دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
قرص کلیمادینون مخصوص دوران یائسگی
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
قرص کلیمادینون یک فرآورده دارویی گیاهی است که برای درمان مشکلات دوران یائسگی نظیر گر گرفتگی و تعریق بیش از حد استفاده می شود

موارد مصرف قرص کلیمادینون برای مشکلات دوران یائسگی

قرص کلیمادینون یک فرآورده دارویی گیاهی است که برای درمان مشکلات دوران یائسگی نظیر گر گرفتگی و تعریق بیش از حد استفاده می شود. برای درمان این مشکلات داروی گیاهی کلیمادینون با تاثیرات اثبات شده خود می تواند در درمان علایم فوق الذکر بسیار موثر باشد. کلیمادینون از عصاره خشک از ریزوم گیاه کوهوش سیاه(سیمی سیفوگا) تهیه شده است. فرآورده کلیمادینون فاقد گلوتن می باشد.

ترکیبات قرص کلیمادینون

ماده موثره: 2.8 میلی گرم عصاره خشک از ریزوم گیاه کوهوش سیاه (سیمی سیفوگا).مواد جانبی: لاکتوز مونوهیدرات، منیزیم استئارات، تالک، ترکیبات رنگ دهنده و غیره...

ویژگی های قرص کلیمادینون

درمان مشکلات دوران یائسگی مانند گر گرفتگی، تعریق بیش از حد، اختلالات و تغییرات روحی

نحوه استفاده قرص کلیمادینون

روزانه 2 بار، هر بار 1 قرص کلیمادینون مصرف شود. (1 قرص صبح و 1 قرص عصر).
همواره کلیمادینون را در زمان معین و یکسانی از روز مصرف کنید (صبح و عصر). قرص را با مقدار کافی مایعات مصرف نموده و آن را به صورت کامل بلعیده و نجوید. در ارتباط با مصرف کلیمادینون با غذا و آب، هیچ احتیاط خاصی نیاز نیست.

کلیمادینون

طول دوره مصرف قرص کلیمادینون

  • درصورتی که اختلالات و مشکلات شما با مصرف کلیمادینون باقی ماند، با پزشک و یا داروساز خود مشورت نمایید.
  • بدون مشورت با پزشک کلیمادینون را بیش از 6 ماه مصرف نکنید.
  • در صورتی که احساس می کنید اثرات کلیمادینون بسیار قوی و یا بسیار ضعیف است با پزشک و یا داروساز مشورت نمایید.

مزایای مصرف قرص کلیمادینون


فاز تغییرات هورمونی در طول زندگی بانوان که تحت عنوان دوران یائسگی نامیده می شود، می تواند با برخی علائم شایع و معمول همراه باشد. شایعترین این علائم شامل گرگرفتگی، تعریق، سر درد، تپش قلب، عصبانیت، اختلالات خواب و نوسانات حالات روحی است.

علت این عارضه کاهش عملکرد تخمدان ها است که سازنده هورمون های استروژن و پروژسترون می باشند. افت غلظت این هورمون ها در خون موجب تضعیف و از بین رفتن فیدبک های می شود که به مراکز کنترل در مغز مخابره می شوند. این مناطق در مغز منجر به ترشح هورمون هایی شده که باعث تحریک عملکرد تخمدان ها می شود. در حالیکه تخمدان ها دیگر قادر به پاسخ دهی کاملی نیستند. افزایش غلظت هورمون هایی که باعث تحریک تخمدان ها می شوند علت گرگرفتگی و حملات تعریقی است. سایر مشکلات دوران یائسگی که در بالا ذکر شد، گاهاً در بانوان در سنین باروری در زمانی که عملکرد تخمدان ها معیوب باشد نیز دیده می شود. منشا این اختلالات، به هم خوردن تعادل هورمون های تخمدان است. اگرچه مشخص است که شکایات دوران یائسگی با کاهش تولید هورمون های تخمدان آغاز می شود، اما این مسئله همیشه نشانگر ضرورت درمان با هورمون های صناعی نیست. کلیمادینون می تواند به عنوان یک فرآورده دارویی گیاهی بدست آمده از گیاه کوهوش سیاه در این موارد استفاده شود. اثرگذاری این دارو به سرعت اتفاق نمی افتد. معمولاً اولین اثرات درمانی پس از گذشت 2 هفته از آغاز درمان نمایان می شوند. عصاره خشک ریزوم گیاه کوهوش سیاه عصاره ویژه ای است که توسط شرکت بیونوریکا کشور آلمان تولید می شود و تنها در کلیمادینون وجود دارد. ایمنی و اثربخشی این عصاره خاص به صورت علمی ثابت شده است. نتایج حاصل از این مطالعات قابل تعمیم به سایر ترکیبات که حاوی کوهوش سیاه هستند، نمی باشد.طول دوره درمان باید توسط پزشک تجویز کننده درمان تعیین شود.

کلیمادینون یک فرآورده دارویی گیاهی است که برای درمان مشکلات دوران یائسگی نظیر گر گرفتگی و تعریق بیش از حد استفاده می شود.

  • این فرآورده دارویی حاوی لاکتوز است، بنابراین در صورتی که می دانید دچار عدم تحمل به برخی قندها هستید، قبل از مصرف کلیمادینون با پزشک خود مشورت کنید.
  • نکته برای افراد دیابتی: یک تک دوز فرآورده دارویی حاوی میانگین 0.01 واحد معادل کربوهیدراتی (CEU) می باشد.

مصرف بیش از حد مجاز کلیمادینون

تا کنون هیچ موردی از مصرف بیش از حد مجاز کلیمادینون گزارش نشده است. در صورتی که بیش از دوز پیشنهادی از کلیمادینون استفاده کردید، پزشک خود را مطلع سازید تا در صورت نیاز تصمیمات و اقدامات لازم را اتخاذ نماید.

فراموش کردن مصرف کلیمادینون

چنانچه مصرف یک دوز را فراموش کردید، به منظور جبران دوز فراموش شده در نوبت بعدی مصرف دارو دو دوز دریافت نکنید.

قطع مصرف کلیمادینون

به طور کلی احتیاطات خاصی در هنگام قطع مصرف کلیمادینون وجود ندارد. در صورتی که در مورد استفاده از این دارو سوالات بیشتری دارید، با پزشک و یا دکتر داروساز مشورت نمایید.

قرص کلیمادینون

هشدار مصرف قرص کلیمادینون

در صورت وجود آسیب های کبدی، پیش از استفاده از کلیمادینون با پزشک خود مشورت کنید. در صورت مشاهده اولین نشانه های آسیب کبدی نظیر خستگی، کاهش اشتها، زرد شدن پوست و چشم ها، درد شدید قسمت فوقانی شکم همراه با احساس تهوع، استفراغ و یا ادرار تیره رنگ، مصرف کلیمادینون را قطع کرده و در اسرع وقت با پزشک خود مشورت نمایید.

در مواردی نظیر خونریزی های نامنظم و یا ممتد قاعدگی، همچنین در اختلالات و مشکلاتی که به صورت طولانی مدت بوده و یا با دلیل غیر مشخصی هستند و یا مشکلاتی که به تازگی اتفاق افتاده اند با پزشک مشورت کنید، چرا که ممکن است این حالات مربوط به بیماری هایی باشد که نیازمند توجهات و اقدامات پزشکی مخصوص به خود است.

  • کلیمادینون را بدون مشورت با پزشک به صورت همزمان با استروژن ها مصرف نکنید.
  • چنانچه تحت درمان سرطان سینه و یا سایر تومورهای وابسته به هورمون بوده اید و یا قرار است تحت درمان قرار بگیرید، قبل از مشاوره پزشکی از کلیمادینون استفاده نکنید.
  • در صورت بدتر شدن علائم در زمان استفاده از کلیمادینون، با پزشک و یا داروساز مشورت نمایید.

تداخلات دارویی کلیمادینون

در مصرف همزمان کلیمادینون با سایر داروها، تداخل شناخته شده ای وجود ندارد. با این حال پزشک یا داروساز را از سوابق مصرف دارویی خود مطلع نمایید.

مصرف در بارداری، شیردهی و باروری:

  • ایمنی قرص کلیمادینون در دوران بارداری و شیردهی اثبات نشده است، بنابراین به علت عدم وجود اطلاعات کافی، مصرف کلیمادینون در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی گردد.
  • بانوان در سنین باروری در طی درمان با کلیمادینون باید از روش های موثر پیشگیری از بارداری استفاده کنند.

رانندگی و کار با ماشین آلات

تاکنون در ارتباط با اثر نامطوب قرص کلیمادینون بر توانایی رانندگی و استفاده از ماشین آلات مورد خاصی گزارش نشده است.

عوارض جانبی احتمالی قرص کلیمادینون

همانند سایر داروها، کلیمادینون نیز می تواند منجر به ایجاد عوارض جانبی شود. اگرچه این عوارض در همه افراد بروز نخواهد کرد.
آسیب کبدی شامل هپاتیت، زردی، اختلال و نوسان در تست های عملکرد کبدی که می تواند به علت استفاده از فرآورده های حاوی کوهوش سیاه (سیمس سیفوگا) باشد. واکنش های پوستی نظیر کهیر، خارش، اگزما و همچنین تورم صورت، ادم محیطی و مشکلات گوارشی نظیر اختلالات سو هاضمه و اسهال نیز گزارش شده است.

شرایط نگهداری قرص کلیمادینون

  • دارو را در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.
  • دارو را دور از دید و دسترس کودکان قرار دهید.
  • به منظور حفاظت دارو از نور و رطوبت، بلیستر دارو را در جعبه آن نگهداری نمایید.
  • دارو را پس از سپری شدن تاریخ انقضای دارو که بر روی جعبه و بلیستر دارو درج شده است، مصرف نکنید.
  • تاریخ انقضا به آخرین روز آن ماه مربوط می شود.

divider

بیشتر بخوانید:

درمان یائسگی با داروی جدید (پاوی نتانت Pavinetant )

مقابله و پیشگیری از یائسگی زودرس

زمان یائسگی در زنان چه موقع است؟چگونه باید با یائسگی کنار آمد؟

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits