

5. بذرهای کتان از سرطان جلوگیری می کنند و باعث تسهیل لاغری شکم می شوند.

6. لیگنان موجود در بذر کتان به مقابله با مقادیر زیاد استروژن کمک می کند. همچنین به حفظ تعادل هورمونی کمک می کنند.

7. بذرهای کتان باعث تقویت موهای سالم می شوند.

8. آنها همچنین منجر به کاهش فشار خون بالا می شوند.

9. آنها دارای مقدار کمی LDL (لیپو پروتئین) یا کلسترول بد می باشند.

بیشتر بخوانید :

راهنمای کاشت و تکثیر گیاه کتان و خواص آن

۱۵ خاصیت دارویی و درمانی تخم کتان

کاهش وزن بانوان با نوشیدنی دانه کتان

۱۰ فایده دارویی و درمانی روغن دانه کتان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (39 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits