دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مزایای مصرف قرص کلسیم + ویتامین D
76
زمان مطالعه: 7 دقیقه
کمبود کلسیم در بدن که ناشی از عدم دریافت کافی کلسیم از رژیم غذایی است باعث کاهش میزان سطح کلسیم در خون می شود که این موضوع باعث برداشت کلسیم از استخوان و ورود آن به جریان خون می گردد. به همین دلیل مصرف میزان کافی و مناسب کلسیم در همه گروه های سنی...


آشنایی با قرص کلسیم + ویتامین D


قرص کلسیم + ویتامین D حاوی عنصر ضروری کلسیم برای ساخت و حفظ استخوان و دندانهای سالم و قوی در تمامی سنین و مراحل زندگی است.حضور ویتامین D نیز برای جذب کلسیم حیاتی بوده و مصرف آن به عنوان مکمل در شرایطی که حضور در معرض نور آفتاب کاهش می یابد امری ضروری است.

بیش از 99% میزان کلسیم بدن در استخوان ها و دندانها قرار دارد. به علاوه کلسیم در خون ، ماهیچه و سایر بافت ها نیز یافت می شود. کلسیم موجود در استخوان ها می تواند به عنوان ذخیره در مواقع ضروری برای سایر ارگانهای بدن مورد استفاده قرار بگیرد. با افزایش سن میزان کلسیم در بدن کاهش پیدا می کند.همچنین در خانم ها با بالا رفتن سن میزان جذب کلسیم به دلیل کاهش سطح استروژن خون کم می شود.


وجود ویتامین D برای تنظیم مواد معدنی کلسیم و فسفر در بدن لازم است. همچنین ویتامین D نقش مهمی در نگهداری مناسب ساختار استخوان ایفا می کند. مکمل کلسیم به همراه ویتامین D در درمان پوکی استخوان در افراد مسن و پیشگیری از آن در سنین میانسالی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین مصرف این فرآورده در دوران بارداری و شیردهی که نیاز بدن به این عناصر افزایش می یابد، توصیه می شود.تابش کافی نور خورشید به پوست راهی آسان و قابل اعتماد برای دریافت ویتامین D می باشد و از آنجا که این امر در بسیاری از مواقع اتفـاق نمی افتد، مصرف ویتامین D به همراه کلسیم به عنوان مکمل توصیه می شود.


اجزاء و مواد موثره : هر قرص حاوی 500 میلی گرم کلسیم (به صورت کلسیم کربنات) و 200 واحد بین المللی ویتامین D3می باشد.

کلسیم و ویتامین دی


موارد مصرف قرص کلسیم + ویتامین D

  • حفظ استحکام و سلامت استخوان ها و دندان ها
  • استئوپورز (پوکی استخوان)
  • کمبود کلسیم و ویتامینD3

مزایای مصرف قرص کلسیم + ویتامین D

  • کمک به استحکام استخوان ها و دندان ها
  • پیشگیری از پوکی استخوان
  • تنظیم فشارخون و ضربان قلب
  • تامین ماده معدنی مورد نیاز برای افراد دیابتی و مبتلایان به MS
  • کاهش ریسک سرطان
  • درمان کمبود کلسیم

اثرات درمانی و فارماکولوژی قرص کلسیم + ویتامین D


این فرآورده یک مکمل غذایی شامل کلسیم و ویتامین D3 می باشد. کلسیم برای استحکام و سلامت استخوان ها و دندان ها، انقباض عضلات، عملکرد طبیعی قلب و سیستم عصبی و نیز انعقادخون ضروری است. ویتامین د موجود در فرآورده جذب کلسیم را از روده افزایش داده و در ذخیره کلسیم در استخوان ها و نیز حفظ غلظت طبیعی کلسیم در خون نقش مهمی دارد. بنابراین مصرف این فرآورده در افرادی که از طریق رژیم غذایی کلسیم کافی دریافت نمی کنند، افرادی که در معرض کافی تابش نور خورشید نیستند، خانم های باردار و شیرده، نوجوانان، به خصوص دختران، خانم ها در دوران قبل و بعد از یائسگی، سالمندان و بیمارانی که به مدت طولانی تحت درمان با داروهای ضدتشنج و کورتیکواستروییدها هستند، بیماران مبتلا به پوکی ا استخوان، نرمی استخوان (راشیتیسم)، کم کاری غده پاراتیرویید و تتانوس توصیه می شود.


مصرف قرص کلسیم + ویتامین D در بارداری و شیردهی


در دوران بارداری و شیردهی با مشورت پزشک مصرف شود.

عوارض ناشی از کمبود کلسیم و ویتامین D

نیاز بدن انسان به کلسیم بیشتر از سایر مواد معدنی می باشد. حداقل حدود 23% کلسیم در استخوانها و دندانها یافت می شود که باعث ایجاد استحکام و سختی در آنها می گردد. باقی مانده کلسیم موجود در بدن (حدود 4درصد) در خون، عضلات و اعصاب بدن یافت می شود که نقش مهمی را در تنظیم عملکرد فیزیولوژیکی بدن ایفا می نماید.کلسیم نقش مهمی در سلامت استخوان و دندان، پیامدهی سلولها ومتابولیسم پروتئین دارد و در دوران بارداری نقش حیاتی در حفظ سلامت جنین ایفا می کند.

کلسیم عنصری سفید رنگ، نرم و براق می باشد. در بدن انسان کلسیم به صورت ترکیبات مختلفی مانند کربنات کلسیم، فسفات کلسیم و سولفات کلسیم یافت می شود. وجود میزان زیاد چربی، اسید اگزالیک و اسید فیتیک در غذا می تواند از جذب مناسب کلسیم پیشگیری کند. تمامی انواع کلسیم موجود در غذا، قابل جذب و ذخیره این عنصر معدنی علاوه بر وابسته بودن به سایر فاکتورها، به میزان دریافت آن نیزبستکی دارد. به طور معمول جذب این عنصر معدنی از مجاری گوارشی به داخل خون انجام می شود. به طور عمده، میزان جذب این عنصر در دوران رشد سریع که نیاز بدن به مواد معدنی بیشتر می باشد، افزایش می یابد. میزان جذب کلسیم، همچنین وابسته به میزان سلامتی معده، روده، و مصرف مقادیر کافی ویتامین هایی مانند D,C,B12 و فسفر می باشد.


از جمله علایم واضح قابل مشاهده در کمبود کلسیم و ویتامین د تغییراتی است که در اسکلت استخوانی و سیستم های ارتباطی سلولی ایجاد می شود . راشیتیسم کودکان ، استئومالاسی و یا نرم شدن استخوان ها در بزرگسالان ، تاخیر رشد طولی و عرضی استخوانها ، بسته نشدن و یا مستحکم نشدن غضروفها از جمله عوارض استخوانی هستند که نهایتا منجر به تاخیر رشد فیزیکی استخوانها میگردد. بعلاوه استئوپروز و یا پوکی استخوانها غالبا در زنان مسن در اثر افزایش سن و کمبود کلسیم به وجود می آید. در این بیماری استخوانها ضعیف و شکننده می شوند و به آسانی آسیب می بیینند . ورزش ، رژیم غذایی مناسب به همراه مصرف مقدار کافی کلسیم و ویتامین D به سلامت بافتهای استخوانی کمک می نماید.

روش مصرف قرص کلسیم + ویتامین D

  • برای بزرگسالان مصرف 1 قرص ،2 تا 3 بار در روز و همراه غذا توصیه می گردد.
  • مصرف بیش از یک قرص در روز تحت نظر پزشک مجاز می باشد.

تداخلات دارویی قرص کلسیم + ویتامین D


برای جلوگیری از هرگونه تداخل دارویی این قرص را با 1 تا 2 ساعت فاصله از سایر داروها مصرف نمایید.

قرص کلسیم + ویتامین دی


عوارض جانبی قرص کلسیم + ویتامین D


قرص کلسیم + ویتامین D در مقادیر توصیه شده ، معمولا به خوبی تحمل می شود. با مصرف اشکال خوراکی کلسیم احتمال بروز یبوست، نفخ، تهوع و استفراغ وجود دارد.


موارد منع مصرف قرص کلسیم + ویتامین D

  • سابقه حساسیت به کلسیم کربنات و ویتامین D3 بالا بودن میزان کلسیم و ویتامین D3 خون
  • در صورت سابقه وجود سنگ های کلیوی، با مشورت پزشک مصرف شود
  • هشدار مصرف قرص کلسیم + ویتامین D
  • قبل از مصرف این فراورده با پزشک خود مشورت نمایید .
  • خانم های باردار و شیرده قبل از مصرف با پزشک مشورت نمایند.
  • در هنگام افزایش خون و فیبریلاسیون قلبی نباید مصرف شود.
  • در صورت سابقه بیماریهای قلبی، مشکلات گوارشی، افزایش میزان کلسیم خون یا ادرار، اختلال غده پاراتیروئید، بیماریهای کلیوی و سنگ کلیه پزشک را مطلع نمایید.

چه افرادی به میزان بیشتری از مکملهای حاوی کلسیم نیاز دارند؟

به یاد داشته باشید که کلسیم در بدن انسان تاثیرات مفید فراوانی داشته و هر فردی در هر سنی به آن نیاز پیدا می کند.

  • نوزادان و کودکان
  • خانمهای باردار و شیرده
  • افرادیکه دچار سوء تغذیه می باشند
  • بزرگسالان
  • افرادیکه دارای مشکلات عصبی هستند
  • گیاه خواران

شرایط نگهداری قرص کلسیم + ویتامین D


در دمای کمتر از 30 درجه سانتیگراد، دور از نور و رطوبت نگهداری شود.

بیشتر بخوانید:

خطرات جدی کمبود ویتامین D در بدن چیست؟

چگونه بفهمیم کمبود ویتامین D داریم؟

ویتامین D و فواید آن



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (76 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits