دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی شیاف استامینوفن،مورد مصرف و نحوه مصرف
113
زمان مطالعه: 4 دقیقه
معرفی شیاف استامینوفن-معرفی شیاف استامینوفن کدئین-مور استفاده شیاف استامینوفن-موارد استفاده شیاف استامینوفن-عدم مصف شیاف استامینوفن-شیاف استامینوفن برای بزرگسالان-شیاف استامینوفن برای کودکان-عوارض شیاف استامینوفن-شیاف استامینوفن برای بیماریها-نحوه ی...

معرفی شیاف استامینوفن:استامینوفن دارویی است رایج كه بدون نسخه پزشك قابل تهیه می باشد. این دارو یك مسكن غیرمخدر است كه در موارد دردهای خفیف تا متوسط نظیر سردرد، دندان درد، درد خفیف استئوآرتریت (آرتروز)، و دردهای ناشی از جراحی های كوچك كاربرد دارد. استامینوفن همچنین تب را كاهش می دهد. این دارو ممكن است در بسیاری دیگر از داروها با اسامی تجاری متفاوت وجود داشته باشد. به استامینوفن پاراستامول نیز گفته می شود.حال میخواهیم با مورد مصرف شیاف استامینوفن آشنا شویم:

معرفی شیاف استامینوفن

معرفی شیاف استامینوفن

● درمان دردهای خفیف تا متوسط

:: درمان کوتاه مدت برخی انواع سردرد( مانند میگرن در شرایطی که بیمار استفراغ دارد)داروهای ضد درد باعث درمان سردرد نمی شوند،انهاتنها بطور موقت علائم را رفع می کنند.داروهای مسکن ضد درد باگذشت زمان ممکن است تاثیر خود را ازدست داده وحتی موجب سردرد شوند. برای پرهیز از بروز سردرد های ناشی از استفاده زیاد مسکن، این مسکن های بدون نسخه را نباید بیش از9 روز در هر ماه استفاده کرد..بعلاوه همه داروها دارای عوارض جانبی هستند. اگر دارویی بطور منظم مصرف می شود، بهتر است در مورد عوارض ان با پزشک صحبت نمود.در ضمن بیمار بایددر نظر داشته باشد که داروهای مسکن ضد درد جایگزین شناسائی و رفع عوامل استرس زا و شعله ور کننده سردرد نیستند .

::دردهای عضلانی

:: درد ناحیه پشت و کمردرد

:: درد التهاب مفاصل

::سرماخوردگی

:: آنفلوانزا

:: دندان درد

:: کرامپ پریود بانوان

::درد و تب بدنبال واکسیناسیون

:: درمان کوتاه مدت تب

معرفی شیاف استامینوفن

نحوه مصرف شیاف استامینوفن:

1-پوشش شیاف را بردارید.

2-نوک شیاف را درآب بزنید

3- به پهلوی چپ دراز بکشید و زانوی راست را به سمت قفسه سینه ببرید.اگر چپ دست هستید به پهلوی راست دراز بکشید وزانوی چپ حرکت دهید.

4- با انگشت شیاف را به اندازه دو ونیم سانتیمتر در بزرگسالان (و در کودکان 1.25 تا2.5 سانتیمتر) در مقعد جای دهید. چند لحظه صبر کنید.

5- بعد از 15 دقیقه از جای خود برخیزید. دستان خود رابشوئید وفعالیت معمول خود را شروع کنید.

معرفی شیاف استامینوفن

استامینوفن در حاملگی وشیردهی:

استامینوفن با مقادیر معمولی داروی بی خطری در دوران حاملگی است و با شیر دهی مشکلی ایجاد نمیکند و پر مصرفترین مسکن دوران حاملگی وشیر دهی است. و در هر صورت تجویز داروها در حاملگی و شیردهی باید با نظر پزشک باشد.

معرفی شیاف استامینوفن

احتیاطات مصرف استامینوفن:

از مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروییدی مثل بروفن، دیکلوفناک، ملوکسیکام، پیروکسیکام ، ایندو متاسین همراه با استامینوفن خودداری شود.

برخی داروها بخصوص داروهای سرماخوردگی مثل آدولت کولد حاوی استامینوفن می باشند،قرصهای اکسدرین و A.C.A نیز دارای استامینوفن ،اسپیرین و کافئین برای درمان موقت میگرن و سردرد تنشی است و در صورت مصرف همزمان این داروها با شیاف یا قرص استامینوفن باید مقدار مصرف استامینوفن بر اساس کل استامینوفن خورده شده تنظیم شود زیرا مصرف بیش از حد مجاز استامینوفن مسمومیت شدید وکشنده کبدی ایجاد می کند.

معرفی شیاف استامینوفن

در بزرگسالان:

در صورتی که پس از تجویز دارو توسط پزشک علائم بیماری مانند درد، تورم و قرمزی بعد از ده روز مصرف استامینوفن بدتر شد یا بعد از سه روز تب ادامه پیدا کرد، باید مجددا به پزشک مراجعه شود. برای کاهش احتمال سمیت کبدی استامینوفن،بدون تجویز پزشک در هر بار مصرف استامینوفن،مقدار بیش از 325 میلی گرم استفاده نشود.

معرفی شیاف استامینوفن

در کودکان :

در صورتی که پس از تجویز دارو توسط پزشک بعد از 5 روز مصرف استامینوفن علائم بیماری مانند درد،قرمزی وتورم رفع نشد یا تب بیش از 3 روز ادامه پیدا کرد باید مجددا به پزشک مراجعه شود.در گلودرد شدید کودکان یا اگر تب ،،تهوع ،استفراغ ،راش پوستی و سردرد همراه آن وجود دارد باید به پزشک مراجعه شود.

معرفی شیاف استامینوفن

مسمومیت دارویی:

در صورت مصرف بیش از حد دارو حتی اگر علامتی وجود ندارد باید فورا به مرکز درمانی مراجعه شود.مصرف الکل همزمان با استامینوفن احتمال مسمومیت را زیاد می کند.

معرفی شیاف استامینوفن

علائم مسمومیت استامینوفن:

تهوع/استفراغ/از دست دادن اشتها/تعریق/خستگی شدید/خونریزی یا کبودی غیر عادی/درد در بالای شکم سمت راست/زرد شدن پوست یا چشم ها/علائم شبیه انفلوانزا

معرفی شیاف استامینوفن

حساسیت به استامینوفن:

در صورت وجود این علائم مصرف استامینوفن قطع وبه اورژانس مراجعه شود:

قرمزی و تاول در پوست/پوسته ریزی سطح بدن/جوش پوستی/کهیر/خارش/ورم دهان ،صورت لبها،چشم ها،دست،پا ومچ پا/گرفتگی صدا/تنگی نفس/اشکال در بلع



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (113 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits