دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا مصرف غذا های حاوی فیبر، از چاقی جلوگیری می‌کند؟
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
غذاهای حاوی فیبر باعث جلوگیری از چاقی می‌شود.

ارتباط فیبر و کاهش چاقی

فیبر موجود در مواد غذایی، مورد تأکید بسیاری از پزشکان است و همواره به گنجاندن غذاهای حاوی فیبر، توصیه می‌کنند. فیبر یک نام عمومی برای برخی از کربوهیدارت هاست. موادی که در سبزیجات و غلات به وفور یافت می‌شوند. اما با اینکه فیبر به راحتی در بدن حل نمی‌شود و مانند دیگر مواد مفید، جذب بدن نمی‌شود، همچنان نقش موثری را در سلامت ما بازی می‌کند.


دریافت فیبر موجود در غذاها می‌تواند به افزایش رشد باکتری های خوب در روده بزرگ کمک کند و از چاقی و همچنین تغییرات نا‌مطلوب روده ای جلوگیری کند. محققان دریافتند غنی سازی رژیم غذایی موش ها با یک نوع از فیبر، مانع سندرم متابولیک است.


سندرم متابولیک مجموعه ای از شرایطی است که با چاقی مرتبط است و باعث افزایش فشار خون، قند خون بالا، چربی بیش از حد در دور کمر و میزان کلسترول غیر طبیعی و تری گلیسرید می‌شود. هنگامی که این موارد ناخوشایند ناشی از سندرم متابولیک با یکدیگر ترکیب می‌شوند، خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت افزایش قابل ملاحظه ای پیدا می‌کند.


اعتقاد متخصصان تغذیه بر این است که تغییرات نامناسب در عادات غذایی، به ویژه مصرف غذاهای فرآوری شده و فاقد فیبر، باعث افزایش بیماری های التهابی مزمن، از جمله سندرم متابولیک و چاقی می‌شود. همانطور که مطالعات بر روی یک نوع رژیم غذایی با چربی بالا نشان می‌دهد که باکتری های خوب روده در اثر رژیم غذایی با چربی بالا، از بین می‌رود.


محققان به مدت چهار هفته، موش ها یا نوع دیگری از جوندگان را با یک رژیم غذایی پر چرب اما کم فیبر یعنی 5 درصد سلولز به عنوان منبع فیبر، تغذیه کردند. نتیجه این رژیم غذایی پر چرب و کم فیبر با افزایش چاقی و موارد مرتبط با سندرم متابولیک همراه شد.


اما در گروه دیگری از موش ها که رژیم غذایی حاوی اینولین (نوعی از فیبر) را در پیش گرفته بودند، نتایج متفاوت بود. می‌توان نتیجه گرفت که غنی سازی رژیم غذایی با اینولین به میزان قابل توجهی سطح کلسترول را کاهش می‌دهد و به طور عمده باعث جلوگیری از دیس گلیسمی ( اختلال سطح قند خون غیر طبیعی) می‌شود.
همه این پژوهش ها بیان کننده این موضوع است که برای جلوگیری از چاقی لازم است، کمی تغییر در رژیم غذایی خود ایجاد کرده و غذاهای حاوی فیبر را به آن اضافه کنیم.

در همین رابطه بخوانید:

مکمل‌های فیبری و فواید تاثیرگذار آنها بر سلامت بدن

43 تا از بهترین مواد غذایی پر فیبری که تا کنون نمی دانستید!


امیدوارم از این مقاله از که درباره ارتباط مصرف فیبر با جلوگیری از چاقی بود، استفاده کرده باشید. لطفاً نظر خود را درباره آن با ما و سایر کاربران مجله دلگرم در میان بگذارید.

divider

ترجمه و گردآوری

رویانیان

بخش سلامت مجله دلگرم




این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits