دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت تمایل به خوردن شیرینی بعد از غذا چیست ؟
57
زمان مطالعه: 6 دقیقه
علت خوردن شیرینی بعد از غذا: مشکلات گوارشی یا خستگی ناشی از کم خوابی یا حتی ضعف بدنی می تواند علل هوس مواد شیرین باشد. این هوس از مشکلات طحال نیز سرچشمه می گیرد.

علت خوردن شیرینی بعد از غذا چیست ؟

شاید این موضوع برای شما عادی باشد که به مزه‌ای خاص مثل شیرینی، شوری یا ترشی علاقه داشته باشید و مثلا شیرینی‌ خور باشید، اما از ترشی فراری باشید! بعضی ‌ها می ‌گویند گرایش به یک طعم و مزه خاص می ‌تواند علامت ابتلا به یک بیماری باشد؛ مثلا می ‌گویند کم‌ خون ‌ها بیشتر شیرینی می‌ خورند و…. در رابطه با صحیح یا غلط بودن این قبیل باورها با دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه و رژیم ‌درمانی گفتگویی داشته‌ ایم.

divider

دلیل تمایل به شیرینی بعد از غذا

دونات یا انواع کیک های خانگی و شیرینی جات می تواند یک هوس مشترک در کمبود چند عامل باشد. مشکلات گوارشی یا خستگی ناشی از کم خوابی یا حتی ضعف بدنی می تواند علل هوس مواد شیرین باشد. این هوس از مشکلات طحال نیز سرچشمه می گیرد. هوس شکلات معمولا از علائم کمبود منیزیم یا مس است. بنابراین با مصرف بیشتر شکلات این مشکل به خوبی درمان می شود.

به اشتیاق اشتهای خود و هوس های غذایی خوب توجه کنید. آنها علامت هایی از بدن شما هستند که نشان دهنده میزان نیاز بدن شما به مواد غذایی، ویتامین ها و . . . می باشند. تغییردر رژیم غذایی یا مصرف بیشتر یک میوه یا گیاه یا حتی یک شکلات می تواند نیاز بدن به عناصر موجود در آن ماده غذایی را برطرف سازد.

وجه روانی تمایل به شیرینی بعد از غذا

وقتی تمایل به خوردن شیرینی بعد از غذا چند بار تکرار شود و همان محیط را برای فرد تداعی کند، سبب می ‌شود فرد به مزه آن غذا متمایل ‌تر شود. عکس این موضوع هم صادق است یعنی سبب زده شدن فرد از مزه ‌ای خاص می ‌شود. وجه روانی هم این است که وقتی فردی با دوستان خود است، ممکن است اخلاق و رفتار و علایق‌ دوستانش به او منتقل شود، یا فرد به طور ناخودآگاه بخواهد خود را با دیگران هم‌ فکر و هم‌ سلیقه نشان دهد (به عنوان مثال در دوران نامزدی دختر و پسر) و به همین دلیل به سمت طعمی خاص گرایش می یابد.

مصرف افراطی شیرینی بعد از غذا

خب، مصرف افراطی یک ماده غذایی خاص در درازمدت ، طبیعی و درست نیست و اثرات مضراتی دارد. مثلا هر کسی ممکن است در حالت افسردگی، ناراحتی و مشکلات زندگی ‌اش به مزه شیرین گرایش یابد تا به طور موقتی و لحظه ‌ای خود را آرام کند، اما وقتی زیاد شیرینی بخوریم، شیرینی و چربی تاثیرات مضری دارند که از آن جمله می ‌توان به چاقی، دیابت، بالا رفتن چربی خون و… اشاره کرد.

مصرف مداوم غذاهای شور هم در فشار خون تاثیر می‌ گذارد، به ویژه در کسانی که حساسیت بیشتری دارند. وقتی مصرف غذاهای شور به صورت یک عادت درآید، در درازمدت سبب افزایش فشار خون می ‌شود. اما در رابطه با ترشی باید گفت که مشکل خاصی ایجاد نمی ‌کند. به هر حال در قدیم گفته می‌شد ترشی معده را اذیت می ‌کند، اما این‌ مربوط به مصرف ترشی در حد زیاد و در افرادی است که حساسیت دارند، و گرنه معده ما خودش اسید ترشح می ‌کند.

معده به سه شکل تحریک می شود

  1. تحریک مکانیکی: که با مصرف غذاهای دیرهضم مثل گوشت‌ های سفت و برخی سبزیجات سخت و محکم رخ می دهد.
  2. تحریک شیمیایی: که با مصرف ادویه و برخی مواد شیمیایی رخ می ‌دهد
  3. تحریک حرارتی: که با مصرف غذاهای خیلی داغ یا خیلی سرد رخ می ‌دهد.

divider

سوالات شما کاربران عزیز:

شما به کسانی که مدام هوس شیرینی یا شوری را دارند، چه توصیه ‌ای می کنید؟

خب، بهتر است آن ها ریشه این گرایش را پیدا کرده و یک جایگزین برای غذای مذکور پیدا کنند. مثلا اگر در یک لحظه هوس شیرینی و شکلات می ‌کنند، ببینند چه کاری حواس آن ها را پرت می‌کند؛ کارهایی مانند زنگ زدن به یک دوست، سرگرم کردن خود به یک کار مفید، قرآن یا دعا خواندن، کتاب خواندن، ۵ دقیقه بیرون رفتن از خانه، دوش گرفتن و …. به شکل ‌های مختلف می ‌توانند در آن لحظه هوس و فکر خوردن آن ماده غذایی خاص را از سرشان بیرون کنند تا مانع از بروز آثار منفی آن در دراز مدت شوند.

آیا گرایش به یک طعم و مزه خاص می ‌تواند نشانه ابتلا به یک بیماری باشد؟

خیر ؛ ولی تغییرات فیزیولوژیک در بدن یک فرد می ‌تواند سبب این حالت شود. این دقیقا منشا همان حالتی است که در خانم ‌های باردار اتفاق می ‌افتد، زیرا در دوران بارداری حس بویایی و چشایی خانم‌ ها افزایش می یابد، لذا به یک سری غذاها تمایل بیشتر و به یک سری غذاها تمایل کمتری نشان می ‌دهند.

تغییرات هورمونی باعث می ‌شود غذاهای خاصی را هوس کنیم ؟

تا حدودی، بله. به طور کلی هوس های غذایی سه وجه دارند: یک وجه، فیزیولوژیک است، یک وجه روانی و وجه دیگر اجتماعی.وجه فیزیولوژیک همین است که افراد به یک بو یا مزه خاصی حساس می ‌شوند و دلیل آن هم تغییرات هورمونی است. وجه اجتماعی معمولا تجربی است، مثلا فرد در یک موقعیت و شرایط خاص، غذایی را میل می ‌کند که برایش لذت‌بخش است.

باورهایی که در رابطه با گرایش به شیرینی و مبتلا بودن به کم‌خونی یا افسردگی وجود دارد، اشتباه است؟

ببینید؛ معمولا آن هایی که افسردگی دارند با خوردن غذاهای شیرین مثل بستنی و شکلات، یک حالت شعف وشادی پیدا می ‌کنند، چون هورمونی به نام بتاآندورفین پس از مصرف این غذاها در بدن ترشح می ‌شود که باعث می گردد افراد افسرده و کسل، حال‌ شان بهتر شود؛ مثلا دادن حلوا در مراسم عزاداری همین اثر را دارد.

شما همراهان همیشگی مجله اینترنتی دلگرم میتوانید سوالات و نظرات خود را با ما و سایر همکاران و پزشکان مجله در میان بگذارید.

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (57 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    ۳ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    آریا | ۳ سال پیش
    میگم ضعف و میل به شیرینی بعد از غذا جوریه که معدمو در حد سوراخ شدن آزار میده و به شدت عصبی میشم
    2
    11
    شایان | ۴ سال پیش
    واااااااای که چه قد کاکایو میچسبه......
    0
    3
    پوریا | ۵ سال پیش
    این مقاله هم مثل دیگر مقالاتتون عالی و بی نقص بود ممنون
    0
    2
    
    hits