دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با شربت تریاک OT بیشتر آشنا شوید
160
زمان مطالعه: 8 دقیقه
شربت تریاک OT یکی از داروهای گیاهی ساخته شده الکلی است که شامل حدود ۱۰٪ پودر تریاک، معادل ۱٪ مرفین است.

شربت تریاک OT چیست؟

شربت تریاک OT یا ( opium tincture ) در سال ۱۳۹۰ توسط مرکز ملی مطالعات اعتیاد ایران با همکاری جمعیت احیای انسانی کنگره ۶۰ (درمان اعتیاد( پروتکل درمان اعتیاد با داروهای آگونیست را اجرا کرد که در طی چند مرحله و با موفقیت ۵۰۰۰ مصرف‌کننده مواد مخدر افیونی با روش DST و داروی شربت تریاک در طی ۱۱ ماه به درمان کامل رسیدند. هم اکنون در ایران کلینیک‌های درمان اعتیاد در کنار متادون، شربت تریاک را به عنوان داروی درمانی معتادان استفاده می‌شود. بر اساس آمارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران و نیز آمار رهایی‌های کنگره ۶۰ از ابتدای سال ۱۳۹۳ تاکنون در مجموع ۱۲۱۹ نفر آقا و خانم با روش کاهش تدریجی DST و داروی شربت تریاک موفق به درمان اعتیاد خود در کنگره ۶۰ شده‌اند.

تاریخچه مصرف شربت تریاک OT

شربت تریاک (Laudanum) یکی از داروهای گیاهی ساخته شده الکلی است که شامل حدود ۱۰٪ پودر تریاک، معادل ۱٪ مرفین است. رنگ آن قرمز مایل به قهوه‌ای بوده و طعم آن بسیار تلخ است. شربت تریاک شامل تمامی آلکالوئیدهای تریاک، مرفین و کدئین می‌شود.به دلیل غلظت مرفین بالا، مخلوط افیون به عنوان یک ماده مخدر نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته ‌است، در طول تاریخ این ماده برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به ویژه ضد درد و سرفه مورد استفاده بوده‌ است. از آنجاییکه این شربت تمامی آلکالوئیدهای تریاک را دارا می‌باشد به نام تریاک کامل نیز شناخته می‌شود. لادانوم به صورت دارو در آمریکا و در انگلستان توسط پزشکان تجویز می‌شود. هرچند مصرف این دارو اکنون محدود به کنترل و درمان بیماری اسهال، کم کردن درد و کم کردن اثرات قطع مصرف در نوزادان به دنیا آمده از مادران مصرف‌کننده هروئین و دیگر مواد مخدر است. سازمان غذا و دارو اخیراً اعلام کرده‌ است که میزان در دسترس بودن داروی اپیوم تینکچر در آمریکا دچار مخاطره شده‌ است.

شربت تریاک یکی از قوی‌ترین داروهای خوراکی مشتق از مرفین است که امروزه به عنوان داروی تجویزی مورد استفاده است. به علت قوی بودن این محلول میزان (مصرف بیش از حد) در اثر استفاده زیاد از دارو گزارش شده‌ است. مصرف ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلی‌گرم مرفین برای یک شخص سالم که وابستگی جسمانی به مصرف مواد افیونی ندارد اثر کشنده دارد. مصرف بیش از حد این شربت به شدت اعتیاد آورتر از تریاک می‌باشد.

شربت تریاک

مزایای مصرف شربت تریاک OT

یکی از نکات مثبت شربت تریاک این است که معتادان به مواد افیونی خیلی راحت به مصرف این ماده منتقل می‌شوند و چون شناخت کاملی از این ماده دارند از مصرف آن احساس رضایت می‌کنند، به همین علت ماندگاری روی این ماده برای این معتادان بالاست و قطعاً زمانی که این ماده عرضه شود، تعداد زیادی از معتادان علاقه‌مند خواهند بود که آن را مصرف کنند و روی این درمان می‌مانند. نکته مثبت دیگر شربت تریاک این است که تنظیم دوز مصرف آن خیلی راحت است، طول عمر، خواص ماده و عوارض آن خیلی شبیه ماده تریاک است به همین علت اکثر معتادان با آن آشنا هستند، ضمن اینکه عوارض جانبی متادون مثل خواب آوری را ندارد. اگر چه گروه هدف متادون، معتادان تزریقی و گروه هدف شربت تریاک معتادان به تریاک است.

مکانیسم اثر شربت تریاک OT

اثر کلی شربت اپیوم OT در عملکرد هماهنگ آلکالوئیدهای مختلف با اثرات مختلف است در حالی که تجربه ثابت کرده الکالوئیدها به تنهایی چنین عملکردی ندارند .

ترکیبات شربت OT اثرات متقابل کاهنده و فزاینده بر یکدیگر دارند و یکدیگر را تعدیل می کنند و همین مساله باعث شده که OT خواص درمانی بسیار پیچیده و بی نظیری داشته باشد بدون آنکه عارضه منفی به جای بگذارد در حالی که هیچکدام از ترکیبات اپیوم به تنهایی چنین خاصیتی را ندارد .

این دارو را می توان مولتی دارو یاد کرد به این دلیل که این ماده از ترکیبات دارویی بسیاری تشکیل شده است که هر یک می تواند نقش درمانی خاصی را دربازسازی سیستم های تخریب شده داشته باشد .

بیماری اعتیاد از نظر تشکیلات هلال (سروج) در سه بخش ناقل های عصبی و هورمون های درون ریز وبرون ریز تخریب ایجاد کرده وهماهنگی این سه بخش را در به تعادل رساندن فرد مصرف کننده مختل می نماید .

رفتارها وحالت های ارادی وغیر ارادی در انسان مرتبط به هماهنگ بودن این سه بخش می باشد. همانطور که می دانیم در بدن انسان مواد شبه افیونی (مخدرهای طبیعی) تولید می شود که به هماهنگ بودن سه بخش ارتباط دارد با توجه به ناشناخته بودن عملکرد فوق در بیماری اعتیاد وناشناخته ماندن آن از دید جامعه پزشکی می بایست تحقیقات میدانی بسیاری در رابطه با این عملکرد هماهنگی سه بخش فوق بوجود آید تا شناخته شود.

بخش عصبی مربوط به ناقل های عصبی و نور ترانسمیترها بوده که در فضای بین سیناپسی عمل می کند.

بخش هورمونی که شامل دو قسمت می باشد. 1- هورمون های درون ریز و 2- هورمون های برون ریز

هورمون های درون ریز بخشی از هورمون ها می باشند که مستقیما وارد گردش خون می شوند و خود را به بافت های هدف نزدیک کرده و نیاز این بافت ها را تامین می نمایند که بخشی از این هدف عملکرد هورمون های برون ریز می باشند.

حال سوال این است که چرا اپیوم یا اپیوم تینکچر بسیار هماهنگ با سیستم های فوق عمل می کند وچرا بیماری اعتیاد نسبت هر نوع موادی را به خوبی درمان می نماید .

تا به امروز مشخص شده است ساختار سیستم ها در گیاهان ، جانوران وانسان شباهت هایی دارند وبه همین دلیل این اپیوم گیاهی با ترکیبات دارویی که خود شباهت شیمیایی به مواد شبه افیونی تولیدی انسان را دارد درمان را پیش می برد.

داروهای زیادی تا به حال برای درمان اعتیال تولید شده واستفاده گردیده و موفق نبوده و حتی خود معضلی شده برای مصرف کنندگان .

ترکیبات متنوع گیاه خشخاش با عملکرد هماهنگ باعث پیشبرد درمان است ووجه تمایز با داروهای دیگر دارد ما می دانیم داروی شیمیایی با داروی گیاهی تفاوت هایی دارد داروی شیمیایی محصول لابراتواری است ومواد از جایی استخراج وساخته شده وترکیب طبیعی خود را از دست داده است اما ترکیبات دارویی گیاهی مانند اپیوم و داروهایی از این دسته خالص می باشد زیرا تغییری در ساختار آنها ایجاد نشده است .

در اپیوم (تریاک) بیش از 25 نوع آلکالوئید دارویی واسیدهای مختلف مواد قندی وصمغ و... در کنار هم قرار گرفته اند و تواما عملکرد هماهنگ را دنبال می کنند هر یک وظیفه خاص خود را انجام می دهند و مجموعه بسیار متعادل وهماهنگ است .

اگر بخواهیم یکی از این آلکلوئیدها را خارج کنیم داروی اپیوم تاثیر اولیه را نخواهد داشت به همین دلیل ممکن است مرفین یا کدئین که از ترکیبات اپیوم می باشند به تنهایی عوارضی داشته باشند اما در داروی اپیوم عوارض آنها به حداقل می رسد چرا که این ترکیبات در کنار هم یکدیگر را کامل می کنند (نکته مهم)

آلکالوئیدهای موجود در اپیوم اختلاف بسیاری در اثراتش دارند ممکن است یک نوع آلکالوئید گیرنده ناقل های عصبی را تحریک ودیگری آدرنالین را افزایش دهد وآلکالوئید دیگر آن را کاهش دهد. مهمترین نکته آلکالوئیدها این است که اکثر آلکالوئید های دیگر را تعدیل و مازاد یکدیگر را خنثی می کند. یکی دوپامین را افزایش و دیگری ترشح دوپامین را مهار می کند.

ترکیبات اپیوم طبق تحقیقات انجام شده شامل ترکیبات شیمیایی درهم و مواد مختلف است .میزان آلکالوئیدها و مواد شیمیایی اپیوم به روش تهیه آن در نواحی مختلف بستگی دارد. اپییوم علاوه بر آلکالوئیدهای موثر دارویی دارای پرسیلاژ- پکتین- مواد آلبومینوئیدی –کائوچو – رزین واملاح معدنی – کلسیم – منیزیوم و پتاسیوم –به حالت سولفات ها وفسفات ها و... ومواد قندی دارای اسید کلنیک واسید لاکتیک ومواد خنثی نظیر مکونین و پروفیروزین وغیره می باشد .این ترکیبات سه چهارم وزن اپیوم را تشکیل می دهند و یک چهارم باقی مانده اجزای فعالی هستند که خواص درمانی دارند به اجزا فعال آلکالوئید گفته می شود. آلکالوئید ها جزیی از مجموعه می باشند که خواص درمانی دارد اما ترکیبات ممکن است خواص دارویی خاص وشناخته شده ای نباشد.

اپیوم

ترکیبات موجود در شربت تریاک OT

تعداد زیادی آلکالوئید در شربت اپیوم تینکچر وجود دارد این شربت توسط مرکز مطالعات اعتیاد وابسته به دانشگاه علوم پزشکی پس از تحقیقات طولانی درست تولید ودر دسترس بیماران مصرف کننده می باشد که حدود 25 نوع آلکالوئید دارویی و درصد آلکالوئید در دارو با یکدیگر متفاوت است وبعضی بیشتر وبعضی کمتر است وزن آلکالوئید حدود 25 درصد اپیوم را تشکیل می دهد.

موسیلین ، نوسکاتین ، کدئین ، پاپاوارین ، تبائین ، آلوکریتیوئین ،بربرین ، کانادین ، کوپتیسین وغیره . به همین دلیل دارویی که هم اکنون تحت عنوان اپیوم تینکچر یا شربت تریاک OT در اختیار ماست باعث شده تمام ترکیبات وآلکالوئیدها به صورت کامل ودر هم حل شده بهترین – ارزان ترین – تنهاترین – سالمترین – بی خطرترین و قوی ترین داروی درمان اعتیاد به هر نوع مواد مخدر باشد.

divider

بیشتر بخوانید:

معرفی شربت آیرون پلاس

آشنایی با شربت معده گاویسکون و عوارض آن

معرفی مزایای مصرف شربت ویتان (Vitane)

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (160 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱۰ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سعید | ۳ ماه پیش
سلام آیا برای رهایی از قرص B2هم میشه مصرف کرد؟
0
0
رحيم | ۶ ماه پیش
قبلا۵لتخبدممحه
0
0
ناشناش | ۳ سال پیش
من شربت اپیوم مصرف میکنم ،امروزکه ازکلینیک شربت گرفتم ومصرف کردم بوی ماده شیمایی نفتالین حالم رابهم زد،ضمناساخت شرکت (فاران شیمی)است نفتالین سلولهارانابودمی
کندوسرطان زاست،خلاصه خیلی نکران هستم ونمیدانم میخواهندباماچکا
رکنند؟ توروخدابه مابیماران رحم کنید وبرای ماوخانوادهامان بدبختی ومصبیت بدترازاین درست نکنید
14
30
احمد | ۳ سال پیش
عالی است..
2
17
حسین | ۴ سال پیش
سلام‌خدمت همه دوستان عزیز.
دوستان از کجا میشه تهیه کرد من واقعا نیازدارم.
اگه‌برای سرخوشی باشه طرف میره پنج تومن میده یه گرم خود جنس رو میگیره ولی کسی که میخواد هزینه کنه برای شربت میخاد که رهایی پیدا کنه از این مشکل و معضل خانمان سوز موافق هستین؟؟
لطفا کمک کنید.با تشکر
به امید روزی که‌همه در سلامت کامل زندگی سالمی داشته باشند
4
28
علی | ۴ سال پیش
به من واقعا جواب داد اما چیزی. که خیلی بیشتر از شربت کمکم کرد کنگره 60 بود .با تشکر از اقای حسین دژکام تاسیس کننه کنگره 60
3
48
پاسخ ها:
عادل | ۳ سال پیش
داداش قیمت شربته چنده؟
چند سی سی توشه؟
5
15
وحید | ۴ ماه پیش
واقعا خوبه جواب گرفتم باید بری کنگره ۶۰
0
9
حمید | ۴ سال پیش
اعتیاد شدید میاره به این دارو مفت نمی ارزد
34
14
پاسخ ها:
عمورولی | ۴ سال پیش
بهترین دارو هست برای جایگزین مواد مخدر آشغال
9
48

hits