دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید بی نظیر (شیر شتر)
7
زمان مطالعه: 5 دقیقه
آشنایی با خواص فوق العاده شیر شتر:شیر شتر که به دوغ شتر نیز معروف است ارزش غذایی بالاتری نسبت به شیر گا و گوسفند دارد.

آشنایی با خواص فوق العاده شیر شتر

شیر شتر که به دوغ شتر نیز معروف است ارزش غذایی بالاتری نسبت به شیر گاو گوسفند دارد.با توجه به خواص فوق العاده شیر شتر می توان در درمان بسیاری از بیماری ها چون اختلالات کبدی ، دیابت و ... از آن استفاده کرد.

با دلگرم همراه باشید تا با خواص شیر شتر آشنا شوید.

خواص شیر شتر

خواص درمانی شير شتر

تاثيرات شگفت انگيز وخواص درمانی شير شتر آنچنان قوی وآشکار است که در برخی کشورها انواع کلينيک‌های تخصصی برای درمان انواع بيماريها با شيرشتر تاسيس شده است. شير شتر گرم ويا سرد آن نسبت به گاو و گوسفند خوشمزه‌تر می‌باشد و چربی آن نيز سبک‌تر است.

با توجه به خواص بی نظیر شیر شتر می توان این ماده اعجازانگیز را در موارد دیگر نیز بررسی کرد. یکی از ویژگی های بارز شیر شتر، سرعت فساد پایین آن است.به طوری که شیر شتر بدون وسایل سرمایشی، کیفیت خود را در دمای 4 درجه به مدت 12 روز و در دمای معمولی اتاق به مدت 48 ساعت و حتی بیشتر نگه می دارد. این در حالیست که شیر گاو در دمای اتاق ظرف 12 ساعت ترش می شود.

خواص درمانی شير شتر

شير شتر برای درمان بيماري‌های کبد و کم خونی و سل و بيماري‌های هنگام پيری و شکنندگی استخوان‌ها و نرمی استخوان در کودکان و برای درمان سرماخوردگی، تب و آنفولانزا و همچنين درمان هپاتيت ب مفيد است.شير شتر همچنين در درمان بيماري‌های تنفسی از جمله سل و آسم بيماري‌های معده وروده بزرگ و اختلالات گوارشی و کاهش قند و فشار خون و تنظيم ضربان قلب و تنفس و گرمازدگی مفيد می‌باشد.

با توجه به تحقيقاتی که اخيرا درباره مصرف شير شتر برای مادران باردار انجام دادند متوجه شدند که مصرف شير شتر برای نوزاد و مادر مفيد و در سلامتی آنها موثر است.شير شتر به صورت خام و به صورت محصولات تخميری برای درمان زخم معده، بی‌نظمی‌های بدن، اسهال ،يبوست و زخم ها موثراست.

همچنين درمان بيماری‌های سخت معده‌ای هم با استفاده از شير شتر گزارش شده است.بيماران دارای هپاتيت نيز بعد از خوردن شير شتر عملکرد بدنشان بهبود پيدا می‌کند.درکشور‌های آفريقايی (مصر، سودان، کنيا و سومالی) اين اعتقاد در بين شتربانان وجود دارد که مردانی که شير شتر می‌نوشند، قوی تر، تنومندتر و سريع‌تر هستند.حققان از شير شتر برای درمان بيماران مبتلا به ايدز هم درسطح دنيا استفاده کرده وبه پيشرفت‌های خوبی هم دست يافته‌اند.استفاده از شير شتر 70تا80 درصد ازويتامين‌ها وپروتئين‌های مورد نياز بدن راتامين می‌نمايد.

خواص درمانی شير شتر

تحقيقات نشان ميدهد که ويتامين شير شتر 3برابر شير گاو است.شير شتر بدليل اينکه حاوی مقادير بالای ويتامين ث می‌باشد در پيشگيری ودرمان بيماريی‌های دهان ودندان وهمچنين محافظت از لثه‌ها و تقويت دندان بسيار مفيد می‌باشد.برخی پژوهش‌ها و بررسی‌ها نشان می‌دهد که چربی‌ها و مواد موجود در شير شتر نسبت شيرها راحترها و سريعتر هضم و جذب می‌شود.اخيرا پروتئيني در شير شتر کشف شده است که عملکرد آن همانند انسولين می باشد ودر درمان بيماری ديابت بسيار مفيد وکار ساز است.

شير شتر مي تواند حداقل پروتئين های ضروری روزانه انسان مخصوصا اسيد های آمينه را تامين کند.چون نيازهای انسان در محيط های گرم و خشک بر پايه کالری کمتری است و پروتئين وآب نقش مهمی دارند،مقادير کمی شير شتر می تواند نياز انسان را در اين مناطق تامين کند.شير شتر آنچنان منبع سرشاری ازماده معدنی بنام آهن است که برخی معتقدند مصرف مناسب و مداوم آن انسان را از هر نوع شيری بي نياز می کند حتی نوزادان را از شير مادر.

خواص درمانی شير شتر

طبق تحقيقات شير شتر 10 برابر شير گاو؛ عنصر آهن و کلسيم دارد.شير شتر سرشار از اسيدهای مهمی بنام اسيد آمينه است ، مانند والين و متيونين و ليزين و آرژنين و فنيل آلانين.همچنين شير شتر دارای مقادير نسبتا بالای آلبومين و گلوبولين نيز می باشد.

نکته بسيار عجيب وجالب درباره شيرشتر اين است که اين ماده گرانبها قادر است بدون استفاده از لوازم امروزی کيفيت خود را در دمای 4 درجه سانتيگراد بمدت 12 روز ودر دمای معمولی اتاق بمدت 48 ساعت و حتی بيشتر حفظ نمايد.اين درصورتي است که بطور مثال شير گاو در دمای عادی اتاق ظرف 12 ساعت ترش مي شود ،که علت آن مربوط می شود به اينکه سرعت تخمير قند لاکتوز در شير شتر بسيار کم است واز طرفی ناگفته نماند که افزايش ميزان اسيديته در شير شتر آرام وبه کندی است.

تحقيقات نشان می دهد که شير شتر بخاطروجود برخی مواد ازجمله انواع پروتئينها مانند پروتئين کازئين؛در برابرسموم،باکتری ها،قارچ ها،وبسياری از خطرات احتمالی آنها بويژه برای نوزادان مقاوم وسبب مصونيت در برابر آنها می شود.
لازم به ذکر است خراسان جنوبی دومين استان کشور در زمینه تولید و پرورش شتر است و هم اکنون تعداد 29 هزار و 400 نفر شتر در استان پرورش داده می شود .

خواص درمانی شير شتر

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

عبد الرسول رسیل نژا | ۴ سال پیش
من از این برنامه کمال رضایت را دارم
0
0

hits