دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید بی نظیر لوسیون کالامین برای مشکلات پوستی
30
زمان مطالعه: 9 دقیقه
لوسیون کالامین به دلیل داشتن خواص ضدعفونی‌کننده و ضدحساسیت‌اش، بسیار معروف است


موارد مصرف لوسیون کالامین


لوسیون کالامین ترکیبی از اکسید روی و اکسید آهن می‌باشد و از طریق افزودن سایر ترکیبات شیمیایی مانند فنول و کلسیم هیدروکسید تهیه می‌شود. قدمت استفاده از این لوسیون به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد و یک نکتۀ جالب توجه دیگر این است که نام این لوسیون به‌عنوان یکی از داروهای ضروری در فهرست سازمان بهداشت جهانی (WHO) به چشم می‌خورد، زیرا این لوسیون برای سلامتی مفید بوده و بسیار بی‌خطر است.


مشکلات پوستی این روزها شیوع بیشتری پیدا کرده است و افراد برای فرار از دست علائم آن‌ها که معمولا کلافه‌کننده هم هستند به پزشک مراجعه کرده و درخواست درمان بیماری خود را دارند. حساسیت‌ها و ناراحتی‌های پوستی بیشتر در فصول گرم سال افزایش پیدا می‌کنند؛ چرا که گرما و قرار گرفتن زیر نور خورشید خود می‌تواند به تشدید علائم التهابات پوستی دامن بزند. علاوه بر این در فصول بهار و تابستان گزش حشرات هم یکی از عواملی است که می‌تواند آثاری از قرمزی، تورم و خارش پوست بر جای بگذارد. اگر بخواهید از شر التهاب و ناراحتی‌های پوستی خلاص شوید علاوه بر استفاده از داروهای لازم در این زمینه باید عامل ایجاد این التهاب پوستی را برطرف کنید.


كالامين به عنوان قابض براي تسكين موضعي خارش، درد و التهاب خفيف پوست ناشي از سم پيچك، سم بلوط و سم سماق به كار مي‌رود.

لوسیون کالامین به دلیل داشتن خواص ضدعفونی‌کننده و ضدحساسیت‌اش، بسیار معروف است. مصرف این لوسیون کاملا امن بوده و راه حلی کم‌هزینه برای رفع بسیاری از مشکلات پوستی می‌باشد.


کارایی این لوسیون به واسطۀ اثرات تحریک سطحی آن است. پس از این که لوسیون کالامین برای پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد، یک اثر خنک‌کننده را از خود متصاعد و تولید می‌کند (بدین طریق کمتر احساس سوزش و سایر احساسات ناخوشایند می‌کنید). اکسید روی موجود در این لوسیون دارای خواص ضد‌التهابی بوده و در نتیجه فواید این لوسیون را افزایش می‌دهد.


مقدار و روش مصرف لوسیون کالامین

  • قبل از شروع درمان با لوسیون کالامین ، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به طریقه مصرف این لوسیون به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  • مقدار مصرف لوسیون کالامین ، ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  • قبل از استفاده از لوسیون کالامین ناحیه مورد نظر را کاملاً بشویید و خشک کنید و سپس لوسیون را روی محل آسیب دیده بمالید.
  • از مصرف این دارو روی چشم، دهان، بینی و ناحیه تناسلی اجتناب کنید.
  • اگر ۱ هفته بعد از مصرف لوسیون کالامین بیماری شما بهبود پیدا نکرد و یا بدتر شد، به پزشک مراجعه نمایید.
  • قبل و بعد از استفاده از لوسیون کالامین دستتان را بشویید و خشک کنید.

لوسیون کالامین

لوسیون کالامین چه فوایدی دارد؟


لوسیون کالامین جوش صورت را درمان می کند. همان طور که ذکر شد، اکسید روی موجود در کالامین دارای خواص ضدالتهابی است. مطالعات صورت گرفته نشان می دهند که اکسید روی می تواند به درمان جوش صورت کمک کند.

رفع لکه‌های تیرۀ پوست


یکی از ترکیبات ویژۀ موجود در کالامین که کائولینیت نام دارد به کاهش لکه های تیره پوست – در صورت استفادۀ مداوم – بسیار کمک می‌کند.

خشکی پوست را برطرف می‌کند


استفاده از لوسیون کالامین در جهت درمان خشکی پوست بسیار ساده است. یک گوش پاک کن را به چند قطره لوسیون کالامین آغشته کنید و آن را روی نواحی خشک پوست خود بمالید. می توانید بگذارید لوسیون حدود ۳ ساعت روی پوست بماند سپس پوست را با آب گرم بشویید.

درمان جوش ناشی از پوشک در نوزادان


از آن جایی که لوسیون کالامین در جهت کاهش سوزش پوست مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند یک درمان بسیار موثر برای جوش ناشی از پوشک در نوزادان محسوب شود. این لوسیون باعث می شود پوست از رطوبت محفوظ بماند و بدین طریق از بروز مجدد جوش در ناحیه ی بستن پوشک جلوگیری می کند.

کاهش خارش در دوران بارداری


یکی از علائم رایج در دوران بارداری خارش پوست است که پروریتوس نیز نامیده می شود. بر اساس مطالعات انجام شده، حملات خفیف خارش می توانند با داروهای ضد خارشی مانند لوسیون کالامین درمان شوند. حتی انجمن بارداری آمریکا نیز استفاده از این لوسیون را در جهت کاهش خارش در دوران بارداری پیشنهاد می کند.

درمان گزش حشرات


اکسید روی موجود در لوسیون کالامین حس خنکی را بر روی سطح پوست ایجاد می کند. این امر باعث می شود پوست موقتا از نیش پشه (یا مورچه) در امان بماند. اگرچه در برخی موارد، این لوسیون می تواند التهاب زیر پوست را نیز درمان کند، اما همیشه این اتفاق رخ نمی دهد.

رفع جوش‌های زیر بغل


این لوسیون به درمان جوش های سایر نواحی بدن نیز کمک می کند. لوسیون کالامین یک روش موثر برای درمان جوش های زیر بغل است که این جوش ها باعث سوزش، التهاب و ناراحتی هایی در طول روز می شوند. همچنین لوسیون کالامین به روند درمان نیز سرعت بیشتری می بخشد.


تاول‌های ناشی از آبله مرغان


در بیماری آبله مرغان علائمی مانند تب، درد بدن و تاول های آزار دهنده ظاهر می شوند. لوسیون کالامین حاوی فنول، متول و کافور می باشد. تمامی این ترکیبات به تسکین ناراحتی های پوست و خشک شدن تاول های ناشی از آبله مرغان کمک می کنند.


قبل از استفاده از کالامین به چه نکاتی باید دقت شود؟



1. کالامین فقط برای استعمال خارجی است و به هیچ وجه نباید به صورت خوراکی مصرف شود
2. به خاطر داشته باشید هیچ گاه کالامین را قبل از گرفتن عکس های رادیولوژی مانند ماموگرافی استفاده نمایید چون وجود زینک اکساید باعث کاهش کیفیت عکس رادیولوژی می شود


چه کسانی نباید از کالامین استفاده کنند؟



کسانی که به هر یک از ترکیبات موجود در کالامین آلرژی و حساسیت دارند نباید از کرم یا لوسیون کالامین استفاده نمایند.


لوسیون

توصیه های دارویی کالامین


1- دارو فقط براي استفاده موضعي است و از مصرف آن در اطرف چشم‌ها و ساير بافت‌هاي مخاطي مثل دهان، بيني ونواحي تناسلي خودداري شود.
2- لوسيون قبل از مصرف به خوبي تكان داده شود و به وسيله يك پنبه در محل ماليده تا خشك شود.
3- به هنگام استفاده از كرم مقدار كافي از آن بايد روي پوست قرار گرفته و به آرامي مالش داده شود.
4- بلع اتفاقي دارو باعث التهاب معده و تهوع ناشي از تحريك مخاط وريدي مي‌گردد. نوشيدن شير يا خورين آنتي‌اسيدها براي تسكين التهاب معده مفيد است.


موارد منع مصرف لوسیون کالامین

  • به تاریخ انقضای این دارو توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز لوسیون کالامین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی کالامین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف لوسیون کالامین در دوران بارداری و شیردهی


در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. داروها می‌توانند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشند. در صورت نیاز جدی به این دارو و با تجویز پزشک می‌توانید در دوران بارداری از این دارو استفاده نمایید.

تداخلات دارویی لوسیون کالامین


تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

  • دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
  • قبل از استفاده از لوسیون کالامین اگر از محصولات پوستی دیگری برای ناحیه آسیب دیده استفاده کرده‌اید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف لوسیون کالامین


بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف این لوسیون، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی‌ که باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید یا در صورتی‌ که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به داروی دیگری دارید.

عوارض جانبی لوسیون کالامین


همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • سوزش پوست
  • خشکی پوست
  • ورم و قرمزی پوست
  • خارش پوست
  • تاول
  • نازک شدن و پوسته پوسته شدن پوست

حساسیت به لوسیون کالامین

اگرچه حساسیت به لوسیون کالامین بسیار نادر است، اما اگر متوجه چنین علائمی شدید، به پزشک مراجعه نمایید:

علائم آلرژیک شدید مانند راش؛ خارش پوست، قرمزی، تورم، خستگی، تنگی نفس؛ مشکل تنفس یا صحبت کردن، تورم دهان، صورت، لب‎ها، زبان یا گلو

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از لوسیون کالامین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد لوسیون کالامین (مسمومیت دارویی)

  • دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • اگر احساس کردید که علائمی مانند تنگی نفس، از دست دادن هوشیاری دارید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری لوسیون کالامین

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

divider

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه لوسیون آلوئه ورا، لوسیونی طبیعی برای داشتن پوستی زیبا

لوسیون برای پوست خشک - خانگی

7 ماسک و لوسیون گیاهی برای یک هفته شما

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (30 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits