دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض تزریق پنی سیلین با لیدوکائین 
25
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تزریق پنی سیلین با لیدوکائین برای کاهش درد این آمپول خصوصا برای بچه ها استفاده می شود که عوارض زیادی دارد


تزریق پنی سیلین با لیدوکائین


تزریق پنی سیلین با لیدوکائین برای کاهش درد این آمپول خصوصا برای بچه ها استفاده می شود. گاهي اوقات افراد براي كاهش درد حاصل از تزريق پني سيلين همراه با آن مقداري داروي بي حس كننده تزريق مي كنند كه اين كار عوارض زيادي براي بدن دارد.


اگر نمي توانيد درد پني سيلين را تحمل كنيد بهتر است از پزشك خود بخواهيد درصورت امكان آن را با داروي خوراكي و طولاني اثر ديگري جايگزين كند. بررسي ها نشان مي دهند، به دنبال انجام تزريق داروهاي آنتي بيوتيك همراه با بي حسي بيماران در معرض علائم ناخواسته قرار مي گيرند كه اين كار برعكس، "حساسيت" را افزايش مي دهد و باعث مي شود افراد دچار "آلرژي" شوند.


شایان ذکر است که استفاده از مواد بی حس كننده هنگام تزریق دارو یا آزمایش های پزشكی بسیار خطرناك است . استفاده از داروهای بی حس كننده و تركیب آن با داروهای تزریقی به ویژه پنی سیلین روشی است كه در برخی مراكز درمانی برای كاهش درد بیماران استفاده می شود؛ اما به كار بردن این روش ممكن است باعث به خطر افتادن جان بیمار شود. شواهد زیادی نشان داده است ، استفاده از مواد بی حس كننده هنگام تزریق دارو یا برخی روش های آزمایشگاهی موجب بروز عوارض حساسیتی ، مشكلات قلبی - عروقی و گاهی اختلال در نظم ضربان قلب می شود.


عوارض بد تزریق پنی سیلین با لیدوکائین


از آنجا که پنی‌سیلین حالت سوسپانسیون داشته و بسیار رقیق است و حجم بالایی دارد، هنگام تزریق دردناک بوده و بیمار درد زیادی را تحمل می‌کند.


مطالعات همچنين نشان مي دهند تزريق پني سيلين و ساير آمپول ها با بي حسي "متابوليسم بدن" و سوخت و ساز را كاهش مي دهد و نوعي آلرژي پنهان و ماندگار در بدن به وجود مي آيد كه به راحتي با آنتي بيوتيك ها درمان نمي شود.همچنين داروهاي بي حسي آشفتگي در بيمار را افزايش مي دهند و "تهوع" و "استفراغ" را نيز افزايش خواهند داد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که در زنان باردار هرگز نباید از تزریق پنی سیلین با لیدوکائین استفاده کرد.

تزریق

عدم استفاده از تزریق پنی سیلین با لیدوکائین با چند راهکار

۱- فکرتان را به چیز دیگری منحرف کنید


یک بازی یا کتاب با خودتان داشته باشید، چیزی که بتواند حواس شما را پرت کند و یادتان برود که در اتاق انتظار برای زدن آمپول نشسته‌اید.

۲- نفس‌های عمیق و آرام بکشید

هوا را کاملا به داخل شکمتان وارد کنید. تنفس عمیق می‌تواند به آرام شدن شما کمک کند.

۳- عمدا روی یک چیز در اتاق تمرکز کنید

یک تابلو، پوستر یا علامت روی دیوار پیدا کنید و روی آن تمرکز کنید. به جزئیات آن خوب دقت کنید: اگر روی یک تابلو تمرکز کرده‌اید، مثلا تعداد گل‌های موجود در باغ نقاشی شده درون تابلو را بشمارید و یا هر چیز دیگری که در تابلو وجود دارد.

  • به پیامی که در پوستر تبلیغاتی موجود در اتاق داده شده توجه کنید.
  • در هر حال باید بتوانید روی چیز دیگری به غیر از آمپول تمرکز کنید.


۴- سرفه کنید


تحقیقات نشان می‌دهد سرفه کردن موقعی که سوزن وارد بدنتان می‌شود، به شما کمک می‌کند درد کمتری احساس کنید.

۵- بدن تان را شل و ریلکس کنید

سفت کردن قسمتی از بدنتان که سوزن قرار است وارد آن شود، باعث می‌شود بیشتر دردتان بگیرد. بعضی‌ها بعد از آمپول زدن، احساس سرگیجه و ضعف می‌کنند. اگر شما هم همین احساس را داشتید، قبل از ترک محل، بنشینید و چند دقیقه استراحت کنید.

تزریق پنی سیلین


انجام تست پنی سیلین قبل از تزریق پنی سیلین با لیدوکائین

به یاد داشته باشید که حتما قبل از تزریق آمپول پنی سیلین، باید پرستار آن را روی ساعد دست تان تست کند تا در صورت بروز علائم حساسیت، از تزریق آن خودداری شود.

تزریق پنی‌سیلین در افرادی که به این دارو حساسیت دارند، ممکن است با طیف گسترده‌ای از علائم همراه باشد. البته میزان و نوع علائم به شدت حساسیت بدن به دارو بستگی دارد.


علائمی که در اثر حساسیت به پنی‌سیلین پدیدار می‌شود، با توجه به شدت حساسیت و نوع افراد شامل کاهش شدید فشار خون، علائم تستی، قرمزی دست، عوارض پوستی مانند کهیر و اگزما و همچنین در برخی موارد گرفتگی عضلات راه هوایی و خفگی است.

به همین دلیل تست پنی‌سیلین در حجم بسیار کم تزریق می‌شود، اما گاهی گفته شده که همین حجم کم هم ممکن است مشکل‌آفرین باشد.
است مشکل‌آفرین باشد.

در بیمارانی که به پنی‌سیلین حساسیت دارند، با توجه به نوع بیماری، پزشک داروی دیگری را به جای آن تجویز می‌کند.»



آنتی‌بیوتیک‌ها علاوه بر نابودی باکتری‌های مضر و بیماری‌زا، باکتری‌های مفید برای بدن را نیز از بین می‌برند. پس از مصرف خودسرانه و بیش از حد آن‌ها بپرهیزید

بیشتر بخوانید:

تزریق پنی سیلین و مواردی که باید در رابطه با آن بدانید

حساسیت به پنی سیلین و راههای درمان آن

کشف پنی سیلین توسط الكساندر فلمينگ (1928م)

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (25 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits