دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص دانه گیاهی کولا + عکس
2
زمان مطالعه: 9 دقیقه
خواص دانه کولا + عکس:گیاه دارویی کولا/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با گیاه کولا و خواص این دانه آشنا شوید.

گیاه دارویی کولا

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با گیاه کولا و خواص این دانه آشنا شوید.

گیاه دارویی کولا

معرفی دانه شگفت انگیز کولا مورد استفاده در نوشابه

جالب است بدانید که شرکت کوکاکولا از دانه کولا برای طعم دادن به نوشابه های خود استفاده می کند که باعث معروف شدن آن در تمام جهان شده است. دانه کولا از درختانی با بلندی بیست متر که برگ‌های بیضی شکل و گل‌هایی زردرنگ دارد به دست می آید. دانه های کولا درون میوه و در پوششی کمرنگ قرار دارند.

بوی دانه ها شبیه بوی رز و طعم اولیه آنها کمی تلخ است اما با جویدن شیرین می شود. دانه کولا از 1/5_2 درصد کافیین، کولانین، تئوفیلین و تئوبرومین تشکیل یافته است. پس دانه ای محرک است و گردش خون مغز را افزایش می دهد. تئوبرومین ماده ای آلکالوئیدی است که در شکلات، قهوه و چای به فراوانی وجود دارد و باعث احساس هشیاری در افراد می شود. وجود کافیین و تئوبرومین در این ترکیب علت اصلی احساس سرخوشی پس از جویدن دانه های کولا می باشد.

کولا چیست؟

كولا در اصطلاح به گروهی از نوشابه‌های گازدار فاقد الكل گفته می ‌شود كه اغلب دارای دی اكسید كربن (گازكربنیك)، كارامل، كافئین، شكر و... هستند. واژه ی "كولا" از نام گیاه كولا گرفته شده است. دانه ی این گیاه كه در غرب آفریقا می ‌روید، در نوشابه‌های اولیه به عنوان منبع كافئین به كار می ‌رفت.

اولین نوشیدنی با طعم كولا در سال1881 ساخته شد، ولی واژه ی كولا به دنبال اختراع كوكا كولا در 8 مِی 1886 توسط دكتر جانز پمبرتون وارد لغات روزمره شد. كوكاكولا در اولین سال تولید ، تنها 9 بطری نوشابه در روز می ‌فروخت ولی به تدریج گسترش پیدا كرد، تا اینكه در سال 1895 اولین كارخانه كوكا كولا در دالاس واقع در تگزاس آمریكا به بهره‌ برداری رسید. از آن پس، انواع دیگر كولا مانند پپسی ‌كولا و... ،تولید و وارد بازار مصرف شدند.

مصرف کولا عوارض فراوانی چون

فشار خون بالا، پوکی استخوان ، افزایش قند خون ، فساد دندان ها و چاقی را به دنبال دارد.
نوشابه= دی اكسید كربن+ اسید+ شكر/در ساخت نوشابه از مواد مختلفی استفاده می ‌شود كه خوردن آنها به صورت جداگانه كمی‌ وحشتناك به نظر می ‌رسد!

از جمله مهم ترین مواد تشكیل ‌دهنده ی نوشابه، به موارد زیر می ‌توان اشاره كرد:
  • دی اكسید كربن:

احتمالاً نام آب گازدار را روی بطری‌های نوشابه دیده‌اید. این گازی كه از آن نام برده می ‌شود، اغلب دی اكسید كربن(همان گاز كربنیك خودمان) است كه با فشار وارد بطری می‌ شود و وقتی در بطری را باز می ‌كنید، فشار برداشته می ‌شود و به صورت حباب خارج می ‌گردد.

  • شكر:

اغلب نوشابه‌ها به كمك شكر می ‌شوند، ولی استفاده از شیرین ‌كننده‌های مصنوعی از زمان جنگ جهانی دوم آغاز شد. اولین شیرین ‌كننده‌ ی مصنوعی "ساخارین" بود كه بعد از اینکه در سال 1970 ثابت شد، سرطان ‌زاست، مصرف آن ممنوع شد و آسپارتام و...جای آن ‌را گرفت. البته بحث و بررسی در مورد فواید و خطرات شیرین ‌كننده‌های مصنوعی همچنان ادامه دارد.

  • اسید:

معروف ترین اسیدهای به كار رفته در نوشابه اسید سیتریك و اسید فسفریك هستند. مزه تیزی كه به دنبال نوشیدن كولا احساس می‌ كنید، ناشی از همین اسیدها است.

  • كافئین:

این ماده که در بسیاری از نوشابه‌ها وجود دارد، به عنوان یك عامل محرك روی قلب و سیستم اعصاب مركزی اثر می ‌گذارد و باعث افزایش تمركز و هوشیاری می ‌شود.كافئین به طور موقت فشار خون را بالا می ‌برد، ولی در مورد اثرات درازمدت آن روی فشار خون هنوز مدرک قابل استنادی وجود ندارد. اضطراب، احساس ناراحتی در شكم، اختلال خواب و...از سایر عوارض كافئین هستند.

از دیگر عوارض مهم كافئین، ایجاد وابستگی است، به طوری كه بیش از 50 درصد كسانی كه به طور مرتب كافئین مصرف می ‌كنند، در صورت عدم مصرف آن دچار سردرد می ‌شوند.سایر عوارضی كه در اثر محرومیت از كافئین ناشی می ‌شوند عبارتند از: احساس خستگی، كاهش انرژی، كاهش تمركز و هوشیاری، تغییرات خلق و... .

با توجه به موارد فوق، پزشكان اصرار دارند كه افراد دچار پر‌فشاری خون، خانم‌های باردار و كودكان تا حد امكان مصرف كافئین را كاهش دهند. به هر حال، كافئین خود مقوله ی مفصلی است كه باید جداگانه به آن پرداخته شود. در كنار این مواد اصلی، از مواد رنگی مانند رنگ كارامل، طعم ‌دهنده‌ها و نیز نگه ‌دارنده‌ها هم در تولید نوشابه استفاده می ‌شود. البته بگذریم از اینكه بعضی از انواع نوشابه‌ها حاوی مواد غیرمجاز سرطان‌زایی نظیر َبنزن هستند كه چون وجود این مواد غیر مجاز است، حتماً مسئولین امر به آن توجه كافی دارند. بهتر است این را هم بدانید كه نوشابه‌ها دارای مقادیر جزئی و یا فاقد ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر، پروتئین و سایر مواد مغذی ضروری هستند.

  • مصرف کولا عوارض فراوانی چون

فشار خون بالا، پوکی استخوان ، افزایش قند خون ، فساد دندان ها و چاقی را به دنبال دارد.

معرفی دانه شگفت انگیز کولا مورد استفاده در نوشابه

مواد مؤثر موجود در دانه های کولا


دانه کولا سرشار از تئوفیلین، تئوبرومین و کافئین است. تئوفیلین به ماهیچه ها برای انبساط و شل شدن و در نتیجه برای آرامش کمک می کند. همچنین باعث باز شدن برونش‌ها در افرادی که از برونشیت و آسم رنج می برند، می شود. تئوبرومین موجود در دانه های کولا باعث شل شدن رگ‌های خونی و کاهش فشارخون می شود. کافئین هم انرژی مورد نیاز در افرادی که احساس خستگی مزمن دارند را برطرف می کند.

دانه کولا بر ضد باکتری ها

کولا فشارخون بالا را کاهش می دهد و با سموم مخرب متعددی مبارزه می کند. پس درمان مؤثری برای روماتیسم، عفونت مجاری ادراری، هپاتیت، نارسایی احتقانی قلب و بیماری های مقاربتی استدانه کولا برای مبارزه با عفونت های باکتریایی مؤثر است. تحقیقی که در سال ۲۰۰۴ در مجله تحقیقات گیاه درمانی به چاپ رسید نشان می دهد.

که دانه های کولا می توانند رشد و تولیدمثل باکتری های مایکوباکتریوم را متوقف کنند. این باکتری ها مولد مننژیت و توبرکلوسیس هستند. و اولین استفاده های درمانی از دانه کولا برای سرماخوردگی بوده است. تحقیقات اخیر تأثیر این دانه ها برای افزایش حجم کیسه های هوایی شش ها را اثبات کرده است. در نتیجه میزان اکسیژن دریافتی بدن و دی اکسید کربنی که بدن خارج می کند.

نیز افزایش می یابد. زیرا کیسه های هوایی شش ها جایی است که اکسیژن و دی اکسید کربن مابین سلول‌های بدن و هوای آزاد تبادل می شوند. و با افزایش سطح این سلول ها، سطح تبادل افزوده می شود.

افزایش گردش خون با کولا

با افزایش فعالیت قلب و گردش خون اکسیژن رسانی به بافت ها افزایش می یابد. این خونرسانی به تمام بافت ها و ارگان‌ها مانند پوست، کبد، مغز و ... صورت می گیرد. شاید به همین علت این گیاه را به عنوان گیاهی هوش افزا می شناسند چون هم عملکردهای شناختی و تمرکز و هم سطح هشیاری را در مغز افزایش می دهد. همچنین باعث بهبود سریع‌تر زخم ها می شود؛ چون اکسیژن رسانی و غذا رسانی به بافت های آسیب دیده بیشتر شده است.

کولا و بهبود هضم و جذب

مصرف دانه های کولا پس از غذا باعث افزایش جذب مواد مغذی می شود. همچنین مشکلات گوارشی مانند نفخ، دل درد، مشکلات روده و معده را کاهش می دهد.

دانه کولا و سرطان پروستات

تعداد کمی از فیتواستروژن ها این توانایی را دارند که رشد سلول‌های سرطانی را متوقف کنند. از آن جمله می توان فیتوآندروژن های موجود در دانه های کولا را نام برد. این فیتوآندروژن ها در حقیقت هورمون های جنسی موجود در گیاهان هستند که می توانند آپوپتوز را در سلول‌های سرطانی پروستات تحریک نمایند. آپوپتوز که در حقیقت مرگ برنامه ریزی شده سلول می باشد، می تواند باعث از بین رفتن سلول‌های سرطانی و توقف رشد این سلول‌ها گردد.

دانه کولا؛ تقویت سیستم ایمنی

ریشه و برگ‌های درخت کولا دارای ترکیبات فراری است که از عفونت باکتریایی در بدن پیشگیری می کند. بالأخص عفونت هایی که با بیماری های تنفسی در ارتباط است مانند مننژیت، برونشیت و توبرکلوسیس با کمک این گیاه تقلیل می یابد.

افزایش متابولیسم توسط دانه کولا

کولا به دلیل دارا بودن کافیین بدن را تحریک می کند تا میزان فعالیت قلب را افزایش دهد. این وضعیت برای افرادی که مشکلات قلبی دارند خطرناک است. اما برای افرادی که متابولیسم آهسته ای دارند مانند افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ایده آل می باشد.

کاهش وزن با کمک کولا

دانه های کولا به دلیل دارا بودن کافیین گرسنگی را کنترل می کنند. همچنین باعث سوختن چربی ها می شوند. این دانه ها برای کسانی که علاوه بر کاهش وزن به دنبال بهتر کردن رژیم غذایی خود هستند مناسب است.

کاهش فشارخون بالا

کولا فشارخون بالا را کاهش می دهد و با سموم مخرب متعددی مبارزه می کند. پس درمان مؤثری برای روماتیسم، عفونت مجاری ادراری، هپاتیت، نارسایی احتقانی قلب و بیماری های مقاربتی است.

معرفی دانه شگفت انگیز کولا مورد استفاده در نوشابه

معرفی دانه شگفت انگیز کولا مورد استفاده در نوشابه

اثرات جانبی دانه های کولا


۱. دانه کولا ممکن است باعث بی خوابی، اضطراب، عصبی شدن، لرزش و سایر مشکلات عصبی شود.

۲. در صورت استفاده بیش از اندازه، دانه کولا باعث مشکلات گوارشی، اسهال، استفراغ، کرامپ شکمی و ... می شود.

۳. مصرف بیش از حد دانه های کولا یا نوشیدنی های کولا دار باعث کاهش تراکم استخوان در بزرگسالان و کاهش رشد استخوانی در نوجوانان می شود. بسیاری از محققان بر این باورند که نوجوانان به منظور کاهش احتمال استئوپروز در دوران بعدی زندگی خود باید از مصرف نوشیدنی های کولا دار اجتناب کنند.

۴. دانه های کولا نباید به همراه شل کننده های عضلانی، داروهای قلبی، داروهای فشارخون بالا و داروهای نیترات دار مانند بلاک کننده های کانال کلسیم مصرف شوند.

۵. تحقیقات نشان می دهد که مصرف نوشیدنی های کولا دار جذب داروی کاربامازپین را افزایش می دهد. این دارو برای درمان صرع و برخی از انواع اختلالات دوقطبی تجویز می شود.

۶. بیمارانی که از داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی مصرف می کنند باید در رابطه با مصرف دانه های کولا با پزشک خود مشورت کنند. گزارش شده است که کولا با داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و داروهای بازدارنده مونو آمین اکسیداز تداخل دارد.

۷. به علت مقادیر فراوان کافئین و تئوبرومین موجود در کولا این دانه ها برای زنان باردار و شیرده مناسب نمی باشند. لازم به ذکر است که مصرف کافئین توسط مادر باردار باعث کاهش وزن جنین می شود.

معرفی دانه شگفت انگیز کولا مورد استفاده در نوشابه

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits