دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مصرف قرص های رقیق کننده خون | تمام داروهای رقیق کننده خون را بشناسید!

داروهای رقیق کننده خون : قرص های رقیق کننده خون کدامند؟

مصرف قرص های رقیق کننده خون | تمام داروهای رقیق کننده خون را بشناسید!
12
زمان مطالعه: 6 دقیقه
داروهای رقیق کننده خون برای کمک به پیشگیری از حملات قلبی، سکته های قلبی و انسداد عروق خونی ناشی از لخته ها تجویز می شوند.

همه آنچه که باید در مورد لخته شدن خون بدانید

لخته های خونی مانند توده هایی از خون هستند که آن ها زمانی مفید هستند که در واکنش به جراحت یا بریدگی ایجاد شوند و رگ مجروح را مسدود کنند، تا خونریزی متوقف شود.

کمی از لخته های خون در رگ ها جریان دارد و به طور طبیعی حل نمی شود و اینها ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشند.به خصوص اگر در پاهای شما و یا در مکان های بحرانی مانند ریه ها و مغز باشند ؛ برخی از شرایط می توانند باعث این نوع لخته خون شوند.

لخته خون وقتی تشکیل می شود که پلاکت ها (اجزای خون) و پروتئین های پلاسما با تشکیل توده نیمه جامد ایجاد می شوند.این فرآیند ممکن است توسط آسیب هایی تحریک شود و گاهی ممکن است در داخل رگ های خونی رخ دهد، که آسیب مشخصی ندارند. پس از این نوع لخته, آن ها می توانند به قسمت های دیگر بدن شما بروند و باعث آسیب می شوند.

عوامل و شرایط ایجاد لخته خون, و نیز شرایط جدی که با لخته های خون همراه هستند, عبارتند از:

  • سندرم آنتی فسفولیپید
  • آترواسکلروز / تصلب شریان
  • داروهای خاصی مانند داروهای ضد بارداری و داروهای هورمونی
  • ترومبوز وریدهای عمقی (dvt)
  • سابقه خانوادگی لخته خون
  • آریتمی قلبی (مشکلات ریتم قلب)
  • حمله قلبی
  • نارسایی قلب
  • چاقی
  • بیماری شریان محیطی
  • پولیتمیا ورا
  • بارداری
  • نشستن یا استراحت طولانی
  • آمبولی ریوی (لخته خون در سرخرگ ریوی)
  • سیگار کشیدن
  • سکته
  • جراحی

معرفی برخی از داروهای رقیق کننده خون

۱. وارفارین داروی مناسب جهت درمان انعقاد خون

قرص وارفارین (Warfarin) یک داروی ضد انعقاد است که کار آن پیشگیری از لخته شدن خون است. این دارو فرایند لخته شدن خون را کند کرده و کمک می‌کند که خون راحت‌تر در بدن گردش کند.

قرص وارفارین صرفا بصورت قرص خوراکی ۵ میلی‌گرمی در بازار دارویی ایران عرضه می شود. پزشک شما میزان دارو را تنظیم کرده و بر اساس نوع بیماری شما تشخیص می‌دهد که درمان با این دارو به صورت موقت، یا برای تمام عمر باشد. جهت اثربخشی بیشتر دارو درباره داشتن یک برنامه غذایی متعادل باید با پزشک مشورت کنید.

عوارض: عوارض قرص وارفارین شامل کبودی یا درد انگشتان پا، ادرار کدر یا تیره، ادرار کردن مشکل یا دردناک، زخم یا لکه‌های سفید در دهان، گلودرد، تب و لرز، تورم پا و ساق پا، خستگی، افزایش وزن غیرعادی، زردی چشم‌ها یا پوست، خونریزی خارجی مثل خونریزی از لثه‌ها هنگام مسواک‌زدن، کبودی وسیع بدون ضربه، خون دماغ، خونریزی شدید و غیرعادی از بریدگی‌ها، خونریزی شدید و غیرعادی هنگام عادت ماهانه می‌باشد.

۲. کلوپیدوگرل داروی ضد انعقاد خون

قرص کلوپیدوگرل (Clopidogrel) یک داروی ضد لخته شدن خون است که برای پیشگیری از سکته قلبی و مغزی تجویز می‌شود. این دارو برای جلوگیری از تشکیل لخته در عروق مصرف می‌شود تا خون به راحتی در عروق جریان یافته واکسیژن به ارگان‌های حیاتی بدن مانند مغز و قلب برسد.

میزان دقیق مصرف این دارو حتما باید توسط پزشک تعیین گردد. این دارو به طور معمول با دوز اولیه ۳۰۰ میلی‌گرم آغاز و سپس با دوز روزانه ۷۵ میلی‌گرم و به صورت یک بار در روز همراه با آسپیرین تجویز می‌شود. این دارو در بیماران مبتلا به نارسایی کبد و کلیه با احتیاط فراوان باید مصرف شود.

عوارض: عوارض قرص کلوپیدوگرل شامل سردرد، سرگیجه، ضعف، درد قفسه سینه، تپش قلب، درد شکم، یبوست، تهوع، استفراغ، خونریزی، دیسکرازی خونی، کاهش حجم ادرار، درد عضلانی، تیره شدن ادرار، تغییر رنگ پوست می‌باشد.

۳. فواید آسپرین داروی ضد انعقاد خون

قرص آسپرین (Aspirin) در مورادی مثل کاهش درد و التهاب کاربرد دارد. همچنین از این دارو به عنوان یک داروی ضد انعقاد خون هم استفاده می‌شود. این دارو یکی از پرطرفدارترین داروها در دنیاست. هر سال ۵۰۰۰۰ میلیون قرص آسپرین در جهان مصرف می‌شود.

استیل‌ سالیسیلیک‌ اسید نام‌ دیگر آسپیرین‌ است‌. برای افرادی که سابقه سکته داشته‌اند یا به شدت در معرض آن هستند، استفاده روزانه از آسپیرین برای جلوگیری از سکته مجدد توصیه می‌شود. برای‌ جلوگیری‌ از اثرات‌ مضر آسپیرین‌ بر روی‌ معده‌، این‌ دارو را با غذا، شیر، داروهای‌ ضداسید، یا یک‌ لیوان‌ پر از آب‌ مصرف‌ کنید.

این دارو در بیماران مبتلا به بیماری‌های تنفسی همچون آسم یا بیماری‌های کلیوی منع مصرف دارد.

عوارض: عوارض قرص آسپرین شامل تحریک ملایم دستگاه گوارش، واکنش‌های پوستی، نارسایی کلیوی، کبدی و عوارض عصبی نظیر اغتشاش، سرگیجه، وزوز گوش، تشنج و افسردگی، مدفوع سیاه خونی، سرفه خونی، تهوع یا استفراغ، مشکلات شنوایی می‌باشد.

۴. درمان انعقاد خون با قرص ریواروکسابان

قرص ریواروکسابان (Rivaroxaban) یکی دیگر از انواع داروهای رقیق کننده خون است (نوعی ترکیب ضد انعقاد خون) که از تشکیل لخته‌های خونی جلوگیری کرده و در نتیجه خطر سکته قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد. میزان دقیق مصرف این دارو باید توسط پزشک تعیین گردد.

به طور معمول ۱۰ میلی‌گرم از این دارو به صورت خوراکی و یک بار در روز تجویز می‌شود. این دارو به صورت قرص‌های ۱۰، ۱۵ و ۲۰ میلی‌گرمی موجود است. ریواروکسابان در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه، نارسایی کبد یا مبتلایان به بیماری‌های کبدی بااحتیاط فراوان باید مصرف شود.

عوارض: خونریزی از شایع‌ترین عوارض این دارو است.

درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

۵. اسویکس بهترین قرص جهت درمان انعقاد خون

قرص اسویکس (Osvix) یک داروی ضد انعقاد خون است که با عدم بروز لخته خون در رگ‌ها از بروز سکته پیشگیری می‌کند. کاهش انعقادپذیری خون به خودی خود می‌تواند در کاهش حوادث قلبی و عروقی نظیر سکته قلبی و مغزی و همچنین گرفتگی عروق کرونری تاثیرگذار باشد.

مقدار مصرف این دارو برای هر فرد بر اساس بیماری وی متفاوت بوده و حتما باید توسط پزشک تعیین گردد.

عوارض: عوارض قرص اسویکس شامل کاهش تعداد پلاکت خون، خونریزی معده و گوارش، خونریزی از زخم معده قبلی، نوتروپنی یا کاهش تعداد گلبول سفید، ناراحتی گوارشی، اسهال یا یبوست می‌باشد.

همچنین بخوانید:

علت و درمان لخته خون در وریدهای عمقی (بیماری DVT)

مهترین علت ایجاد لخته در خون و درمان این عارضه

علت لخته شدن خون در پا چیست؟

دلایل وجود خون در ادرار چیست؟!

علت؛علائم و درمان خون در مدفوع بعد از مدفوع کردن

عوارض قرص های ضد انعقاد خون وارفارین



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (12 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits