دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
كمبود « روی » باعث كوتاهی قد و خستگی زودهنگام افراد می‌شود
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
هر ماده غذایی برای این كه بتواند نقش موثری در بدن ایفا كند افزون بر سالم و تازه بودن باید تامین كننده نیازهای بدن انسان به منظور رشد و نمو و فعالیت های روزانه نیز باشد. در مصرف انواع موادغذایی...

Imageهر ماده غذایی برای این كه بتواند نقش موثری در بدن ایفا كند افزون بر سالم و تازه بودن باید تامین كننده نیازهای بدن انسان به منظور رشد و نمو و فعالیت های روزانه نیز باشد. در مصرف انواع موادغذایی لازم است به مواد معدنی مورد نیاز بدن توجه بیشتری شود.


مواد معدنی ضروری بدن آن دسته از موادی هستند كه معمولا به صورت تركیب با سایر موادغذایی و یا به صورت نمك های آلی و غیرآلی وجود دارند كه می توان آنها را به دو دسته عناصر اصلی و عناصر ناچیز تقسیم كرد.

منطقه مركزی از دسته اول ساده ترین مثال كلر و سدیم است كه مصرف آن به صورت نمك طعام متداول است ; اما عناصر ناچیز یا ریزمغذی شامل : مس آهن روی ید كبالت منگنز فلوئور و مولیبدن به اختصار است .
از آن جایی كه « روی » یك ماده بسیار ضروری برای انسان است و در صورت كمبود عوارض خطرناك و جبران ناپذیری ایجاد می كند به نقش مفید این عنصر می پردازیم .


« روی » بعد از آهن بیشترین درصد مقدار ریزمغذی مورد نیاز بدن را به خود اختصاص داده است .
این عنصر فعال كننده بیش از دهها آنزیم دربدن موجودات زنده است و در سلامت جسمانی انسان نقش موثری ایفا می كند.
براساس آمار حدود ۵۰ درصد كم خونی شایع در جامعه حاصل كمبود تلفیقی دو عنصر آهن و روی است اما در كشور ما بیشتر به آهن اهمیت داده می شود و نقش مفید « روی » فراموش شده است .


كمبود « روی » در ایجاد خستگی زودهنگام بی تاثیر نیست .
عوارض ناشی از آن كاهش رشد جسمانی تاخیر در بهبود زخمها و آسیبهای پوستی ریزش مو بی اشتهایی و اسهال از دست دادن حس چشایی و بویایی كوتاهی قد نارسایی بلوغ جنسی در مردان و كاهش مقاومت بدن در برابر بیماری های عفونی است . اختلال در تفكر رفتار خلق و خو و نیز كاهش توانایی یادگیری حاصل از كمبود روی نشان دهنده اهمیت این عنصر در فیزیولوژی مغز است .


سلولهای بدن از گلوكز استفاده می كنند كه در این میان عنصر « روی » نقش موثری در جذب گلوكز از سوی سلولها را به عهده دارد. به همین دلیل در افرادی كه قند خون آنها بالاست و از انسولین استفاده می كنند نقش « روی » در كاهش میزان قند خون این افراد بی تاثیر نیست و همزمان با انسولین می تواند از دیابت و عوارض آن جلوگیری كند.


« روی » یكی از عناصر تشكیل دهنده مینای دندان است و كمبود آن سبب تسریع در خرابی و پوسیدگی دندان خواهد شد. همچنین كمبود آن در زنان باردار موجب زایمان زودرس و اختلال در رشد جنین و كاهش وزن نوزاد می شود. مصرف « روی » در دوران بارداری در زیبایی نوزاد نیز موثر است .
از نظر علم پزشكی « روی » در معالجه بسیاری از بیماری ها از قبیل ; سرماخوردگی آسم دیابت كم كاری غدد خصوصا تیروئید آلزایمر وزوز گوش عفونت مثانه درد عضلات انواع سوختگی ها و نیز استرس های عصبی نقش بسیار مهمی دارد.


« روی » بیشتر در غذاهایی با منبع حیوانی و فرآورده های لبنی تخم مرغ و غلات یافت می شود.
منابع عمده روی صدف گوشت قرمز مرغ ماهی جگر غلات آسیاب نشده حبوبات شیر و فرآورده های آن است ; اما میوه ها و سبزی های برگ سبز منابع فقیر این عنصر هستند. در صورت تشخیص پزشك و نیاز بدن این عنصر به صورت قرص تجویز می شود.
كمبود « روی » افراد را دچار كوتاهی قد می كند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits