دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کیسه های چای کیسه ای(نپتون) سرطان زا ست
6
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کیسه های چای کیسه ای(نپتون) سرطان زا ست:چای کیسه ای مفید یا مضر؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با مضرات چای کیسه ای آشنا شوید.

چای کیسه ای مفید یا مضر؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با مضرات چای کیسه ای آشنا شوید.

http://www.delgarm.com/

مضرات چای کیسه ای یا نپتون

افرادی که به دلیل سرعت رنگ دادن و دم کشیدن چای کیسه‌ای از طرفداران پرو پا قرص آن شده‌اند. اما این سوال مطرح می شود که آیا تفاوتی میان چای کیسه‌ای و دم‌کرده وجود دارد؟لذت نوشیدن چای وقتی بیشتر می‌شود که بهترین روش تهیه آن را بدانیم. به طور کلی اغلب خانواده‌ها چای را دم کرده و از آن نوشیدنی معطر با طعم دلنشینی تهیه‌ می‌کنند که بسیار در رفع خستگی موثر است. اما در مقابل برخی افراد هم هستند که از چای‌های کیسه‌ای که در بازار موجود است استفاده می‌کنند.

ابداع چای کیسه‌ای بهترین و بدترین اتفاق در صنعت چای است. بهترین چون سبب افزایش توجه مردم به چای می‌شود و بدترین به دلیل آن که اکثر چای‌های کیسه‌ای در بازار دارای مواد مصنوعی و شیمیایی هستند و از ویژگی‌های مطلوب یک چای اعلا برخوردار نیستند.در ابتدای ابداع چای کیسه‌ای تولیدکنندگان از برگ کامل چای استفاده می‌کردند که رنگ و بوی طبیعی و ارزش تغذیه‌ای بالا داشت اما بتدریج کیفیت اغلب این نوع چای‌ها کاهش یافت و برخی تولیدکنندگان جهت کسب سود بیشتر چای پودر شده یا اصطلاحا خاک چای را جایگزین برگ کامل چای کرده و برای ایجاد طعم فوری و رنگ سریع‌تر از مواد رنگ دهنده و طعم دهنده مصنوعی استفاده می‌کنند.

به طور مثال وقتی یک چای کیسه‌ای نامرغوب را در آب‌جوش می‌اندازید کمتر از 30 ثانیه رنگ می‌دهد بویژه اغلب چای‌های کیسه‌ای خارجی که خیلی سریع‌تر رنگ می‌دهند. این در حالی است که به طور طبیعی یک چای معمولی ایرانی را اگر در کیسه بریزید و در یک لیوان قرار دهید 10 دقیقه طول می‌کشد تا رنگ زرد مایل به نارنجی ایجاد کند.

از این رو، چای‌های کیسه‌ای که طعم قوی و رنگ فوری دارند نه‌تنها ارزش تغذیه‌ای مطلوبی ندارند بلکه مواد افزودنی شیمیایی آنها می‌تواند اثرات مخربی بر سلامت مصرف‌کننده بگذارد.در مورد چای‌های کیسه‌ای که امروزه با اسانس و رنگ انوع میوه‌ها در بازار عرضه می‌شوند نیز متذکر می‌شویم که اغلب این نوع چای‌ها دارای طعم و رنگ مصنوعی هستند.این نوع محصولات نیز به دلیل آن که در طی روز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند مصرف طولانی‌مدت آنها به دلیل تجمع تدریجی مواد شیمیایی‌شان در بدن می‌تواند بسیار مخاطره‌آمیز باشد.

راهکار شناسايي چاي کيسه اي غير استاندارد

برای فهم این موضوع که آیا چای کیسه ای حاوی رنگ مصنوعی می باشد یا خیر، کافیست آنرا در داخل یک لیوان آب سرد وارد کنيد ،در صورتی که بلافاصله پس از چند ثانیه رنگ آن در آب مشخص شود نشان دهنده وجود رنگ مصنوعی افزوده شده در آن می باشد.

استفاده از چاي کيسه اي ناسالم موجب بروز آسيب به سلامت مي شود. با توجه به استفاده دائمی و همیشگی چای در سبد غذایی مصرف کنندگان، وجود رنگهای شیمیایی و طعم های مصنوعی افزوده شده به چای، پایین بودن کیفیت فیلتر مورد استفاده در تهیه کیسه چای (از نظر دارا بودن مواد شیمیایی غیر مجاز جهت سفید کردن کیسه) و همچنین عدم رعایت بهداشت در فرآوری و بسته بندی محصول فوق ، همگی می توانند در دراز مدت باعث ایجاد انواع بیماریها و سرطان در مصرف کنندگان شود

آيا چاي خرد شده نسبت به چاي کيسه اي مزيت استفاده دارد يا خير؟ خواص تغذیه ای چای خرد شده مورد استفاده در تهیه چای کیسه ای، از نظر وجود آنتی اکسیدانها، فلاوونوئیدها، کافئین و ... مانند برگ کامل چای می باشد و در صورت مصرف چای کیسه ای تولید شده در کارخانه های تحت کنترل و دارای مجوز از سازمان غذا و دارو مشکل خاصی مشاهده نخواهد شد . ولیکن عموماٌ مصرف چای مانند هر محصول دیگر، بیش از حد و به دفعات متعدد، می تواند برای بدن مشکل ساز باشد.

بطور کلی با توجه به اینکه همواره چای مطلوب از نظر عطر و طعم و رنگ و عصاره حاصله، از دم کردن چای در قوری بدست می آید بنابراین پیشنهاد مي شود از چای کیسه ای صرفاٌ در مواقع خاص که نیاز به صرف وقت کم و سرعت عمل بالا در نوشیدن چای وجود دارد، استفاده شود.

مضرات چای کیسه ای یا نپتون

توصیه‌ها


برای تهیه چای روزانه خود حتما از چای دم‌كردنی استفاده كنید و برای انتخاب بهترین چای، خوب است بدانید كه چای درشت از نظر كیفیت و خواص تغذیه‌ای بهتر از چای ریز و پودری است. همچنین چای بدون عطر مصرف كنید، چرا كه چایی كه دارای بوی تند و رنگ قرمز پررنگ باشد بسیار مضر است.
چای در 3 فصل بهار، تابستان و پاییز چیده می‌شود، ولی هر چه از بهار به فصل پاییز نزدیك‌تر می‌شویم قسمت‌های چوبی برگ زیادتر و از مرغوبیت و كیفیت چای كاسته می‌شود.

بهترین، مرغوب‌ترین و خوش‌طعم‌ترین چای مربوط به چای بهاره است و بعد چای تابستان و پاییز. اگر چای را زیاد بجوشانید مواد قابض و تاننی ‌آن به مقدار زیاد رها شده و ظاهر و باطن چای را تغییر می‌دهد.
رنگ این نوع چای سیاه، بو و مزه آن نامطبوع و خاصیتی یبوست‌آور پیدا می‌كند. چای به دلیل آن كه در بدن تولید اسیداوریك و اگزالات می‌كند مصرف زیاده از حد آن را به افراد مبتلا به نقرس و سنگ كلیه توصیه نمی‌كنیم.از هل، دارچین یا چند قطره لیموترش در چای استفاده كنید، چرا كه خواص ضدباكتریایی و آنتی‌اكسیدانی چای را چندین برابر كرده و از عدم جذب آهن در بدن می‌كاهند.

نكته

در برخی از چای‌های خشك نیز كه دارای كیفیت بالا نیستند از مواد افزودنی رنگ و طعم‌دهنده استفاده می‌شود. لذا برای خرید یك چای بهداشتی و كنترل شده لزوما به وجود پروانه بهداشت روی بسته‌بندی آن توجه كنید و حتی‌المقدور از چای‌های ارگانیك كه كاملا طبیعی و به دور از مواد و كودهای شیمیایی تهیه می‌شوند استفاده نمایید.

------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

farzad | ۹ ماه پیش
طرف این همه زحمت کشیده و یک مطلب را به اشتراک گذاشته بعد به جای تشکر کردن میایم غلط املایی ازش میگیریم،، از این واژه های غلط خیلی بین مردم رایج است، حتی در نسل جدید میگویند: قدیمی ها به ذرت یا پفیلا یا پاپ کورن میگفتند: پف فیل ولی خودشون هنوز به فلاسک میگویند فلاکس!!!! و توجیه هم میکنند که فلاسک می نویسند و فلاکس میگویند، درصورتی که فلاکس و چای نپتون و پف فیل و.... همش برگرفته از گویش قدیم بوده و نسل به نسل به ما رسیده. بجای امتحان املا مطلب رو دریابید
0
1
مینا | ۴ سال پیش
مجید دلبندم
چای لیپتون نه نپتون
0
0

hits