دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص تخم مرغ برای کودکان
2
زمان مطالعه: 11 دقیقه
تعریف یک غذای خوب بستگی به رژیم غذایی کودک شما دارد، شما نه تنها باید به مقدار غذا ی مصرفی او، بلکه به کیفیت غذای کودک خود هم توجه داشته باشید، باید غذاهای سالم و مغذی را که نیازهای غذای کودک شما را برآورده می کند، در رژیم غذایی او قرار دهید.بسیاری...

تخم مرغ برای کودکان غذایی مناسب است

خواص تخم مرغ برای رشد و تقویت بدن کودک به دفعات توسط متخصان کودک مطرح شده است و به صورت مجزا در رابطه با خواص زرده و سفیده ی تخم مرغ برای کودک و چگونگی مصرف ان نکاتی بیان شده است که خواهید خواند. تخم مرغ غذای کامل برای یک فرد می باشد زیرا سرشار از پروتئین و دارای مواد سفیده است.

رقیه سکوتی فر کارشناس صنایع غذایی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این بخش از دلگرم گفت : تخم مرغ علاوه بر پروتئین و مواد سفیده ای دارای مواد معدنی از جمله ، کلسیم، فسفر، آهن ، کلر و گوگرد ، ویتامین های گوناگون ، مواد آلی ، مواد چربی و کمی قند است . وی گفت : به طور کلی ساختمان تخم مرغ دارای 35 عنصر مختلف می باشد . وی تصریح کرد: زرده تخم مرغ سبک و طبیعت آن گرم است و سفیده سنگین و با طبیعتی سردتر می باشد و طبیعت پوسته خارجی آن هم سرد و خشک است . وی افزود : تخم مرغ خام زود هضم و تخم مرغ نیم بند(عسلی) و آب پز(سفت) دیر هضم می باشد.

Eggs for children


هیچگاه تخم مرغ را از قبل نشوئید ، زیرا لعاب عادی که روی پوست تخم مرغ وجود دارد ، خود قشر محافظ خوبی در مقابل هوا و عوامل فاسد کننده دیگر است . وجود نوعی چربی در تخم مرغ فشار خون را پایین و خوردن آن توسط مادران باعث افزایش شیر آنها خواهد شد و همچنین برای کودکان در حال رشد و نمو غذایی بسیار مناسب می باشد . در زرده تخم مرغ تمام ویتامین ها به استثنای ویتامین (ث) وجود دارد . اشخاص سالخورده به علت کلسترولی که در تخم مرغ وجود دارد ، باید در مصرف آن احتیاط کنند . هیچگاه در یک وعده غذایی تخم مرغ و ماهی را با هم مصرف نکنید زیرا آن دو وقتی در شکم جمع شوند ، نقرس ، قولنج ، بواسیر و درد دندان تولید می کنند. رایج ترین روش نگهداری تخم مرغ ها استفاده از دمای کم ، درجه حرارات خنک سازی پوسته تخم مرغ است.


طعام اسرار

  • به طور کلی، هر 100 گرم کره بادام زمینی، 580 تا 588 کیلوکالری انرژی و 25 تا 26 درصد پروتئین دارد و در مقایسه با کره معمولی، 50 درصد چربی‌ و 6 درصد فیبر دارد. در هر 100 گرم کره بادام‌زمینی، 2/9 گرم قند وجود دارد که عمدتا از نوع ساکاروز است.
  • مقداری سدیم و پتاسیم نیز در آن یافت می‌شود. در هر 100 گرم، 460 میلی‌گرم سدیم و 650 میلی‌گرم پتاسیم دارد.
  • کل میزان اسیدچرب اشباع موجود در کره بادام زمینی، حدود 10 تا 11 درصد است و بیشتر اسیدهای چرب آن از نوع غیر اشباع‌اند.
  • اگر بخواهیم بین کره حیوانی و کره بادام زمینی یکی را انتخاب کنیم، کره بادام زمینی ارجحیت دارد، ولی اگر همین کره را هم زیاد مصرف کنیم ، کالری زیادی به بدن می رساند و باعث اضافه وزن و چاقی خواهد شد. مصرف کره بادام زمینی معمولا به‌عنوان میان‌وعده، انتخاب خوبی نیست، زیرا بهترین میان‌وعده‌ها، میوه‌ها هستند. اگر کره بادام‌زمینی در وعده صبحانه مصرف شود، می‌تواند وعده غذایی کامل و خوبی را تشکیل دهد، مخصوصا برای دانش آموزان.
  • نکته مهمی که باید به آن توجه داشت، وجود ترکیبات آلرژی زا در بادام زمینی است که باید جدی گرفته شود و در صورت داشتن حساسیت (آلرژی)، از برنامه غذایی حذف شود.

Eggs for children

همچنین بخوانید:

فواید بی نظیر زرده تخم مرغ برای سلامت مو

17 مهر روز جهانی تخم مرغ

خاصیت تخم مرغ بومی نسبت به تخم مرغ ماشینی

10 دستور غذایی برای تهیه غذاهای تخم مرغی مخصوص کودکان:

تخم مرغ، یک منبع بزرگ از پروتئین، ویتامین A، ویتامین D، مواد معدنی مانند کولین و سلنیوم و مناسب برای غذای کودک شما است. شما به عنوان پدر یا مادر، باید تخم مرغ را به عنوان یک غذای سرشار از مواد مغذی در رژیم غذای کودک خود قرار دهید. سعی کنید از 10 دستورالعمل ارائه شده برای تهیه ی تخم مرغ مخصوص بچه ها استفاده کنید تا کودکان خود را عاشق تخم مرغ نمایید:

1. املت خوشمزه سریع ترین غذای کودک:

املت سریع ترین غذای کودک است که برای صبحانه آماده می شود. برای تهیه املت مخصوص کودکان، 2 عدد تخم مرغ را در یک کاسه بشکنید و آن ها را با مواد دیگر هم بزنید تا زمانی که یک بافت یکنواخت به وجود آید. سپس، این ترکیب را مانند یک کلوچه در ظرفی که از قبل روی حرارت قرار داده بودید، بریزید. اضافه کردن مواد املت به انتخاب شما و سلیقه کودکتان بستگی دارد. شما می توانید سبزیجاتی مانند پیاز، اسفناج، گوجه فرنگی، زیتون و قارچ را که هر دو طرف آن ها کاملا سرخ شده است، به املت کودک خود اضافه کنید. همچنین، می توانید پنیر مورد علاقه کودک خود را به این غذا اضافه کنید تا احساس بهتری داشته باشد.

2. تخم مرغ درهم با طعم های مختلف برای غذای کودک:

برای جالب ترشدن دستور پخت تخم مرغ نیمرو برای کودکان، شما نیاز به ترکیب این مواد در یک کاسه دارید: 2 الی 3 تخم مرغ، یک قاشق غذاخوری شیر، روغن زیتون و آب (برای جلوگیری حالت لاستیکی شدن تخم مرغ). مقداری نمک و فلفل برای مزه دار کردن به این مواد اضافه کرده و مخلوط را در یک ظرف ریخته و می پزیم. در پایان، آن را با مقداری پنیر رنده شده مخلوط می کنیم. برای جالب تر شدن طعم و ظاهر نیمرو کودکتان، شما می توانید مواد مغذی دیگری مانند فلفل، اسفناج، گوجه فرنگی و یا کلم بروکلی را به آن اضافه کنید و غذای کودک خود را سرو کنید.

3. بوریتو تخم مرغی بهترین غذای کودک:

برای درست کردن بوریتو تخم مرغی خانگی، ابتدا شما باید تخم مرغ را به صورت نیمرو پخته و سپس، با تعداد زیادی از سبزیجاتی مثل گوجه فرنگی، اسفناج، کلم بروکلی مخلوط کنید. سپس این مخلوط را در نان ذرت (شما می توانید نان ذرت را در بیشتر سوپرمارکت ها پیدا کنید) یا هر نان دیگری بپیچید و آن ها را در روغن سرخ کنید. پس از طلایی رنگ شدن بوریتو ها، شما می توانید آن ها را با سس سالسا میل کنید و غذای کودکتان را بدهید!

خواص تخم مرغ برای کودکان

4. تخم مرغ آب پز یک غذای مقوی برای کودک:

قرار دادن تخم مرغ آب پز عسلی یا سفت شده در لیست غذای کودکان تفاوتی ندارد. برای تهیه تخم مرغ آب-پز، شما باید 4/3 تخم مرغ را در آب سرد قرار داده و آن را روی شعله با حرارت متوسط بگذارید، مقدار نمک در به آب اضافه کرده و اجازه دهید تا آب به جوش بیاید. بعد از پختن، تخم مرغ آب پز را زیر آب سرد بگیرید و سپس به مدت یک ساعت در دمای اتاق قراردهید تا خنک شود، این کار باعث می شود راحت تر پوسته از تخم مرغ جدا شود. نکته جالب این است که تخم مرغ آب پز سفت شده را می توانید به راحتی برای 5 روز نگهداری و مصرف کنید.

5. پیتزای تخم مرغ، غذای سالم برای کودک:

پیتزا، غذای مورد علاقه بسیاری از کودکان است، اما شما در حال حاضر چیزی 'متفاوت تر' از همیشه درست خواهید کرد. برای تهیه پیتزای تخم مرغ، خمیر پیتزا را آماده کرده و آن در یک ماهی تابه پهن کنید. این کار، اولین قدم برای درست کردن هر پیتزایی است. اما درست کردن سس پیتزا و دیگر مواد برای پر کردن روی آن، به انتخاب شما و سلیقه ی کودکتان بستگی دارد. سپس، مواد مورد علاقه ی کودک خود را روی خمیر ریخته و پنیر رنده شده را هم روی مواد بریزید و آن را به مدت 10-12 دقیقه بپزید. بعد از آن، به کمک یک قاشق، یک تخم مرغ را هم زده و به طور یکنواخت روی پیتزا پهن کنید و دوباره برای مدت 5-7 دقیقه بپزید. حالا غذای کودک شما آماده است.

Eggs for children

6. ساندویچ خوشمزه تخم مرغ برای کودک:

وقتی کودکتان از شما ساندویچ می خواهد، تلفن و موبایل را کنار گذاشته و برای تهیه یک ساندویچ سالم و خانگی برای او دست به کار شوید. ابتدا 2 الی4 عدد تخم مرغ را به صورت نیمرو پخته و آن ها را کنار بگذارید. سپس ساندویچ ساز خود را گرم کنید. دو تکه از انواع نان را انتخاب کرده و روی آن ها کره بمالید. سبزیجاتی مانند پیاز، گوجه فرنگی، فلفل، تخم مرغ نیمرو و برخی از پنیرهای رنده شده را به سلیقه خود در بین نان ها قرار دهید. سپس، ساندویچ را برای مدت 5 دقیقه درساندویج ساز بگذلرید. حالا، ساندویچ خوشمزه شما که یک غذای سالم برای کودک است ، آماده ی خوردن است.

7. تخم مرغ و برنج سرخ شده:

مخلوط تخم مرغ و برنج سرخ شده می تواند غذایی مناسب و موردعلاقه ی کودکان باشد، زیرا برنج و تخم مرغ، هر دو غذایی سالم هستند. برنج را با آب خیس کرده و آن را برای مدت زمان اندکی کنار می گذاریم، و سپس آن را با کمی نمک وروغن می پزیم. با قرار دادن مقدارکمی روغن در یک ماهی تابه، تخم مرغ را نیمرو کرده و پودر زیره سبز را روی آن می پاشیم، پس تخم مرغ نیمرو را به برنج پخته شده اضافه کرده و اجازه می دهیم تا خوب با هم مخلوط شوند. شما همچنین می توانید سس سویا را برای طعم و مزه دارکردن تخم مرغ و برنج سرخ شده، به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که تمام این کارها باید با آب لوله کشی انجام شود، غذای کودک شما به بهترین شکل ممکن آماده شده است.

8. غذای تخم مرغی جذاب همراه با ماست برای کودکان:

چگونه می توان تخم مرغ و محصولات لبنی را با هم مخلوط کرد؟ برای تهیه غذای تخم مرغی به همراه ماست برای کودک خود، یک قطعه نان را برداشته و قسمتی از آن را به شکل دایره ببرید. سپس، در یک ماهی تابه مقدار اندکی کره ریخته نان را در آن قرار دهید. زرده تخم مرغ را بر روی نان بریزید و تا زمانی که نان قهوه ای طلایی شده و تخم مرغ هم به خوبی پخته شود، آن را از روی حرارت ملایم برندارید. وقتی که تخم مرغ و نان کامل پخته شدند، شما می توانید این غذای کودک را با ماست میوه ای و یا هر ماست طعم دار دیگر برای کودک خود سرو کنید.

خواص تخم مرغ برای کودکان

9. تخم مرغ پاراتا دوست داشتنی ترین غذای کودک:

پاراتا یکی از دوست داشتنی ترین نان ها در خانواده نان های هندی است. چگونه می توان نان پاراتا و تخم مرغ را با هم مخلوط کرد؟ برای تهیه این غذا، شما نیاز دارید 3 الی 4 تخم مرغ را در یک کاسه کامل هم بزنید. مقدار کمی نمک و فلفل را وابسته به سلیقه خود به آن ها اضافه کنید. در صورت تمایل، شما می توانید اسفناج، پیاز، گوجه فرنگی، گشنیز و یا سایر سبزیجات را به تخم مرغ ها اضافه کرده و مخلوط را کنار بگذلرید. حدود دو کاسه آرد گندم را با ریختن مخلوط تخم مرغ، به صورت یک خمیر درآورده و بپزید. جالب است بدانید که سرو کردن این غذا همراه با ترشی های تند، یکی از غذاهای موردعلاقه بسیاری از کودکان است.

10. رول های املت خوشمزه برای غذای کودک:

همه ما می دانیم که املت چگونه غذایی است، اما آیا چیزی در مورد رول های املت می دانید؟ تهیه این غذا آسان استه. برای این کار، چند تخم مرغ را در یک کاسه ریخته، و مقدار اندکی نمک به آن اضافه کنید. پوره گوجه فرنگی و پیاز را هم آماده کنید. سپس یک ظرف را روی شعله با حرارت کم قرار داده و روغن را داخل آن گرم کنید، مخلوط تخم مرغ را در ظرف ریخته و پوره را هم به آن اضافه کنید.

سپس، اجازه دهید تا تخم مرغ ها به مدت 2 دقیقه بپزند و آن ها را رول کنید. شما می توانید رول ها را برش داده و آن ها را با گشنیز و یا پونه کوهی تزیین کنید ، غذای کودک شما حاضر است.هر چند تخم مرغ به عنوان یک غذای فوق العاده شناخته شده است، مصرف بیش از حد از آن ممکن است برای کودک شما مضر باشد، به خصوص اگر در خانواده شما سابقه مشکلات قلبی وجود دارد. بهتر است با پزشک خود قبل از برنامه ریزی برای اضافه کردن تخم مرغ به طور منظم در رژیم غذای کودک خود مشورت کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits