دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اطلاعات دارویی کامل قرص پیومسیلینام
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
پیومسیلینام (Pivmecillinam) برای درمان عفونت‌های باکتریایی مانند عفونت دستگاه ادراری ناشی از باکتری‌های خاص مانند سالمونلا تجویز می‌شود. پیومسیلینام یک ضد باکتری است و با کشتن باکتری‌ عامل عفونت، کار می‌کند.

موارد مصرف قرص پیومسیلینام

پیومسیلینام (Pivmecillinam) برای درمان عفونت‌های باکتریایی مانند عفونت دستگاه ادراری ناشی از باکتری‌های خاص مانند سالمونلا تجویز می‌شود. پیومسیلینام یک ضد باکتری است و با کشتن باکتری‌ عامل عفونت، کار می‌کند.

پیومسیلینام استر از آمدینوسیلین و در واقع یک پیش دارو است که به خوبی از راه خوراکی جذب می شود و در روده به آمدینوسیلین تبدیل می شود. این ماده در برابر ارگانیسم های گرم منفی فعال است و موارد مصرف آن مانند آمدینوسیلین است. این دارو با سنتز دیواره سلولی باکتریها تداخل دارد اما فعالیت آن کمی متفاوت از سایر پنی سیلین ها و سفالوسپورین ها است.

عوارض جانبی پیوماسیلینام شبیه به سایر پنی سیلین ها است. شایعترین عوارض جانبی مصرف پیومسیلینام بثورات جلدی و ناراحتی دستگاه گوارش از جمله تهوع و استفراغ است.

مقدار و روش مصرف داروی پیومسیلینام

قبل از شروع درمان با داروی پیومسیلینام ، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار قرص پیومسیلینام ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.

پیومسیلینام را به صورت منظم و تا درمان کامل عفونت مصرف کنید. برای کاهش مشکلات گوارشی بهتر است این دارو همراه با غذا مصرف شود.

اگر فراموش کردید که دوز پیومسیلینام روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر خیلی دیرتر از زمان معمول، به یاد آوردید، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

موارد منع مصرف پیومسیلینام

  • به تاریخ انقضای پیومسیلینام توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز پیومسیلینام را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی پیومسیلینام را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

Pivmecillinam

مصرف پیومسیلینام در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. پیومسیلینام می‌تواند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشد.

تاثیر پیومسیلینام بر رانندگی و کار با ماشین آلات

پیومسیلینام ممکن است باعث احساس بیماری و کسالت در شما شود، باید قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات، از هوشیاری خود مطمئن شوید.

تداخلات دارویی پیومسیلینام

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

اگر چه بعید است که آنتی بیوتیک ها کنترل بارداری را تحت تأثیر قرار دهند اما آنتی‌بیوتیک‌هایی مثل ریفامپین (rifampin) و ریفابوتین (rifabutin)، اثر بخشی کنترل بارداری هورمونی از قبیل قرص، پچ، یا حلقه را کاهش می‌دهند. قبل از استفاده از آنتی بیوتیک‌ ها با پزشک خود مشورت کنید.

هشدار مصرف پیومسیلینام

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف این دارو، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی‌ که باردار هستید و یا در صورتی‌ که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر انسداد دستگاه گوارش دارید.
  • در صورتی که مشکل بلع دارید.
  • اگر بیماری دارید که باعث کاهش ماده‌ای به نام کارنیتین در بدنتان شده است.
  • اگر به بیماری خونی پورفیری مبتلا هستید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی (به خصوص پنی سیلین) دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

Pivmecillinam قرص

عوارض جانبی داروی پیومسیلینام

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند.

در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • اسهال
  • سوء هاضمه
  • درد و ناراحتی معده
  • استفراغ و حالت تهوع

نکته مهم: اگر شما دچار علائمی مانند بثورات خارش‌دار، صورت متورم یا دهان و یا اشکال در تنفس شدید، توجه کنید که این علائم ممکن است نشانه‌هایی از حساسیت به آنتی‌بیوتیک باشند. در چنین مواقعی، استفاده از این دارو را ادامه ندهید و سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از پیومسیلینام می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد پیومسیلینام

پیومسیلینام را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر متوجه علائمی مانند تنگی نفس و از دست دادن هوشیاری در خود یا فرد دیگری شدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری پیومسیلینام

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

آنتی بیوتیک کلیندامایسین و عوارض جانبی آن

آنتی بیوتیک های پر مصرف در ایران

موارد مصرف و عوارض آنتی بیوتیک موکسی فلوکساسین

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits