دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سیب زمینی و دیابت
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
افراد مبتلا به دیابت می توانند سیب زمینی بخورند اما باید به برخی توصیه ها در این زمینه توجه کنند. در ادامه توضیحات بیشتری خواهیم داد .

سیب زمینی و دیابت

سیب زمینی های شیرین یکی از بهترین انواع سیب زمینی برای افرادی دیابتی است، زیرا دارای GI پایین هستند و فیبر بیشتری نسبت به سیب زمینی سفید دارد.

سیب زمینی شیرین همچنین منبع خوبی از کلسیم و ویتامین A است.

اگرچه سیب زمینی یک سبزی نشاسته ای است، افرادی که دیابت دارند می توانند آن را به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم مصرف کنند و لذت ببرند.

افراد مبتلا به دیابت باید در مورد میزان کربوهیدرات مصرفی خود آگاه باشند. وقتی فرد چیزی می خورد، بدن کربوهیدرات و قند موجود در غذا را به قند ساده ای به نام گلوکز تبدیل می کند.

گلوکز وارد جریان خون می شود و قند خون را افزایش می دهد. کسی که دیابت نداشته باشد، انسولین را به طور کارآمدی تولید و مصرف می کند.

انسولین هورمونی است که اجازه وارد شدن گلوکز به سلول ها و استفاده آن برای انرژی را می دهد. به این معنی که سطح گلوکز جریان خون را ترک می کند.

با این حال، افراد مبتلا به دیابت قادر به تولید و مصرف انسولین به شکل موثر نیستند. این بدان معناست که گلوکز نمی تواند وارد سلول ها شود و در جریان خون باقی می ماند و سطح قند خون را بالا می برد.

به این دلیل، لازم است افرادی که دیابت دارند، میزان کربوهیدرات مصرفی خود را تحت کنترل داشته باشند.

سیب زمینی ها، سبزیجات نشاسته ای هستند. آنها حاوی کربوهیدارت هستند که سطح قند خون فرد را افزایش می دهد.

در این مقاله، ما این موضوع می پردازیم که آیا افراد مبتلا به دیابت می توانند سیب زمینی بخورند یا نه.

ما همچنین بررسی می کنیم که کدام نوع سیب زمینی برای قند خون بهتر است، باید چطور سیب زمینی را آماده کرد و پخت و نکات کلی رژیم غذایی برای مبتلایان به دیابت را به شما می گوییم.

سیب زمینی برای افراد دیابتی

سیب زمینی برای افراد دیابتی

آیا دیابتی ها میتوانند سیب زمینی بخورند ؟

در صورت رعایت اعتدال، افراد مبتلا به دیابت می توانند سیب زمینی بخورید. انجمن دیابت آمریکا (ADA) خوردن سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم توصیه می کند.

نشاسته کربوهیدرات پیچیده ای است که نسبت به قندهای ساده، در مدت بیشتری تجزیه می شود.

این تصور غلط است که افراد مبتلا به دیابت باید از سیب زمینی و دیگر غذاهای نشاسته ای پرهیز کنند زیرا آنها دارای شاخص قند خون (GI) بالایی هستند.

GI یک سیستم مفید برای طبقه بندی غذاها بر اساس پتانسیل آنها در بالا بردن سطح قند خون است. غذاهایی با GI بالا، قند خون را سریع تر از غذاهایی با GI پایین افزایش می دهند.

طبق اعلام ADA

  • غذاهایی با GI پایین دارای GI به میزان 55 یا کمتر هستند.
  • غذاهایی با GI متوسط دارای GI به میزان 56 تا 69 هستند
  • غذاهایی با GI بالا، دارای GI به میزان 70 یا بیشتر هستند

خوردن غذاهایی با GI پایین یا متوسط می تواند به شخص کمک کند تا سطح قند خون را کنترل کند.

در حالی که برخی از انواع سیب زمینی دارای GI بالا هستند، فاکتورهای دیگری می تواند این مسئله را متعادل کند.

با این حال، GI تنها شاخص موثر غذا روی قند خون نیست.

بار گلیسمی (GL) نشان می دهد که چه مقدار گلوکز وارد جریان خون می شود.

در حالی که افراد دارای دیابت باید در مصرف غذاهای GI بالا مراقب باشند، کنترل مقدار و روش تهیه غذا نیز می تواند به کاهش اثر آن روی قند خون کمک کند.

سیب زمینی شیرین برای افراد دیابتی

سیب زمینی شیرین برای افراد دیابتی

تاثیر کربوهیدرات بر قند

افرادی که قند خون بالا دارند باید بدانند چه ماده غذایی برای دیابتی ها مناسب است و از میزان مصرف کربوهیدرات خود آگاهی داشته باشند.

وقتی‌که انسان غذا می‌خورد، بدن او کربوهیدرات‌ها و قندها را به قند ساده‌ای به نام گلوکز تبدیل می‌کند که وارد جریان خون می‌شود و میزان قند خون را بالا می‌برد.

این تأثیر بر میزان قند خون باعث می‌شود برای افراد مبتلا به دیابت نظارت بر میزان کربوهیدرات‌هایی که مصرف می‌کنند ضروری باشد.

جالب است که انجمن دیابت آمریکا (ADA) توصیه می‌کند که سبزیجات نشاسته‌ای مثل سیب‌زمینی را به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم خود استفاده کنید.

این تصور یک غلط رایج است که افراد مبتلا به دیابت باید سیب‌زمینی و سایر غذاهای نشاسته‌ای را از برنامه غذایی خود حذف کنند.

دلیل این تصور غلط این است که غذاهای نشاسته دار دارای کربوهیدرات بالا هستند و دارای شاخص گلایسمی (GI) بالا هستند.

نشاسته در افراد دیابتی

مصرف نشاسته در افراد دیابتی

بهترین نوع سیب‌ زمینی برای دیابتی ها کدام است ؟

سیب‌زمینی شیرین یکی از بهترین انواع سیب‌زمینی برای افراد مبتلا به دیابت است زیرا دارای عدد پایین گلایسمی هستند و دارای فیبر بیشتری نسبت به سیب‌زمینی سفید هستند.

سیب‌زمینی شیرین منبع خوبی از کلسیم و ویتامین A است.

سیب زمینی و دیابت

مصرف سیب زمینی و دیابت

آماده‌ سازی و پخت‌ و پز سیب‌ زمینی

روش پختن روی عدد گلایسمی سیب‌زمینی تأثیر دارد. مثلاً جوشاندن یک روش سالم برای پختن سیب‌زمینی است.

یا اینکه سیب‌زمینی بخارپز شده دارای ضریب گلایسمیک پایین‌تر از سیب‌زمینی سرخ‌شده و یا پخته‌شده است.

یک نکته جالب هم این است که عدد گلایسمی سیب‌زمینی سرخ‌شده و پخته‌شده‌ای که خیلی سرد شود کمتر از سیب‌زمینی آماده شده در همان لحظه است.

  1. بهترین روش تهیه سیب‌زمینی جوشاندن، بخارپز کردن و یا ماکروویو آن‌ها بدون اضافه کردن مواد دیگر است. با آماده‌سازی سیب‌زمینی با این روش‌ها اطمینان حاصل خواهید کرد که میزان شکر، نمک و چربی آن بسیار کم است.
  2. نگه‌داشتن پوست سیب‌زمینی هم می‌تواند فیبر بیشتری فراهم کند. همچنین تا 50 درصد از ترکیبات فنلی در سیب‌زمینی در پوست وجود دارد ترکیبات فنل دار خواص آنتی‌اکسیدانی دارند که برای سلامت مفید هستند.
  3. سالاد سیب‌زمینی می‌تواند یک گزینه خوب برای دیابتی‌ها باشد زیرا شامل سیب‌زمینی آب‌پز به صورت کامل است. یادتان باشد که در مورد سایر مواد تشکیل‌دهنده دیگر مانند سس مایونز باید از فرم کم‌چرب و بدون قند استفاده کنند.
  4. اما در مورد یک غذای محبوب و البته عموماً رستورانی: بهتر است سیب‌زمینی سرخ‌شده را از فهرست غذایی‌تان حذف کنید زیرا سرخ کردن کالری و محتوای چربی سیب‌زمینی را افزایش می‌دهد.

سیب‌زمینی یک سبزی نشاسته دار است که به این معنی است که غنی از کربوهیدرات است و می‌تواند میزان قند خون را افزایش دهد.

بااین‌حال، سیب‌زمینی منبع خوبی از ویتامین، مواد معدنی و فیبر است و افراد مبتلا به دیابت می‌توانند از آن به عنوان بخشی از رژیم سالم غذایی خود استفاده کنند.

خوردن غذاهای غیر نشاسته‌ای همراه با مقادیر متوسط ​​سیب‌زمینی به صورت غیر سرخ‌شده می‌تواند مانع از افزایش زیاد قند خون شود.

سیب‌زمینی را با جوشاندن یا بخارپز کردن آماده کنید بهتر است در مورد مواد افزودنی اطمینان حاصل کنید که چربی، نمک و قند کمی داشته باشند.

بیشتر بخوانید :

چگونه با سیب زمینی شیرین غذاهای خوشمزه درست کنیم ؟

۹ فایده تاثیر گذار سیب زمینی شیرین بنفش برای سلامت بدن



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (3 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits