دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مضرات زیاد خوردن گوشت گاو
4
زمان مطالعه: 40 دقیقه
مضرات زیاد خوردن گوشت گاو:عوارض مصرف بیش از حد گوشت قرمز و گوشت گاو/با دلگرم همراه باشید تا با مضرات گوشت قرمز آشنا شوید.

عوارض مصرف بیش از حد گوشت قرمز و گوشت گاو

با دلگرم همراه باشید تا با مضرات گوشت قرمز آشنا شوید.

مضرات گوشت قرمز

مضرات گوشت قرمز

مقدمه ای در مورد گوشت قرمز

تحقیق دیگری که پژوهشگران آمریکایی روی 148 هزار نفر انجام دادند نیز نشان داد کسانی که زیاد گوشت قرمز مصرف می ‌کنند، 13 تا 15 درصد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.دانشمندان عوامل متعددی را در ایجاد سرطان به دنبال مصرف گوشت قرمز متهم کرده‌اند.

یکی از این مواد سرطان ‌زا، آمین‌های هتروسیکلیک (HCAs) است که به دنبال کباب کردن یا سرخ کردن گوشت ایجاد می‌شود. البته این ترکیب در صورت پختن مرغ و ماهی در دمای بالا هم ایجاد می‌ شود، بنابراین نمی‌ تواند متهم اصلی باشد.

بسیاری از پزشکان که تحقیقات زیادی درباره خوراک انسان نموده اند معتقدند که گوشت برای انسان لازم نمی باشد. بلکه مولد بیشتر بیماریهای کشنده است، چنان که برای معالجه آن ها کافی است که از گوشت پرهیز نمایند مثل: نقرس، اسهال، روماتیسم، سرطان، سل، آپاندیسیت و غیره که به خصوص از استعمال گوشت پیدا می شود. این خوراکی را که گمان می کردند برای انسان ناگزیر و سودمند می باشد.امروزه ثابت شده که بی فایده ترین خوراکها و کشنده سلول های بدن است. اگر از کشتار قصابی که شرافت انسان را به باد می دهد چشم نپوشیم.

حیوانات هم از این راه انتقام خود را می گیرند. حیوانات که آزادانه زندگانی می کنند خیلی کم دیده می شود که بیمار شوند. دندان خراب اصلاً درنزد آنها وجودندارد. ولی آنهایی را که انسان اهلی کرده یعنی مثل خودش نژاد آنان رافاسد نموده دندان کرم خورده دارند.

فکین آدمیان اولیه به ما نشان می دهد که دندان آن ها خیلی کار کرده اما کرم خورده نیست و این دلیل آن است که خوراک آنها خیلی ساده و خشن بوده و جویدن زیاد لازم داشته مثل میوه های خشک و دانه نباتات ولی سالم و طبیعی بوده است.(بودوان) دراین خصوص می گوید: نباید به فرضیات کسانی باور کرد که انسان غارنشین را گوشتخوار وانمود می کنند. آنان به خصوص از نباتات خوراک خود را می گرفته اند.

گوشت سبب پیری زودرس می شود. چون یک کارفوق العاده از اعضای بدن را می خواهد و مقداری از سم های خود را در بدن باقی می گذارد که به مرور جذب شده و مستعد هرگونه بیماری می گردد.دکتر (الدفیلد) می نویسد: امروزه که از روی علوم به ثبوت رسیده که انسان در ردیف حیوانات گوشتخوار نمی باشد. بلکه میوه خوار است. امروزه این عمل شیمیایی سنجیده شده که هیچ کس نمی تواند رد بکند نباتات دارای همه مواد لازمه برای بدن انسان هستند.

گوشت یک خوراک طبیعی نیست و تولید اغتشاش درعملیات بدنی می نماید همان طوری که آن را در تمدن جدید استعمال نمی نمایند. گوشت از حیوانات ذره بینی بیماری های مهیب به مقدار زیاد در بردارد که به انسان به آسانی انتقال می دهد.مانند: سرطان، سل، تب، کرم های روده و غیره هم چنین تعجبی ندارد که عادت گوشت خواری سبب بیماری هایی است که صدی نود و نه مردم به آن گرفتارند.

دکتر(بن ژوی) پس از آزمایشی که روی خود نموده اظهار می کند: 15سال می گذرد که به زخم عفونی مبتلا بودم و برضد آن بی خود سم های دواسازی را استعمال می کردم . ید، جیوه، برم، ارسنیک و ترکیبات آن ها را به مقدار زیاد به کار بردم. بدون این که مرضی ریشه کن بشود میکروب پیوسته زیادتر شده و از قوت بدنم که از روی ناامیدی روی طرز خوراکی های مختلف آزمایش کردم. خیلی باعث تعجب گردید.

که گیاه خواری مرا مداوا کرد. این بهترین داروی موثری بود. زیرا هنگامی که همه داروها را استعمال نمی کردم اثر می نمود و به محض اینکه گوشت می خوردم دوباره عود می کرد. گوشت غذای مقوی نیست. گمان می کنند مولد قوه عضلا ت می باشد.

اگر بلافاصله بعد از خوردن آن احساس قوت می نمایند فقط دراثر یک مهیج ساختگی و خطرناک است مانند الکل که اعصاب راتهییج می کند. برخلاف عقیده عامه گوشت مسموم کننده بدن است و در روده ها فاسد شده تولید میکروب های گوناگون می نماید تقریباً همه بیماریهای جهاز هاضمه مربوط به فساد گوشت است.

دکتر(کاستن دورویل) می گوید: تجربیات طبی برای ما کاملاً مضرات گوشت را ثابت کرده و گواهی می دهد که آن تقریباً یگانه باعث بیماریهای دستگاه هاضمه است که سبب سوءهضم، ورم امعاء و آپاندیسیت می باشد.

آن است که کمک به نشو و نمای محرقه و زوسنتریه می کند. ازطرفی طفیلی های سل و سرطان را تقویت می نماید پرهیز از خوردن گوشت است که در موقع بیماری های کبد و امعاء هم چنین سل که سبب بهبودی بیماری می گردد. استعمال الکل و گوشت با یکدیگر توام است. هر دو لازم و ملزوم هم می باشد.دکتر (هوشیار) نوشته: طرفداری ازگیاه خواری، جنگ بر ضد الکل است این آفت دنیای امروزه.

طبق نتایج پژوهشی که بتازگی منتشر شده است، افزایش مصرف گوشت قرمز در بالارفتن خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ موثر است، اما به این معنی نیست که از همه انواع گوشت های قرمز در ذهن خود هیولا بسازیم و از همین فردا آن را از برنامه غذایی خود حذف کنیم.اگر چنین است پس تکلیف چیست و برای مصرف گوشت قرمز چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم تا دست کم این عامل دست از سر ما بردارد و ما را به دام دیابت نکشاند.

پژوهش یادشده شامل حدود ۱۵۰ هزار نفر است که هیچ کدامشان در ابتدای این بررسی ۱۲ تا ۱۶ ساله به دیابت مبتلا نبوده اند. شرکت کنندگان هر چهار سال یک بار با توجه به عادات غذایی شان و تغییراتی که در الگوی مصرف گوشت قرمز خود داده بودند، مورد بررسی قرار می گرفتند.

در پایان حاصل کار چنین بود: در یک دوره معین چهار ساله، افرادی که مصرف گوشت قرمزشان بیش از نصف مصرف روزانه افزایش یافته بود، ۴۸ درصد بیشتر از افرادی که تغییری در مصرف گوشت قرمزشان نداده بودند در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار گرفته بودند.

قطع مصرف گوشت قرمز نیز در کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ موثر است، هر چند رسیدن به این یافته زمان بیشتری به خود اختصاص می دهد.

مضرات گوشت قرمز

مصرف گوشت قرمز يا گوشت سفيد؟

سالها به گوشتخواران توصيه مي شد براي حفظ سلامت خود بيشتر گوشت سفيد مصرف کنيد، اما حالا کارشناسان معتقدند که اگر شخصي قبلا به اين توصيه ها عمل نمي کرده ، خيلي هم نبايد احساس گناه کند.گوشت بي پوست و استخوان ران مرغ خيلي ارزان تر و لذيذتر از گوشت سينه است. تنها تفاوت آنها اين است ، که گوشت ران چرب تر و پرکالري تر است. کارشناسان معتقدند گوشت قرمز علاوه بر طعم لذيذ، مزيتهايي مثل بالا بودن ميزان آهن دارد.

به همين دليل ، رنگ آن قرمز است ، ولي به هر حال چربي آن بالاست. ضمنا بهتر است براي مصرف گوشت مرغ و بوقلمون و... حتما پوست آن را جدا کنيممصرف زیاد گوشت قرمز می تواند عواقب وخیمی به دنبال داشته باشد.یکی از معروف ترین خطرات مصرف زیاد گوشت قرمز، ابتلا به سرطان روده ی بزرگ است که این مسئله در پژوهش‌های متعدد، به اثبات رسیده است.

به عنوان مثال، گروهی از پژوهشگران اروپایی پس از بررسی عادات غذایی 500 هزار نفر به این نتیجه رسیدند، افرادی که هر روز حداقل 2وعده ی 80 گرمی‌ گوشت قرمز یا گوشت فرآوری شده (مثل سوسیس) مصرف می‌ کنند، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک بار در هفته گوشت قرمز می‌ خورند، یک سوم بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.تحقیق دیگری که پژوهشگران آمریکایی روی 148 هزار نفر انجام دادند نیز نشان داد کسانی که زیاد گوشت قرمز مصرف می ‌کنند، 13 تا 15 درصد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

دانشمندان عوامل متعددی را در ایجاد سرطان به دنبال مصرف گوشت قرمز متهم کرده‌اند. یکی از این مواد سرطان ‌زا، آمین‌های هتروسیکلیک (HCAs) است که به دنبال کباب کردن یا سرخ کردن گوشت ایجاد می‌شود. البته این ترکیب در صورت پختن مرغ و ماهی در دمای بالا هم ایجاد می‌ شود، بنابراین نمی‌ تواند متهم اصلی باشد.متهم بعدی که به ویژه در گوشت‌های فرآوری شده دیده می ‌شود، ترکیبات نیتریت است. این ترکیبات که در کارخانجات برای دوام بیشتر مواد غذایی به آنها اضافه می‌ شوند، سرطان ‌زا هستند.

اما متهم اصلی به نظر می ‌رسد ترکیب "هم– آهن" باشد. "هم" جزء اصلی هموگلوبین است و هموگلوبین هم جزء اصلی ساختار گلبول قرمز خون است. به عقیده ی پژوهشگران، ترکیب هم – آهن که در گوشت قرمز دو برابر مرغ و ماهی است، به سلول‌های پوششی روده ی بزرگ آسیب می‌ رساند و باعث رشد غیر طبیعی و سرطانی شدن آنها می ‌شود.

به غیر از سرطان روده ی بزرگ، به نظر می‌ رسد که مصرف گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان پانکراس (لوزالمعده) را هم افزایش می‌ دهد. سرطان پانکراس یکی از بدخیم ‌ترین سرطان‌هاست و نتایج یک تحقیق که در مجله انستیتو ملی سرطان آمریکا (National Institue of cancer) به چاپ رسیده است نشان می ‌دهد.

که مصرف فراوان گوشت قرمز، خطر ابتلا به سرطان پانکراس را 50 درصد و مصرف فراوان گوشت فرآوری شده (مانند سوسیس) این خطر را تا 68 درصد افزایش می ‌دهد.
خطرات دیگری هم هست!گوشت قرمز علاوه بر موارد فوق، خطرات دیگری هم دارد. مثلا گوشت قرمز حاوی اسیدهای چرب اشباع فراوانی است که وجود آنها یک عامل شناخته شده ی بیماری‌های قلبی به شمار می رود.

از سوی دیگر مصرف گوشت قرمز فراوان باعث ابتلا یا تشدید بیماری نقرس می ‌شود. در بیماری نقرس، مقدار اسید اوریک خون بالا می رود و رسوب کریستال‌های اسیداوریک در مفاصل، باعث درد شدید می‌ شود. اسید اوریک در اثر تجزیه پروتئین‌ها ایجاد می ‌شود و می دانید که گوشت قرمز منبع کاملی از پروتئین است.علاوه بر موارد فوق، پژوهشگران دانشگاه منچستر انگلستان در مطالعه ‌ای که روی 25 هزار نفر انجام دادند به این نتیجه رسیدند.

که مصرف زیاد گوشت قرمز باعث افزایش خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی می ‌شود. سرطان غدد لنفاوی، سرطان کیسه ی صفرا ، سرطان پروستات و... هم از جمله بیماری‌هایی هستند که ارتباطی بین آنها و مصرف گوشت قرمز دیده شده است.
گوشت کمتر، زندگی طولانی ‌تر

با خواندن مطالب فوق حتما خود به‌‌ خود به این نتیجه رسیده‌اید که اگر کمتر گوشت قرمز بخورید، بیشتر زندگی می ‌کنید، ولی گروهی از پژوهشگران آلمانی برای محکم کاری تحقیقی در این زمینه انجام دادند. آنها 2هزار فرد 10 تا 70 ساله را که گوشت کمی ‌مصرف می‌ کردند یا اصلا گوشت مصرف نمی ‌کردند، در بین سال های 1978 تا 1999 مورد پیگیری قرار دادند.در این مدت به ازای هر 100 مورد مرگ در جمعیت عمومی، 59 مورد مرگ در این گروه مشاهده شد. البته این تحقیق نشان داد که قطع کامل مصرف گوشت هم کار عاقلانه‌ای نیست.

پژوهشگران همین جمعیت 2هزار نفری را به 3 گروه تقسیم کردند: گروه اول اصلا گوشت، ماهی، تخم مرغ و لبنیات نمی خوردند. گروه دوم فقط گوشت نمی خوردند، ولی لبنیات و تخم‌مرغ مصرف می‌ کردند و گروه سوم گاهی گوشت هم می ‌خوردند.این تحقیق نشان داد که به ازای هر 100 مورد مرگ در گروه اول، 66 نفر در گروه دوم و 60 نفر در گروه سوم جان خود را از دست دادند.بنابراین مهم ترین نتیجه ‌ای که از این تحقیق می ‌توان گرفت این است: گوشت بخورید، ولی به اندازه ی متعادل.

افرادی که مصرف گوشت قرمز را به نصف رسانده بودند، در یک دوره چهار ساله هیچ کاهشی در احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ تجربه نکردند، اما هنگامی که پژوهشگران داده های گردآوری شده در طول ۱۲ سال یا بیشتر را مورد بررسی قرار دادند، به این نتیجه رسیدند افرادی که مصرف گوشت قرمز خود را قطع کرده بودند ۱۴ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار گرفته بودند.

اما آیا همه انواع گوشت قرمز در معرض اتهام قرار دارد؟ دکتر ویلیام اوانز، از دانشگاه دوک و از اعضای تیم تحقیقاتی می گوید: «در واقع نباید تقصیرها را متوجه قرمز بودن گوشت بدانیم، بلکه در اصل میزان چربی اشباعی که می خوریم نقش مخرب را بازی می کند.

عبارت گوشت قرمز نمی تواند کمک چندانی به درک نتایج این پژوهش کند، زیرا برخی برش های گوشت قرمز، مانند راسته، چربی اشباع کمی دارند، در حالی که بعضی از انواع پنیر چربی اشباع بسیار بالاتری دارند

دکتر اوانز توضیح می دهد هنگامی که سلول های چربی از چربی های اشباع پر شوند، پروتئین های التهابی ترشح می کنند. «ما می دانیم این پروتئین ها خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهند.»برای مثال، در بررسی های آزمایشگاهی، جوندگانی که برایشان رژیم غذایی سرشار از چربی اشباع تدارک دیده شده بود، طی مدت بسیار کوتاهی، یعنی پس از سه یا چهار روز، علائم ابتلا به دیابت نوع ۲ را از خود بروز داده بودند. اتفاقی که بسیار سریع رخ داد، تقریبا می توان گفت که اثری فوری داشت.

این پژوهش، همچنین نشان می دهد افرادی که مصرف گوشت قرمز را افزایش می دهند، در معرض افزایش وزن نیز قرار دارند و افزایش وزن خودش یکی از عوامل زمینه ساز ابتلا به دیابت نوع ۲ است.با توجه به این دلایل، دکتر اوانز توصیه می کند اگر نگران دیابت هستید، مهم ترین کاری که می توانید بکنید، فعالیت جسمانی و ورزش است و البته این که وزن خود را همیشه متناسب نگه دارید.

هرگاه هم خواستید گوشت قرمز مصرف کنید، برش هایی را انتخاب کنید که چربی اشباع کمی دارد. لازم نیست از ترس دیابت نوع ۲ گوشت قرمز را کلا از برنامه غذایی خود حذف کنید، زیرا گوشت قرمز حاوی پروتئین فراوانی است و بیشترین مقدار آهن مورد نیاز بدن ما را نیز در خود جای داده است.گوشت قرمز برای بدن لازم است. فقط مواظب باشید چربی اشباع زیادی نداشته باشد زیرا چربی اشباع نه تنها در گوشت قرمز، بلکه در هر ماده پروتئینی دیگری مانند انواع لبنیات نیز می تواند اثرات مخرب و در نهایت ابتلا به دیابت نوع ۲ را در پی داشته باشد.

مضرات گوشت قرمز

رژیم متعادل


با توجه به موارد فوق، در مجموع پزشکان مصرف حداکثر 80 تا 90 گرم گوشت در روز را مناسب می ‌دانند، ولی مقادیر بیشتر از آن را توصیه نمی ‌کنند.

بیماری‌هایی هم مثل سرطان روده ی بزرگ، سرطان سینه، نقرس و ... اغلب مربوط به کسانی است که مقادیر زیادی گوشت در طول روز مصرف می ‌کنند.البته در کشور ما سرانه ی مصرف گوشت در روز در حدود همین 80 گرم است و معمولا بیشتر از آن مصرف نمی ‌شود. به همین دلیل بیماری‌هایی که ذکر کردیم، بیشتر در کشورهای غربی که مقادیر بیشتری گوشت قرمز به صورت استیک و... در طول روز مصرف می ‌کنند، یک معضل عمده ی بهداشتی به شمار می ‌رود.

گذشته از این، برای داشتن یک رژیم متعادل، توصیه می‌ کنیم که حداقل 2 بار در هفته ماهی استفاده کنید. ماهی به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب اُمگا-3 تاثیرات مفیدی برای بدن دارد.مصرف میوه‌جات و سبزیجات تازه هم که نیاز به تاکید ندارد. پزشکان توصیه می ‌کنند در روز حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات تازه را در برنامه ی غذایی خود بگنجانید.

اگر همه ی این دستورات را رعایت کردید، آن وقت می ‌توانید مطمئن باشید که این مقاله، شامل حال شما نمی‌ شود.

مضرات گوشت قرمز

ويژگيهاي ظاهري گوشت قرمز

  • رنگ گوشت بايد رنگ طبيعي گوشت دام باشد.
  • رنگ روشن آن نبايد تيره شده باشد.

يادآوري: تفيير رنگ قرمز به سبز، قهوه اي و خاكستري و يا ايجاد يك لايه لزج و چسبناك علائم فساد گوشت است.

  • سطح خارجي بايد بدون رطوبت باشد.
  • هيچگونه بوي غير طبيعي مثل بوي ترشيدگي يا متعفن نبايد حس گردد.
  • در محل اتصال گوشت به استخوان نبايد بوي غير طبيعي به مشام برسد (فساد عمقي)
  • قارچ زدگي نبايد داشته باشد.
  • گوشت بايد سفت و قوام خود را داشته باشد، نبايد نرم و لزج باشد.
  • گوشت بايد كاملا" تميز، عاري از خون مردگي، ضربه، بيماري و ذرات خارجي قابل رؤيت باشد.
  • چربي بايد سفت و سفيد و يا متمايل به سفيد و بدون هيچگونه بوي بد باشد.
  • ارگانهائي مثل كبد نبايد دچار تورم – ندولهاي غير طبيعي يا رنگ و بوي غيرطبيعي باشد.
  • گوشت نبايد خشك و حالت چروكيده داشته باشد.
  • گوشت نبايد در خارج مغازه آويزان باشد.
  • گوشت موجود در فروشگاه بايد متناسب با ظرفيت يخچالهاي موجود باشد.
  • گوشت بايد كاملا" بهداشتي تهيه شده و ممهور به مهر كنترل بهداشتي باشد.
  • گوشتهاي بسته بندي شده موجود در فروشگاه بايد در يخچال نگهداري و در مدت كوتاهي بفروش برسد.
  • گوشتهاي چرخ كرده بايد در حضور مشتري چرخ و خرد گردد.
  • گوشت قرمز منجمد علاوه برخصوصيات بالا بايد :
  • عاري از امعاء و احشاء و زوائد و ضمائم و چربيهاي ذخيره حفرات سينه و شكم باشد.
  • فاقد آثار سوختگي ناشي از انجماد باشد.
  • در داخل بسته بندي گوشت نبايد خونابه يا آب منجمد شده وجود داشته باشد.
  • نگهداري و عرضة گوشت قرمز بايد در داخل يخچالهاي ويترين دار صورت گيرد.

مضرات گوشت قرمز

چرا مصرف گوشت برای کودکان و نوجوانان ضروری است


امروزه کودکان و نوجوانان تمایل کمتری به مصرف گوشت، تخم مرغ و شیر نشان می دهند و نسبت به سی سال گذشته تعداد بیشتری از نوجوانان تمایل به رعایت رژیم های گیاهخواری دارند؛ گاهی نیز به دلیل خوش اندام شدن غذای کمی مصرف می کنند.فقدان گوشت و محصولات حیوانی روند رشد کودک و نوجوان را متوقف می کند و رشد مغزی و فیزیکی را کند می سازد. از این رو لازم است والدین و مربیان نسبت به برنامه غذایی و کیفیت غذای کودکان توجه کافی داشته باشند.

کودکان و نوجوانان تمایل بیشتری به مصرف غذاهای آماده، بیسکویت و شیرینی جات و چیپس نشان می دهند و سه برابر گذشته نوشابه های گازدار مصرف می کنند. بیشتر برنج، ماکارونی و پیتزا می خورند و در عوض مواد غنی از پروتئین مثل گوشت ، شیر و تخم مرغ را کمتر مصرف می کنند .

مصرف میوه و سبزی نیز کمتر از حد مورد نیازشان است. فقط نیمی از نوجوانان شیر می نوشند، آن هم به مقدار 5/1 تا 2 لیوان در روز که خیلی کمتر از حد مورد نیازشان ( 3 تا 5 واحد لبنیات در روز ) خصوصاً برای دختران نوجوان است.علاوه بر عادات غلط غذایی، کودکان نسبت به قبل بیشتر دچار مشکلات گوارشی و چاقی می شوند.

مضرات گوشت قرمز


چرا کودکان به مقدار کم گوشت می خورند یا اصلاً نمی خورند؟

اینکه چرا کودکان کمتر گوشت مصرف می کنند دلایل متعددی دارد که یکی از آنها تمایل بسیار زیاد دختران نوجوان به لاغری و تناسب اندام است. آنها برای جلوگیری از چاق شدن، گوشت و شیر کمتری مصرف می کنند، چون از چربی موجود در این مواد می ترسند؛ در صورتی که می توانند از نوع کم چربی آنها استفاده کنند. در مورد جایگزین های گوشت، 1 تا 5/1 لیوان حبوبات پخته یا یک چهارم تا یک سوم فنجان کره بادام زمینی معادل با یک واحد گوشت است.

60 درصد دختران نوجوان الگوهای غذایی نادرست دارند. آنها بعضی وعده های غذایی را حذف می کنند، در نتیجه دچار کمبود تغذیه ای می شوند و به جای یک غذای پر قوت و سالم ( مثل یک ساندویچ گوشت یا یک تخم مرغ با نان ) شیرینی جات، نوشابه و تنقلاتی را مصرف می کنند که فقط کالری دارند و هیچ فایده تغذیه ای برای بدنشان ندارند.

خصوصاً نوجوانانی که ورزش می کنند و برنامه غذایی درستی را رعایت نمی کنند، باید توجه کنند که هم در تمریناتشان کم می آورند، هم پس از مدتی دچار مشکل می شوند؛ خصوصاً دختران در معرض ابتلا به پوکی استخوان، قطع عادت ماهیانه و مشکلات گوارشی هستند.

در ضمن بزرگسالان نباید به دلیل ترس از افزایش کلسترول و چربی اشباع، مانع از مصرف گوشت در نوجوانان شوند، زیرا مصرف گوشت برای رشد مناسب نوجوان لازم است.

مضرات گوشت قرمز


چرا مصرف گوشت برای نوجوانان ضروری و مفید است؟

این مسأله به خوبی ثابت شده که مصرف گوشت برای ارتقای سلامتی، افزایش سطح ایمنی و رشد و نمو مناسب لازم است و برای اطمینان از عملکرد مناسب ذهن و یادگیری درست، مصرف آن ضرورت دارد. اکنون لزوم توجه به این مسأله کاملاً احساس می شود، زیرا اخیراً متخصصان، موارد روز افزون کوتاه قدی ، کمبود رشد و و شکستگی استخوان ها را در نوجوانانی که گوشت و سایر محصولات پروتئینی را مصرف نمی کنند، بیان کرده اند.

کودکانی که گوشت نمی خورند و مصرف غذاهای دیگر را هم محدود می کنند، بیشتر احساس خستگی می کنند، نسبت به محیط بی تفاوت می شوند و قدرت تمرکزشان پائین می آید، بیشتر اوقات مریض هستند و گهگاه احساس افسردگی می کنند و در معرض کوتاه قدی و عدم رشد مناسب قرار می گیرند. مصرف گوشت و مواد پروتئینی به طور منظم نوجوان را قوی، قد بلند و سالم می سازد و به رشد مناسب فرد کمک می کند، همانطور که در جوانان اروپایی و آمریکایی با اجرای تمهیدات مناسب این تغییرات دیده می شود.

گوشت منبع مهمی از آهن هِم ( heme )، پروتئین، روی و ویتامین های گروه B است. گوشت حاوی پروتئینی با کیفیت بالاست که برای رشد مناسب کودکان ضروری است.


آهن :

آهن موجود در گوشت ( آهن هِم ) کیفیت بالایی دارد و به راحتی جذب بدن می شود. در حالی که آهن غیر هِم موجود در مواد غذایی گیاهی مثل غلات و سبزیجات کمتر جذب می شود و 90 درصد آهن خورده شده هدر می رود. موادی که از جذب آهن جلوگیری می کند فیتات های موجود در غلات، حبوبات و مغزها و پلی فنول های موجود در سبزیجات است.

علائم کمبود آهن شامل خستگی، سردرد، حساس شدن و کاهش توانایی برای انجام کارهاست. در کودکان کم سن، کمبود آهن موجب کاهش سطح هوش و توانایی صحبت کردن می شود. دختران خصوصاً در سنین پس از بلوغ به علت اتلاف آهن نیاز بیشتری به دریافت آن دارند و آمار نشان می دهد در 75 درصد دختران نوجوان دریافت آهن کمتر از مقداری است که از دست می دهند.


روی :

گوشت، مرغ و تخم مرغ منابع غنی روی و دیگر ریزمغذی های لازم برای تقویت سیستم ایمنی و تأمین رشد هستند.
کاهش توانایی درک مسائل ، کاهش حافظه کوتاه مدت و افت سطح سلامت دستگاه ایمنی در مبارزه با بیماری ها، مربوط به کمبود این ریزمغذی است. اگر چه در حبوبات و دانه ها نیز روی موجود است، ولی فیتات موجود دراین مواد غذایی به " روی " متصل می گردد و مانع جذب آن می شود.


ویتامین B12 :

در محصولات حیوانی یافت می شود و برای تشکیل سلول های جدید در طی روند رشد لازم است. کمبود آن موجب کم خونی و تحلیل اعصاب می شود.

بعضی افراد تصور می کنند با مصرف مکمل می توانند کمبود مواد مغذی را در بدنشان تامین کنند. در صورتی که این افراد خودشان را گول می زنند. تحقیقات مکرر نشان داده ، دریافت مواد مغذی از طریق غذای طبیعی در یک رژیم متعادل، بسیار کامل تر و بهتر از مکمل هاست.

البته ما هنوز از عملکرد بسیاری از اجزاء غذاها بی اطلاع هستیم. مثلاً از فیتوکمیکال های1 ( رنگدانه های گیاهی ) موجود در سبزیجات به عنوان مواد ضد سرطان یاد می شود، ولی هنوز بسیاری از اثرات آنها شناسایی نشده اند.

مطالعات جدید نشان داده " " CLA2 یا " لینولئیک اسید مرکب " موجود در چربی های حیوانی یک ماده ضد سرطان قوی است . بنابراین نوجوان با عدم مصرف سبزیجات و منابع حیوانی ،این مواد محافظت کننده را دریافت نخواهد کرد.

در مورد افراد گیاهخوار، خصوصاً نوجوانان و کودکان گیاهخوار، امکان بروز کم خونی، کمبود انرژی، دردهای شکمی، نفخ و مشکلات هضمی و کوتاه قدی وجود دارد. حتی گیاهخوارهای سابقه دار هم معتقدند، مصرف مقدار کمی گوشت برای بدن لازم است، زیرا گوشت کم چربی، منبعی فشرده و کم کالری از مواد مغذی حیاتی است.

گوشت حاوي مقادير زيادي آهن، پروتئين و ويتامين B12 است. آهن موجود در غلات، براي بدن به سهولت قابل استفاده نيست. مي توان با افزودن ويتامين C به گوشت، جذب آهن را تا دو برابر افزايش داد.گوشت را نبايد سرخ كرد، زيرا در فرايند سرخ كردن، موادي به وجود مي آيند كه براي سلامتي مفيد نيستند. توصيه مي شود از انواع گوشت به تناوب مصرف شود. گوشت گوساله حاوي مقادير زيادي "روي"، و جگر حاوي مقادير زيادي آهن است.

اما به خاطر وجود مقادير زياد ويتامين A در جگر، نبايد 2 بار در ماه بيشتر مصرف شود. بهتر است در مصرف سوسيس و كالباس پر چرب صرفه جويي شود. نوع كم چرب آن توصيه مي شود. انواع حبوبات و غلات همراه با سبزيجات و ميوه جات، جايگزين مناسبي براي گوشت هستند.تركيب غلات و ميوه جات حاوي ويتامين C، جذب آهن را آسانتر ميكند.

گوشتهاي قرمز لخم:

گوشتي که چربي مضر آن گرفته شده باشد، در محافظت از سيستم عصبي کارآمد و براي ساختن رشته هاي عصبي مفيد است. داراي ويتامين هاي ب 6 و ب 12 و سروتونين بوده و حاوي آهن است که در درمان کم شدن حافظه در کودکان و اختلال حواس در سالمندان بسيار کارآمد است.

وقتي پير مي شويم ممکن است ويتامين ب 12 حتي اگر به ميزان لازم در رژيم غذايي وجود داشته باشد، در بدن جذب نشود. بنابراين استفاده از آب گوشت (عصاره گوشت)، يا مصرف حداقل يکبار در ماه از جگر به افرادي که در دوران سالمندي به سر مي برند توصيه مي شود. اين مواد تاثير چشمگيري در درمان افسردگي و مشکلات حافظه از قبيل فراموش کردن زودهنگام مطالب و ارتقاي حافظه کوتاه مدت دارد.

مضرات گوشت قرمز

تأثیر گوشت روی انسان های اولیه چه بود؟

انسان به عنوان یک موجود همه چیز خوار، قابلیت خوردن تقریباً هر چیزی را دارد. برنامه غذایی انسان های اولیه ، حاوی پروتئین و املاح بسیار زیادی بود، چون بیشترین غذای مصرفی آنها گوشت شکار بود. آنها عمدتاً گوشت، سبزی جات و میوه می خوردند. در نتیجه قدی بلند و استخوان هایی قوی داشتند و قد آنها از نسل های بعدی که کشاورز بودند، 15 سانتیمتر بلندتر بود.در سال های اخیر که تنوع غذایی رعایت می شود قد افراد به حالت طبیعی برگشته است و جوامعی که منابع پروتئینی و گوشت بیشتری را مصرف می کنند بلند قدتر هستند.

گوشت قرمز و نگهداری آن


گوشت به بافت های حیوانی اطلاق می شود که برای مصرف غذایی مناسب باشند. به عبارتی گوشت مجموعه ای از بافت های عضلانی، چربی، پیوندی و استخوانی است که از لاشه ی حیوانات یا دام های گوشتی به دست می آید.

گوشت از نظر استاندارد


گوشت عبارت است از مجموعه بافت های عضلانی – اسکلتی لاشه ی دام های کشتاری که با بافت های چربی و پیوندی مربوطه نیز همراه باشد. در ضمن به اعضای خوراکی دام مانند دل ، جگر، قلوه ، مغز و زبان نیز اصطلاحاً اعضای گوشتی گفته می شود.

مضرات گوشت قرمز

گوشت لخم چیست؟


گوشت لخم عبارت است از گوشت یا بافت های ماهیچه ای حیوانات که ترکیب آن با اندام های داخلی نظیر کلیه و جگر ( که مجموعاً احشاء اطلاق می شوند)، اختلاف دارد.

مضرات گوشت قرمز

فرآورده گوشتی چیست؟


به ترکیبی از مقدار معینی گوشت با مقدار معینی از سایر مواد مورد نیاز( از جمله آرد،پیاز ، سیب زمینی ، سیر و نشاسته ) براساس فرمول، فرآورده های گوشت گویند.

مضرات گوشت قرمز


دسته بندی گوشت های مصرفی


گوشت به عنوان یکی از مواد غذایی به چندین دسته کلی تقسیم شده است. بزرگ ترین دسته بر حسب حجم مصرف، گوشت قرمز است. گوشت گاو، گوسفند، گوساله متداول ترین نوع گوشت های قرمز مصرفی هستند. با این همه گوشت اسب، بز، شتر و خرگوش نیز به مصرف خوراک انسان می رسند.
گوشت طیور که به پرندگان اهلی اطلاق می شود، از نظر مصرف در دسته دوم قرار دارند و شامل مرغ ، بوقلمون، مرغابی و غاز می شوند.غذاهای دریایی از نظر مصرف، در دسته سوم قرار دارند و اهم آنها را ماهیان تشکیل می دهند. میگو نیز در این دسته قرار می گیرد.
دسته چهارم به گوشت شکارها که غیراهلی هستند و با شکار به دست می آید، اختصاص دارد ؛ مثل گوشت آهو.

مضرات گوشت قرمز

ارزش غذایی گوشت

پروتئین گوشت نسبت به پروتئین گیاهی بیشتر است، زیرا پروتئین گوشت دارای مقدار زیادی از اسید آمینه های ضروری مورد نیاز بدن است. همچنین مقدار زیادی از چربی حیوانی در بافت گوشت حیوانات قرار گرفته است که منبع مهم انرژی برای بدن به شمار می روند. گوشت یکی از منابع سرشار از انواع ویتامین های B است که مقداری از این ویتامین ها در اثر حرارت از بین می روند . مواد معدنی موجود در گوشت یکی از عوامل موثر در ارزش غذایی گوشت هستند که به صورت ترکیبات آلی و املاح معدنی از جمله آهن ، روی ، سدیم ، کلر ، منیزیم و ... نیز دیده می شوند.

مضرات گوشت قرمز


اهمیت غذایی گوشت


یکی از عوامل مؤثر در اهمیت غذایی گوشت ، وجود املاح معدنی به ویژه آهن و روی در آن است. کم خونی ناشی از کمبود آهن در اکثر نقاط جهان اعم از کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته در بین انسان ها دیده می شود. زنان به ویژه در هنگام بارداری و عادت ماهیانه و کودکان بیشتر در معرض خطر کمبود آهن قرار دارند.

از آن جا که اغلب، آهن به اندازه ی کافی در بدن ذخیره نمی شود، با مصرف به اندازه ی گوشت و فرآورده های آن، می توان از بروز عوارض کمبود آهن جلوگیری کرد.
همچنین کمبود روی نیز با عوارضی از قبیل اختلال در رشد قدی و قوای جنسی ، اختلال در رشد جنین، سقط جنین و کم اشتهایی همراه است که در بسیاری از زنان و نوجوانان قابل مشاهده است.
گوشت یکی از منابع مهم روی محسوب می شود و حاوی ترکیباتی از روی می باشد که قابلیت جذب بالایی در بدن دارند.

به طور خلاصه می توان گفت که گوشت ماده ی غذایی پروتئینی با ارزشی است. گوشت دارای مقدار زیادی چربی نیز هست.به علاوه گوشت منبع مهمی از آهن، روی ، فسفر و ویتامین های گروه B به ویژه نیکوتینیک اسید و ریبوفلاوین ( ویتامین B2 ) به شمار می آید.

مضرات گوشت قرمز


آلودگی گوشت


آلودگی به شرایطی گفته می شود که یک عامل موجود در گوشت به مقداری برسد که آن را غیرقابل خوردن نماید


مروری بر آلودگی گوشت


به تجربه ثابت شده است که گوشت حیوانات سالم، بدون میکروب بوده و یا دارای میکروب بسیار کمی است. به علاوه طیور و ماهی بدون میکروب هستند. ولی با وجود این گاهی در بخش هایی از بدن مانند غدد لنفاوی و مغز استخوان و حتی عضلات، تعداد بسیار کمی میکروب یافت می شود. معمولاً آلودگی این گونه محصولات هنگام کشتار، حمل و نقل و تهیه ی فرآورده ها ایجاد می شود. هنگام کشتار، پوست کندن و شقه کردن ممکن است میکروب ها از طریق قسمت های خارجی حیوان ( شاخ ، سم ، مو ) و یا از طریق قسمت های داخلی یعنی روده ها گوشت را آلوده سازند.

بدین ترتیب که هنگام سر بریدنِ حیوان با چاقو، کلیه ی میکروب های موجود در چاقو توسط جریان خون به تمام قسمت های بدن حیوان منتقل می شوند و در نتیجه گوشت آلوده می شود. هم چنین محیطی که حیوان در آن زندگی می کند دارای تعداد و انواع زیادی میکروب است.

به عبارت دیگر خاک، آب، علوفه و فضولات به نوبه ی خود باعث تشدید آلودگی خواهند شد. همچنین لباس، هوا و بالاخره دست کارکنان نیز ممکن است میزان آلودگی میکروبی را افزایش دهند. علاوه بر این، حمل و نقل، دست زدن به لاشه و قطعات گوشت نیز سبب افزایش تعداد میکروب ها می شود .

تعداد میکروب ها در اثر تماس با ظروف مختلف و کسانی که با این محصول سر و کار دارند ، بیش از پیش زیاد می شود. در کارخانه های فرآوری گوشت نیز در اثر اضافه شدن میکروب های موجود در دستگاه های خردکننده ی گوشت، پر کننده ها و حتی روده های طبیعی و همچنین دیگر مواد غذاییِ ترکیبی با محصول، مانند ادویه و مواد نگهدارنده این آلودگی ها افزایش می یابد.

پس از این که گوشت به طور تازه به قصابی آورده شد، تحت شرایط مختلف با آلودگی های بیشتری برخورد می کند. بدیهی است آلودگی های سوپرهای گوشت توسط چاقو، ساطور، سوهان، چرخ گوشت، ترازو، قلاب، پیش خوان، گرد و خاک داخل مغازه و بالاخره توسط دست قصاب به لاشه افزوده می شود.

در منزل نیز با دست مالی کردن و نگهداری گوشت در ظروف گوناگون، آخرین مراحل آلودگی به وقوع خواهد پیوست.گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد .چون ما رژیم غذایی متنوعی داریم مشکل است که تاثیر گوشت قرمز بر میزان خطر ابتلا به سرطان را از بقیه مواد خوراکی تفکیک کنیم .

تحقیقی جدید نشان داده است خوردن گوشت قرمز به طور چشمگیری احتمال ابتلا به سرطان پستان در زنان یائسه را افزایش می دهد.گوشت قرمز حاوی مقادیر زیادی از چربی اشباع شده است .این تحقیق، که توسط یک گروه محقق در دانشگاه لیدز بریتانیا انجام گرفته، هفت سال به طول انجامیده و 35 هزار دواطلب زن در آن مشارکت داشته اند. نتیجه این تحقیق در مجله بریتانیایی سرطان (British Journal of Cancer)، منتشر شده است.

در گزارش این مجله آورده شده که خطر ابتلا به سرطان پستان در آن گروه از زنان مسن تر که روزی پنجاه و هفت گرم گوشت قرمز خورده بودند در مقایسه با زنانی که اصلا گوشت قرمز مصرف نکرده بودند، 56 درصد افزایش یافت. این در حالی بوده که این آمار در میان آنهایی که بیش از بقیه فراورده های گوشتی، مثل کالباس و سوسیس خورده بودند، به 64 درصد رسیده بود.با این حال، کارشناسان هشدار داده اند که هنوز هم تعیین کردن تاثیر انواع خاصی از رژیم غذایی بر میزان خطر ابتلا به سرطان پستان دشوار است و تحقیقات قبلی هم به نتیجه محکمی نرسیده است.

چون ما رژیم غذایی متنوعی داریم مشکل است که تاثیر گوشت قرمز بر میزان خطر ابتلا به سرطان را از بقیه مواد خوراکی تفکیک کنیمپرفسور جنت کید، یکی از محققان ارشد، می گوید زنان جوانی که گوشت قرمز و فراورده های گوشتی زیاد مصرف می کنند هم با خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان مواجه هستند اما میزان افزایش این خطر به لحاظ آماری چشمگیر نیست.

چربی های اشباع شده

به هر حال، محققان در نتیجه این تحقیق متوجه شده اند که مصرف گوشت قرمز در کل خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان همه گروه های سنی را افزایش می دهد.پرفسور کید می گوید: "مقدار چربی های اشباع شده در گوشت بالاست و این نوع چربی ها بر میزان کلسترول خون تاثیر دارد. کلسترول پیش درآمدی برای ترشح هورمون استروژن است که ثابت شده خطر سرطان پستان را افزایش می دهد."خانم کید می افزاید: "پختن گوشت با حرارت بالا نیز ممکن است منجر به تولید مواد سرطان زا شود. توصیه من زنان که معمولا گوشت قرمز زیاد مصرف می کنند این است که از نوع مواد را کمتر بخورند."

فیبر غذایی

نتایج اولیه ای که از تحقیق دانشگاه لیدز به دست آمد نشان داد زنانی که هنوز یائسه نشده اند و غذای فیبردار زیاد مصرف می کنند میزان خطر ابتلا به سرطان در آنها به نصف می رسد.دکتر آلکسیس ویلت، از مرکز "تحقیقات سرطان بریکترو بریتانیا"، می گوید: "این تحقیق جالب است اما چون ما رژیم غذایی متنوعی داریم مشکل است که تاثیر گوشت قرمز بر میزان خطر ابتلا به سرطان را از بقیه مواد خوراکی تفکیک کنیم."

وی می گوید: "در این تحقیق میان زنانی که گوشت قرمز مصرف می کردند و آنهایی که نمی کردند تفاوت هایی مثل سن، وزن و میزان تحرک جسمانی نیز وجود داشته است؛ عواملی که در بالا بردن خطر ابتلا به سرطان تاثیر دارند. با این حال کارشناسان تخمین می زنند که سی درصد از همه سرطان ها با رژیم غذایی مرتباط هستند."

مقدار چربی های اشباع شده در گوشت بالاست و این نوع چربی ها بر میزان کلسترول خون تاثیر دارد. کلسترول پیش درآمدی برای ترشح هورمون استروژن است که ثابت شده خطر سرطان پستان را افزایش می دهد

هنری اسکوکرافت، از سازمان "مطالعات سرطان در بریتانیا"، می گوید زنان باید وزن بدن خود را در حدی که سالم است نگه دارند، مرتب ورزش کنند و از خوردن دائمی غذاهای چرب مثل گوشت قرمز و فراورده های گوشتی پرهیز کنند.در همین حال، تحقیقی در آمریکا که در ماه نوامبر سال 2006 منتشر شد نشان داد که زیاده روی در خوردن گوشت قرمز میزان خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان جوان را دو برابر می کند.در این تحقیق، که توسط "مرکز بایگانی پزشکی داخلی" انجام گرفته، 90 هزار زن که هنوز یائسه نشده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند.

این تحقیق نشان داد که مصرف یک و نیم وعده گوشت قرمز در روز در مقایسه با مصرف همین مقدار گوشت دو یا سه روز در هفته، تقریبا خطر ابتلا به سرطان پستان ناشی از تغییرات هورمونی را دو برابر می کند.

مضرات گوشت قرمز

عقایدبعضی از پزشکان درباره گوشت خواری

  • دکتر(جیمس)می نویسد: من خوراکی را سراغ ندارم که به اندازه گوشت گاو تولید یک تهیج غیر طبیعی روی سلسله اعصاب بدن بنماید.
  • دکتر(پاسکول) می گوید: گول نخوریم گوشت بیشتر مهیج است نه مغذی، به اضافه دارای سم هم است.
  • دکتر(لوگران) می گوید: ما باید بدانیم که گوشت کشته شده نیست مگر مردار و به وسیله گوشتخوران ازروی میل مقداری از سم (توکسین) را داخل بدن خودمان می نماییم.
  • دکتر(پاپوس) می گوید: از وقتی که برزگران شروع کردند هر روز گوشت بخورند مرض نقرس نزد آنها بروز کرد و به همان درجه که شهری ها به جای یک بشقاب عدس و یک سوپ خوب، بیفتک با سیب زمینی خوردند، بیماری های معده و رماتیسم زیاد شد.
  • دکتر(دک) می نویسد: هر چه ساده تر زندگانی بنماییم بیشتر جلو بیماری ها و میکروب ها مقاومت خواهیم کرد. هم چنین اعضای بدن ما بهتر کار خواهد کرد.
  • پروفسور(بوشار) اظهار می دارد: گوشتخواران زبان چرک و تنفس شان بد و مدفوعات کثیف و غیر منظم دارند. هم چنین بیماری های معده و امعاء زخم های جادی، سردرد، رماتیسم، چاقی، یالاغری زیاد در آن ها دیده می شود.

اغلب حیوانات برای فروش تهیه می شوند یک توده زنده بیماری ها هستند و تا همان زمانی زنده می مانند که برای کشتنش آماده می نمایند تا به مرگ طبیعی نمرده باشند و آن امراض را به آسانی واگیر می کند. در سرزمینهایی که دو نژاد با خوراک مختلف در یک آب و هوا زندگی می کنند دیده می شود بیشتر گروهی که گوشتخوارند به مرض سرطان مبتلا می شوند.

در صورتی که گیاه خواران از این بیماری ایمن هستند. در هندوستان ما بین مردم گیاه خوار مرض سرطان به طور استثناء دیده می شود و لیکن در میان گوشتخواران پیوسته مبتلا به این مرض زیادند.

ما بین قطبی های مصر گوشتخوار شهرنشین و فلاح، گیاه خوار و در ایرلند اهالی جنوب شرقی آن که گیاه خوار هستند و اهالی دوسترکه خوراک انگلیسی ها را می خورند ما بین آن ها سرطان شیوع دارد و تلفات سنگین از گمراهی درباره خوراک خود می دهند. شماره قربانی های بیماری سرطان در انگلیس و ممالکی که زیاد گوشت می خورند از میلیون ها افزون گشته و مطابق عقیده پزشکان از خوردن گوشت و خوراکی های مهیج تولید می شود.

  • دکتر(رابرت بل)ازپزشکان انگلیس می گوید: من به طوری متقاعد شده ام به ارزش یک طرز خوراکی که بیشتر ازسبزیها و میوه های خام و گردو که به آن اضافه کرده باشند که به هیچ وجه تردید ندارم. اعلام می کنم که هر گاه به اندازه زیاد سبزی و میوه های خام در خوراک ما به کار می رفت از مرض سرطان به زودی یک یادگار تاریخی باقی می ماند.
  • دکتر(جج بلاک) نیز می نویسد: به وسیله خوراک میوه و غلات و سبزی ها می شود گرفتاران مرض سرطان را از درد و زجر این بیماری آزاد بنمایید. من آن را به مراتب زیاد به تجربه رسانیده ام در آزمایش های خودم پس از آن که این طرز خوراک را پیدا کردم یک فصل باسعادتی برای من باز شد بهترین پیش بینی برای جلوگیری از بیماریها، کم خوری و امساک درغذا به خصوص خوراک طبیعی که از نباتات گرفته باشند، هوای آزاد، ورزش، شستشوی بدن و فکر آرام انسان را همیشه تندرست، خوش بنیه و خوش بین می نماید.

انسان به واسطه استعمال خوراکی های ساختگی و من درآوردی سلامتی خود را از دست داده و بنیه او به تحلیل رفته و به زودی تخم بیماری های گوناگون در او نشو و نما می کند و ترکیب ساختمان تن او از تناسب افتاده، زیبایی حیوان آزاد و زشتی حیوان اهلی متمدن به همان پایه است که انسان شهر نشین متمدن با انسان آزاد روستایی که در آغوش طبیعت پرورش یافته دارد.

آیا هیچ ندیده اید که کسانی را که مانند خمره باد کرده اند خون از سر و صورت آنها می چکد و دور چشمانشان حلقه کبود رنگ افتاده. شکم پیش آمده که نمی تواند راه برود عرق می ریزد و نفس می زنند و کمی از کم خونی رنگ پریده باشد و مانند مرده ای که از گور گریخته است می باشد.

مضرات گوشت قرمز

چه مقدار گوشت قرمز زیاد محسوب می‌شود؟

یک مطالعه وسیع که ۷۶۴۰۲ زن را در برمی‌گرفت. هیچ‌گونه رژیم غذائی خاصی را به آنها دیکته نکرد. تیم تحقیقاتی دکتر "ترزا فانک" فقط نحوه و کیفیت غذا خوردن این زنان را مورد بررسی قرار داد. آنان زنان ۶۳-۳۸ ساله را در سال‌های ۱۹۸۴، ۱۹۸۶، ۱۹۹۰ و ۱۹۹۴ مورد مطالعه قرار دادند.

عادت غذائی همه این زنان از دو الگو پیروی می‌کرد: یکی "الگوی غربی" و دیگری "الگوی محتاطانه" بود.
الگوی غربی شامل:

غلات پالوده مانند پاستا، نان و برنج سفید که همگی از غلاتی بودند که پوست آنها کنده شده بود.

  • گوشت قرمز
  • گوشت‌های فرآوری شده
  • دسرها
  • لبنیات پرچرب
  • سیب‌زمینی سرخ‌شده
  • الگوی محتاطانه شامل:
  • مقدار زیادی میوه
  • سبزیجات
  • غلات سبوس‌دار
  • حبوبات مانند لوبیا و نخود
  • گوشت ماکیان
  • ماهی

در پایان دوره تحقیق، ۴۴۵ نفر از زنان دچار سرطان روده شده بودند. زنانی که بیشترین میزان غذی غربی را می‌خوردند، ۵۰درصد بیش از زنانی که کمترین میزان مصرف این نوع غذا را داشتند دچار سرطان شده بودند. زنانی که از الگوی محتاطانه پیروی می‌کردند نسبت به بقیه کمترین میزان سرطان را نشان دادند.
فانگ گفت: تحقیق ما نشان داد در صورتی که افراد، الگوی تغذیه خود را از غربی به محتاطانه تغییر دهند، خطر ابتلا به سرطان روده در آنها نیز کاهش می‌یابد. در این میان بدترین خبر، مربوط به کسانی می‌شود که از گوشت قرمز به وفور استفاده می‌کنند.

نتیجه تحقیقات ۲۰ ساله جامعه آمریکائی سرطان نشان می‌دهد که هرچه مصرف گوشت قرمز بیشتر باشد امکان ابتلا به سرطان روده نیز بیشتر است. در واقع این افراد ۳۰ تا ۴۰ درصد بیش از کسانی که گهگاهی از گوشت قرمز استفاده می‌کنند در معرض خطر هستند، به‌ویژه افرادی که از هات‌داگ و سوسیس استفاده می‌کنند بیشتر آمار مبتلایان را در برمی‌گیرند.

مرد و زن ۵۰ تا ۷۴ ساله در آمریکا مورد مطالعه قرار گرفتند. محققان اطلاعات مربوط به این افراد را در سال‌های ۱۹۸۲ و ۹۳-۱۹۹۲ جمع‌آوری کرده و آنها را تا آگوست ۲۰۰۱ تحت‌نظر قرار دادند. در آن زمان، ۱۶۶۷ نفر از شرکت‌کنندگان به سرطان روده بزرگ مبتلا بودند.
این افراد از نظر فاکتورهائی که در افزایش خطر سرطان روده مهم هستند مانند کشیدن سیگار، اضافه وزن زیاد، کم‌تحرکی، مصرف الکل، سن بالا و مصرف فیبرکم و همچنین عوامل کاهش دهنده خطر مانند مصرف روزانه آسپرین، مورد مطالعه قرار گرفتند.

مضرات گوشت قرمز


چه میزان گوشت قرمز بی‌خطر است؟


دکتر "مک کالو" می‌گوید: آمریکائی‌ها به‌طور متوسط روزانه حدود ۲۰۰ گرم گوشت قرمز می‌خورند.
افرادی که ماهی، مرغ و بوقلمون را بیش از گوشت قرمز مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر هستند.
وی می‌افزاید: کسانی که به مدت طولانی میزان زیادی گوشت مرغ و ماهی مصرف کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که چندان از این نوع گوشت استفاده نمی‌کنند، ۳۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده هستند و کسانی که مصرف گوشت قرمز آنها ۲ تا ۳ برابر گوشت سفید است نیز تا ۵۰ درصد بیشتر در معرض خطر هستند.


سؤال این است که چه مقدار گوشت قرمز زیاد محسوب می‌شود؟

عاشقان برگر، کمربندها را محکم ببندید. در تحقیق، بالاترین میزان مصرفی گوشت قرمز حدود ۹۳ گرم در روز برای مردان و ۶۲ گرم برای زنان در نظر گرفته شده بود. این نشان می‌دهد که یک همبرگر به اندازه کف دست نیز می‌تواند خطرآفرین باشد. و چه میزان گوشت قرمز بی‌خطر است؟ مک کالو می‌گوید: تحقیق برای این انجام نشد که میزان گوشت را تعیین کند، اما نتیجه نشان داد مردانی که روزانه کمتر از ۵۰ گرم و زنانی که کمتر از ۳۱ گرم گوشت قرمز مصرف می‌کردند، کمتر از دیگران به سرطان روده مبتلا شده‌اند.
وی افزود: نتیجه بدان معناست که باید در رژیم غذائی آمریکائی یک تغییر اساسی ایجاد شود. وی توصیه می‌کند که اگر در هفته ۲۱ وعده غذائی دارید، سعی کنید تکه کوچکی گوشت قرمز آن هم فقط یک وعده در روز مصرف کنید و تصحیح رژیم خود را از همین جا آغاز کنید.
و اگر روزی یک بار گوشت قرمز می‌خورید آن را به هفته‌ای یک بار تقلیل دهید.البته فقط گوشت قرمز عامل ابتلا به سرطان روده نیست، ولی مهمترین است.

برای جلوگیری از این سرطان بهترین روش فعال بودن و نکشیدن سیگار و همچنین جایگزین کردن گوشت قرمز با گوشت مرغ و ماهی و یا برخی آجیل‌ها و منابع پروتئین مانند حبوبات است.همچنین محققان آمريكايي و استراليايي اعلام كردند: استفاده مداوم از گوشت قرمز ، روده‌ها را در برابر نوعي ميكروب عامل اسهال خوني ، آسيب‌پذير مي‌‌كند.
دكتر اجيت واركي و همكارانش در دانشگاه كاليفرنيا در سن‌ديه‌گو گفت: آناني كه به طور دائم گوشت قرمز مي‌خورند، بدن خود را در برابر حملات ناشي از ميكروب اي‌كولاي، آسيب‌پذير مي‌كنند.
گوشت قرمز به طور طبيعي حاوي مولكول‌هاي قندي به نام «نو فايو جي سي» است كه در سلول‌هاي لايه داخلي روده و عروق خوني تجمع مي‌يابند.

به گفته وي، اين مولكول‌ها همچنين به عنوان منبعي جذاب براي سمومي از گونه ‌اي‌كولاي عمل مي‌كنند و در واقع راه ورود سموم اين ميكروب‌ها را به جريان خون هموار مي‌سازند. اين در حالي است كه مولكول نو فايو جي سي در ديگر غذاها همچون گوشت ماهي و سبزيجات، وجود ندارد.براساس تحقيقات گروهي از محققان ‌و با استفاده از سلول‌هاي انساني در محيط آزمايشگاه، تاثير اين مولكول قندي روي سلول‌هاي باكتري اي‌كولاي بررسي شد.

اين بررسي‌ها نشان داد كه مولكول نوفايو جي سي تمايل دارد به مناطقي در كليه و روده متصل شود كه در واقع 2‌منطقه مورد علاقه ميكروب اي‌كولاي محسوب مي‌شوند.در اين تحقيقات، دانشمندان نتايج مثبت استفاده از موش‌هاي تغيير يافته به روش مهندسي ژنتيك را كه ژن‌هاي معرفي‌كننده اين مولكول قندي در آنها از كار افتاده بود را ‌بررسي كردند.اي‌كولاي در روده كوچك حيوانات و انسان يافت مي‌شود و بسياري از گونه‌هاي آن بي‌ضررند، ولي ديگر گونه‌هاي اين ميكروب، سبب بروز مشكلاتي جدي و حتي مرگبار مي‌شوند.

براساس تحقيقات همه ساله بيش از 75 هزار مورد مسموميت غذايي ناشي از اي‌كولاي در آمريكا مشاهده مي‌شود كه به طور متوسط 60 نفر از اين مبتلايان، جان مي‌بازند.براساس اعلام مراكز كنترل و پيشگيري از بيماري‌ها در آمريكا، سي‌دي‌سي، ايالت جورجيا و شهر آتلانتا، بيشترين موارد شيوع اين بيماري ناشي از مصرف گوشت‌هاي آلوده است.گفتني است، براساس اين تحقيقات اي‌كولاي همچنين از طريق سبزيجات شسته نشده و همچنين سبزيجاتي كه با آب‌هاي آلوده به فاضلاب آبياري مي‌شوند، منتقل مي‌شود.

ضرورت محدودیت مصرف گوشت قرمز در رژیم غذایی زنان

پژوهشگران بار دیگر به زنان هشدار دادند که مصرف گوشت قرمز را در رژیم غذایی خود محدود کنند.به نوشته نشریه آرشیو طب داخلی ، مصرف زیاد گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان افزایش می دهد. نتیجه بررسی 12 ساله پژوهشگران دانشگاه پزشکی هاروارد درباره بیش از 90 هزار زن 26 تا 46 سال بیانگر آنست که احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنانی که روزانه بیش از 5/1 سهم گوشت قرمز مصرف می کنند حدود 97 درصد بیش از دیگران است. در صورتی که مصرف مقادیر بیشتر میوه و سبزی در رژیم غذایی روزانه این خطر را در زنان کاهش می دهد.

مضرات گوشت قرمز

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits