دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با موارد مصرف شربت Flagyl
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
شربت Flagyl یا مترونیدازول یک آنتی بیوتیک پر مصرف برای درمان و پیشگیری عفونت هایی است که عامل بیماری زای آنها یک باکتری بی هوازی یا پروتوزوآ است

معرفی شربت Flagyl و عوارض جانبی آن

Flagyl نام تجاری مترونیدازول است که یک آنتی بیوتیک پر مصرف برای درمان و پیشگیری عفونت های متنوعی است که عامل بیماری زای آنها یک باکتری بی هوازی یا پروتوزوآ است. این باکتری ها معمولاً در فضای داخلی و بسته بدن که اکسیژن وجود ندارد (مانند لثه، حفره لگنی و شکمی مانند روده ها) ایجاد عفونت می کنند.

مترونیدازول معمولاً جهت درمان عفونت های تناسلی(واژینال) بانوان که ناشی از باکتری باشد تجویز می شود اما این بدین معنی که هر نوع عفونت در واژن با مترونیدازول قابل درمان می باشد نیست.همچنین به عنوان پیشگیری از عفونت، پیش از جراحی های تناسلی و شکمی تجویز می شود.از مزایای مترونیدازول مناسب بودن آن برای افرادی است که به پنی سیلین ها حساسیت دارند. این دارو در ایران به صورت قرص خوراکی و سوسپانسیون، ژل و شیاف واژینال، ویال تزریقی و کیسه آماده ی تزریق و ژل موضعی موجود است.

مکانیسم اثر شربت Flagyl

شربت Flagyl یا مترونیدازول پس از جذب در سلول، تحت واکنش‌های درون سلولی احیاشده و به متابولیت‌های سمی تبدیل می‌گردد. متابولیت‌های مترونیدازول سبب آسیب DNA سلولی می‌شوند. از آنجا که واکنشهای احیای مربوط به تولید این متابولیت‌ها تنها درسلولهای بی هوازی رخ می‌دهند، سلول‌های انسان و باکتری‌های هوازی تا حد زیادی از آسیب مصونند.

فارماکوکینتیک شربت Flagyl

جذب: حدود 80 درصد داروی خوراکی جذب می‌ شود. غذا سرعت جذب را به تأخیر می‌ اندازد اما در مقدار جذب تأثیری ندارد.
پخش: در اکثر بافتها و مایعات بدن، از جمله مایع مغزی ـ نخاعی (CSF)، استخوان، صفرا، بزاق، مایعات جنبی و صفاقی، ترشحات مهبلی، مایع منی، مایع گوش میانی و آبسه‌های مغزی و کبدی انتشار می‌ یابد. غلظت CSF در بیماران مبتلا به التهاب مننژ به غلظت سرمی نزدیک می‌ شود، ولی غلظت آن در بیمارانی که التهاب مننژ ندارند، حدود 50 درصد غلظت سرمی می‌ رسد. کمتر از 20 درصد به پروتئینهای پلاسما پیوند می‌ یابد. به راحتی از جفت عبور می‌ کند.
متابولیسم: مترونیدازول به یک متابولیت فعال (2 ـ هیدورکسی متیل) و همچنین به متابولیتهای دیگر متابولیزه می‌ شود.


دفع: حدود 80 ـ 60 درصد دارو به صورت تغییر نیافته یا متابولیتهای آن دفع می‌ شود. حدود 20 درصد مترونیدازول به صورت تغییر نیافته از طریق ادرار دفع می‌ شود. حدود 15ـ6 درصد دارو از طریق مدفوع دفع می‌ شود. نیمه عمر مترونیدازول در بزرگسالان دارای کلیه سالم 8ـ6 ساعت است.

در بیماران مبتلا به عیب کار کبد، ممکن است نیمه عمر دارو طولانی شود. این دارو در شیر ترشح می‌ شود.

شربت فلاچیل

توصیه هایی در رابطه با مصرف شربت Flagyl

  • در صورت بارداری یا قصد باردار شدن و شیردهی، مشکلات کبدی، خونی و سابقه ی حساسیت دارویی حتما پزشک خودرا مطلع کنید.
  • مصرف الکل در مدت درمان با شربت Flagyl یا مترونیدازول ممنوع می باشد.
  • از آنجاییکه شربت Flagyl یا مترونیدازول می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.

مصرف شربت Flagyl در دوران بارداری

شربت Flagyl یا مترونیدازول در دوران بارداری برای جنین مضر است و در صورتی که بارداری هستید و یا قصد حاملگی دارید ، قبل از مصرف مترونیدازول با پزشک مشورت کنید.

مصرف مترونیدازول در زمان حاملگی بستگی به شرایط شما و عفونت دارد . وجود عفونت در دوران بارداری برای جنین و مادر بسیار مضر است . اگر پزشک تشخیص دهد که فواید مصرف مترونیدازول در دوران بارداری برای درمان عفونت باکتریایی ، بیشتر از عوارض آن است ، این دارو را برای شما تجویز خواهد کرد . در زمان مصرف این دارو بهتر است مقدار زیادی آب مصرف کنید .

عوارض شایع شربت Flagyl

  • احساس خستگی، تهوع و استفراغ از عوارض شایع دارو می باشد که با مصرف غذاهای ساده و سبک و مصرف دارو همراه میان وعده سبک یا پس از غذا کمتر می شود.
  • این دارو باعث احساس تغییر مزه ها در دهان، تیره شدن زبان و احساس طعم فلزی در دهان و زخم دهانی می شود که با اتمام دوره ی درمان دارو برطرف می شوند.با این حال می توانید از دهان شویه های غیر الکلی برای کاهش این علائم استفاده نمایید.
  • کاهش اشتها نیز یکی از علائم مصرف شربت Flagyl می باشد.

تداخلات دارویی شربت Flagyl

  • اثر وارفارین درصورت مصرف همزمان با این دارو ممکن است افزایش یابد.
  • مترونیدازول متابولیسم فنی توئین را مهار می‌کنند و غلظت پلاسمایی این دارو را افزایش می‌دهند.
  • فنوباربیتال، متابولیسم مترونیدازول را افزایش و غلظت پلاسمایی آن را کاهش می‌دهد.
  • مترونیدازول متابولیسم فلوئورواوراسیل را مهار می‌کند و احتمال مسمومیت با لیتیم با مصرف همزمان مترونیدازول گزارش شده‌است.
  • واکنش شبه دی سولفیرام با مصرف همزمان مترونیدازول و فراورده‌های حاوی الکل ممکن است بروز کند.

شرایط نگهداری شربت Flagyl

  • در صورتی که فرم سوسپانسیون برای شما تجویز شده است، دارو را طبق دستورالعمل موجود در بسته ی دارو، با آب جوشیده ی سرد شده تهیه کنید و دارو را قبل از مصرف خوب تکان دهید و حداکثر تا 14 روز در یخچال نگهداری کنید.
  • شربت Flagyl یا مترونیدازول به مدت سه شبانه روز قابل نگهداری در دمای معمولی است.

divider

بیشتر بخوانید:

مزایای مصرف شربت کلسی رام (calciram)

همه چیز در مورد شربت آزیترومایسین

موارد مصرف و عوارض شربت سودوافدرین(Pseudoephedrine)

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits