دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نفازولین - موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی نفازولین

موارد مصرف قطره نفازولین و عوارض جانبی این دارو

نفازولین - موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی نفازولین
21
زمان مطالعه: 6 دقیقه
درباره ی قطره های چشمی نفازولین بیشتر بدانیم : نفازولین (به انگلیسی: Naphazoline) به صورت مایع، نام مصطلح ۱-نفتیل متیل ۲-هیدروکلرید ایمیدازولین است. این دارو در گروه دارویی-درمانی داروهای مقلد سمپاتیک، ضداحتقان و تنگ کننده عروق چشم طبقه‌بندی می‌شود...

هشدار؛ خطر مصرف خودسرانه قطره‌ چشمی نفازولین

موارد مصرف نفازولین

نفازولین برای تسکین موقت احتقان، خارش و تحریکات خفیف بینی و چشم ناشی از آلرژی به عوامل محیطی، سرماخوردگی، گردو غبار، دود، باد، شناوری، عدسیهای تماسی یا مطالعه و رانندگی زیاد استفاده می‌شود. این دارو برای تخفیف علائم رینیت و سینوزیت نیز بکار می‌رود.

بزرگسالان: یک قطره از محلول نفازولین ۰٫۱ درصد هر ۴–۳ ساعت بر حسب نیاز فرد به داخل کیسهٔ ملتحمه چکانده شود.

مکانیسم اثر نفازولین

یک آمین مقلد سمپاتیک است که با تحریک مستقیم گیرنده‌های آلفای موجود در شریانچه‌ها، موجب تنگ شدن این عروق و رفع احتقان چشم یا بینی می‌گردد.

پیش از مصرف نفازولین

درصورت داشتن هریک از موارد زیر پیش از مصرف دارو پزشک را در جریان بگذارید:

داشتن حساسیت نسبت به نفازولین یا هر یک از مواد موجود در آن : درصورت داشتن حساسیت به داروهای مشابه نفازولین، داروهای دیگر، مواد غذایی و یا سایر مواد. در مورد آلرژی و عالایمی که دارید مانند جوش زدگی، کهیر، خارش، تنگی نفس، خس خس سینه؛ سرفه کردن؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو به پزشک اطلاع دهید.

اگر در طول 14 روز گذشته از داروهای ضد افسردگی مانند ایزوکربوکسازید، فنلزین، ترانیل سیپرومین یا داروهای مورد استفاده برای بیماری پارکینسون مانند سلژیلین یا راساژیلین استفاده کرده اید؛ مصرف نفازولین میتواند باعث فشار خون بالای شدید شود.در مورد تمام داروهایی که مصرف میکنید با پزشک مشورت کنید؛ اعم از داروهای با نسخه یا بدون نیاز به نسخه پزشک، ویتامین ها و محصولات گیاهی. باید اطمینان حاصل کنید که داروهای مصرفی تان با نفازولین تداخل نداشته باشند. بدون مشورت با پزشک میزان مصرف داروها را تغییر ندهید و از شروع یا قطع مصرف دارو ها بصورت خودسرانه اجتناب کنید.

در طول مصرف نفازولین

  • تمام ارائه دهندگان خدمات پزشکی اعم از پرستار و پزشک را از مصرف نفازولین مطلع سازید
  • حین انجام رانندگی یا کارهایی که به دید شفاف نیاز دارند بیشتر احتیاط کنید
  • نفازولین درصورت بلعیده شدن میتواند مضر باشد. اگر این اتفاق برایتان افتاد فورا با پزشک یا فوریت های پزشکی مرتبط با مسمومیت تماس بگیرید
  • درصورتی که باردار هستید، قصد باردار شدن دارید و یا به نوزاد خود شیر میدهید؛ درباره مصرف این دارو در دوران بارداری یا شیردهی با پزشک مشورت کنید.

نحوه مصرف نفازولین

  • نفازولین را دقیقا مطابق دستورات پزشک مصرف کنید و راهنمایی های موجود در بسته بندی دارو را مطالعه کنید.
  • این دارو تنها برای استفاده در چشم ها است.
  • قبل از استفاده دست ها را بشویید.
  • اگر دارو تغییر رنگ داده است از آن استفاده نکنید.
  • درصورت نشت دارو از مخزن آن، کدر شدن رنگ دارو و یا وجود ذراتی در آن؛ از مصرف دارو پرهیز کنید.
  • اگر از لنزهای تماسی استفاده میکنید پیش از مصرف نفازولین آنها را خارج کنید. درمورد قرار دادن مجدد لنز ها در چشم با پزشک مشورت کنید. درصورت تحریک پذیری یا عفونت چشم ها از بازگرداندن لنز ها به داخل چشم خودداری کنید.
  • مراقب باشید سر مخزدن دارو با چشم، پلک و یا سایر سطوح برخورد نکند.
  • سر خود را به عقب بچرخانید و دارو را به داخل چشم بریزید.
  • پس از استفاده، چشم خود را بسته نگه دارید. فشار را روی گوشه داخلی چشم نگه دارید.این کار را برای 1 تا 2 دقیقه انجام دهید. این کار دارو را در چشم شما نگه می دارد.

نفازولین

در صورت فراموش کردن مصرف دارو:

  • اگر به طور منظم از این دارو. استفاده می کنید،
  • به محض متوجه شدن، داروی فراموش شده را مصرف کنید. اگر به نوبت مصرف بعدی دارو زمان اندکی مانده است از مصرف داروی فراموش شده پرهیز کنید. از مصرف داروی اضافی جهت جبران نوبت از دست رفته خودداری کنید.
  • در صورت مصرف بیش از اندازه دارو و یا بلعیدن آن که منجر به اووردوز شود به اورژانس مراجعه کنید.
  • نفازولین اغلب اوقات تنها در مواقع لزوم استفاده میشود و برنامه زمانبندی برای مصرف آن وجود ندارد. از مصرف بیش از اندازه توصیه شده توسط پزشک اجتناب کنید.

عوارض جانبی نفازولین

  • اگرچه نادر است اما برخی افراد با مصرف داروهایی خاص ممکن است عوارض جانبی خطرناکی را تجربه کنند. درصورت داشتن هریک از موارد زیر فورا به مراکز درمانی یا اورژانس مراجعه کنید:
  • علایم واکنش آلرژیک مانند: سرخی، تورم، پوسته پوسته شدن یا تاول زدن پوست همراه با تب یا بدون آن، جوش زدگی، کهیر، خارش، تنگی نفس، مشکل در بلع یا تکلم، خس خس سینه؛ سرفه کردن؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو
  • بروز تغییرات در وضعیت بینایی، درد چشم و یا تحریک پذیری شدید چشم
  • نفازولین میتواند سبب عوارض جانبی دیگری نیز شود.

درصورت ادامه دار بودن هریک از عوارض جانبی زیر به پزشک اطلاع دهید:

  1. بزرگتر شدن مردمک چشم
  2. تحریک پذیری چشم

منع مصرف دارو

گلوکوم زاویه بسته

مصرف این دارو در کودکان و نوزادان توصیه نمی شود .

موارد احتیاط:

پرکاری تیروئید، بیماری قلبی، زیادی فشار خون، دیابت شیرین، بیماران سالخورده.

مصرف نفازولین در بارداری

FDA طبقه بندی:C.

مصرف نفازولین در دوران شیردهی

آلودگی هوا به چشم هم سرایت می کند.آلودگی هوا که به معضل بزرگ کلانشهر ها تبدیل شده است، فقط آثار خود را در قلب و ریه ها بروز نمی دهد، بلکه می تواند منجر به بروز نشانه هایی چون سرخی ، سوزش و حتی عفونت در چشم ها شود؛ یعنی آلودگی هوا می تواند با تحریک چشم ها ایجاد سوزش، قرمزی و اشک ریزش شود.

اما دکتر ریاضی به راهکاری برای محافظت از آسیب پذیری چشم ها در چنین وضعی اشاره می کند و می گوید:

در این حالت بهترین راه، محافظت از چشم ها با قرار نگرفتن در معرض مستقیم آلودگی با امتناع از تردد در شهر طی ساعت ها و روزهای بسیار آلوده است. در مواردی که آلودگی هوا باعث تحریک شدید چشم ها شده باشد، می توان با استفاده از قطره های اشک مصنوعی یا محلول های شست و شو اقدام به شست وشوی چشم کرد. در این حال، استفاده از محلول های بدون نگهدارنده می تواند عوارض کمتری داشته باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (21 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

امیری | ۵ سال پیش
با سلام آیا کسی که سه هفته از مدت عمل prk وی گذشته باشد جهت کاهش حساسیت به مواد آرایشی چشم میتواند از قطره نفازولین استفاده کند یا خیر
0
0

hits