دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مضرات ترک شام
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
عوارض ترک شام از منظر امام رضا(ع) و طب سنتی/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با عوارض نخوردن شام از نظر اسلام آشنا شوید.

عوارض ترک شام از منظر امام رضا(ع) و طب سنتی

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با عوارض نخوردن شام از نظر اسلام آشنا شوید.

عوارض ترک شام از منظر امام رضا(ع) و طب سنتی

شام نخوردن

شام نخوردن چه بلای سر بدن می آورد؟

اکثر ما عقیده داریم برای لاغری سریع بدن باید شام نخوریم ولی آیا این باور درست است یا غلط پاسخ را در میان فرمایشات امامان و پیامبران خواهید یافت.بهترین الگوی تغذیه ای روزانه برای همه افراد مبتنی بر افزایش تعداد وعده ها در روز و کاهش حجم و مقدار مصرف در هر وعده غذایی شکل می گیرد؛ اما در هیچ الگوی تغذیه ای حذف وعده شام و خوابیدن با شکم گرسنه توصیه نمی شود.

دکتر نیستانی با تاکید بر این که حذف وعده های غذایی و بخصوص شام در اکثر مواقع، نه تنها به کاهش وزن مناسب و پایدار منجر نمی شود، بلکه فرد را با مشکلات تغذیه ای نیز رو به رو می کند، می گوید:محدوده طبیعی قند خون بین 70 تا 100 میلی گرم است که با صرف مواد غذایی در هر وعده افزایش پیدا می کند. اما در یک شخص سالم و طبیعی پس از گذشت دو ساعت از هر وعده غذایی، قند خون دوباره به میزان پایه اش برمی گردد و احساس گرسنگی تدریجی به فرد دست می دهد.فردی که حدود 60 الی 70 کیلوگرم وزن دارد روزانه یه چیزی حدود 1700 الی 1800 کالری نیاز دارد.

درحقیقت اگر فردی مایل به ثابت نگه داشتن وزن خود باشد باید روزانه 30 کیلو کالری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن مصرف کند اما اگر شخصی می خواهد وزن خود را کاهش دهد، باید روزانه 20 کیلو کالری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن استفاده کند.

شام نخوردن خوب است یا بد؟

امام رضا (ع) می فرمایند:


در بدن رگی است که ان را عشا(شام) گویند اگر شخصی شام خوردن را واگذارد ان رگ تا صبح او را نفرین می کند و می گوید<<خدا تو را گرسنه بدارد چنان که مرا گرسنه بداشتی و تشنه بدارد چنان که تشنه ام نگاه داشتی>> پس مبادا کسی از شما شام را واگذارد هر چند به یک لقمه نان یا جرعه ای اب باشد.
در ضمن در تمام توصیه های معصومین بر شام اول وقت توصیه شده.از منظر طب سنتی در بدن انسان حرارت و رطوبت غریزی وجود دارد که مایه رشت و تکامل و سر زنده نگه داشتن انسان است زمانی که انسان شام نمی خورد در موقع خواب روح(روح الهی نه) توجهش به سمت داخل بدن متمایل میشود.

و اگر در این زمان در دستگاه گوارش غذایی باشد به هضم ان می پردازد وگرنه دست به همان ذخیره حیات که حرارت و رطوبت غریزی باشد می اندازد و از ان مصرف میکند.برای همین قدما تاکید داشتن شام را وامگذارید چون نیرویی از بدن خارج میشود که تا اخر عمر جبران نمی شود این نیرو همان ذخیره حیات و جاودانگی انسان است.پس بیاید به حرف معصومین(ع) و قدمای خودمان کنیم نه به حرف این پزشکان تغذیه که طوطی وار حرفهای غرب را بخوردمان میدهند.

شام نخوردن خوب است یا بد؟


توصیه‌های طب سنتی برای شام


یک متخصص طب سنتی گفت:

نباید شبها با شکم خالی خوابید، همچنین خوردن سالاد بدون غذا نیز برای لاغری در افراد چاق نیز توصیه نمی‌شود. شام باید سبک باشد و حداقل ۲ ساعت قبل از خواب مصرف شود.در طول شب زمانی که فرد می خوابد هوش طبیعی بدن،تمام توجه خود را به اندام بدن معطوف می کند و در واقع هضم عمده در طول شب تا صبح اتفاق می‌افتد.اگر شخص با معده خالی بخوابد و شام نخورد هضمی که قرار بود بر روی مواد غذایی انجام بشود انجام نمی شود چون غذایی در معده نبوده است.در نتیجه رسوبات مفید و مواد ضروری بدن را که باید در معده باقی بماند از بین می برد. در نتیجه فرد دچار مشکل می شود.

بنابراین باید حتماً در معده مقداری غذا باقیمانده باشد.غذاهایی که توصیه می شود به هنگام شب مصرف شود از نظر طب سنتی این است که فاصله مصرف شام تا هنگام خوابیدن حداقل باید 2 ساعت باشد.
خوردن شام سنگین هم توصیه نمی شود و این طور نباشد که فرد فکر کند اگر می تواند شام بخورد به مقدار زیاد غذاهای چرب و شیرین بخورد.در طب سنتی توصیه می شود افراد دوبار در طول روز غذا بخورند یعنی فقط صبحانه و شام بخورند اگر افراد بتوانند این برنامه را رعایت کنند بسیار مفید استو اگر ناهار سبک خورده شود بهتر است به هنگام شام از گوشتهایی استفاده شود که هضم راحت تری دارند یا با برنج میل شود.

اما حالا که افراد به خوردن هر ۳ وعده غذا در طول روز عادت کرده‌اند ایرادی ندارد اما بهتر است شام خود را سبک‌تر کنند مثلاً خشکبار در وعده غذایی خود بگذارند یا سبزیجات پخته مصرف کنند و اگر تمایل به مصرف گوشت دارند گوشتهای زود هضم مصرف شود مانند گوشت گوسفند و مرغ جوان.اینکه برخی افراد به جای شام،سالاد مصرف می کنند مناسب است.

اما بستگی به این دارد که در سالاد چه چیزی مصرف شود و فرد چه مزاجی داشته باشد .سالاد اگر شامل گوجه فرنگی،کاهو و خیار باشد ترکیب سردی دارد و اگر فردی دچار بیماری های ناشی از طبع سرد است نباید این ترکیبات را بخورد.همچنین افرادی که چاق هستند نمی‌توانند با مصرف صرفاً سالاد لاغر شوند چون آنها را دچار مشکل می کند چرا که تجمع چربی مزاج سردی دارد و مصرف این نوع سالاد،آنها را نه تنها لاغر نمی کند بلکه چاق تر هم می کند.

شام نخوردن خوب است یا بد؟

عوارض شام نخوردن

  1. شام نخوردن باعث پیری زود رس می شود
  2. در شب چیزی و لو اینکه قطعه نان کوچکی باشد تناول کنید
  3. کسیکه دو شب پشت سر هم غذا نخورد. نیرویی از او به هدر می رود که تا چهل روز برنمی گردد
  4. غذای شب، نیروی پیر و جوان است.
  5. هرکس که غذای شب را ترک کند، نیرویی از او می رود که بر نمی گردد
  6. غذای شب سودمندتر از غذای روز است
  7. در شب حرارت به داخل بدن می رود و هضم قوی تر می شود بر خلاف روز که سردی به داخل و
  8. حرارت به سطح بدن می رود و غذا درست هضم نمی شود
  9. اگر در هنگام شب در معده چیزی نباشد. حرارت بدن به جای آنکه به آن بپردازد، به رطوبت اصلی
  10. بدن متوجه می شود و آن را خشک و لاغر می کند. به همین دلیل است که، در هنگامی که معده خالی است باعث کم خوابی می شود.

شام نخوردن خوب است یا بد؟

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سینا فاتحی | ۶ سال پیش
در مورد جمله ((پس بیاید به حرف معصومین(ع) و قدمای خودمان کنیم نه به حرف این پزشکان تغذیه که طوطی وار حرفهای غرب را بخوردمان میدهند.)) باید گفت که نباید و نمیشه این حرفو به همه پزشکان تغذیّه نسبت داد و نباید و نمیشه این حرفو در مورد همه پزشکان تغذیّه صادق دونست و نباید و نمیشه درباره همه پزشکان تغذیّه این گونه قضاوت کرد. بنابراین خیلی محترمانه و خیلی مؤدّبانه خواهشمندم که هر چه سریعتر این جمله رو حذف کنید.
1
0
بنده خدا | ۶ سال پیش
در مورد جمله ((پس بیاید به حرف معصومین(ع) و قدمای خودمان کنیم نه به حرف این پزشکان تغذیه که طوطی وار حرفهای غرب را بخوردمان میدهند.)) باید گفت که نمیشه این حرفو به همه پزشکان تغذیّه نسبت داد و نمیشه این حرفو در مورد همه پزشکان تغذیّه صادق دونست و نباید درباره همه پزشکان تغذیّه این گونه قضاوت کرد. بنابراین خیلی محترمانه و خیلی مؤدّبانه خواهشمندم که هر چه سریعتر این جمله رو حذف کنید.
1
0

hits