دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
داکسی سایکلین | داکسی سایکلین چه کاربردی دارد ؟

موارد مصرف قرص داکسی سایکلین و عوارض جانبی این دارو

داکسی سایکلین | داکسی سایکلین چه کاربردی دارد ؟
36
زمان مطالعه: 7 دقیقه
داکسی سیکلین یا داکسی سایکلین : داکسی سایکلین (Doxycycline) نوعی آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت‌های باکتریایی است. حالت تهوع، اسهال و زخم دهان از عوارض قرص داکسی سایکلین است.

داکسی سایکلین (Doxycycline) چیست و عوارض مصرف ان کدام است؟

معرفی کامل داروی آنتی بیوتیک داکسی سایکلین (doxycycline)

داکسی سایکلین (Doxycycline) نوعی آنتی‌بیوتیک از دسته تتراسایکلین می‌باشد. این دارو یک داروی ضد باکتریایی رایج می‌باشد که برای درمان عفونت‌های گوناگون از قبیل آکنه (جوش )، عفونت گوش میانی ، سایر عفونت‌های پوست و بافت نرم ، برونشیت ، سینوزیت ، سینه پهلو ، عفونت‌های دستگاه ادراری و نیز عفونت‌های کلامیدیایی ، سیفلیس ، و گنوره‌ای استفاده می‌شود. به خاطر داشته باشید که این دارو تنها برای درمان عفونت‌های باکتریایی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و در درمان عفونت‌های ویروسی نظیر آنفولانزا و سرماخوردگی بی‌تأثیر می‌باشد.

داروی داکسی سایکلین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟

چه داروهایی را نباید به طور همزمان با داروی داکسی سایکلین مصرف کرد؟

نحوه ی مصرف داکسی سایکلین

اگر قرار است دارو را روزی ۲ بار مصرف کنید، باید هر ۱۲ ساعت مصرف شود. همچنین دارو باید سر وقت و به طور کامل مصرف شود، حتی اگر احساس بهبودی دارید. چنانچه پیش از اتمام دارو، مصرف آن را قطع کنید علایم‌تان ممکن است عود کند. داکسی سایکلین را می‌توان با شکم خالی (یک ساعت قبل یا ۲ ساعت پس از غذا) یا با غذا مصرف کرد. مصرف ۲ لیوان کامل آب بعد از خوردن دارو توصیه می‌شود.

توجه داشته باشید که آنتی بیوتیک‌ها زمانی بهترین اثر را می‌کنند که به موقع و سر ساعت مصرف گردند. بنابراین برای کاهش احتمال فراموشی ساعت مشخصی در روز را برای مصرف داروی خود تعیین کنید که کمتر فراموش کنید. اما چنانچه در هر صورت یک نوبت را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید دارو را مصرف کنید. البته اگر تقریبا موقع نوبت بعدی رسیده است نوبت فراموش شده را رها کرده و به برنامه دارویی معمولتان باز گشته و مقدار دارو را دو برابر نکنید.

نکات مهمی که قبل از مصرف داکسی سایکلین باید رعایت کرد

اگر نسبت به داکسی سایکلین یا هر گونه آنتی‌بیوتیک های از نوع تتراسایکلین (از جمله: دمیکلوسایکلین، مینوسایکلین، تتراسایکلین یا تایگوسایکلین) حساسیت دارید، نباید از داروی مورد نظر استفاده نمائید.

برای اطمینان از اینکه مصرف داروی مورد نظر برای شما خطراتی را در پی ندارد، اگر تا کنون موارد زیر را داشته‌اید، به دکتر خود اطلاع دهید:

  • بیماری کبدی
  • بیماری کلیوی
  • آسم یا حساسیت به سولفیت‌ها
  • افزایش فشار درون جمجمه‌ی سرتان

اگر همچنین از داروهای ایزوترتینوئین، داروهای تشنج، یا داروهای رقیق کننده‌ی خون مثل وارفارین استفاده می‌نمائید؛در صورتی که از داروی داکسی سایکلین برای درمان سوزاک استفاده می‌کنید، ممکن است دکتر شما آزمایشاتی را برای اطمینان از اینکه به بیماری سیفلیس، یا سایر بیماری‌های واگیردارِ مقاربتی نیز دچار نیستید، برایتان تجویز کند.داروی داکسی سایکلین (doxycycline)، یک داروی آنتی‌بیوتیک از نوع تتراسایکلین است.

مصرف داکسی سایکلین در دوران بارداری

مصرف این دارو در دوران بارداری، ممکن است بر روی دندان‌ها و رشد استخوان‌های نوزاد (در آینده) تاثیر بگذارد. مصرف داکسی سایکلین در نیمه‌ی دوم بارداری، می‌تواند باعث ایجاد تغییر رنگ‌ دائمی دندان‌های کودک در آینده شود. اگر در دوره مصرف این دارو باردار هستید و یا باردار شدید، به دکتر خود اطلاع دهید.مصرف داروی مورد نظر، باعث کاهش تاثیر قرص‌های ضدبارداری می‌شود. در مورد نحوه‌ی استفاده از سایر روش‌های پیشگیرنده‌ی بارداری (استفاده از کاندوم، دیافراگم و غیره) از دکتر خود سوال کنید.

مصرف داکسی سایکلین در دوران شیردهی

داروی داکسی سایکلین می‌تواند در شری مادر نفوذ پیدا کرده و رشد دندان ها و استخوان های نوزاد را تحت تاثیر قرار دهد. در دوره‌ای که از این دارو استفاده می‌کنید، اقدام به شیردهی نکنید.

مصرف داکسی سایکلین دارو در کودکان

کودکان نباید از داروی داکسی سایکلین استفاده نمایند. زیرا این دارو می‌تواند باعث زرد یا خاکستری شدن رنگ دندان‌ها به صورت دائمی در کودکان زیر ۸ سال گردد.

کودکان فقط و فقط در شرایط حاد و وضعیت‌هایی که زندگیشان در خطر قرار دارد – مثلاً هنگام ابتلا به سیاه‌زخم و یا نوعی از تب شدید- می‌توانند این دارو را مصرف کنند. زیرا تنها در این شرایط است که حفظ زندگی کودک، اهمیت بیشتری نسبت به اختلال در رشد دندان های او دارد.این دارو برای درمان بسیاری از عفونت‌های باکتریایی استفاده می شود

عوارض احتمالی مصرف داکسی سایکلین

عوارض جانبی این دارو شامل تهوع و استفراغ ، اسهال ، تغییر رنگ دندان در بچه‌ها ، ضایعات پوستی ، علایم آسم ، زخم معده ، زخم دهان ، زبان سیاه رنگ و دل درد می‌باشد. این عوارض در هر فردی که از این دارو استفاده می‌کند پیش نمی‌آید بلکه بروز این عوارض نادرند. خوشبختانه این علایم در صورت بروز معمولا موقتی هستند و خود به خود نیز بهبود می‌یابند. با این وجود در صورتی که این علایم در شما تداوم یافته است یا برای شما بسیار آزاردهنده می‌باشد با پزشک خود تماس بگیرید و موضوع را با وی در میان بگذارید.

خوشختانه حساسیت دارویی شدید به کپسول داکسی سایکلین عارضه‌ای بسیار نادر است. با این وجود در صورت بروز واکنش پوستی، تورم لب‌ها و مخاطات و تنگی نفس بی‌درنگ به یک مرکز درمانی مجهز مراجعه نمایید. همچنین توجه نمایید که کودکان نسبت به عوارض جانبی این دارو حساس‌تر می‌باشند. به خصوص تغییر رنگ دهان عارضه‌ای از مصرف داکسی سیکلین در کودکان به خصوص کودکان زیر ۸ سال می‌باشد.


داروی داکسی سایکلین چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با داروی داکسی سایکلین مصرف کرد؟

مواردی که در ارتباط با مصرف داکسی سایکلین باید بدانید

  • در حین مصرف این دارو از نور خورشید بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر و از لامپ‌های آفتابی و وسایل برنزه‌کننده اجتناب کنید. مناطق در معرض نور را با کرم‌های ضدآفتاب با قدرت محافظت کنندگی (SPF) حداقل ۱۵ بپوشانید.
  • اگر قرص ضدبارداری مصرف می‌کنید، در حین استفاده از داکسی سایکلین یک روش جلوگیری دیگر را به تنهایی یا در کنار قرص ضدبارداری به کار گیرید.
  • داروهایی نظیر ایزوترتینوئید (داروهای رتینوئید)، باربیتورات‌ها (نظیر فنوباربیتال)، دیگوکسین، پنی‌سیلین و تمامی داروهای ضد تشنج از مواردی هستند که با این دارو تداخل می‌کنند. در صورت مصرف هر کدام موارد را به اطلاع پزشک معالج‌ خود برسانید.
  • این دارو در دوران بارداری توصیه نمی‌گردد و می‌تواند عوارضی بر روی جنین داشته باشد.
  • داکسی سایکلین عوارض جدی بر روی شیرخوار ندارد. با این وجود توصیه می‌شود قبل از شیر دادن به شیرخوار با پزشک خود در این رابطه مشورت نمایید.
  • هنگام مصرف این دارو نباید شیر، محصولات لبنی ، آنتی اسید، مکمل کلسیمی ، مکمل آهن یا ملین‌های حاوی منیزیم مصرف کنید. این مواد غذایی یا داروها را حداقل ۲ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از مصرف داکسی سایکلین استفاده کنید.
  • داکسی سایکلین را دور از دسترس کودکان و دور از گرما، نور مستقیم یا حرارت مرطوب نگهداری کنید زیرا دارو در این شرایط فاسد می‌شود.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (36 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits