دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پیش بینی وزیر بهداشت از روابط آینده بهداشت و سلامت میان ایران و عراق
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
پیش بینی وزیر بهداشت از روابط آینده بهداشت و سلامت میان ایران و عراق - به گزارش خبرگزاری طبنا؛ دکتر سید حسن قاضی زاده ها-بینی-وزیر-بهداشت-روابط-آینده-سلامت
پیش بینی وزیر بهداشت از روابط آینده بهداشت و سلامت میان ایران و عراق

به گزارش خبرگزاری طبنا؛ دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی 'ریزگردها' و 'بیماری های واگیر' را همچنان از مهمترین مشکلات مشترک دو کشور دانست و گفت که این موضوعات بصورت جدی پیگیری می شود.

وی با اشاره به اولین تفاهم نامه در حوزه سلامت در دوران ریاست حیدر العبادی که در جریان سفر وی به تهران در ماههای اخیر امضا شد، گفت که برای پیگیری مسایل مختلف و مشکلات مشترک تاکنون سه ملاقات با وزیر بهداشت عراق داشته است.

وی افزود : از جمله دستاوردهای یادداشت تفاهم امضا شده میان دو کشور، ثبت داروهای ایرانی و نیز صادرات دارو و تجهیزات پزشکی به این کشور است که در این خصوص گام های موثری برداشته شده است.

به گفته دکتر هاشمی ساخت بیمارستان در عراق، توسعه گردشگری سلامت و ساماندهی آن، آموزش پزشکی عراقی ها از طریق ایجاد شعبه های دانشگاههای درجه یک کشور در این کشور و بورسیه دانشجویان عراقی برای ادامه تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای ایران، از جمله تفاهمات میان دو کشور است که به اجرا گذاشته خواهد شد.

وی وجود مشکلات در حوزه سلامت، بویژه بیماری های واگیر را یادآور شد که به دلیل مرزهای طولانی و حجم بالای رفت و آمدها میان دو کشور یک مساله جدی تلقی می شود و براساس یادداشت تفاهم امضا شده ، دو کشور همکاری های مستمر و مشترک را برای مقابله با آن در دستور کار قرار خواهند داد.

دکتر هاشمی وجود مناسبت های مذهبی و فرهنگی مانند عزاداری اربعین، تاسوعا و عاشورا و نیز عید نوروز را که مردم دو کشور بصورت گسترده در آنها حضور می یابند، مورد اشاره قرار داد و گفت بطور طبیعی مشکلات بهداشتی و درمانی هم در چنین مناسبت هایی بین دو کشور ایجاد خواهد شد که نیاز به همکاری های جدی و تصمیمات به موقع و کارشناسی دوجانبه دارد.

وی موضوع ریزگردها را نیز از جمله مهمترین مسایل دو کشور در حوزه سلامت دانست و گفت در این خصوص نیز براساس یادداشت تفاهم امضا شده ، همکاری ها را همراه با اقدامات موثر برای مهار و یا کاهش این پدیده بصورت جدی پیگیری می کنیم.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوالی در خصوص ضرورت توجه جدی تر به حوزه گردشگری سلامت، با توجه به اینکه ایران برای مردم عراق یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری محسوب می شود، گفت، برغم اقبال خوب عراقی ها برای درمان در ایران از یک سو و وجود متخصصان و جراحان توانمندی که در کشور داریم، عملکردها در این حوزه رضایت بخش نیست.

وجود برخی دلال بازی ها، رفتارهای غیر حرفه ای برخی مراکز درمانی و عدم آموزش به پرسنل جهت رفتار با گردشگران حوزه سلامت، از جمله مشکلاتی است که دکتر هاشمی به آن اشاره کرد و گفت این موارد خاطره خوبی در ذهن مراجعه کننده عراقی نمی گذارد و ما باید با استفاده از توانمندی های جامعه پزشکی کشور بتوانیم فرصت های درمان را در شان مردم عراق فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه برای حل این مسایل باید سازوکارهایی تعریف شود تا مشکلات به حداقل برسد، گفت در مجموعه وزارت خانه باید خدمات خوب و قابل قبول علمی در کلاس جهانی ارائه شود.

وزیر بهداشت در عین حال بخشی از مشکلات موجود را به زیرساخت های گردشگری بویژه شرکت های واسطه، مربوط دانست و گفت: مسایل مربوط به ویزا، حمل و نقل و اقامت ازموضوعاتی است که به دیگر سازمان ها و وزارت خانه ها مربوط می شود که باید اصلاح شود.

دکتر هاشمی تصریح کرد که در آغاز بکار دولت جدید کمیته ای مرکب از وزارت خانه های بهداشت، خارجه، اطلاعات، کشور و سازمان گردشگری، برای حل این مشکلات تشکیل شده و دبیرخانه آن درسازمان میراث فرهنگی است و با توجه به اینکه عملکرد این کمیته رضایت بخش نبوده، نیازمند آن است که فعال شده و اقدامات عملی بیشتری در آن صورت بگیرد.

اسنادی که در کمیسیون عالی مشترک همکاری های اقتصادی ایران و عراق به امضای جهانگیری و العبادی رسید، شامل مبارزه با ریزگردها، موافقت نامه حمل و نقل جاده ای و هوایی، برنامه اجرایی همکاری های گردشگری ، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه زمین شناسی و معدنی و یادداشت تفاهم در زمینه استانداردهاست.

معاون اول رییس جمهوری روز چهارشنبه سفر سه روزه خود به عراق را پس از دیدار با رییس جمهور، نخست وزیر، شرکت در نشست رییس پارلمان و سران فراکسیون های پارلمانی ، شخصیت های برجسته سیاسی و مذهبی و همچنین ملاقات با مراجع عالی شیعه در نجف اشرف پایان داد.


منبع:ایرنا



این مطلب چقدر مفید بود ؟
0.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits