دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
غذاهای سبک اما مقوی مخصوص افطار در ماه مبارک رمضان
72
زمان مطالعه: 23 دقیقه
خوردن افطار سبک در ماه رمضان یکی از اصلی ترین راههای سالم پیش بردن رمضان مبارک میباشد. با ما همراه باشید تا بتوانیم شما را با مقوی و در عین حال سبک ترین غذاهای افطار برای این روزها آشنا کنیم.

غذاهای ماه رمضان

سنت بر این است که روزه داران هر شام بر سر سفره افطار گرد هم آیند و پس از طلب قبولی روزه دعا کنند :

بسم الله ؛ اللهم لک صمنا و علی رزقک افطرنا فتقبله منا انک انت السمیع العلیم.

و سپس روزه خود را با روزی حلال و پاکیزه باز می کنند و پسندیده است افطار با خرما یا آب گرم (یا چای شیرین) یا رطب یا حلوا یا نبات و لبن باز شود.

بر سر سفره افطار ایرانی انواع مخلفات مقوی و انرژی زا از جمله خرما با مغز گردو، حلوا، رنگینک، فرنی، یخ در بهشت ، بامیه، شله زرد، شیر برنج، کاچی، زولبیا، مسقطی و انواع آش : آش رشته، آش شله قلمکار وجود دارد. برای راهنماییهای بیشتر در مورد جلوگیری از گرسنگی و تشنگی در ماه رمضان به لینک زیر مراجعه نمایید.

چگونه در ماه رمضان از گرسنگی و تشنگی جلوگیری کنیم ؟

غذاهای ماه رمضان

غذای سبک افطاری ماه رمضان

اکنون شما را بر ضیافت افطاری ایرانی دعوت می کنیم:

قبل از ارائه رژیم رمضان، به نکات زیر توجه کنید:

پیشنهادات زیر برای افرادی است که در شرایط جسمی طبیعی و در سلامت کامل هستند.

مواد غذایی مورد نیاز بدن هر کس به تناسب سن، جنسیت، اندازه بدن، شرایط خاص فیزیولوژیکی فرد، بیماری، میزان فعالیت متغیر است. در اینجا بطور عام پیشنهاد میشود.

رژیم غذای سحری

سحر نقش تعیین کننده ای در چگونه گذراندن روز و تأمین انرژی و مواد غذایی مورد نیاز بدن دارد. در زیر به انتخاب غذائی و پیشنهادات تغذیه ای توجه کنید:

  1. برنامه زمانی سحر را طوری برنامه ریزی کنید که علاوه بر ذکر و نیایش، فرصت کافی برای غذا خوردن و آشامیدن داشته و عجله در خوردن نباشد.
  2. در سحر از خوردن شیرینی جات، غذاهای شور، پر چرب وآش جات (بویژه اگر غذای دیگری هم می خورید) خودداری کنید.
  3. در هر وعده سحری از یک نوع غذاهای ایرانی صرف کنید و از خوردن تنوعات غذای اصلی در یک وعده اجتناب کنید.
  4. در هر وعده سحری حجم متعادل را کنترل کنید. زیاد تر از تعادل خوردن نه تنها باعث نمیشود که در روز احساس سیری بیشتری کنید بلکه اثرات ناگوارتری را در روز به دلیل بروز مشکلات مراحل هضم برایتان پیش خواهد آورد.
  5. غذا ها را کم روغن، کم چربی ، کم نمک و کم شیرینی انتخاب کنید. به میزانی که در سحر چربی و شیرینی بیشتری میل کنید در روز تشنگی بیشتری خواهید داشت.
  6. از غذا های خیلی سرخ شده پرهیز کنید. در صودت نیاز به سرخ کردن غذا ، به "تفت دادن کوتاه مدت" قناعت کنید.
  7. از منابع نشاسته ای نان، سیب زمینی، برنج و ماکارونی استفاده کرده ولی سعی شود از نان های تهیه شده از سبوس گندم به جای نان سفید استفاده نمائید.
  8. از گوشت جات، ترجیحا گوشت سفید وحبوبات که به آرامی پخته شده باشند استفاده کنید . امروزه سویا بعنوان یک منبع پروتئنی سالم محسوب میشود که
  9. می توان اکثر غذا ها را با آن خوش طعم تهیه کنید و مضرات گوشت قرمز را هم نخواهد داشت. تخم مرغ به اشکال غیر عسلی وحبوبات آب پز نیز منابع با ارزش پروتئینی برای سحر بشمار میروند.
  10. از خوردن چربی های حیوانی و سفت شده خودداری کنید و از روغن های مایع که میزان چربی اشباع شده آن 5-7% باشد استفاده کنید.
  11. ازلبنیات کم چرب وکم نمک استفاده کنید.
  12. بین غذا ها آب و یا نوشیدنی میل نکنید . قبل ، بین وفوری و بعد از غذا نوشیدنی میل نکنید بلکه مدتی صبر کرده بعد میل نمائید.
  13. در ماه رمضان بهترین نوشیدنی در سحر آب ویا نوشیدن چای های متعدد گیاهی است که به منظور های مختلف (برای دفع چربی، دفع قند، دفع صفرا، دفع نمک، کنترل فشار خون، کنترل نفخ و هضم غذا و تصفیه بدن از سمومات غذایی از طریق تصفیه و پاک سازی خون، تصفیه و پاک سازی جگر، تصفیه و پاک سازی کلیه و مثانه و غیرو....) به صورت دم کرده وگرم میتوان نوشید.
  14. از نوشیدن دوغ و یا نوشیدنی های شیرین شده با شکر سفید در سحر خودداری کنید زیرا با نوشیدن این نوع آشامیدنی، احساس تشنگی در روز زیادتر شده و نیز میزان قند خون افزایش می یابد.
  15. حجم غذای اصلی را در سحر طوری تنظیم کنید که بعد بتوانید هم آب و هم از میوه جات متنوع و صیفی جات آب پز( ذرت- گل کلم- کرفس- فلفل سبز - کلم بروکلی- نخود فرنگی- پیاز- سیر – هویج– لوبیا و هر گونه حبوبات که به آرامی پخته شده باشند) نیز تغذیه نمائید.
  16. از جوانه های خام به صورت مخلوط با غذا های سوپی (که جو پرک جزء همیشگی آن باشد) و یا در سالاد مصرف نمائید.

برای اطلاع دقیق از روز های ماه رمضان اینجا کلیک کنید.

رژیم غذای افطار

افطار یک وعده غذائی محسوب میشود . بعضی افراد افطار را به شام وصل میکنند که چنین روشی صحیح نیست و مضر می با شد . به همین منظور سعی کنید زمان بندی افطار و شام را بنحوی برنامه ریزی کنید که دو وعده متفاوت افطار و شام داشته باشید.

قبل از خوردن هر نوع مواد خوراکی ، افطار را با یک نوشیدنی گرم مثل آب داغ و یا بعضی از چای های گیاهی گرم (نه چای معمولی ) شروع کنید تا سیستم گوارشی خو د را که بعد از مدتی طولانی آرام گرفته است به یکباره به فعالیت سنگین نیندازید. سپس با خوردن کمی صیفی جات آب پز و میوه دستگاه گوارشی خود را آماده پذیرائی کنید.

در افطار از خوردن هر نوع غذای چرب پرهیز کنید.

بعد از خوردن میوه ویا صیفی جات آب پز، از بین خوردنی های ساده و ملا یم ذکر شده در زیر انتخاب کرده و به میزان بسیارکم مصرف شود تا مانعی در خوردن شام نباشد:

  1. خرما
  2. کاچی
  3. پنیر
  4. سبزی جات
  5. صیفی جات آب پز(گل کلم- کرفس- فلفل سبز - کلم بروکلی- نخود فرنگی- پیاز- سیر - هویج)
  6. سیب زمینی آب پز
  7. حلوا
  8. ارده و عسل
  9. میوه جات (به استثنای انگور- خربزه – طالبی - هندوانه)
  10. فرنی
  11. سوپ
  12. آش و مشابه آش (مرغ، جو، گوشت، حبوبات، سبزی، صیفی جات، غلات، برنج، شله زرد )
  13. مقدار کم گردو
  14. شیر برنج
  15. آب به میزان بسیار کم
  16. کشمش
  17. توت
  18. کره و عسل
  19. خامه و عسل
  20. بادام له شده و عسل
  21. تخم مرغ فقط بصورت آب پز عسلی.

رژیم غذای شام

  • از آنجا که اکثر مردم عادت دارند بعد از شام تنقلات میل نمایند باید حجم خوردن شام نسبت به سحر کمتر باشد.
  • همچنین شام باید در اول وقت صرف شود تا فرصت کافی برای خوردن تنقلات بعد از شام وهضم غذای خورده شده باشد حجم و نوع شام را طوری تنظیم کنید که در هنگام خواب شکم پر نبا شد و مشکلی در خوابیدن و بیدار شدن برای سحر بوجود نیاید.
  • نوع غذای شام را می توان مشابه با لیست داده شده در سحر انتخاب کرد ولی دقت شود تا هم میزان چربی و هم حجم غذای خورده شده نسبت به سحر کمتر باشد.

فاصله بین شام و خواب

تنقلات بعد از شام به ویژه به مناسبت های دید و باز دیدهای شبانه در ماه مبارک رمضان امکان خورد و خوراک را افزایش میدهد که توجه به این موضوع قابل توجه است.

همانطور که گفته شد حجم و نوع این مواد خوراکی نبایدبه نحوی باشد که مشکلی برای خواب بوجود آورد.

این خوردنی ها که مکمل مواد غذایی شام محسوب میشوند باید بنحوی انتخاب شوند که علاوه بر تنوع و تامین لذت خوراکی بتوانند در تامین مواد غذائی مورد نیاز بدن سهیم باشند.

از مواد خوراکی برای فاصله بین شام و خواب میتوان بستنی، آجیل جات و مغز ها ، میوه، حلوا، شرینی جات تر و به میزان کم، فرنی، شیر برنج،آش جات بدون حبوبات، و خوردن لبنیات با عسل را نام برد.

خوردن چای های گیاهی اگر به درستی انتخاب شوند بسیار در هضم غذا و تصفیه بدن از سمومات غذایی موثر خواهند بود.

نکات قابل توجه:

  • بعضی افراد در این ذهنیت هستند که روزه گرفتن وزن را کم میکند. در این حقیقت شک نیست که پرهیز صحیح غذائی باعث کنترل وزن است اما برای کنترل وزن نکته مهم اجرای صحیح سیستم غذائی است. از آنجا که معمولا و بطور طبیعی افراد با شروع افطار سعی در جبران نخورده ها دارند و از طرفی گاهی فشار گرسنگی و تشنگی فرد را وادار به انتخاب خوراک بر مبنای احساس نیاز روانی و لذت بردن از خوردن میکند و منطق درست خوردن نادیده گرفته میشود و در اینصورت یکی از عوارض عدم اجرای سیستم غذائی صحیح در ماه مبارک رمضان افزایش وزن است.

بنابر نباید روزه گرفتن را به منظور رژیم غذائی خوش اندام شدن تلقی کنیم و خدای ناخواسته بعد از افطار در صدد تلافی نخورده ها ی پرحجم باشیم.

  • وصل معشوق و شکرگزاری از موهبت ذات الهیش از نعمات ماه مبارک است و فرصتی است در ولایت انسان تا معیار چگونه زیستن را الگو کند ، اما روزه گرفتن نیز علاوه بر دادن امکان قیاس ابعاد گرسنگی و سیری انسانها، اگر تغذیه صحیح اجرا شود، از بهترین داروهای طبییعی برای درمان بسیاری از بیماری های جسمی، بویژه بیماری های گوارشی و روحی-عصبی می باشد.

  • قابل تاکید است که در هر وعدة غذایی از غذا ها ی معروف به "فست فود" و نوشابه های رنگی مد شدة امروزی پرهیز کنید تا خود را در برابر بسیاری عوارض بیماریزائی آن که در غرب فاجعه آمیز شده است خود را بیمه کنید.

  • یکی از غذاهای پرمصرف و محبوب در ماه مبارک رمضان حلیم است. حلیم از معروف‌ترین غذاهای سنتی ایرانی است که معمولا در سفره افطار به عنوان پیش‌غذا و در سحرگاهان به عنوان سحری مصرف می‌شود. حلیم انواع مختلف دارد و مواد اولیه آنها با یکدیگر متفاوت است. برای تهیه حلیم گندم از گندم، پیاز و گوشت گوساله سردست یا مرغ و مقداری روغن استفاده می‌شود.

خواص حلیم برای افطار

حلیم یک غذای پرکالری محسوب می‌شود. 100 گرم حلیم190 کالری انرژی دارد و حاوی 6 گرم پروتئین10 گرم چربی20 گرم کربوهیدرات 1 میلی‌گرم آهن و 9 میلی‌گرم کلسیم است.

حلیم به دلیل داشتن گندم، علاوه بر خاصیت سیرکنندگی بالا منبع بسیار خوب روی، منیزیم، آهن و نیاسین است. البته اگر در تهیه این غذا از گندم سبوس‌دار که فیبر زیادی دارد استفاده شود، در بهبود برخی از بیماری‌های دستگاه گوارش، سرطان روده و سینه موثر خواهد بود.

فیبر موجود در گندم سبوس‌دار کاهش کلسترول خون، کاهش فشارخون، کنترل قندخون، کاهش احتمال لخته شدن خون باعث سلامت بهتر قلب و کاهش بیماری‌های قلبی می‌شود. همچنین برای پیشگیری از یبوست و سرطان مثل سرطان روده بزرگ مفیداست. همچنین گندم سبوس‌دار دارای خاصیت ضدانگلی است و از بروز حساسیت‌ها و عدم تحمل غذایی مثل سندرم روده تحریک‌پذیر، التهاب مفاصل و بیماری‌های عصبی جلوگیری می‌کند.

نخود هم که در پخت برخی انواع حلیم به کار می‌رود غنی از فولات، ویتامین6B ویتامینC و روی است.

حلیم گندم
حلیم یک افطار مقوی

10 روش برای حلیم‌خورها

  1. در خوردن حلیم مراقب وزن خود باشید یک پیاله حلیم تقریبا 150 کالری انرژی دارد که اگر با یک قاشق شکر، یک کف دست نان و روغن مصرف شود، 350 تا 300 کالری انرژی دارد.
  2. حلیم یک غذای سالم و بسیار مقوی است، اما اگر دچار افزایش قند یا چربی خون هستید باید توجه داشته باشید که شکر و روغن با آن استفاده نکنید یا در حداقل ممکن مصرف کنید.
  3. اگر می‌توانید حلیم را در منزل و با استفاده از جوانه گندم یا حداقل گندم سبوس‌دار تهیه کنید.
  4. حلیم مانده را مصرف نکنید، زیرا اگر حلیم چند ساعت یا چند روز بماند مواد نشاسته‌ای آن غیرقابل هضم می‌شود و نشاسته آن به نشاسته مقاوم تبدیل می‌شود و موجب ناراحتی‌های گوارشی می‌شود.
  5. برخی در پخت حلیم از جوانه گندم استفاده می‌کنند. این حلیم به دلیل داشتن جوانه گندم، علاوه بر خاصیت سیرکنندگی بالا منبع بسیار خوب انواع ویتامین‌ها و املاح است. از سوی دیگر با توجه به فعل و انفعالاتی که طی جوانه زدن در دانه گندم اتفاق می‌افتد میزان کالری جوانه گندم به مقدار زیادی کاهش می‌یابد که یکی از مزایای حلیم غنی شده نسبت به حلیم‌های رایج است.
  6. حلیم یک منبع عالی پروتئین بوده و از غذاهایی است که دیر هضم می‌شود. به همین علت مصرف آن در سحر موجب می‌شود تا مدت‌ها احساس گرسنگی نکنید.
  7. در هنگام افطار حلیم را با شکر و روغن زیاد نخورید، زیرا باعث تحریک معده، اضافه وزن و نیز عطش شدید می‌شود. اغلب این تشنگی را با نوشیدن مقادیر زیاد آب و نوشیدنی‌های سرد جبران می‌کنند. این کار باعث رقیق شدن شیره معده و تاخیر هضم غذا می‌شود. عاقبت این رفتار نفخ شکم و سایر ناراحتی‌های گوارشی است.
  8. حلیم به علت داشتن گندم، نخود (در صورت وجود) و گوشت منبع خوب آهن بوده و برای زنان، دختران جوان و افرادی که در معرض کم‌خونی هستند، توصیه می‌شود.
  9. پس از خوردن حلیم بلافاصله دراز نکشید، زیرا این غذا دیر هضم است و باعث می‌شود دچار سوزش و ناراحتی معده شوید.
  10. و بالاخره، در ماه رمضان سر هر کوچه دیگ حلیم بر‌پا می‌شود، اما به آنان اعتماد نکنید و حلیم را فقط از واحدهای صنفی مجاز به عرضه حلیم خریداری کنید. زیرا برخی سودجویان در محل‌های غیربهداشتی حلیم‌های غیربهداشتی و بی‌کیفیت طبخ کرده و محصول را به همه جا توزیع می‌کنند و فروشنده نیز آن‌را به قیمت غذاهای سالم و بهداشتی به فروش می‌رساند. برای حفظ سلامت خود از این اماکن حلیم نخرید.

حلیم بادمجان یک غذای لذیذ برای ماه رمضان

مواد لازم برای تهیه حلیم بادمجان

  1. گوشت گردن گوسفند 400 گرم
  2. پیاز خرد شده 2عدد
  3. سیر 4 حبه
  4. عدس پخته 5/1 لیوان
  5. بادمجان 4 عدد
  6. پودر فلفل چیلی 1 قاشق چای خوری
  7. زرد چوبه 1 قاشق چای خوری
  8. کشک 3 قاشق سوپ خوری
  9. قرص عصاره مرغ 1عدد
  10. پیاز و سیر سرخ شده و گردو برای تزیین
  11. دارچین، نمک، فلفل، روغن به مقدار دلخواه

دستور تهیه حلیم بادمجان

ابتدا گوشت را همراه سیر و یک پیاز داخل زودپز می گذاریم تا آب جوش بیاید ، کف گوشت را می گیریم و می گذاریم تا 50 دقیقه بپزد ، بادمجانها را داخل فر یا تابه سرخ کرده و کنار می گذاریم ، پیاز را خرد کرده و کمی سرخ می کنیم ، گوشت را از استخوان جدا کرده و با فلفل ، دارچین و زرد چوبه به پیاز ها اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم .

بادمجانها را خرد کرده و به مواد اضافه می کنیم ، آب گوشت را صاف کرده و قرص مرغ را به آن اضافه می کنیم و با عدس پخته به مخلوط گوشت و بادمجان اضافه می کنیم و همانند تصویر با چرخش یک قاشق چوبی مواد را له می کنیم ( می توانید از گوشت کوب هم استفاده کنید ولی از مخلوط کن های برقی استفاده نکنید ) در آخر کشک را اضافه کرده و مقدار چاشنی را اندازه می کنیم و می گذاریم چند دقیقه با حرارت کم بپزد و در زمان سرو روی غذا را با پیاز و سیر سرخ شده و گردو خرد شده تزئین می کنیم .

  1. نکته سلامتی : حلیم بادمجان یک غذای بسیار لذیذ است اما بهتر است در میزان سرو آن دقت شود ، البته اگر به میزان و نوع روغن توجه کنید می توانید یک غذای کامل با کالری مناسب را آماده کنید .
  2. پیشنهاد سر آشپز : حلیم بادمجان را با گوشت مرغ و بوقلمون هم می توانید آماده کنید و حتی اگر عجله داشته باشید می توانیید با کمی تفاوت در طعم از گوشت چرخ کرده استفاده کنید . میزان پخت گوشت به سلیقه شما و نوع گوشتی که استفاده می کنید بستگی دارد.

حلیم بادمجان
حلیم بادمجان

غذای مخصوص ماه رمضان آش رشته

مواد لازم برای تهیه آش رشته (برای چهار نفر) :

  1. رشته آشی 400 گرم
  2. سبزی آش (تره ـ جعفری ـ اسفناج ـ شبت ـ گشنیز) 1 کیلو
  3. نخود و لوبیا و عدس (مجموعاً به تساوی) 450 گرم
  4. کشک 2 لیوان (نیم لیتر)
  5. پیاز سرخ کرده 4 قاشق سوپخوری
  6. نمک و فلفل به مقدار کافی
  7. نعناع خشک 4 قاشق سوپخوری
  8. آرد دو قاشق
  9. روغن به میزان لازم

طرز تهیه آش رشته

حبوبات را که قبلاً خیس کرده ایم با پیاز سرخ کرده می گذاریم کاملاً بپزد. سبزی را خرد می کنیم و داخل حبوبات پخته شده می ریزیم و می گذاریم سبزی ها بپزند. سپس دو قاشق سوبخوری آرد را در کمی آب سرد حل می کنیم و داخل آش می ریزیم و مرتباً بهم می زنیم. رشته را در آش می ریزیم و می گذاریم آهسته بپزد، ‌ولی رشته نباید خرد شود. آنگاه آش را از روی حرارت بر می داریم و با کشک مخلوط می کنیم و روی آن را با کمی کشک ساده، پیاز سرخ شده و نعناع داغ تزئین می کنیم.

آش رشته
آش رشته غذای لذیذ رمضان

آش شله قلمکار غذای ماه رمضان

مواد لازم برای تهیه آش شله قلمکار (برای چهار نفر) :

  1. سبزی آش (تره ـ جعفری ـ اسفناج- شویدـ گشنیز) 500 گرم
  2. نخود و لوبیا و عدس (مجموعاً به تساوی) 450 گرم
  3. برنج نصف پیمانه (100 گرم)
  4. گوشت بدون استخوان 500 گرم
  5. پیاز سرخ کرده 5 قاشق سوپخوری
  6. نمک و فلفل به مقدار کافی
  7. زرد چوبه نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه آش شله قلمکار :

حبوبات را با گوشت و پیاز سرخ کرده و زردچوبه می گذاریم خوب بپزد. سپس گوشت را پس از پخت بیرون آورده کاملاً می کوبیم تا له شود، مجدداً آن را به مایع اضافه می کنیم. برنج را می شوئیم و به آش اضافه کرده تا کاملاً بپزد، سبزیجات را خرد کرده داخل آش می ریزیم و مرتب بهم می زنیم تا آش کاملاً جا بیفتد، حرارت آش باید ملایم باشد تا ته نگیرد.

آش شله قلمکار
آش شله قلمکار

رنگینگ غذای سبک برای ماه رمضان

مواد لازم (برای چهار نفر) :

  1. آرد گندم 500 گرم
  2. روغن 300 گرم
  3. خاکه قند 125 گرم
  4. خرمای سیاه نرم 500 گرم
  5. مغز گردو 125 گرم
  6. دارچین کوبیده نرم 1 قاشق سوپخوری
  7. هل کوبیده 1 قاشق مرباخوری
  8. پسته چرخ کرده 1 قاشق سوپخوری

طرز تهیه رنگینگ :

روغن را در ظرفی ریخته، روی حرارت می گذاریم تا داغ شود. آرد را داخل آن می ریزیم، حرارت را ملایم می کنیم. مرتب بهم می زنیم تا آرد کاملاً سرخ شده و طلائی شود سپس آن را از روی حرارت بر می داریم تا کمی سرد شود، آنگاه خاکه قند و دارچین و هل کوبیده را با آرد سرخ شده مخلوط می نمائیم.

هسته های خرما را می گیریم و داخل هر یک خرما را یک تکه گردو می گذاریم.

نیمی از آرد سرخ شده را در ظرف مسطحی می ریزیم و با پشت قاشق روی آن را صاف می کنیم و خرماها را روی آن می چینیم. با بقیه آرد سرخ شده روی خرماها را می پوشانیم و باز با پشت قاشق روی آن را صاف می کنیم و کمی خاکه قند و دارچین روی آن می پاشیم و پسته چرخ کرده را نیز روی آن می ریزیم.

حال با کارد رنگینگ آماده شده را به شکل لوزی یا چهارگوش برش می دهیم و در ظرف می چینیم.

رنگینگ
رنگینگ افطاری سبک برای ماه رمضان

شیربرنج افطاری سبک برای ماه رمضان

مواد لازم برای تهیه شیر برنج (برای چهار نفر) :

  1. برنج 500 گرم
  2. شکر 1 کیلو
  3. روغن نصف پیمانه
  4. زعفران سائیده نصف قاشق چایخوری
  5. گلاب نصف پیمانه
  6. خلال بادام 100 گرم
  7. خلال پسته 50 گرم
  8. دارچین یک قاشق سوپخوری

طرز تهیه شیربرنج :

برنج را چندین بار شسته تا آب آن کاملاً زلال شود. سپس آن را با 6 برابر آب روی حرارت قرار می دهیم تا جوش بیاید. هر از چند گاه، کف برنج را می گیریم. وقتی مغز برنج کاملاً نرم شد شکر را اضافه می کنیم و مرتب آن را بهم می زنیم تا شله زرد کاملاً جا بیفتد. زعفران را در کمی آب جوش حل کرده و به شله زرد اضافه می کنیم.

سپس روغن را داغ کرده و به آن اضافه می کنیم، آنگاه کمی از بادام را کنار گذاشته و ما بقی بادام را همراه با گلاب داخل شله زرد می ریزیم و کاملاً آن را بهم می زنیم تا تمام مواد با هم مخلوط شوند، سپس در ظرف را می گذاریم تا شله زرد آماده شده و جا بیفتد. در صورت استفاده از فر، آن را نیم ساعت در کف فر با حرارت ملایم قرار می دهیم. پس از آماده شدن روی آن را با دارچین، خلال بادام و خلال پسته تزئین می کنیم.

شیربرنج
شیربرنج

فرنی افطاری سبک و مقوی

مواد لازم برای تهیه فرنی (برای چهار نفر) :

  1. شیر نیم لیتر
  2. آرد برنج 2 قاشق سوپخوری (50 گرم)
  3. شکر 4 قاشق سوپخوری (100 گرم)
  4. گلاب 2 قاشق سوپخوری

طرز تهیه فرنی:

آرد برنج را در شیر حل می کنیم و شکر و گلاب را اضافه می نمائیم و مایه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مرتب بهم می زنیم تا جوش آمده و کمی غلیظ شود، سپس در ظرف کشیده و وقتی سرد شد صرف می نمائیم.

فرنی
فرنی افطاری سبک و مقوی

بامیه خوراکی خوشمزه برای افطار

مواد لازم (برای چهار نفر) :

  1. آرد 125 گرم
  2. روغن مایع 4 تا 5 قاشق سوپخوری
  3. تخم مرغ 3 عدد
  4. شکر 200 گرم
  5. گلاب 3 قاشق سوپخوری

طرز تهیه بامیه:

روغن را به همراه یک لیوان آب و 1 تا 2 قاشق سوپخوری شکر روی حرارت قرار می دهیم تا جوش بیاید. آرد را به مایه اضافه کرده و آهسته بهم می زنیم تا آب کاملاً تبخیر و مایه کاملاً سفت شود.

ظرف را از روی حرارت بر می داریم و به مایه پس از اینکه کمی سرد شد تخم مرغ ها را اضافه می کنیم و مرتب بهم می زنیم تا خمیر کاملاً نرم و لطیف شود. سپس در تابه مقداری روغن مایع می ریزیم و روی شعله گاز قرار می دهیم تا داغ شود. آنگاه حرارت را ملایم کرده و مایه را با قیف مخصوص بامیه در روغن می ریزیم تا دو طرف آن کمی برشته شود.

شکر برای تهیه شربت بامیه، شکر ـ گلاب و یک لیوان آب را با هم مخلوط کرده و روی حرارت قرار می دهیم تا بجوش آید و کاملاً غلیظ شود. آنگاه آن را از روی حرارت برداشته و یک قاشق چایخوری آبلیمو به آن اضافه می کنیم. سپس بامیه ها را به مدت 5 دقیقه در شربت قرار داده و بعد در ظرف می چینیم.

بامیه
بامیه

کاچی افطاری بی نظیر برای افطار روزه داران

مواد لازم (برای چهار نفر) :

  1. آرد گندم 250 گرم
  2. کره 500 گرم
  3. شکر 500 گرم
  4. زعفران یک مثقال
  5. آب 500 میلی لیتر
  6. گلاب 60 میلی لیتر

طرز تهیه کاچی

شکر را با آب می جوشانیم تا شکر آب شود و کاملاً حل گردد. سپس کره را در ظرفی قرار داده و روی حرارت می گذاریم تا آب بشود، آنگاه آرد را اضافه کرده و بهم می زنیم تا سرخ شود، حرارت را ملایم کرده و شربت آماده شده را همراه با زعفران و گلاب به آرد سرخ شده اضافه می کنیم و مرتب بهم می زنیم تا آرد کاملاً صاف شود.

در صورتیکه مایع کمی غلیظ شد مختصری آب جوش به آن اضافه می کنیم.

کاچی
کاچی مخصوص افطار ماه رمضان

زولبیا شیرینی خوشمزه و مقوی برای رمضان

مواد لازم (برای چهار نفر) :

  1. شکر 200 گرم
  2. نشاسته 500 گرم
  3. ماست 150 گرم
  4. گلاب 2 تا 3 قاشق سوپخوری
  5. روغن به میزان لازم

طرز تهیه زولبیا

نشاسته را با آب و و 2 قاشق شکر مخلوط می کنیم و سپس ماست را اضافه کرده و بهم می زنیم تا مایه کاملاً صاف شود. روغن فراوان را داغ می کنیم، مایه را در قیف مخصوص ریخته و در روغن به شکل زولبیا و یا مشبک می ریزیم، حرارت را ملایم می کنیم، یکطرف زولبیاها که برشته شد بر می گردانیم تا طرف دیگر آن برشته شود.

برای تهیه شربت زولبیا، در ظرفی جداگانه شکر، گلاب و یک لیوان آب را با هم مخلوط کرده و روی حرارت قرار می دهیم تا حدی که بجوشد تا غلیظ شود. شربت آماده شده را از روی حرارت برداشته تا خنک شود. سپس زولبیاها را پس از سرخ شدن درون شربت می اندازیم و پس از 5 دقیقه آنها را بر می داریم و در ظرفی می چینیم.

کاچی
زولبیا

حلوا افطاری مقوی برای ماه رمضان

مواد لازم (برای چهار نفر) :

  1. آرد گندم 250 گرم
  2. شکر 200 گرم
  3. روغن 200 گرم
  4. زعفران نصف قاشق چایخوری
  5. آب 2 لیوان
  6. گلاب نصف لیوان
  7. خلال بادام و پسته به میزان لازم

طرز تهیه حلوا

روغن را در ظرف ریخته، روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود، سپس آرد را اضافه کرده و حرارت را ملایم می کنیم و مرتب بهم می زنیم تا آرد کاملاً سرخ شود و رنگ آن بر گردد و عطر آن بلند شود. سپس شکر را با آب مخلوط می کنیم و می جوشانیم تا شکر آب گردد، آنگاه گلاب و زعفران سائیده را در شربت ریخته و بهم می زنیم تا کاملاً مخلوط شود.

آرد را پس از سرخ شدن می گذاریم کمی سرد شود، سپس شربت را به آن اضافه می کنیم و خوب بهم می زنیم، در صورتیکه مایه کمی شل بود 1 الی 2 دقیقه حلوا را روی حرارت قرار می دهیم، آنگاه حلوا را در دیس می کشیم و با خلال پسته و بادام روی آن را تزئین می کنیم.

حلوا
حلوا

مسقطی افطاری سبک برای ماه رمضان

مواد لازم (برای چهار نفر) :

  1. نشاسته 100 گرم
  2. شکر 200 گرم
  3. روغن 50 گرم
  4. گلاب 1 قاشق سوپخوری
  5. آب 3 یا 4 لیوان
  6. خلال بادام 50 گرم

طرز تهیه مسقطی

نشاسته را در آب ریخته، مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مرتب بهم می زنیم تا مایه جوش آید و کمی غلیظ شود. سپس شکر، گلاب و روغن را به مخلوط اضافه می کنیم و مجدداً بهم می زنیم تا تمام مواد مخلوط شوند. سپس مایه را در ظرف ریخته و می گذاریم سرد شود. آنگاه آن را به شکل لوزی لوزی بریده و تزئین می کنیم.

مسقطی
مسقطی مقوی برای افطار

بیشتر بخوانید :

طرز تهیه کشک بادمجان برای افطار ماه رمضان ۹۶

آش گندم | ۲ روش برای تهیه آش گندم یزدی مخصوص افطار

علت ترش کردن معده بعد از سحری خوردن

آشنایی با ۱۰ سحری مناسب و سبک برای ماه رمضان + عکس



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (72 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits