دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
6 بلایی که چاقی سرمان می‌آورد
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چاقی پنجمین عامل مرگ و میر در جهان است. به گفته سازمان جهانی سلامت هر سال 2.5 میلیون نفر به دلیل اضافه وزن جان خود را از دست می‌دهند. دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، سکته‌ی مغزی و فشار خون بالا نیز در اثر همین اضافه وزن بروز پیدا می‌کنند.

چاقی پنجمین عامل مرگ و میر در جهان است. بنا به گفته سازمان جهانی سلامت هر سال 2.5 میلیون نفر به دلیل اضافه وزن جان خود را از دست می‌دهند.

چاقی! این پدیده‌ی شوم زمانه‌ی ما که خیلی‌ها را گرفتار کرده است. متأسفانه چاقی به سلامتی رحم نمی‌کند و افراد دارای اضافه وزن به مشکلات زیادی در زندگی بر می‌خورند.

در این مطلب کوتاه فقط 6 مورد از بلاهایی که چاقی سر افراد می‌آورد بسنده می‌کنیم.

چاق‌ها بیشتر با اختلالات خواب مواجه می‌شوند.

افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند بیشتر از مشکلات تنفسی به ویژه آپنه ی خواب رنج می‌برند. در این صورت برای لحظاتی جلوی تنفسشان گرفته شده و از خواب بیدار می‌شوند.

سرطان در کمین است

چاقی می‌تواند منشأ انواع مختلف سرطان‌ها شود مانند سرطان کولون، سرطان سینه، سرطان رحم یا سرطان پروستات. اگر می‌خواهید این بیماری مهلک را از خود دور کنید باید مراقب وزنتان باشید.

چاقی= انزوا و دوری از بقیه

در دنیایی که لاغری تبدیل به یک ارزش شده و مورد ستایش قرار می‌گیرد افرادی که دچار چاقی هستند خود را تنها دیده و از زندگی اجتماعی کنار می‌کشند. جامعه هم به این افراد نگاه منفی دارد. در واقع تصور می‌شود افراد چاق به سلامت خود اهمیت نمی‌دهند و اراده‌ی کمی دارند و غیره. تمام این نگاه‌ها باعث می‌شود که افراد چاق از نظر روحی نیز رنج ببرند و دچار افسردگی شوند.

6 بلایی که چاقی سرمان می‌آورد

چاقی پنجمین عامل مرگ و میر در جهان است. به گفته سازمان جهانی سلامت هر سال 2.5 میلیون نفر به دلیل اضافه وزن جان خود را از دست می‌دهند

افراد چاق معتاد غذا می‌شوند

هر چه بیشتر غذا بخورید گرایش بیشتری به خوردن مواد غذایی خواهید داشت. در واقع با وجود اینکه به میزان کافی غذا می‌خورید اما باز راضی نمی‌شوید. در این صورت مواد غذایی مانند مواد مخدر می‌شود که گذشتن از آن سخت می‌شود.

چاق‌ها زودتر پیر می‌شوند

اضافه وزن و چاقی روند پیری را سرعت می‌بخشد. دقیق‌تر بگوییم: چاقی مغز را 16 سال پیرتر می‌کند. این‌ها نتایج پژوهشی است که روی 100 شرکت کننده‌ی بالای 70 سال انجام شده است. این کیلوهای اضافه روی سلول‌های خاکستری مغزی که حافظه و احساسات را کنترل می‌کنند تأثیر منفی می‌گذارند. فراموش نکنید که اضافه وزن خطر بیماری آلزایمر را نیز بالا می‌برد.

مرگ و میر ناشی از چاقی جدی است

چاقی پنجمین عامل مرگ و میر در جهان است. به گفته سازمان جهانی سلامت هر سال 2.5 میلیون نفر به دلیل اضافه وزن جان خود را از دست می‌دهند. دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، سکته‌ی مغزی و فشار خون بالا نیز در اثر همین اضافه وزن بروز پیدا می‌کنند.

منبع: تبیان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

محمد عبدی | ۲ سال پیش
دکتر سلام . من تقریبا 23 سالم هست من تقریبا 5ماه هست که بیماری رفلکس معده دارم که علائم گرفتگی اطراف گلو ،سوزش معده ، اطراف دهنم تلخ هست، و گاهی اوقات حالت تهوع بی حوصلگی و... داشتم و داروهای پنتو پرازول ،دمپریدون،و کلیدنیوم سی مصرف کردم و دچار یبوست هم هستم و همیشه دو هفته بعداز مصرف دمپریدون دچار دل درد شدید میشدم و قرص دمپریدون را قطع میکردم که از پزشک ها پرسیدم گفتن میتونه از عوارض دمپریدون باشه .اما یک روز اخیر دچار اسهال شدم و گفتن احتمالا ویروس وارد بدنتون شده و قرص مترونیدازول برای قطع اسهال خوردم البته ما کرونا را 3ماه پیش گرفتیم و رد کردیم .قرص دمپریدون را قطع کردم و و با مشورت با پزشک گفتن که احتمالا سندروم روده تحریک پذیر دارم و قرص فامی لاکت را تجویز کردن و خوردم اما علائمم بهبود نیافت
اما دل پیچه )پایین سمت چپ،و گاهی اطراف ناف)و البته گاز زیادی هم خارج میکنم دلپیچه من خوب نشده گاهی شدید و گاهی کم میشه چه قرصی تجویز میفرمایید برای دل پیچه؟و علتش چی میتونه باشه؟ ممنونم
0
0
محمد عبدی | ۲ سال پیش
دکتر با عرض سلام و خسته نباشید
دکتر من چند مدت هست که درگیر مشکل معده و سوزش معده و درد در معده هستم و احساس میکردم گلوم گرفتس و همش در هنگام خوردن غذا باد گلو دارم به متخصص مراجعه کردم گفتن رفلکس معده هستم و قرص های لانزو ،دمپریدون،انداس
تور و مترانیدازول مصرف کردم معدم آروم شده و گفتن معدم عصبی هست که قرص کلرو دیاکسو پکساید هم دادن و بهبود پیدا کرده اما هم اشتهامو از دست دادم و هم احساس حالت تهوع دارم از صبح تا نزدیکای ظهر و این وضعیت خیلی اذیتم میکنه چه قرصی تجویز میفرمایید برا اینکه بی اشتها از بین بره و همچنین حالت تهوعم؟ نسبت به همه غذا ها واکنش دارم و نیاز هست به دکتر تغذیه مراجعه کنم؟
اندوسکوپی نیاز هست انجام بدم؟
0
0

hits