دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هشدار در مصرف پفک(عوارض پفک)
9
زمان مطالعه: 5 دقیقه
هشدار در مصرف پفک(عوارض پفک):بلاهایی که چیپس و پفک سرتان می آورد!/ هشدار درباره عوارض پفک بر جنین و کودک/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با مضرات مصرف پفک آشنا شوید.

بلاهایی که چیپس و پفک سرتان می آورد!/ هشدار درباره عوارض پفک بر جنین و کودک

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با مضرات مصرف پفک آشنا شوید.

چرا مصرف پفک مضر است؟

مضرات پفک

امروزه نظر به صنعتي شدن جوامع و سهم بالاي توليدات صنعتي غذايي در تغذيه مردم، اطمينان حاصل كردن از كيفيت تغذيه‌اي و بهداشتي آنها اهميت فراوان دارد. با توجه به اين كه در كشور ما مصرف برخي از تنقلات غيرضروري و مضر همچون چيپس و پفك توسط مردم بويژه كودكان رواج يافته است، برشمردن معايب اينگونه محصولات منجر به آگاهي بيشتر مصرف‌كنندگان هنگام انتخاب مواد غذايي و تنقلي خواهد شد. مصرف غذاهاي تنقلي همانند چيپس و پفك داراي اثرات جبران‌ناپذيري است كه بسياري از كارشناسان علوم غذايي در اين مورد اتفاق نظر دارند.

مضرات پفک - مصرف غذاهاي تنقلي همانند چيپس و پفك داراي اثرات جبران‌ناپذيري است كه بسياري از كارشناسان علوم غذايي در اين مورد اتفاق نظر دارند.مصرف نمك به منظور خوشمزه شدن چیپس و پفك به مقادیر زیاد، سبب آسیب به كلیه ها، تغییر ذائقه افراد به شور‌خواری، تجمع آب در بدن و در نتیجه تورم بافت‌ها و افزایش فشار خون و سكته‌های قلبی و مغزی می‌شود.در مراحل تهيه پفک پودر ذرت پرس می شود و در حرارت بسيار بالا قرار می گيرد تا پر حجم شود و در چنين شرايطی روغن موجود در پفک ميسوزد و پر اکسيد توليد ميکند که در مقابل حرارت و نور ميزان آن زياد می شود و درنتيجه خوردن آن سلامت افراد را تهديد می نمايد .

استفاده از روغن با ترانس بالا در تهیه چیپس و پفك منجر به افزایش وزن، چربی خون و در نهایت بیماری های قلبی عروقی می شود.همچنین استفاده از روغن هایی كه چندین بار برای سرخ كردن استفاده می شوند و غالبا بوی روغن سوخته و رنگ كدر و مات به محصول می‌دهند، از جمله خطرناك‌ترین مواردی است كه می تواند منجر به مسمومیت و سرطان‌زا شدن چیپس شود.نمک زیاد موجورد در پفک و چیپس باعث آسیب دیدن کلیه‌ها و تجمع آب در بدن و درنتیجه تورم بافت‌ها و افزایش فشار خون و سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود .گرما دیدن شدید محصول طی فرآیند سرخ شدن منجر به ایجاد رادیكال‌های آزاد پراكسید می‌شود. این مواد زیانی شبیه به مواد شیمیایی موجود در دود سیگار دارند و سبب ابتلای افراد به سرطان ریه، سینه و مثانه می شود.

عوارض مصرف پفک

تحقيقات نشان مي‌دهد كه پفك تا 9 برابر وزن خود آب جذب مي‌كند، بنابراين معده كودكان را پر كرده و منجر به بي‌اشتهايي آنها به وعده‌هاي غذايي اصلي مي‌شود. همچنين چيپس نيز به دليل كالري بالاي روغن آن منجر به سيري كاذب مي‌شود و ميل افراد را به مصرف غذاهاي مغذي كاهش مي‌دهد؛ در نتيجه اين امر مصرف‌كننده به بيماري‌هايي نظير كم‌خوني، كوتاهي قد، پوكي استخوان و ريزش و تضعيف مو پس از مصرف مداوم اين فرآورده‌ دچار مي‌شود.نکته:از مصرف زياد چيپس و پفك در يك زمان و يا به صورت مداوم و طولاني‌مدت جدا خودداري كنيد.

سوء تغذیه یکی دیگر از عوارض این گروه از خوراکی های کم ارزش است . در رابطه با افرادی که درگیر سوء تغذیه هستند هشدار داده می شود از این خوردنی ها به هیچ وجه حتی در مقدار کم استفاده نکنند چرا که این گروه از خوراکی ها سیری کاذب در فرد بوجود می آورد و این سیری کاذب احساس بی اشتهایی را در فرد تشدید کرده و دیگر میلی به خوردن غذای اصلی ندارند، این بی اشتهایی تهدیدی جدی برای این افراد است .

علاوه بر آن کودکانی که در سنین رشد هستند نیز در روند تکاملی رشدشان اختلال بزرگی ایجاد می کنند از طرفی به دلیل پرکالری بودن این مواد کم ارزش عامل اصلی چاقی و اضافه وزن هم بشمار می آید ، چاقی به خودی خود زمینه ساز انواع بیماری های متابولیک مانند دیابت ، بیماری های قلبی و عروقی ، انواع سرطان ها و ... است به همین سبب به سالمندان ، کودکان ، مادران باردار و شیرده توصیه می شوند به هیچ عنوان از این خوردنی ها استفاده نکنند علاوه بر آن که مصرف چیپس و پفک در هنگام بارداری باعث افزایش ماده ای به نام آکریلامید در بدن زنان می شود که ممکن است روند رشد جنین را به خطر اندازد و در نهایت باعث تولد نوزادی شود که در مقایسه با نوزدان سالم تر سر کوچک تری دارد.

در تمامی دنیا این محصولات کم ارزش تولید و تبلیغ می شوند اما در کنار این تبلیغات آموزش های صحیحی در این زمینه قرار داده اند علاوه بر آن این تبلیغات یک منبع درامد است پس منع آن امکان پذیر نیست از طرفی نیز در تمامی دنیا تولید کنندگان این مواد کم ارزش باید مالیات هایی را برای سلامت مصرف کنندگان بپردازند و اداره بهداشت هر کشور از این پرداخت ها در ساخت برنامه های آموزشی استفاده می کنند و به مردم در رابطه با عوارض این دسته از خوراکی ها هشدار می دهند اما متاسفانه در کشور ما اینگونه نیست.

عوارض مصرف پفک

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

امیر | ۲ سال پیش
ممنون از اطلاعات خوبتون موفق باشید کاش میشد جلو تولید چیپس پفک سیگار و هر چیزی ک واسه سلامتی ضررر داره گرفت
0
0

hits