دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص درمانی روغن سبوس برنج
3
زمان مطالعه: 9 دقیقه
خواص درمانی روغن سبوس برنج:فواید روغن سبوس برنج برای جوانی و سلامت پوست/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با فواید روغن سبوس برنج آشنا شوید.

فواید روغن سبوس برنج برای جوانی و سلامت پوست

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با فواید روغن سبوس برنج آشنا شوید.

فواید روغن سبوس برنج

روغن سبوس برنج

محصولی شگفت انگیز است که از پوسته خارجی و قهوه ای رنگ برنج که متفاوت از شلتوک است تهیه می شود. تنها 8% از مقدار برنج آسیاب نشده را پوسته یا سبوس تشکیل می دهد اما همین مقدار حاوی 20-15% روغن است.روغن سبوس برنج فواید بی شماری برای سلامتی دارد که کاهش کلسترول، تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری از سرطان، بهبود سلامت پوست، کمک به کاهش وزن، تسکین علائم یائسگی، محافظت از قلب و کاهش واکنش های آلرژیک از آن جمله هستند. محبوبیت روغن سبوس برنج روغنی در حال افزایش است و نسبت به روغن های رایج دیگر که در آشپزی استفاده می کنیم، مزیت های بسیاری دارد.

برنج یکی از مواد غذایی پرطرفدار و پراستفاده در دنیا است و روغن سبوس برنج از پوسته و دانه ی آن استخراج می شود. نقطه ی دود این روغن بالا است و به همین دلیل در شیوه های طبخ غذا با حرارت بالا کاربرد دارد. از نظر شباهت به روغن های دیگر، دارای ترکیبی مشابه با روغن بادام زمینی است اما نسبت به این روغن مزایایی دیگر نیز دارد.اغلب از روغن سبوس برنج در طبخ غذاهای آسیایی مانند چین و ژاپن استفاده می شود که یکی از دلایل آن استفاده ی زیاد از برنج در غذاهای این کشورهاست.

هرچند محبوبیت روغن سبوس برنج به دلیل قیمت مناسب و فواید آن در کشورهای دیگر هم درحال افزایش است.روغن سبوس برنج به دلیل ویتامین E موجود در آن، تعادل ایده آل اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان ها و قابلیت کاهش کلسترول، مورد توجه افراد است. بیایید نگاهی دقیق تر به فواید این روغن برای سلامتی بیندازیم.

فواید روغن سبوس برنج

فواید تغذیه‌ای روغن سبوس

ویتامین‌های گروه B سبوس طی فرآیند حرارتی روغن‌گیری، تا حدود زیادی تخریب می‌شوند، ولی ویتامین‌های E و D آن همچون روغن‌های دیگر در سطح بالایی قرار دارند. بنابراین به حفظ تعادل سیستم عصبی و مغزی کمک کرده و با تقویت سیستم ایمنی بدن احتمال بروز بیماری‌های عفونی و امراض قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد و التیام‌دهنده خوب زخم‌ها، التهابات، تغذیه‌کننده پوست سر، ضد پیری و ضد چروک است.

ارزش تغذیه ای روغن سبوس برنج به دلیل اینکه حاوی اسیدهای چرب ضروری است، بالا می‌باشد. تحقیقات نشان داده است که مصرف این روغن در رژیم غذایی باعث کاهش چشمگیر کلسترول به ویژه کلسترول بد خون (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL )می‌گردد بنابراین برای کسانی که از رژیم غذایی کم چربی پیروی می‌کنند، ایده‌آل است.

تندی اکسایشی (طعم تندی که به علت اکسیداسیون روغن ایجاد می‌شود) معمول‌ترین نوع فساد روغن است که واکنش اسیدهای چرب غیراشباع با اکسیژن موجب بروز آن می‌گردد. سبوس برنج از نظر پایداری اکسیداسیونی بسیار عالی است، این پایداری مربوط به وجود آنتی اکسیدان‌های مختلف طبیعی موجود در آن است.

از جمله آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن سبوس برنج می‌توان به ویتامین E و اوریزانول اشاره کرد. وجود این آنتی‌اکسیدان‌ها برای طولانی مدت پایداری اکسیداسیون را در هر دو دمای بالا و پایین حفظ می‌کنند و باعث ماندگاری بالای غذاهای پخته شده با روغن سبوس برنج می‌شوند. همچنین وجود این آنتی اکسیدان‌ها به کاهش کلسترول خون کمک بسزایی می‌کند.

تحقیقات نشان داده است که مصرف این روغن در رژیم غذایی باعث کاهش چشمگیر کلسترول به ویژه کلسترول بد خون (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL )می‌گردد از آنجایی که این روغن نقطه دود بالاتری نسبت به سایر روغن‌های گیاهی دارد (257 - 245 درجه سانتی‌گراد) استفاده از آن برای مصارف پخت و پز راحت است. روغن تصفیه شده سبوس برنج با رنگ روشن و طعم مطلوب، روغن مناسبی برای تولید سس مایونز و مارگارین سازی و مصرف در سالادهاست.همچنین به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی در این روغن که تغذیه کننده پوست، ضد پیری، ضد چروک هستند می‌توان از آن در تهیه و تولید ضد آفتاب‌ها و لوازم آرایشی استفاده‌های فراوانی کرد.

روغن سبوس کم کالری نیست

کالری این روغن در مقایسه با روغن‌های دیگر یکسان بوده و در هر گرم آن 9 کالری انرژی نهفته است. بنابراین افراط در مصرف آن چاقی و عوارض ناشی از آن را به همراه دارد.

فواید روغن سبوس برنج

روغن برنج و جوانی پوست

فواید روغن سبوس برنج

خاصیت دیگر روغن برنج، تغذیه پوست است. آنها كه پوست خشك و چروك خورده‌ای دارند، بیشترین استفاده را از این منبع غنی اسیدهای چرب می‌ برند. اگر یك شب، پوست‌تان را با برنج تنها بگذارید متوجه خواهید شد كه اسیدهای چرب و آمینه بسیار ارزشمندی كه به وفور در این روغن یافت می‌ شوند، آرام آرام از لایه‌های سطحی پوست شما عبور كرده و به اعماق پوست وارد می ‌شوند.از این رو است كه مصرف طولانی مدت روغن برنج به صورت شبانه، روی پوست به افزایش خاصیت ارتجاعی و جوانی پوست و كاهش خط و خطوط پوست كمك قابل توجهی می‌ كند.

برنج و مو

دیگر عاملی كه در برنج باعث شده آن را یك حامی بزرگ برای پوست و موهایمان بدانیم، وجود مقادیر قابل توجه ویتامین B در برنج است. آنهایی كه به سبب تلخی روزگار یا ارث و میراث گذشتگان و یا فقر غذایی به ریزش مو مبتلا و به مطب پزشكان رفته‌اند، خوب می ‌دانند كه اولین دارویی كه هر پزشكی پس از كند و كاو درباره علت بیماری برای آنها تجویز می ‌كند، ویتامین‌های گروه B و به خصوص5 B است چرا كه این ویتامین خاصیت عجیبی در تحریك سوخت و ساز سلول‌های زنده و فعال پیاز مو دارد، یعنی همان چیزی كه یك موی فعال برای زیستن و رشد كردن به آن نیاز دارد.

ترمیم پوست با برنج

اما كاربرد ویتامین B تنها به ریزش مو محدود نمی ‌شود. این ویتامین در مواردی كه فرد تحت عمل جراحی قرار می ‌گیرد بسیار مفید است، چرا كه تجویز خوراكی و موضعی آن ترمیم پوست را سرعت می ‌بخشد. این امر باعث شده افرادی كه اقدام به لایه ‌برداری، میكرودرم ابریژنیا و لیزر درمانی می ‌كنند، برای اینكه پوست‌شان زودتر ترمیم شود از كرم‌های موضعی با عنوان ب پانتنول یا دكس پانتنول استفاده كنند كه حاوی ویتامین5 B است. جالب آنكه این ویتامین به مقدار بسیار زیادی در برنج یافت می‌ شود و خود گویای این موضوع است كه چرا برنج تا این حد برای پوست ما مفید است. خیلی‌ها تصور می‌ كنند برای اینكه پروتئین بدن‌شان تأمین شود باید گوشت بخورند. این طرز فكر كه غذای گوشت‌دار غذای مقوی است در میان بسیاری از افراد جا افتاده است.

ولی درواقع اینطور نیست، چرا كه پروتئین در گیاهان نیز درصد قابل توجهی از وزن آنها را تشكیل می ‌دهد و در بسیاری از مواقع می ‌توانند جایگزین مناسبی برای گوشت و منابع حیوانی باشد، به خصوص كه منابع حیوانی معمولاً با داشتن كلسترول بالا برای افراد مسن و بیماران قلبی، چندان مناسب نیست. یكی از این گیاهان، برنج است. پروتئین درصد بالایی از وزن خالص برنج را تشكیل می ‌دهد و این رقم به حدود 11 درصد می ‌رسد و در صورت همراهی برنج با حبوبات مثل لوبیا و عدس به تنهایی و بدون مصرف گوشت، نیاز روزانه پروتئین فرد را تأمین می‌ كند.

اما پوست ما نیز به شدت به این پروتئین نیازمند است چون ساختمان اصلی لایه خارجی و كراتینی پوست، از پروتئین تشكیل شده و در صورتی كه این لایه دچار آسیب شود، پوست بدون محافظ مانده و بسیار آسیب ‌پذیر می ‌شود. این ‌است كه مصرف پروتئین، یكی از اصول محافظت از پوست محسوب می ‌شود و چه پروتئینی بهتر از برنج كه خواص بی‌ شمار آن در سطور بالا از نظرگذشت.

کشفیات جدید علمی در خصوص دیگر فواید سبوس

هم اکنون پزشکان اتفاق نظر دارند که سبوس مهم ترین راه درمان طبیعی یبوست به شمار می رود . جلوگیری از یبوست نیز از بروز بواسیر ، التهاب دیورتیکول (کیسه ای مدوربه اشکال و اندازه های مختلف است که در جدار داخلی روده ایجاد می شود)، سرطان کولون، شقاق، فیستول، شکاف بافت معده و عفونت های دستگاه گوارش (که غالباً در میان افراد مسن مشاهده می گردد) پیشگیری می کند.

توصیه می شود همراه با مصرف سبوس، مایعات و آب فراوانی نیز مورد مصرف قرار گیرد.
بر اساس پژوهش های مختلف ، سبوس غنی ترین منبع غذایی فیبر و الیاف گیاهی محسوب می شود. این فیبر و الیاف را که بیشتر مواد سلولزی و همی سلولزی می باشد، اکثر مردم می شناسند و می دانند که مصرف آن موجب افزایش حجم مدفوع می گردد. افزایش حجم مدفوع عامل اساسی مبارزه با یبوست و بیماری کولون و پیدایش سرطان کولون می باشد.البته باید گفت که فیبرهای گیاهی به دو نوع محلول و نامحلول تقسیم می شوند. سبوس گندم جزء فیبرهای غذایی نامحلول است که در جلوگیری از یبوست و سایر بیماری های روده بزرگ تاثیر زیادی دارند.سبوس جو و برنج جزء فیبرهای محلول می باشند که اثر زیادی در کاهش کلسترول خون دارند.

برای دستیابی به چنین اثری باید 5 فنجان هویج یا کلم پخته یا 11عدد سیب خورده شود تا اثر 50 گرم سبوس را در بدن داشته باشد.در طی پژوهشی دیگر روشن شده که مصرف روزانه 15 گرم سبوس به اضافه ی مصرف انواع غذاهایی مانند دانه های گیاهی، شیر یا سیب زمینی منجر به درمان 60 درصد از مبتلایان به یبوست گردیده است.

فیبر و الیاف گیاهی سبوس عامل باز دارنده ی سرطان کولون

پژوهش های جدید نشان می دهد که مصرف سبوس و نان سبوس دار احتمال پیدایش سرطان کولون و راست روده را کاهش می دهد.سبوس موجب تخمیر و آزاد سازی ترکیبات ناشی از سوخت و ساز بدن در کولون می گردد و همین پدیده یعنی پیدایش ترکیبات ناشی از فعل و انفعالات متابولیسم، عامل باز دارنده در پیدایش سرطان روده ها و مانع حدوث بیماری های دستگاه گوارش است.

فواید روغن سبوس برنج

آیا زیاده روی در مصرف سبوس مجاز است؟

همان گونه که کاهش یا عدم مصرف سبوس برای عملکرد سیستم گوارشی مناسب نیست، افراط و زیاده روی در مصرف سبوس نیز عارضه به وجود می آورد. بنابراین توجه به نکات زیر ضروری است :

  • زیاده روی در مصرف سبوس ممکن است ایجاد اسهال نماید.
  • زیاده روی در مصرف سبوس منجر به انسداد روده و التهاب دیورتیکول روده می شود.
  • توصیه می شود پس از مصرف سبوس، مایعات و آب فراوانی نیز مورد مصرف قرار گیرد.
  • پس رعایت اعتدال و میانه روی در مصرف هر نوع ماده غذایی ( هر چند که مفید باشد ) لازم و ضروری است.

فواید روغن سبوس برنج

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

پیام | ۶ سال پیش
خیلی استفاده کردم متشکرم از سایت دلگرم
0
0
آوا | ۶ سال پیش
تهیه روغن نیاز به تکنولوژی خاصی دارد که در حال حاضر ایران فاقد آن است
0
0
فرود | ۶ سال پیش
چگونه میشود این روغن را تهیه کرد
0
0

hits